آخرین مقالات

ابزار ترویج - تبلیغات، ارتقاء فروش، ارتباطات عمومی و بازاریابی مستقیم

ابزار ترویج - تبلیغات، ارتقاء فروش، ارتباطات عمومی و بازاریابی مستقیم

عناصر بازاریابی شامل محصول، قیمت، محل و ترویج هستند. این چهار عنصر برای ایجاد استراتژی بازاریابی موفق با یکدیگر ترکیب می‌شوند. به نظر می‌رسد ترویج برای برقراری ارتباط میان پیام شرکت و مصرف‌کننده، موثر واقع می‌شود. چهار ابزار اصلی ترویج عبارتند از تبلیغات، ترویج فروش، ارتباطات عمومی و بازاریابی مستقیم.

تبلیغات
تبلیغات به معنای ترویج محصول، خدمات و ایده‌هاست. تبلیغات نه‌تنها توسط شرکت‌ها بلکه در بسیاری از مواقع توسط موزه‌ها، دولت و سازمان‌های خیریه و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. با‌این‌حال، نحوه انجام تبلیغات، از یک سازمان به یک سازمان دیگر متفاوت است.

توسعه تبلیغات شامل تصمیم‌گیری در پنج مورد ماموریت، هزینه، پیام، رسانه و اندازه‌گیری است.

ماموریت، اهداف تنظیم‌شده جهت تبلیغات است. این اهداف می‌توانند شامل اطلاع‌رسانی، متقاعد‌کردن، یادآوری یا تقویت باشند. هدف شرکت، دنبال کردن استراتژی بازاریابی تعیین‌شده است.

تصمیم‌گیری در مورد هزینه یا بودجه برای تبلیغات باید چرخه عمر محصول، سهم بازار و مصرف‌کننده اصلی، رقابت، فراوانی تبلیغات و تعویض محصول را در نظر بگیرد.

پیام تبلیغات به چهار مرحله، تولید پیام، ارزیابی پیام و انتخاب، اجرای پیام و نظرات اجتماع تقسیم می‌شود.

هنگامی که پیام تبلیغ تعیین شود، گام بعدی، نهایی‌کردن رسانه‌ها برای ارسال پیام است. این انتخاب به دسترسی رسانه‌ها، فراوانی انتقال و تاثیر بالقوه بر مشتری بستگی دارد. بر اساس این انتخاب، انواع رسانه‌ها شامل روزنامه، تلویزیون، پست مستقیم، رادیو، مجله و اینترنت هستند. زمان پخش پیام جهت جلب توجه مخاطبان نیز ضروری است.

بررسی اثربخشی ارتباطات برای استراتژی شرکت ضروری است. دو نوع اثربخشی وجود دارد که شامل اثر ارتباطی و اثر فروش می‌باشد.

ترویج فروش

ترویج یک ابزار انگیزشی برای افزایش فروش کوتاه‌مدت است. ترویج را می‌توان برای مصرف‌کننده یا تجارت فراهم کرد. تمرکز تبلیغات به دنبال ایجاد دلیلی برای خرید است و تمرکز ترویج، ایجاد انگیزه برای خرید است. انگیزه‌های مصرف‌کننده می‌تواند نمونه‌ها، کوپن و تست مجانی باشد. انگیزه تجاری می‌تواند قیمت پایین، کالاهای مجانی و کمک هزینه‌ها باشد. انگیزه نیروی فروش می‌تواند انعقاد قرارداد، نمایشگاه‌های تجاری و رقابت بین فروشندگان باشد.

اقدام به ترویج فروش می‌تواند شامل اهداف متعددی از جمله جلب توجه مشتری جدید، پاداش به مشتری فعلی و افزایش کاربران غیر‌دائم باشد.

اقدام به فروش ترویجی برای محصول به دنبال هدف کلی بازاریابی شرکت است. انتخاب نهایی ابزار ترویجی مصرف‌کننده نیاز به در نظر گرفتن مخاطبان هدف، بودجه، پاسخ رقابتی و هدف هر ابزار دارد.

قبل از پیاده‌سازی اقدامات ترویج فروش باید یک پیش آزمون صورت بگیرد. هنگامی که فعالیت شروع می‌شود، باید تا اتمام بودجه کنترل شود. برنامه ارزیابی پس از اجرای طرح تبلیغاتی باید عملی شود.

روابط عمومی

شرکت‌ها قادر به ماندن در انزوا نیستند، آنها نیاز به تعامل ثابت با مشتریان، کارکنان و ذینفعان مختلف دارند. این سرویس ارتباطی توسط دفتر ارتباطات عمومی انجام می‌شود. کارکرد اصلی اداره ارتباطات عمومی، اداره‌کردن مطبوعات، حمایت از تبلیغات محصول، ایجاد و حفظ تصویر شرکت، اداره‌کردن امور با قانونگذاران، هدایت مدیریت با توجه به مسائل عمومی است.

شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای هماهنگی با توابع بازاریابی و ارتباطات‌عمومی در روابط عمومی بازاریابی هستند. مسئولیت مستقیم روابط عمومی بازاریابی (MPR) حمایت از فعالیت‌های شرکت و برند محصولات است.

MPR ابزاری کارآمد در ایجاد آگاهی از طریق رسانه‌ها محسوب می‌شود. هنگامی که محصولی شرح داده می‌شود،MPR  می‌تواند اعتبار و احساس کنجکاوی را در بین فروشندگان و همچنین معامله‌گران برای افزایش شور و شوق ایجاد کند. MPR ابزار بسیار مقرون به‌صرفه‌تر از سایر اقدامات ترویجی است.

بازاریابی مستقیم

ارتباط برقرارشده از طریق کانال مستقیم بدون استفاده از هر واسطه، به عنوان بازاریابی مستقیم نامیده می‌شود. بازاریابی مستقیم می‌تواند برای ارسال پیام یا خدمات استفاده شود. بازاریابی مستقیم در سال‌های اخیر رشد چشمگیری از خود نشان داده است. اینترنت نقش مهمی در این رشد داشته است. بازاریابی مستقیم موجب صرفه‌جویی در وقت و ایجاد تجربه شخصی و دلپذیر می‌شود. بازاریابی مستقیم هزینه‌های شرکت را کاهش می‌دهد. فروش رو‌در‌رو (چهره‌به‌چهره)، پست مستقیم، بازاریابی کاتالوگ، فروش تلفنی، تلویزیون و کیوسک‌ها، رسانه‌های بازاریابی مستقیم هستند.

تبلیغات، فعالیت تبلیغاتی، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم نقش مهمی را در جهت کمک به شرکت‌ها در دستیابی به اهداف بازاریابی خود دارند.

منبع

http://www.managementstudyguide.com/tools-of-promotion.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.