آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل PESTLE برای شرکت سامسونگ

تجزیه‌و‌تحلیل PESTLE برای شرکت سامسونگ

مقدمه‌‌

سامسونگ یک شرکت مختلط جهانی است که در بازار کالاهای سفید و بازار لوازم مصرفی و ابزارهای خانگی فعالیت می‌کند. این شرکت متعلق به یک خانواده در کره‌جنوبی با آرزوهای جهانی است و همان‌طور که گسترش اخیر به بازارهای جدید نشان داده است، سامسونگ از فعالیت در برخی از بازارهای جهانی راضی نیست اما در‌ عوض، می‌خواهد بسیاری از کشورها را تحت پوشش خود قرار دهد. بنابراین، تمرکز این مقاله بر محرک‌های محیطی خارجی استراتژی سامسونگ است.

 

سیاسی‌

در اکثر بازارهایی که سامسونگ در آن‌ها فعال است، محیط سیاسی برای عملکرد این شرکت مفید است و اگرچه برخی از عوامل خارجی در بازارهایی مانند هندوستان وجود دارند، اما به‌طور ‌کلی سامسونگ می‌تواند در بازارهایی که عوامل سیاسی خوش‌خیم هستند، فعالیت داشته باشد. با ‌این‌حال در ماه‌های اخیر، با توجه به تنش‌های میان کشورهای کره‌جنوبی با کره‌شمالی در سرزمین اصلی، کره‌جنوبی با بحران‌های سیاسی قابل توجهی مواجه شده است. این در حالی است که این شرکت مجبور است نه تنها بی‌ثباتی سیاسی بلکه تهدید جنگ را در شبه جزیره کره در نظر بگیرد. به‌غیر‌ از ‌این، سامسونگ در بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین که دارای محیط سیاسی ناپایدار و مستعد تغییرات مکرر در ساختارهای حاکم هستند، با فشار سیاسی مواجه است. البته، این امر هنوز دلیلی عمده برای نگرانی نیست، زیرا شرکت تا اندازه‌ای بی‌ثباتی سیاسی را در محاسبات استراتژیک خود در نظر می‌گیرد.

 

اقتصادی

این بعد به‌ویژه برای سامسونگ حیاتی است؛ زیرا باز شدن بسیاری از بازارها در کشورهای در حال توسعه به این معناست که این شرکت می‌تواند رد پای جهانی خود را گسترش دهد. با ‌این‌حال، این بعد نیز نگران‌کننده است، زیرا بحران اقتصادی جهان در حال حاضر، به‌شدت از قدرت خرید مصرف‌کنندگان در بسیاری از بازارهای توسعه یافته کاسته است و سامسونگ مجبور شده است سرمایه‌گذاری‌های سودآور را در بازارهای نوظهور دنبال کند. نکته کلیدی در اینجا این است که محیط اقتصاد کلان که در آن سامسونگ در سطح جهانی فعالیت می‌کند، با عدم اطمینان و نوسان مواجه است که این شرکت را مجبور به تغییر استراتژی‌های خود بر آن اساس کرده است. فواید صرفه‌جویی این شرکت این است که آن را با گسترش در بازارهای نوظهور و در حال توسعه، به سمت کاهش درآمدهای مصرفی مصرف‌کننده در دنیای توسعه یافته تنظیم کرده است. در‌ واقع، این امر دلیلی است که سامسونگ فشارهای تهاجمی را در بازارهای نوظهور به امید کسب درآمد از دنیای توسعه‌یافته برای تجارت از ‌دست رفته، آغاز کرده است.

 

فرهنگی اجتماعی

سامسونگ در درجه اول یک Chaebol کره‌جنوبی یا یک چندملیتی متعلق به این خانواده است. این بدان معنی است که با وجود ردپای جهانی، هنوز به‌عنوان یک شرکت کره‌ای عمل می‌کند. بنابراین چندین جنبه در عملیات جهانی آن وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل تطبیق خود با شرایط محلی است. به‌عبارت دیگر، شرکت جهانی سامسونگ مجبور به فعالیت به‌صورت محلی بوده است و به این معنی است که باید استراتژی جهانی را در بسیاری از بازارهای نوظهور به‌کار گرفته باشد. به‌غیر از این، سامسونگ مجبور به طراحی محصولات خود با توجه به ترجیحات متغیر مصرف‌کنندگان در بازارهای مختلفی که در آن فعالیت می‌کنند، بوده است. نکته کلیدی در اینجا این است که سامسونگ در یک بازار خاص فعالیت می‌کند که به‌شدت تحت تأثیر ترجیحات شیوه زندگی مصرف‌کنندگان قرار گرفته و با توجه به این‌که عوامل اجتماعی-فرهنگی در هر کشور متفاوت است؛ این شرکت مجبور به تغییر مسیر خود در هر بازار بر این اساس بوده است.

 

فناورانه

سامسونگ می‌تواند در این زمینه به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام در جهان در نظر گرفته شود. این بدان معنی است که این شرکت تا آن‌جا که به بهره‌برداری از قدرت فناوری و نوآوری برای دستیابی به مزیت پایدار تجارت مربوط است، در اولویت قرار دارد. این موضوع به‌عنوان مأموریت اصلی این شرکت در نظر گرفته شده است تا در منحنی فناورانه و نوآوری و چشم‌انداز برای تسلط بر رقبای خود، اولین شرکتی باشد که با آخرین محصولات خود در بازار دست و پنجه نرم می‌کند. با‌ این‌حال، همان‌طور که بعدها بحث خواهیم کرد، این امر باعث تقلید از طراحی محصولات شرکت بزرگ اپل شده است و همچنین بررسی دقیق قانونی و نظارتی بر روی این شرکت را به ارمغان آورده است. نکته مهم برای شرکت‌های فناوری دیگر در یادگیری از تجارب سامسونگ در اینجا، این است که بدون توجه به سرعت جهت رسیدن به خواسته مصرف‌کننده، رعایت قوانین پایه هنوز کلید موفقیت است.

 

قانونی

همان‌طور که در بخش قبلی ذکر شد، سامسونگ مجازات‌های سنگینی به‌علت تقلید ادعا شده از سوی اپل و آی‌فون اپل را متحمل شد که تا آنجا که به درک عمومی و تأیید مصرف‌کنندگان از استراتژی‌های آن مربوط است، باعث ضربه به این شرکت شد. باید دید چگونه این شرکت از پیچ و خم قانونی، به‌علت شکایت‌های مختلف در بازارهای توسعه یافته، خارج می‌شود.

 

محیطی

با افزایش مصرف‌کنندگان با اخلاق که خواستار تأمین و تولید محصولات به شیوه‌ای اجتماعی و سازگار با محیط هستند، سامسونگ باید از این مورد جهت تولید محصولات خود برای مصرف‌کنندگان با ‌اخلاق آگاهی داشته باشد. این بدان معنی است که باید از این‌که با شرایط کاری یا حقوق و دستمزد پرداختی به کارمندانی که در ساخت محصول نهایی مشغول هستند، مصالحه نمی‌کند، اطمینان حاصل کند.

 

نتیجه

تجزیه‌وتحلیل پیشین به‌وضوح نشان می‌دهد که سامسونگ، در حالی‌که در مسیر پر از خطر بازار مصرف جهانی حرکت می‌کند، وظیفه خود را حل کرده است. در ‌حقیقت، همان‌طور که شرکت آماده می‌شود تا ردپای جهانی خود را گسترش دهد، با مخاطرات بسیار زیاد موجود در دوره رکود اقتصادی و چشم‌انداز بازار فناورانه رقابتی نیز مواجه است.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.