آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل Pestle برای استارباکس

تجزیه‌و‌تحلیل Pestle برای استارباکس

مقدمه‌

در محیط اقتصاد کلانی که استارباکس در آن فعالیت می‌کند، رکود اقتصاد جهانی در‌ حال وقوع، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را از بین برده است. با‌ این‌حال، تحقیقات بازار انجام شده در چند ماه اخیر نشان داده است که مصرف‌کنندگان، مصرف قهوه خود را کاهش نداده‌اند و به‌جای آن به خرید گزینه‌های ارزان‌تر ترغیب شده‌اند. این بدان معنی است که استارباکس می‌تواند قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به نحو احسن با ارائه گزینه‌های ارزان‌تر به نفع خود رقم بزند. به‌غیر ‌از ‌این، در حال حاضر استارباکس در دوران انقلاب کامپیوتری در حال ظهور، کوپن‌های تخفیف محصولات خود را از طریق شرکت اپل در برنامه‌های کاربردی معرفی کرده است. این اقدام همچنین با برند‌سازی مشترک و فروش متقابل همراه است که به این معنی است که استارباکس به‌خوبی آماده است تا از مزایای انقلاب گوشی هوشمند بهره‌مند شود. با این توضیح باید اشاره کرد که مصرف‌کنندگان در ایالات‌متحده به‌طور فزاینده‌ای تمایل به خرید محصولات و برند‌هایی موافق با هنجارهای اجتماعی و زیست‌محیطی پیدا کرده‌اند. این یک چالش کلیدی است که استارباکس با آن مواجه است زیرا با چالش‌های در حال ظهور عصر جدید، آگاهی مصرف‌کنندگان و انقلاب گوشی‌های هوشمند روبه‌رو است.

 

سیاسی

- مهمترین الزام سیاسی که استارباکس با آن مواجه است، نگرانی‌ها در مورد تهیه مواد اولیه آن است که توجه سیاست‌مداران غرب و کشورهایی که از طریق آن‌ها منابع اولیه خود را تهیه می‌کند، جذب کرده است. به این دلیل، استارباکس به پیروی از هنجارهای اجتماعی و زیست‌محیطی علاقه‌مند است و به‌دنبال استراتژی‌هایی است که مناسب و سازگار با شیوه‌های «تجارت عادلانه» هستند که توسط شرکت‌های جهانی و دولت‌های در حال توسعه و توسعه یافته توافق شده‌اند.

- یکی دیگر از ضروریات سیاسی که استارباکس با آن مواجه است، نیاز به پیروی از قوانین و مقررات در کشورهایی است که از آن‌ها منابع اولیه خود را تهیه می‌کند. این امر به‌دلیل فعالیت و افزایش آگاهی سیاسی در کشورهای در حال توسعه، که پایه‌ای برای استراتژی‌های استارباکس را تشکیل می‌دهد، ضروری است.

- سومین ضرورت سیاسی که استارباکس با آن مواجه است، فشارهای نظارتی درون بازار داخلی خود در ایالات متحده است، این امر به‌دلیل بررسی بیشتر پروسه‌های تجاری است که شرکت‌های چندملیتی مستقر در ایالات‌متحده در حال حاضر در معرض آن قرار دارند.

 

اقتصادی

- مهم‌‌ترین محرک اصلی اقتصادی خارجی برای استارباکس، رکود اقتصاد جهانی است و همان‌طور که در مقدمه گفته شد، سودآوری بسیاری از شرکت‌ها را کاهش داده است.

- با ‌این‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف‌کنندگان به‌جای کاهش مصرف قهوه خود، به خرید گزینه‌های ارزان‌تر ترغیب شده‌اند که این خود فرصتی برای استارباکس محسوب می‌شود.

- البته این شرکت هنوز باید با افزایش هزینه‌های عملیاتی و کارایی دست و پنجه نرم کند؛ چرا که محیط اقتصاد کلان تورمی همراه با کاهش سودآوری، این شرکت را از طرف هر طیفی تحت فشار قرار داده است.

 

فرهنگی اجتماعی

- اگرچه استارباکس می‌تواند جایگزین‌های ارزان‌تر را همان‌گونه که قبلاً ذکر شد، ارائه دهد، ولی باید این کار را بدون این‌که کیفیت تغییر کند انجام دهد و این یک چالش کلیدی اجتماعی فرهنگی است که شرکت با آن مواجه است، زیرا در حال گسترش مشتریان خود از محدوده‌های پایین‌تر و سطح متوسط هرم درآمد است.

- جدا از این، مصرف‌کنندگان «سبز» و «اخلاقی» از هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی برند‌هایی که مصرف می‌کنند ناراضی هستند و استارباکس باید این روند را درک کند.

- سوم، اشخاص نسل کودک بازنشسته بومر مورد نظر هستند، به این معنی که هزینه‌های مصرف‌کنندگان قدیمی‌تر به احتمال زیاد سقوط خواهد کرد و از ‌این‌رو، استارباکس باید به‌دنبال بهره‌برداری از نسل ایکس و نسل وای یا نسل ایگرگ (نسل هزاره) به‌عنوان بخشی از استراتژی خود باشد.

 

فناورانه

- استارباکس به‌خوبی از مزایای موج تلفن‌همراه بهره‌مند است و با توجه به این‌که به شرکت اپل برای معرفی کوپن تخفیف مبتنی بر برنامه وابسته است، انتظار می‌رود که از موج تلفن همراه با سهولت بهره ببرد.

- این شرکت در حال حاضر قابلیت‌های وای-‌فای را در فروشگاه‌های خود معرفی کرده است تا مصرف‌کنندگان بتوانند از طریق وب و در حالی که قهوه می‌نوشند، کار خود را انجام دهند. این در واقع یک ارزش‌افزوده برای نام تجاری استارباکس محسوب می‌شود و چیزی است که تجارب مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد.

- همچنین این شرکت می‌تواند پرداخت‌های تلفن‌همراه را ارائه کند و این چیزی است که در حال حاضر در ایالات‌متحده آزمایش می‌شود.

 

قانونی

- استارباکس باید اطمینان حاصل کند که قوانین و مقررات موجود در کشورهایی که مواد اولیه خود را از آن‌ها تهیه می‌کند و بازارهای داخلی ایالات‌متحده، نقض نشود.

 

محیطی

- نگرانی‌های متعددی در مورد اقدامات تجاری استارباکس از سوی فعالان، گروه‌های حامی بین‌المللی و خود مصرف‌کنندگان وجود داشته است. بنابراین، استارباکس باید این نگرانی‌ها را در نظر بگیرد و به حفظ اعتماد مصرف‌کنندگان خود ادامه دهد.

 

نتیجه

تجزیه‌و‌تحلیل قبلی ثابت می‌کند که استارباکس در یک محیط خارجی نسبتاً پایدار فعالیت می‌کند. دلیل اصلی این واقعیت این است که این شرکت در فضای غذا و نوشیدنی فعال است، بدین معنی که مصرف‌کنندگان به‌رغم رکود اقتصادی، مصرف خود را تا اندازه‌ای و نه به‌طور کامل کاهش می‌دهند. بنابراین وظیفه استارباکس، کاهش هزینه‌ها و افزایش ارزش است تا پایه مصرف‌کننده خود را حفظ و وفاداری مصرف‌کننده را جذب کند.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.