آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر برای سامسونگ

تجزیه‌و‌تحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر برای سامسونگ

مقدمه‌

در این مقاله، از روش تحلیلی نیروهای پنج‌گانه پورتر برای تحلیل استراتژی‌های تجاری سازندگان کالای سفید مانند سامسونگ استفاده می‌شود. این ابزار، روشی مفید برای ارزیابی اثر هر محرک بازار بر روی شرکت‌هایی مانند سامسونگ است و سپس بر اساس این تجزیه‌و‌تحلیل، می‌توان استراتژی‌های مناسب تجاری را طراحی کرد. علاوه بر ‌این، شرکت‌هایی مانند سامسونگ پیش از هر حرکتی، بازارهایی را که می‌خواهند به‌طور‌ کامل و عمیق وارد آن شوند، بررسی می‌کنند و از ‌این منظر، این تجزیه‌و‌تحلیل انجام می‌پذیرد.

 

رقابت صنعتی

این مورد مخصوصاً برای سامسونگ حائز اهمیت است زیرا با سایر شرکت‌های چندملیتی محصولات سفید مانند ال‌جی، نوکیا، موتورولا و اپل در رقابت شدیدی به‌سر می‌برند. در ‌واقع سامسونگ نمی‌تواند موقعیت خود را در بازار به‌طور مسلم بپذیرد زیرا تمامی دیگر بازیگران داخلی کالاهای سفید در بازاری فعالیت می‌کنند که در آن سود‌ها حداقل و رقابت شدید است. به‌غیر ‌از ‌این، سامسونگ در معرض «جنگ‌های کولا» (مبارزه افسانه‌ای برای تسلط بین کوکا‌کولا و پپسی) در بازارهای نوظهور مانند کشور هند است که باید با بسیاری از بازیگران داخلی و جهانی رقابت کند. این موضوع، تأثیر این بُعد را به‌ویژه برای سامسونگ بسیار قوی ساخته است.

 

موانع ورود و خروج

صنعت کالاهای سفید دارای موانع زیادی برای ورود و موانع کم برای خروج از بازار، به‌خصوص در مورد شرکت‌های جهانی مانند سامسونگ است. در ‌واقع اغلب، ورود به بازارهای نوظهور بسیار دشوار است زیرا باید عوامل متعددی مانند راه‌اندازی شبکه توزیع و زنجیره تأمین در نظر گرفته شود. با‌ این‌حال، کنگلومراهای جهانی (اختلاط‌های جهانی) می‌توانند به‌راحتی از بازار‌های نوظهور خارج شوند؛ چرا‌ که این موضوع تنها با واگذار‌کردن و فروش تجارت خود به یک بازیگر داخلی یا خارجی در صورت کاهش فروش، رخ می‌دهد. این بدان معنی است که سامسونگ از طریق روش گام‌به‌گام وارد بسیاری از بازارهای نوظهور شده است و همچنین از بازارهایی که سودآور نبوده‌اند، خارج شده است. به همین دلیل است که شرکت‌های چندملیتی محصولات سفید مانند سامسونگ، اغلب قبل از وارد شدن به بازارهای نوظهور، اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 

قدرت خریدار

قدرت خریداران برای تولید‌کنندگان محصولات سفید مانند سامسونگ به‌صورتی است که خریداران گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند و در‌ عین حال، به‌علت ارزشمند‌ بودن محصول، باید آن را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنند. علاوه بر ‌این، خریداران باید لزوماً به شرکت‌ها برای خدمات پس از ‌فروش و قطعات یدکی مراجعه کنند. البته این بدان معنا نیست که خریداران تابع شرکت‌ها هستند، بلکه آن‌ها قدرت بیشتری نسبت به شرکت‌ها دارند؛ چرا‌ که اکثر مصرف‌کنندگان بازار نوظهور هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول، دقت بیشتری صرف می‌کنند و همه گزینه‌ها را قبل از رسیدن به تصمیم‌گیری نهایی بررسی می‌کنند. این بدان معنی است که خریداران و شرکت‌ها، درست مثل تأمین‌کنندگان و شرکت‌ها به یکدیگر نیاز دارند و ما در آینده در این مورد بحث خواهیم کرد.

 

قدرت تأمین‌کنندگان

در بسیاری از بازارهایی که سامسونگ در آن فعالیت می‌کند، تأمین‌کنندگان زیادی وجود دارند که مایل به ارائه خدمات خود همراه با تخفیف هستند، زیرا برند‌های فرعی بسیاری وجود دارند. با‌ این‌حال، این بدان معنا نیست که شرکت‌ها می‌توانند نیروی ناخواسته‌ای را بر روی تأمین‌کنندگان تحمیل می‌کنند، زیرا هنگامی‌که زنجیره عرضه ایجاد شود؛ خنثی‌کردن آن و ساخت زنجیره عرضه جدید زمان زیادی را می‌طلبد. به همین دلیل است که تولیدکنندگان محصولات سفید مانند سامسونگ، قبل از راه‌اندازی فروشگاه، بازارها را مطالعه می‌کنند و همچنین از مشاوره در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند.

 

تهدید از سوی جایگزین‌ها

این مورد بسیار زیاد دیده شده است زیرا بازار کالاهای سفید با بسیاری از محصولات جایگزین اشباع شده است و با توجه به این‌که کالای مصرفی بادوام طولانی، هدف اغلب خرید‌های بلندمدت است، شرکت‌هایی مانند سامسونگ باید در تصمیم‌گیری در مورد استراتژی بازاریابی مناسب مراقب باشند. از این‌رو بسیاری از شرکت‌های چندملیتی مانند سامسونگ، اغلب قیمت‌گذاری‌های متفاوتی را جهت جذب مشتریان در سراسر هرم درآمد اتخاذ می‌کنند تا آنها را از جایگزین‌های ارزان‌تر بر حذر دارند. علاوه بر‌ این، بسیاری از مصرف‌کنندگان بازار نوظهور هنوز نسبت به محصولات سفید وابستگی کمتری دارند و به‌جای آن، ترجیح می‌دهند که از روش‌های معمول کار در خانه استفاده کنند و کمتر به وسایل و این لوازم تکیه می‌کنند. با ‌این‌حال، این موضوع با ورود بیشتر زنان به محیط کار، به‌سرعت در حال تغییر است و آن‌ها با توجه به وقت کم خود، بیشتر از این وسایل در منزل استفاده می‌کنند.

 

سهامداران

این مسئله موردی مضاعف جهت تجزیه‌و‌تحلیل است زیرا افزایش نگرانی در مورد شیوه‌های تجارت آگاهانه اجتماعی و زیست‌محیطی به این معنی است که شرکت‌هایی مانند سامسونگ، باید در نحوه تجارت خود با مصرف‌کنندگان جانب احتیاط را رعایت کنند. به‌عنوان مثال، تولید‌کنندگان محصولات سفید در تصمیم‌گیری پس از بحث و جدل در مورد همه چیز از جمله انتخاب نام تجاری خود برای انتشار ابتکارات CSR (مسئولیت اجتماعی شرکت)، شناخته شده هستند.

 

نتیجه

اکنون می‌توانیم این تجزیه‌و‌تحلیل را با این موضوع به پایان برسانیم که در‌ حالی‌که اقتصاد‌ جهاني در حال ادغام شدن است و بازارهای نو‌ظهور بیشتری افتتاح می‌شوند، شرکت‌هایی مانند سامسونگ نفع بیشتری می‌برند، زیرا آنها پیش‌تر در بسیاری از بازارها مستقر شده‌اند. با‌ این‌حال باید اشاره کرد که هر بازار منحصر به فرد است و از ‌این‌رو سامسونگ نباید به یک اندازه تمام استراتژی‌ها را اتخاذ کند و به‌جای آن، باید به هر بازار، به‌صورت متفاوتی نزدیک شود. به این ترتیب سامسونگ می‌تواند به‌عنوان یک کنگلومرا آسیایی به خود افتخار کند زیرا که توانسته است در بین بسیاری از شرکت‌های چندملیتی غربی که برای دهه‌های متمادی در این تجارت بوده‌اند، موفق عمل کند.

منبع: www.managementstudyguide.com

1 پاسخ بهتجزیه‌و‌تحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر برای سامسونگ

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.