آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT استارباکس

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT استارباکس

استارباکس نام تجاری قهوه و نوشیدنی شناخته شده جهانی است که به‌سرعت در تمامی بازارهای عمده جهان ورود پیدا کرده است. این شرکت از نزدیکترین رقبای خود از جمله باریستا و دیگر رقبای نوظهور پیشی گرفته است. در ‌واقع، استارباکس در سراسر نیمکره غربی به‌خوبی شناخته شده و به یک محصول محبوب برای قهوه تبدیل شده است.

نقاط قوت

  • نقطه قوت اصلی استارباکس، عملکرد مالی قوی آن است که باعث شده است شرکت در رتبه اول میان فروشندگان قهوه و نوشیدنی در جهان قرار گیرد.
  • این شرکت بیش از 4 میلیارد دلار ارزش دارد که در مقایسه با رقبای خود یک قدرت کلیدی است.
  • نقطه قوت نامحسوس استارباکس، قدمت حضور در ذهن مصرف‌کنندگان با توجه به نام تجاری آن است، که به معنای برتری و کیفیت است؛ این شرکت موقعیتی غالب در بازار جهانی قهوه و نوشیدنی‌ها دارد.
  • این شرکت بزرگترین تولید‌کننده قهوه در جهان است و به‌دلیل حجم و اندازه زیاد آن، محصولات خود را با قیمتی بالاتر ارائه می‌دهد.
  • این شرکت از نظر مدیریت مردم پیشگامانه در صنعتی که در آن مهارت‌های افراد بین موفقیت و شکست تفاوت می‌کند، شناخته شده است. به‌عبارت دیگر، استارباکس یک محل کار مثبت و دوستانه برای کارکنان خود ایجاد کرده است که باعث پدیدار شدن محیطی شادتر می‌شود و در‌ نتیجه کارکنان به‌گونه‌ای برتر در خدمت مشتریان هستند که این امر مزایای زیادی برای این شرکت دارد.

نقاط ضعف

  • این شرکت به‌شدت وابسته به ورودی اصلی و کلیدی آن یعنی دانه‌های قهوه است و از ‌این‌رو، به‌شدت وابسته به قیمت دانه‌های قهوه به‌عنوان تعیین‌کننده سودآوری آن است. این بدان معنی است که استارباکس بیش از حد به نوسانات قیمت قهوه حساس است و در نتیجه باید دامنه محصولات خود را متنوع کند تا خطر مرتبط با چنین وابستگی را کاهش دهد.
  • این شرکت در سال‌های اخیر به‌علت اقدامات تدارکاتی خود با بسیاری از فعالان اجتماعی و زیست‌محیطی که به شیوه‌های خرید غیرقانونی دانه‌های قهوه از کشاورزان جهان سوم فقیر اعتراض دارند، مواجه شده است. علاوه بر ‌این، در چند سال گذشته این شرکت به نقض قواعد تجارت قهوه متهم شده است و برای مقابله با این مشکل تلاش می‌کند.
  • این شرکت محصولات خود را با مبلغی بالاتر در ‌بخش بازار قرار می‌دهد که معمولاً خارج از بودجه بسیاری از مصرف‌کنندگانی است که به‌جای استارباکس ترجیح می‌دهند قهوه خود را از مک‌دونالد یا دیگر مراکز خرید ارزان انتخاب کنند.
  • در صورتی‌که این شرکت قصد رقابت با رقبایی مانند مک‌دونالد و برگر‌کینگ در بخش صبحانه را داشته باشد، باید بلافاصله محصولات خود را متنوع کند تا بتواند خود را با زمان‌بندی فشرده مشتریانی که زمان تهیه صبحانه خود را در منزل ندارند و تمایل به صرف آن در یک مکان دیگر را دارند، هماهنگ کند.

فرصت‌ها

  • این شرکت فرصتی جهت گسترش شبکه تأمین‌کنندگان خود و گسترش دامنه تأمین‌کنندگان از منابع را دارد تا منابع ورودی خود را متنوع سازد و مطیع رقبای ناآشنا نشود. علاوه بر ‌این، این موضوع به شرکت کمک می‌کند تا نسبت به قیمت دانه‌های قهوه حساسیت کمتری داشته باشد که شرکت را در برابر خطرات زنجیره تأمین مقاوم سازد.
  • تا آنجا که توسعه این شرکت به بازارهای نوظهور مربوط می‌شود، فرصت بزرگی در انتظار آن است. این شرکت با یک میلیارد مصرف‌کننده از جمله کسانی که مایل به صرف قهوه و صبحانه فوری در کشور‌هایی مانند چین و هند هستند، می‌تواند در این کشورها و سایر بازارهای در حال ظهور گسترش یابد، که این خود فرصتی مناسب برای جذب است.
  • استارباکس فرصتی جهت گسترش محصولات خود دارد تا طیف گسترده‌ای از خرده‌فروشان مواد‌غذایی و نوشیدنی مانند مک‌دونالد و برگر‌کینگ را همراه با بخش مصرف‌کننده‌ای که این خرده‌فروشان هدف قرار داده‌اند، تحت تسلط خود قرار دهد و منجر به فرصت‌های تجاری بیشتری برای استارباکس شود تا از آن استفاده کند.
  • این شرکت می‌تواند به‌طور قابل توجهی شبکه فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را در ایالات متحده به‌عنوان بخشی از فشار خود نسبت به سهم بازار بیشتر و همچنین بخش‌های مصرف‌کننده بیشتر، گسترش دهد. این فرصت در ارتباط با فرصت‌های دیگر که در بالا شرح داده شد مربوط به گسترش بازارهای جدیدتر، تنوع بخشیدن به بخش‌های مصرف‌کننده جدیدتر و افزایش اثرات آن در سراسر ایالات متحده و در سطح جهانی است.

تهدیدات

  • این شرکت در معرض تهدیدات ناشی از افزایش قیمت دانه‌های قهوه و خطرات زنجیره تأمین در ارتباط با نوسانات قیمت این ورودی کلیدی است. علاوه بر این، افزایش قیمت محصولات لبنی بر این شرکت تأثیر منفی می‌گذارد و منجر به تهدید دیگری جهت سودآوری آن می‌شود.
  • این شرکت با نقض علامت تجاری و کپی‌رایت از رقبای کمتر شناخته شده‌ای که مایل به سوء‌استفاده از موفقیت نام تجاری این شرکت هستند، احاطه شده است. مانند دیگر خرده‌فروشان چند ملیتی در بازارهای در حال ظهور، استارباکس با کسانی که از نام تجاری و لوگو مشهور آن سوءاستفاده کرده‌اند، در دادگاه به مقابله پرداخته است.
  • این شرکت با رقابت شدیدی از سوی قهوه‌خانه‌ها و فروشگاه‌هایی مواجه است که تا جایی‌که به بخش مصرف‌کننده مربوط است، شرکت را برای پرداخت پول مورد توجه قرار می‌دهد. به‌عبارت دیگر، این شرکت با چالش‌های جدی از سوی فروشگاه‌های محلی مواجه می‌شود که دارای مشتریان وفاداری هستند و جذب مارک‌های بزرگ نمی‌شوند.
  • استارباکس باید در بازارهای نوظهور به‌عنوان یک ضرورت گسترش یابد، زیرا بازارهای توسعه‌یافته که به‌طور سنتی به آن‌ها متکی است، اشباع شده‌اند و با توجه به این که رکود مداوم باعث شده است که بسیاری از خرده‌فروشان دچار مشکل شوند، با تهدیدات مهمی مواجه است.
  • در‌نهایت، همان‌طور که قبلاً ذکر شد، استارباکس با توجه به زنجیره عرضه جهانی آن با چالش‌های قابل توجهی مواجه است و به‌دلیلی که مربوط به شرایط جهانی یا محلی است، در معرض اختلال در زنجیره عرضه قرار می‌گیرد.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.