آخرین مقالات

بخش‌بندی بازار: معنا، مبنا و انواع بخش‌بندی

بخش‌بندی بازار: معنا، مبنا و انواع بخش‌بندی

بخش‌بندی چیست؟

بخش‌بندی به فرایند دو شاخه کردن یا بخش کردن یک واحد بزرگ به واحدهای کوچک مختلف اشاره دارد که دارای ویژگی‌های کم و بیش مشابه یا وابسته به هم هستند.

بخش‌بندی بازار

- بخش‌بندی بازار یک مفهوم بازاریابی است که بازار کامل را به خرده مجموعه‌های کوچک‌تر متشکل از مصرف‌کنندگان با سلیقه، تقاضا و اولویت‌های یکسان تقسیم می‌کند.

- بخش بازار یک واحد کوچک در یک بازار بزرگ متشکل از افراد با تفکر یکسان است.

- یک بخش بازار، کاملاً جدا از بخش‌های دیگر است.

- یک بخش بازار شامل افرادی است که به شیوه یکسان تفکر می‌کنند و دارای علایق مشابه هستند.

- افراد در بخش یکسان، با شیوه‌ای مشابه به نوسانات بازار پاسخ می‌دهند.

 

مبنای بخش‌بندی بازار

- جنسیت

بازاریاب‌ها، بازار را به بخش‌های کوچک‌تر براساس جنسیت تقسیم می‌کنند. مردان و زنان علایق و ترجیحات مختلفی دارند و در نتیجه نیاز به بخش‌بندی دارند. سازمان‌ها به استراتژی‌های بازاریابی متفاوتی برای مردان نیاز دارند که به‌طور واضح برای زنان عملی نیست. زنان محصولی را که برای مردان مناسب است و برعکس، خریداری نمی‌کنند. بخش‌بندی بازار بر حسب جنسیت در بسیاری از صنایع مانند لوازم آرایشی، کفش، صنایع جواهرات و پوشاک مهم است.

 

- گروه سنی

تقسیم‌بندی براساس گروه سنی مخاطبان هدف نیز یکی از راه‌های بخش‌بندی بازار است. محصولات و استراتژی‌های بازاریابی برای نوجوانان به‌وضوح از کودکان متفاوت است.

گروه سنی (0 تا 10 سال): اسباب بازی، پوشک، غذای کودک، کالسکه

گروه سنی (10 تا 20 سال): اسباب بازی، پوشاک، کتاب، کیف مدرسه

گروه سنی (20 سال و بالاتر): آرایشی و بهداشتی، محصولات ضد پیری، مجلات، پوشاک و غیره

 

- درآمد

بازاریاب‌ها، مصرف‌کنندگان را به بخش‌های کوچک برحسب درآمدشان تقسیم می‌کنند. افراد براساس درآمد ماهانه خود به سه بخش طبقه‌بندی می‌شوند. این سه دسته عبارتند از:

- گروه درآمد بالا

- گروه درآمد متوسط

- گروه درآمد پایین

فروشگاه‌هایی که محصولات مربوط به گروه درآمد بالاتر را ارائه می‌دهند، طیف وسیعی از محصولات و استراتژی‌های مختلف را در مقایسه با فروشگاه‌هایی که گروه کم‌درآمد را هدف قرار می‌دهند، دارند.

Pantaloon، Carrefour وStopper  فروشگاه‌های هستند که به گروه با درآمد بالاتر خدمات می‌دهند در‌ حالی‌که خرده‌فروشی‌های  Vishalو Reliance یا بازار بزرگ متعلق به افراد در بخش درآمد پایین‌تر هستند.

 

- وضعیت زناشویی

بخش‌بندی بازار می‌تواند براساس وضعیت تأهل افراد نیز باشد. آژانس‌های مسافرتی بسته‌های مسافرتی مشابهی برای افراد مجرد و زوج‌های متأهل نخواهند داشت.

 

- شغل

اشخاص کارمند در مقایسه با دانش‌آموزان/دانشجویان، نیازهای متفاوتی دارند. یک پیراهن ساحلی یا یک تی‌شرت فانتزی در هیچ کدام از فروشگاه‌های زودیاک به فروش نمی‌رسند زیرا این فروشگاه‌ها لباس‌های رسمی ارائه می‌دهند.

 

انواع بخش‌بندی بازار

- بخش‌بندی روانشناختی

اساس چنین بخش‌بندی، شیوه زندگی افراد است. نگرش، علاقه و ارزش‌های فرد به بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها را به گروه‌های کوچک طبقه‌بندی کنند.

 

- بخش‌بندی رفتارگرایی

وفاداری مشتریان نسبت به یک برند خاص، به بازاریاب‌ها کمک می‌کند تا آن‌ها را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی کنند، هر گروه شامل افرادی است که نسبت به یک برند خاص وفادار هستند.

 

- بخش‌بندی جغرافیایی

بخش‌بندی جغرافیایی به طبقه‌بندی بازار به مناطق مختلف جغرافیایی اشاره دارد. بازاریاب نمی‌تواند راهکارهای مشابهی برای افرادی که در مکان‌های مختلف زندگی می‌کنند، داشته باشد. شرکت نستله در سال‌های اخیر در کشورهای سرد‌خیز، نسکافه را در سراسر سال عرضه کرده است. مک‌دونالد در کشور هندوستان محصولات گوشت گاو را به فروش نمی‌رساند، زیرا این موضوع به‌شدت مخالف اعتقادات مذهبی مردم آن کشور است، در‌ حالی‌که مک‌دونالد در ایالات‌متحده آزادانه محصولات گوشتی را به فروش می‌گذارد و آن‌ها را تبلیغ می‌کند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.