آخرین مقالات

اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی

اکوسیستم کارآفرینی چیست؟

همه ما انسان‌ها مهارت‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌هایی داریم‌؛ با ‌این‌حال دلیل موفقیت بسیاری از افراد نسبت به دیگران عمدتاً پرورش، تشویق و فعال‌سازی این مهارت‌ها است. به‌عنوان مثال، رجوع به مدارس مناسب، حمایت‌های خانواده و احتیاط در تمام مراحل زندگی باعث می‌شود اشتباه نکنیم و به پیشرفت خود لطمه‌ای وارد نکنیم. به‌عبارت دیگر برای شکوفایی، باید استعدادها را پرورش داد. به همان شیوه‌ای که در زندگی فردی ما اتفاق می‌افتد، کارآفرینان نیز به محیط‌های قدرتمند و توانمندسازی خود نیاز دارند که نه تنها باعث اطمینان از تغییر ایده‌ها در جهت پیگیری‌های عملی است، بلکه سبب می‌شود اکوسیستم لازم جهت رشد و ترقی را نیز داشته باشند. به‌طور خلاصه، اکوسیستم کارآفرینی شامل تمام ذینفعان از جمله دولت، بوروکراسی، تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود.

 

مثالی از بنگلور

ابتدا نمونه‌ای از بنگلور، مرکز فناوری اطلاعات در کشور هندوستان که اغلب تحت عنوان دره سیلیکون هند نامیده می‌شود، را بررسی می‌کنیم. بنگلور به‌عنوان مکانی جهت نوآوری برای شرکت‌های جهانی تبدیل شده است، زیرا علاوه بر ارائه محیطی بی‌نظیر و شاداب از لحاظ استعدادهای قابل دسترس (و حتی از منظر آب‌و‌هوایی)، دارای دولتی محبوب است که برخلاف دخالت دولت هند، بهترین راه را برای صنعت فناوری هندوستان و رشد آن در تجارت ارائه می‌دهد، بنگلور دارای قوانین و همچنین اصلاحات مالیاتی ویژه‌ای است که شرکت‌ها را برای دستیابی به مزایا تشویق می‌کند و مهم‌تر از همه، فرهنگ نوآوری پررونقی دارد که به مدت زمان طولانی و قبل از ورود صنعت فناوری اطلاعات، مشخصه این شهر بود. در واقع تمامی این عوامل باعث شدند که کارآفرینان هندی مانند مؤسسین برندهای معتبر جهانی مثل Infosys، Wipro، TCS و سایر شرکت‌ها، اکوسیستم کارآفرینی توانمندی داشته باشند که باعث رشد و شکوفایی آن‌ها شود.

 

دره اصلی سیلیکون

البته طرح این اکوسیستم، در دره سیلیکون کالیفرنیا در ایالات متحده آغاز شد که در آن شرکت‌های جهانی مانند اپل، گوگل و مایکروسافت علاوه بر فیس‌بوک و هزاران شرکت دیگر، دریافتند که اکوسیستم کارآفرینی آن‌ها جهت شروع فعالیت و موفقیت مناسب بوده است. این واقعیت که دره سیلیکون به رغم رکود، رشد می‌کند نشان‌دهنده این است که چگونه این منطقه فراتر از نقاط ضعف بازار بوده است و طرز تفکر خود را به‌عنوان مکانی که کارآفرینان می‌توانند در آن رشد کنند، شکل داده است. علاوه بر این، کشور چین که در سال‌های اخیر به‌عنوان رویای کارآفرینان ظهور کرده است، از روش دره سیلیکون پیروی کرده است و بهتر از روش‌های دیگر مانند مداخله حداقل دولت و حداکثر مزایا، عمل کرده است که اثبات‌کننده منبع تغذیه مناسب برای تجارت و رشد کارآفرینان است.

 

اجزاء یک اکوسیستم کارآفرینی

برای وقوع یک اکوسیستم کارآفرینی توانمند، سرمایه‌گذارانی باید حضور داشته باشند تا بر روی شرکت‌های تازه‌کار، سرمایه‌گذاری کنند و با وجود موانع اولیه، با سرمایه‌های خود ادامه فعالیت شرکت را تاًمین کنند. در مرحله بعد، دولت باید قوانین و سیاست‌هایی را اتخاذ کند که کارآفرینان را با ارائه معافیت مالیاتی، مزایا، زمین و امکاناتی از جمله جاده‌ها و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌های بین‌المللی و غیره تشویق کنند؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران جهانی به این اکوسیستم‌ها جذب شوند. علاوه بر این، کارهای کارآفرینان نباید با بوروکراسی و از طریق قوانین و‌ مقررات بی‌معنی، مختل شود و به‌جای آن، باید سرعت تصمیم‌گیری را افزایش داد و واحدهای مجزا تصمیمات را اجرا کنند. همچنین باید یک بخش استعداد با کارکنان و کارمندان ماهر وجود داشته باشد که بتوانند در این شرکت‌های تازه‌کار فعالیت کنند و اطمینان حاصل شود که هنگام ترک کار این افراد، شرکت‌ها اشخاص لازم را جهت ادامه فعالیت خواهند داشت.

 

چرا کشور چین پیشرو است؟

در نظر گرفتن عواملی که به ساختن اکوسیستم کارآفرینی توانمند کمک می‌کنند بسیار حیاتی است و در صورت عدم توجه به این جنبه‌ها، مخترعین و کارآفرینان کار خود را در جای دیگری انجام می‌دهند. در این زمینه کشور چین در بسياري از جنبه‌ها نسبت به هندوستان پیشرفت داشته است، زيرا نه تنها اکوسیستم مناسبی را ارائه می‌دهد، بلکه تضمین می‌کند کارآفرینان، قهرمانانی هستند که مانند سیاستمداران و شخصیت‌های دیگر که به‌طور مرتب در جامعه مورد توجه قرار می‌گیرند، دارای اهمیت هستند. به‌طور خلاصه، موضوعی که باید توسط همه کشور‌ها در نظر گرفته شود این است که بر طبق ضرب‌المثل «پرنده‌ای که زودتر عمل کند کرم را می‌گیرد»، مناطق و کشورهایی که در خط مقدم رقابت برای جذب سرمايه جهانی قرار دارند، در نهایت برنده خواهند شد.

 

نتیجه

پیش از پایان این مقاله توجه داشته باشید برخی از جنبه‌هایی که اکوسیستم کارآفرینی فعال مانند زمین، آب و زیرساخت را تضمین می‌کنند، به سبب جنبه‌های دیگر مانند دسترسی به بودجه و قوانین و مقررات، غیرمستقیم (یا کم‌اهمیت) به نظر می‌رسند. با این حال اگر رویدادهای اخیر در هند و سایر نقاط آسیا که اکوسیستم‌های کارآفرینان در آن‌جا در حال ساخت است را در نظر بگیرید، این عوامل به اندازه تغییر ایده و اجرای آن در مرحله بعد برای کارآفرین مهم هستند. در حقیقت، این واقعیت که بسیاری از شرکت‌های جهانی اکنون در حال جابجایی به کشور هندوستان هستند، عمدتاً به‌دلیل تغییر در اولویت‌های سیاست‌گذاران هندوستان است که به‌شدت نیاز به سرمایه‌گذاری و شغل دارند؛ در ‌غیر ‌این‌صورت، آن‌ها نه تنها پیشرفت نخواهند کرد بلکه در این رقابت جا خواهند ماند که در اقتصاد جهانی، دستور العملی مطمئن برای فاجعه است.

 

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.