آخرین مقالات

دهکده جهانی: رسانه‌ها در قرن بیست و یکم

دهکده جهانی: رسانه‌ها در قرن بیست و یکم

مارشال مک لوهان، نظریه‌پرداز افسانه‌ای رسانه‌ها، اصطلاح «دهکده جهانی» را برای نشان دادن تولید و مصرف انبوه تصاویر و محتویات رسانه در سراسر جهان، به کار برده است. این اصطلاح به معنای تجمع کشورهای جهان در یک ساختار تحت‌وب و غول‌پیکر رسانه‌ای است. برای مثال، کانال‌های خبری محبوب ایالات‌متحده (سی‌ان‌ان) و بریتانیا (بی‌بی‌سی)، در سراسر جهان در دسترس هستند.

در دسته‌بندی اطلاعات و دانش، کانال‌های جغرافیای ملی (National Geographic) و کشف (Discovery) در سراسر جهان در دسترس هستند. این بدان معنا است که دسترسی آماده به محتوای مشابه در سراسر جهان، مردم را در همه کشورها به یک موضوع مشترک و استفاده مشترک از رسانه‌ها هدایت می‌کند. از‌این‌رو، اصطلاح دهکده جهانی برای نشان‌دادن این پدیده بکار می‌رود.

در دهه 1990، با انقلاب در بسیاری از کشورهای جهان، رسانه‌های جهانی به کشورهای بزرگ مانند هند وارد شدند. گرچه چین در آن زمان و هم اکنون نیز دارای محدودیت‌هایی برای نوع محتوای چندرسانه‌ای است اما باز‌ شدن راه رسانه‌های هندوستان به کانال‌های خارجی نشان‌دهنده انقلاب در راه تولید و مصرف رسانه‌ها در این کشور است. بسیاری از کارشناسان به دلیل استفاده از رسانه‌های جهانی، به آزادسازی اندیشه‌های مردم هندوستان اشاره کرده‌اند. در‌ واقع، بسیاری از مردم هندوستان برای اولین‌بار در معرض رسانه‌های غربی قرار گرفتند و نمایش شیوه زندگی غربی و انتخاب مصرف‌کننده به معنای افزایش ارزش‌های آرمان‌گرایانه مردم هندوستان بود. این بدان معناست که مردم هندوستان دیگر تماشاگران تلویزیون‌های تک رنگ با یک کانال نیستند، بلکه در عوض تصاویر رسانه‌ای را از سراسر جهان مشاهده می‌کنند.

به‌طور‌مشابه، بسیاری از کشورهای آفریقایی برای اولین‌بار در طول این دوره در معرض رسانههای جمعی قرار گرفتند. این امر موجب آگاهی بیشتر مردم آفریقایی در مورد وضعیت در جهان و شیوه زندگی نسبتا راحت سایرین شده است. مانند بسیاری از کشورها، انفجار انتخاب رسانه‌ها منجر به گسترش بحث در سیاست، اقتصاد و علوم اجتماعی می‌شود.

رسانه‌ها، به نوبه خود، از مخابره کردن آرمان‌های مردم رضایت داشتند و می‌توان گفت که رسانه‌های جمعی به ویژه برای بسیاری از کشورها با عادات کهنه و قدیمی، نقطه عطفی در مسیر زندگی مردمان آن‌ها محسوب می‌شدند.

در‌نتیجه، دهکده جهانی به بازاریابان کمک می‌کند تا محصولات خود را در سطح جهانی به فروش برسانند و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا گزینه‌های بیشتری را جهت انتخاب داشته باشند. در‌نهایت، این موضوع به آگاهی بیشتر سیاسی و نگرش آزادی در میان جوانان منجر شده است.

منبع:

http://www.managementstudyguide.com/media-in-the-21st-century.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.