آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل PESTLE برای صنعت حمل‌ونقل جهانی

تجزیه‌و‌تحلیل PESTLE برای صنعت حمل‌ونقل جهانی

مقدمه‌

خطوط هوایی، معمولاً مفهومی از لوکس بودن، زیبایی، آسایش و راحتی را در ذهن ما تداعی می‌کند. با ‌این‌حال، خطوط هوایی در سراسر جهان در چرخه‌ای از هزینه‌های عملیاتی زیاد، سود کم و کاهش بودجه به‌دلیل عوامل مختلف است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگرچه ممکن است مسافران این عوامل را نادیده بگیرند، اما با انجام تحقیقات کمی در این مورد، روشن می‌شود که صنعت هواپیمایی دچار مسائل و مشکلات بسیار زیادی است و تنها بازسازی اساسی می‌تواند به احیاء این صنعت یاری رساند. روش PESTLE یک ابزار مفید برای تجزیه‌و‌تحلیل وضعیت فعلی صنعت خطوط هوایی است.

 

سیاست‌

سیاستی که خطوط هوایی از آن پیروی می‌کنند، بسیار مقرراتی بوده و ارجحیت آن مسافران هستند. این امر به‌دلیل این واقعیت است که صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهانی در محیطی فعالیت می‌کند که ایمنی مسافران بسیار مهم است و گرایش‌های قبلی نسبت به رفتار انحصاری خطوط هوایی سبب فرسودگی استقرار سیاسی آن‌ها شده است و از‌ این‌رو، آن‌ها متوسل به قوانین دقیق‌تر در زمینه فعالیت خطوط هوایی شده‌اند. علاوه بر ‌این، صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهانی نیز با مقررات‌زدایی مربوط به طرف عرضه به‌معنای رقابت بیشتر بین خطوط هوایی و مقررات مربوط به طرف تقاضا به‌معنای حق مسافران جهت راحتی بیشتر و هزینه‌های پایین‌تر، مشخص شده است.

 

اقتصادی

صنعت هواپیمایی جهانی هرگز از عواقب بعد از حملات 911 به‌طور‌ کامل بهبود نیافت. علاوه بر ‌این، رکود طولانی مدت در پی طوفان حباب دات‌کام را نیز می‌توان در این صنعت یاد کرد. عامل دیگر ناکارآمدی، نوسانات قیمت نفت به‌دلیل جنگ دوم عراق و افزایش قیمت‌های نفت بعد از رکود بزرگ سال 2008 بود. آخرین مورد یا کاهش مداوم رشد اقتصاد جهانی به این معنا است که خطوط هوایی در ‌حال حاضر باید با کاهش ترافیک مسافرتی، رقابت با خطوط حمل و نقل کم هزینه، قیمت سوخت هوایی بالا، تقاضای کارگری و افزایش هزینه‌های تعمیر ‌و‌ نگهداری و عملیاتی دست و پنجه نرم کنند. کلیه این عوامل سبب شده است که شرکت‌های هواپیمایی از کار خود کنار بروند و مستعد ورشکستگی و حذف شدن شوند، زیرا دیگر نمی‌توانند عملیات خود را با سودآوری انجام دهند. از ‌طرفی، این امر موجب تثبیت بیشتر میان خطوط هوایی نیز شده است، زیرا آن‌ها به‌دنبال بهره‌مندی از مقیاس اقتصاد و هم‌افزایی ادغام با سایر شرکت‌های هواپیمایی هستند.

 

اجتماعی

در سال‌های اخیر، ظهور نسل هزاره در طبقه مصرف‌کننده به این معناست که تغییرات اجتماعی نسلی که عادت به دریافت حق، رضایت فوری و تقاضای خدمات بیشتر را دارند، باعث شده که شرکت‌های هواپیمایی مجبور شوند هزینه‌های خود را با افزایش تقاضای این بخش متعادل کنند. علاوه بر ‌این، کناره‌گیری کودک نسل بازنشسته منجر به از ‌دست دادن منبع سودآور درآمد برای خطوط هوایی شده است. همچنین، مسافران از نظر مشخصات، اقتصادی‌تر و کمتر تجاری شده‌اند و ترجیح می‌دهند از امکانات ارتباطی توسعه‌یافته برای برگزاری جلسات از راه دور به‌جای پرواز برای ملاقات با شرکای تجاری خود استفاده کنند.

 

فناورانه

اگر‌چه صنعت هواپیمایی از فناوری گسترده در عملیات خود استفاده می‌کند، اما این موضوع به‌جز بلیط و جنبه‌های توزیعی، به هواپیما و عملیات خطوط هوایی محدود است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از کارشناسان از خطوط هوایی درخواست استفاده از پیشرفت فناوری برای خود و همچنین کارکردهای مشتری‌مدارانه داشته باشند. به‌عبارت دیگر، تغییرات فناورانه باید به‌گونه‌ای اقتباس شوند که فناوری‌های تلفن‌همراه را تا آنجا که به فروش بلیط، توزیع و خدمات مشتری مربوط می‌شود، شامل شود. علاوه بر این، شرکت‌های هواپیمایی باید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که صنعت هواپیمایی از تغییرات اجتماعی و فناوری در سطح بین‌المللی بهره‌مند می‌شود.

 

قانونی

در سال‌های اخیر، تعداد دعاوی علیه خطوط هوایی از طرف مشتریان و همچنین کارگران افزایش یافته است. علاوه بر ‌این، قانون‌گذاران نسبت به خطوط هوایی با قاطعیت بیشتری برخورد می‌کنند، که این بدان‌معنی‌است که در ‌حال حاضر آن‌ها به‌شدت از استراتژی‌های خود مراقبت می‌کنند و تنها پس از این‌که کاملاً از نقض نشدن قوانین اطمینان حاصل کردند، راهبردهای خود را به‌کار می‌برند. «مشکلات مضاعف» افزایش مقررات و پرونده‌های گران‌قیمت، به‌غیر از سیستم حقوقی در عدم تحمل تأخیر، مسائل ایمنی و سایر جنبه‌ها تنها باعث تشدید ترس در میان خطوط هوایی شده است، زیرا هر حرکتی از سوی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

محیطی/زیست‌محیطی

مسافران در‌ حال حاضر از لحاظ محیطی آگاهانه‌تر رفتار می‌کنند. این باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی مجبور به اتخاذ «پرواز ‌سبز» شوند و بیشتر به نگرانی‌های محیط‌زیستی پاسخ دهند. علاوه بر ‌این، ابتکارات مسئولیت اجتماعی نیز در حال افزایش بوده و بیشتر مورد توجه است، زیرا مصرف‌کنندگان و فعالان، چشم‌انداز بحرانی نسبت به خطوط هوایی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارند.

 

نتیجه‌گیری: مارپیچ مرگ هواپیمایی

این بحث تاکنون منجر به این نتیجه‌گیری می‌شود که صنعت هواپیمایی جهانی در حال حاضر در مرحله مارپیچ مرگ هواپیمایی است. این موضوع منجر به موج ورشکستگی و تعطیلی خطوط هوایی در سراسر جهان شده است. علاوه بر ‌این، قانون‌گذاران با درخواست خطوط هوایی مبنی‌بر درخواست زمان بیشتر یا قوانین و‌ مقررات آسان‌تر موافق نیستند. جدا ‌از ‌این، رقابت سخت با خطوط کم هزینه به این معنی است که شرکت‌های هواپیمایی با خدمات کامل نمی‌توانند بر سر قیمت یا حجم، رقابت کنند. در ‌نهایت، افزایش هزینه‌های انجام تجارت، سودآوری و پایداری صنعت هواپیمایی جهانی را کاهش داده است.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.