آخرین مقالات

درسهایی از ناسا برای کسب و کارمان

درسهایی از ناسا برای کسب و کارمان

در ماه ژانویه سال 2017، شرکت گوگل پروژه تیتان را متوقف کرد. برنامه‌ای که برای پوشش کل سیاره زمین با شبکه وای فای که با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خورشیدی طراحی شده بود. این پروژه یکی از آخرین پروژه‌هایی بود که تصویر آن توسط شرکت گوگل منتشر شد. بنا به اطلاعیه‌ای، برخی از رسانه‌ها معتقد هستند که عکس منتشر شده از طرف شرکت گوگل قبلا گرفته شده و ارتباطی با پروژه آن شرکت ندارد. تصویری که توسط شرکت گوگل منتشر شده است با نام "تصویری از ماه" شهرت پیدا کرده که این تصویر توسط بخش تحقیقاتی شرکت گوگل در فضای مجازی مورد استفاده قرار گرفته است. متن آن خبر چنین است: "ماموریت ما ایجاد و خلق فناوری‌های برتر است. ما این کار را با امید اینکه روزی جهان بسیار بهتری را ایجاد کنیم انجام می‌دهیم". 

ایده فناوری‌های برتر، نظریه بسیار جذابی است. حال که اینکه شما در زمینه سرمایه‌گذاری برای کسب و کارهای نوآوری کار می‌کنید یا اینکه برای یک سازمان خیره برای مقابله با مشکلات اجتماعی و یا در بخشی از دولت برای بهبود عملکرد آن، تلاش می‌کنید چندان تفاوتی در جذابیت و محبوبیت آن ایجاد نمی‌کند. تمرکز شما روی هر زمینه خاص و یا هر حوزه‌ای که باشد، فناوری‌ها و دستاوردهای برتر برای شما جذابیت خواهند داشت. ما نیازمند گسترد‌ه‌تر کردن محدوده تفکرات خود هستیم. ما باید برای اجرایی شدن موفق ایده‌های جدید تلاش کنیم. در غیراین‌صورت هرگز به پیشرفت‌های چشمگیر دست پیدا نخواهیم کرد. 

همانطور که از نام این پروژه‌ها مشخص می‌شود، انجام پروژه‌های برتر بسیار گران‌قیمت بوده و با خطرات زیادی همراه است. گاهی اوقات دست یافتن به چنین پدیده‌هایی تنها برای افراد خاص و بسیار ثروتمند متصور می‌گردد که این امر موجب کج فکری افراد خوش‌بین می‌شود. ما چگونه می‌توانیم از این پروژه برای انجام تحقیقات پیشگامانه و مبتکرانه استفاده کنیم؟ و چگونه شرکت شما می‌تواند این کار را انجام دهد در حالیکه حتی شرکتی مانند گوگل نیز در رسیدن به مراحل عملی این پروژه با شک و تردید مواجه شده است. 

برای کسانی که در ابتدای کار قرار دارند، بررسی فعالیت‌های برتر ناسا اطلاعاتی را در رابطه با دستاوردهای این سازمان و نحوه عملکرد آن‌ها برای موفقیت در این نوع پروژه‌ها حاصل می‌کند. 

پروژه‌‌ی سفر به ماه ناسا در ماه می سال1961 آغاز شد. رئیس جمهور جان اف کندی در آن زمان اعلام کرد که کشور آمریکا در یک دهه انسانی را به کره ماه خواهد فرستاد. در آن زمان، حتی کسانیکه برای انجام آن کار گماشته شده بودند نیز درباره احتمال به وقوع پیوستن این رویداد پرسش‌های فراوانی در ذهن داشتند. با سرمایه‌گذاری یک دوره زمانی هشت ساله و مبلغ 24 میلیارد دلار (که معادل 150 میلیارد دلار فعلی است) نیل آرمسترانگ قدم بر ماه گذاشت و این در حالی بود که 600 میلیون نفر در سراسر دنیا در حال تماشای این واقعه بودند. این فرود بزرگترین دستاورد فناوری برای بشر در طول تاریخ به حساب می‌آمد. 

این پروژه به روشنی، یک دستاورد برتر به حساب می‌آید. در ظاهر امر تحقق این پروژه انجام یک ماموریت غیرممکن بوده است، اما زمانیکه شما با دقت بیشتری به این قضیه نگاه می‌کنید پدیده غیر عادی و شگفت‌انگیزی در آن مشاهده نمی‌شود. این کار در شرایط عادی و با امکانات موجود صورت گرفته است. چنانچه حتی این امر در سازمان شما نیز قابلیت اجرایی شدن دارد. 

اما نکاتی که می‌توان از دستاورد برتر ناسا آموخت

انرژی خود را به صورت هدفمند و کنترل ‌شده استفاده کنید. زمانیکه رئیس جمهور آغاز این پروژه را کلید زد، پروژه‌های فضایی با سابقه دو سال در آمریکا در حال اجرا شدن بودند. در پروژه مرکوری انسان به فضا فرستاده شده بود. برای انجام این کار رئیس جمهور کندی ادامه مسیری که از دو سال پیش آغاز شده بود را دنبال کرد. با این کار او مجبور نبود که همه چیز را از ابتدا شروع کند. او تمامی مسیر‌ها موجود و شرایط حاکم بر آن زمان را به چالش کشید تا بهترین مسیر را برای رسیدن به موفقیت بدست آورد. کندی این کار را با در نظر گرفتن یک هدف بسیار روشن و مشخص آغاز کرد. برای اینکه این پروژه  به یک دستاورد فوق‌العاده تبدیل شود، او برای این کار از برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های جدید استفاده نکرد، بلکه انجام این کار را بر پایه داده‌ها و اطلاعاتی که در این چند سال به‌وجود آمده بود بنا نهاد. به منظور کسب موفقیت، برای ایده‌ها و نظریات موجود مسیر و هدف خاصی را مشخص کنید و بر پایه همان ایده‌ها پیش روید. 

در انجام پروژه‌های برتر نحوه اجرای کار را تعیین نکنید. زمانیکه که کندی هدف را مشخص کرد، او اهداف خاصی را نیز برای آن مشخص کرده بود (فرود آمدن یک فرد بر روی ماه و بازگشت سلامت او از آن سفر). همچنین او مدت زمان معینی را برای اجرای آن تعیین کرد (این پروژه باید با اتمام یک دهه به پایان برسد). بعد از آن او دیگر در نحوه اجرای آن هیچ دخالتی نکرد و انجام آن را با اختیارات کامل به ناسا واگذار کرد تا به هدف مطلوب برسند. کارمندان ناسا برای رسیدن به بهترین روش برای انجام این کار با یکدیگر مشورت کردند و در هر مرحله برای رسیدن به بیشترین میزان کارایی تلاش می‌کردند. آیا باید یک کشتی فضایی را از زمین به فضا پرتاب کنیم؟ آیا باید آن کشتی فضایی را در فضا سرهم بندی کنیم؟ آیا باید یک بخش مجزا برای فرود بر روی ماه بسازیم در حالیکه بخش اصلی در حال گردش به دور مدار ماه است؟ اتخاذ هر یک از این تصمیمات مرز مابین شکست و پیروزی را مشخص می‌کرد. آنچه که مهم بود این است که، تمامی این تصمیمات به افرادی سپرده شد که به چالش بسیار نزدیک بودند و به بهترین نحوه توانایی پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده را داشتند. برای اینکه آن پروژه تبدیل به یک دستاورد برتر شود، چه چیز و در چه زمانی را مشخص کنید و نحوه انجام آن را به افرادی بسپارید که بیشترین میزان اطلاعات را در آن زمینه دارند.

برای رسیدن به ایده‌های بزرگ از کوچکترین قدم‌ها شروع کنید. پروژه‌های برتر ناسا شامل 23 سری از ماموریت‌های منحصربه‌فرد کوچک مقیاس بود. از سال 1961 تا 1969  فرود بر روی ماه، با 12 پروژه زمینی و 11 پروژه فضاپیمای آپولو اتفاق افتاده است. هر کدام از این پروژه‌ها گروه، نقشه راه، اهداف، موفقیت‌ها و شکست‌های مربوط به خود را داشته‌اند. وجود چنین فعالیت‌هایی به ناسا اجازه داد تا نتایج هر یک از مراحل را قدم به قدم ارزیابی کند. آن‌ها سیستم محافظتی را پیش‌بینی کرده بودند که نواقص هر یک از مراحل را در لحظه شکست آن مرحله مشخص و از ادامه کار و انتقال آن به مراحل دیگر جلوگیری می‌کرد. بهترین پروژه‌های برتر با کنار هم قرار دادن پروژه‌های بسیار کوچک به‌وجود می‌آیند و در نهایت به یک پروژه بزرگ و قابل توجه تبدیل می‌شوند.

همواره در فکر بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده باشید. کندی از همان ابتدای کار می‌دانست که بازگشت سرمایه‌ای که روی پروژه سفر به ماه انجام شده است از طریق برتری بر کشور روسیه در زمنیه علوم فضا و فضا نوردی بدست خواهد آمد. در انجام هر یک از این مراحل و با سپری شدن هر یک از چالش‌ها، برتری کشور آمریکا بر کشور روسیه در این زمینه بیشتر آشکار می‌شد که همین امر بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی پروژه سفر به ماه را تایید می‌کرد. برای انجام چنین پروژه‌هایی رعایت این نکته مهم است که بازگشت سرمایه و پرداخت‌ها تماما در انتهای کار صورت نگیرد و در طی انجام پروژه نیز به بخشی از سرمایه صرف شده دست پیدا کنیم.  

به تنهایی برای انجام چنین پروژه‌هایی اقدام نکنید. اگرچه ناسا 35000 نفر کارمند را به همراه تیمی متشکل از ماهرترین مهندسان در سراسر دنیا را در طی انجام پروژه‌های ژمینی و آپولو در اختیار گرفته بود، 12000 مورد همکاری با شرکت‌های مختلف نیز در دستور کار آن‌ها قرار گرفت. تنها یکی از راکت‌ها توسط سه شرکت مختلف ساخته شد. ناسا از تمامی شرکای خود برای ایجاد یک گروه بسیار قدرتمند به‌منظور رسیدن به هدف تعیین شده استفاده کرد. برترین متخصصان را از خارج از شرکت و یا سازمان خود برای پیوستن به متخصصان خود انتخاب کنید و از آن‌ها کمک بگیرید. 

همواره به دنبال پیشرفت در کار خود باشید. زمانیکه که ناسا انجام پروژه سفر به ماه را بر عهده گرفت، خود را از یک سازمان سرّی دولتی به یک سازمان عمومی و مردمی تبدیل کردند تا بتوانند با مردم ارتباط داشته باشند و در تجارت‌های معمولی حضور پیدا کنند. آن‌ها نه تنها به انجام امور مورد علاقه خود پرداختند بلکه به شرکای خود مانند شرکت آی بی ام، و بوئینگ نیز کمک کرد تا بدین وسیله به هدف نهایی خود که بکارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود بود برسد. آن‌ها این کار را با آگاهی از این موضوع انجام دادند که افرادی که در آمریکا مالیات پرداخت می‌کنند، افرادی که در نهایت سهام‌داران این کشور هستند، باید بر اهمیت و ارزش این پروژه پی می‌بردند و از مراحل پیشرفت آن‌ اطلاع پیدا می‌کردند. شما باید تمامی مراحل کار را برای افرادی که علاقه بسیاری به موضوع دارند بصورت کامل شرح دهید. 

اگر شما به موفقیت‌های چشمگیری که روزانه در اطراف ما به‌وجود می‌آیند توجه کنید، آی فون، خدمات آنلاین آمازون، اسپیس ایکس، به وجود موارد بسیار مشابهی در روند عملکرد این سازمان‌ها پی خواهید برد. (با نگاهی به اظهارات ناسا خواهید دید که آن‌ها اظهار داشته‌اند که تا سال 2018 گردشگرانی را برای سفر به اطراف ماه خواهند فرستاد). این پروژه‌ها وسازمان‌‌هایی که چنین پروژه‌هایی را اجرا می‌کنند، در عمیلاتی کردن فناوری‌های بسیار عجیب مهارت ندارند، بلکه آن‌ها با کنترل دانش، تخصص و انرژی موجود برای رسیدن به یک هدف خاص وارد عمل شده‌اند. 

زمانه راه‌حل‌های بسیار جسورانه‌ای را برای مشکلات بسیار بزرگ و فرصت‌های استثنایی طلب می‌کند. ما به پروژه‌های برتر نیازمندیم. ما به پروژه‌های برتری که قابلیت اجرایی شدن داریم بیشتر نیاز داریم. ایجاد چنین فرصتی قطعا محال و غیر ممکن نخواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید داشتن درک درستی از موضوع و برداشتن قدم‌های صحیح و ادامه مسیر با روند صحیح است. 

 منبع: HBR.org

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.