آخرین مقالات

تجربه‌های یک منتور از شتاب‌دهنده‌های بزرگ دنیا

تجربه‌های یک منتور از شتاب‌دهنده‌های بزرگ دنیا

در کنار کار روزانه‌ام ساعت‌هایی را هر ماه به مشاوره دادن به استارتآپ‌های نوپا در شتاب‌دهنده‌ها  واقع در لندن، برلین و ایالات متحده‌ی آمریکا اختصاص می‌دهم. حتی در مواقعی که با کمبود زمان مواجه بودم اینکار برایم انرژی‌بخش بود. هرچند بسیاری از استارت‌آپ‌ها در مراحل اولیه یکسری اشتباهات مشترک مرتکب می‌شوند، برنامه‌ی شتابدهنده‌ی نامناسبی را انتخاب و یا مشاوره‌های غلط دریافت می‌کنند که این موارد آسیب طولانی مدتی را برایشان خواهد داشت. در ادامه نکاتی آموزنده را توضیح می‌دهیم.

تحت تاثیر اسامی بزرگ قرار نگیرید

دنبال شتاب‌دهنده تنها بخاطر برند بزرگی که حامی آن است نباشید. حتما قبل از انتخاب شتاب‌دهنده اطلاعات کافی و مربوط به پتانسیل شتاب‌دهنده و مشاور‌های مربوط و مناسب برای خودتان را کسب کنید. درست است که سازمان‌های بزرگ مشکلات را با دسترسی مشتری‌ها و یا حتی بودجه کم حل می‌کنند. اما به قول معروف یکبار فقط می‌توانید تاثیر اولیه را داشته باشید. شما یکبار فرصت برای انتخاب دارید.

تمرکز باید محوریت کارهای‌تان باشد

یکی از نکات مهم در استارت‌آپ که معمولا مدیران شتاب‌دهنده‌ها از آن غافل می‌شوند تمرکز است. باید همیشه تغییرات ایجاد شده در دنیا از ارائه محصولتان را بدانید و مخاطبانتان را هم بشناسید. یکی از اشتباهات ممکن این است که شما بدون اطلاع از نگرش مربی بازاریابی تنها از او کمک بخواهید.  از مناسب بودن منتورهای شتاب‌دهنده‌ها برای کسب و کارتان اطمینان حاصل کنید.

شروع به برنامه‌ریزی برای استخدام‌

با وجود اینکه در یک شتاب‌دهنده استارت‌آپ شما متشکل از خودتان و شریکانتان است اما به یاد داشته باشید که بالا و پایین شدن ارزش محصولتان به کارمندانتان وابسته است. این کارمندان هستند که محصولتان را ساخته، به دیگران معرفی کرده و در بازار توضیع و بفروش می‌رسانند. بالواقع آنها تصویر ذهنی از محصولتان ایجاد می‌کنند. این مهم را بخاطر بسپارید و هر چه زودتر برای استخدام‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از استارتاپ‌ها به دلیل همین موضوع در بخش‌های مختلف از تولید محصول تا بازاریابی همه و همه با مشکل مواجه شده‌اند. هیج موضوعی مهم‌تر از همکار خوب داشتن نیست.

ترک زودهنگام

اگر خیلی سریع به وضعیت عالی رسیدید خیلی زود برنامه را ترک کنید. به همان میزانی که من طرفدار شتاب‌دهنده‌ها هستم آنها باید بیشتر از دیگران با شما سازگار شوند. اگر استارتاپ‌تان در حال رشد است و فکر می‌کنید زمان استخدام‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده فرارسیده فرصت‌ها را به سادگی از دست ندهید چون چندماهی برای پیشروی به سمت برنامه کنونی وقت دارید. اگر احساس ناراحتی می‌کنید با مدیر برنامه‌های استارتاپتان صحبت کنید و به او یادآور شوید که تسلیم شدن شتاب‌دهنده مانعی برای شما برای انجام کارهای درست مربوط به کسب و کارتان نخواهد شد.

برنامه‌های شتاب‌دهنده برای یک دلیل و آن شتاب به کسب و کار شما هستند. از آنها به عنوان یک نیروی عظیم برای ساخت یک پایه‌ی قوی برای کسب و کارتان استفاده کنید. اما اگر زمان کافی دارید خودتان را تقویت کنید و در ترک شتاب‌دهنده به منظور اتکا به خودتان درنگ نکنید.

 

تمرکز اصلی‌تان باید بر کسب و کارتان باشد و بهترین شتاب‌دهنده‌ها این مهم را فهمیده و شما را در این راستا تشویق می‌کنند.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.