آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT یونیلور

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT یونیلور

مقدمه

شرکت یونیلور در 190 کشور در جهان فعالیت می‌کند و یک نمونه سنتی از برتری و کیفیت در بخش کالاهای مصرفی سریع است. این شرکت مزیت رقابتی خود را از ردپای جهانی و رکوردشکنی در مورد افزایش ارزش برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان به‌دست می‌آورد و حتی در محیط اقتصادی کنونی، موفق به رشد در سرعت قابل توجهی شده است. همان‌طور که ما در مورد آن بحث خواهیم کرد، یونیلور نمی‌تواند تهدیدهای نوظهور از سوی بازیگران جهانی، منطقه‌ای و محلی را نادیده بگیرد.. جدا از این، تجزیه‌و‌تحلیل SWOT روشن می‌سازد که نبرد برای بازارهای در حال ظهور، احتمالاً یک رقابت غیرقابل انکار بین غول‌های جهانی مانند یونیلور و پروکتور و گمبل و مجموعه‌ای از بازیگران محلی است.

 

نقاط قوت

- شرکت یونیلور در 190 کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند و از این‌رو دارای ردپای جهانی به همراه اعتبار برند در میان مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است.

- این شرکت دارای مجموعه‌ای جامع و گسترده‌ از برند‌ها و طیف وسیعی از محصولات است که به‌طور منحصر به فرد آن را در اختیار شما می‌گذارد.

- طرح‌های تحقیق و توسعه این شرکت به‌شدت تأمین مالی و مدیریت می‌شوند تا به نوبه خود به بازار نوآوری با توجه به نیاز مشتری اجرا شوند.

- به‌دلیل قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر و تخصص در کانال‌های توزیع که توانایی رسیدن به هر نقطه از جهان را دارد، یونیلور دارای مزیت رقابتی متفاوتی نسبت به نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی پروکتور و گمبل است.

- این شرکت نقاط قوت خود را در بهره‌گیری از مقیاس‌های اقتصادی ناشی از گستردگی عملیات و همچنین هم‌افزایی بین بسیاری از امکانات تولیدی آن، که در مجموع 270 محل در سراسر جهان به‌حساب می‌آیند، به‌دست می‌آورد.

- یونیلور تفکر جهانی را با اجرای محلی ترکیب می‌کند، به این معنی که این شرکت استراتژی‌های جهانی را دنبال می‌کند که اجازه می‌دهد دل و ذهن مصرف‌کنندگان مایل به محصولات معروف آن در سطح جهانی را تسخیر کند اما در عین حال از لحاظ فعالیت محلی نیز خاص باشد.

 

نقاط ضعف

- بزرگترین نقطه ضعفی که یونیلور با آن مواجه است این است که در یک بازار رقابتی مطلوب فعال است، جایی‌که غول‌های جهانی دیگر مانند پی‌اند‌جی و نستله علاوه بر تعداد زیادی از رقبای محلی، در هر نوبت تسلط خود را به چالش می‌کشند و سهام را در FMCG Trillion Dollar  (کالاهای مصرفی سریع) افزایش می‌دهند.

- ضعف دیگر این است که محصولات این شرکت، به‌راحتی می‌توانند جایگزین شوند، که این موضوع به‌ویژه در بازارهای نوظهور در آفریقا و آسیا، جایی‌که مصرف‌کنندگان روستایی در مناطق دورافتاده اغلب از جایگزین‌های سنتی و طبیعی به‌جای محصولات یونیلور در بازار استفاده می‌کنند، دیده می‌شود.

 

فرصت‌ها

- با ظهور جهانی شدن و گسترش رسانه‌های جهانی، مصرف‌کنندگان در بازارهای نوظهور، مشتاق به شیوه زندگی غربی هستند و این بدان معنی است که یونیلور فرصتی فوق‌العاده دارد تا وارد این پایگاه مصرف‌کننده بزرگ و متنوع شود.

- جدا از آن، دستیابی به «مصرف‌کنندگان تریلیون دلاری جدید» در کشور چین و هندوستان بدین معنی است که این شرکت فرصتی طلایی جهت استفاده از این پایگاه بزرگ و رو به رشد مصرف‌کننده را دارد که اغلب تلاش می‌کنند تا ترجیحات مصرف‌کننده غربی را تقلید کنند.

- ظهور مصرف‌کنندگان آگاه از سلامتی در جهان توسعه‌یافته به این معنی است که یونیلور می‌تواند از این فرصت برای فروش به این بخش با محصولات موجود و در عین‌حال مخصوص برای مصرف‌کننده آگاه از سلامتی، استفاده کند.

- یونیلور سابقه خوبی در زمینه مسئولیت اجتماعی و محیط‌زیست دارد و با ظهور مصرف‌کنندگان اخلاقی، آن‌ها مایل به خرید و مصرف محصولات و برند‌هایی هستند که از نظر مسئولیت‌پذیری و پایداری کامل باشند.

 

تهدیدها

- بحران اقتصادی جهانی در حال حاضر به‌شدت سودآوری بسیاری از شرکت‌های FMCG را کاسته است و یونیلور نیز از این مورد استثنا نیست. با کاهش درآمدهای قابل تصرف مصرف‌کنندگان جهانی، آن‌ها تمایل کمتری به خرید دارند و اصرار بیشتری بر روی ارزش‌گذاری برای پول خود دارند. این بدان معنی است که یونیلور با تهدیدهای کاهش درآمد و افزایش هزینه‌ها مواجه است که مانند « ضربه دوگانه» به حد بالا و پایین آن است.

- اگر‌چه ما اشاره کردیم که یونیلور دارای موفقیت و امتیاز بیشتری نسبت به P&G در CSR یا جنبه مسئولیت اجتماعی شرکت دارد، ولی افزایش آگاهی در میان مصرف‌کنندگان جهانی، جلو‌ه خیره‌کننده‌ای را برای هر یک از حرکت‌های استراتژیک شرکت ایجاد می‌کند. بعضی از شیوه‌های این شرکت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که به این معنی است که یونیلور باید اطمینان حاصل کند که تمرکز خود را به‌ویژه در هنگامی‌که توجه‌ها را به خود جذب کرده است، حفظ می‌کند،

- همان‌طور که قبلاً ذکر شد، یونیلور در بخشی از بازار فعالیت می‌کند که محصولات محلی و جایگزین‌ها به‌ویژه در بازارهای در حال ظهور گسترش می‌یابد و از ‌این‌رو، این شرکت با تهدیدی از سوی شرکت‌های نوآور کوچک‌تر و باهوش‌تر محلی مواجه است که می‌توانند بدون هزینه‌هایی که غول‌های جهانی مانند یونیلور متحمل شوند، ارزش بیشتری را ایجاد کنند.

- ورود شرکت‌های چندملیتی آسیایی به عرصه جهانی موجب افزایش رقابت برای شرکت یونیلور و خطر رقابت‌های جهانی جهت غلبه بر بخش بازار FMCG شده است. این بدان معنی است که یونیلور با چشم‌انداز نیاز به نبرد نه تنها در رکود اقتصادی، بلکه در تهدیدهای نو‌ظهور از این عصر جدید و نژاد تازه‌ای از رقابت‌های آسیایی که شروع به گسترش بال‌های خود به‌صورت بین‌المللی کرده‌اند، مواجه است.

 

نتیجه

یونیلور در طول چندین دهه در تجارت تحقق نیاز‌های مشتریان، فعال بوده است و از ‌این‌رو، ما مطمئن هستیم که می‌تواند از این شرایط غم‌انگیز موجود در بخش FMCG عبور کند. با این توضیح، مقاله را با یک نتیجه‌گیری به پایان می‌رسانیم که تهدیدهای شرکت‌های بزرگ FMCG آسیایی را دست کم نگیریم، زیرا آنها شرایط قاره‌ای خود را بهتر درک می‌کنند و در ‌عین‌‌حال، پیچیدگی‌های بازار جهانی را نیز در بر می‌گیرند.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.