آخرین مقالات

کارآفرینان استارت‌آپی و ایام تعطیلات

کارآفرینان استارت‌آپی و ایام تعطیلات

مقدمه

همه ساله با فرا رسیدن ایام تعطیلات آخر سال، همه مردم به این فکر می‌کنند که تعطیلات خود را چگونه بگذرانند. عده‌ای به گذراندن تعطیلاتی هیجان‌انگیز و پر از ماجراجویی فکر می‌کنند و در مقابل، عده‌ای آرامش را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. عده‌ای سپری کردن اوقات در کنار خانواده و دوستان را انتخاب می‌کنند و عده‌ای هم از این فرصت برای جبران کارهای عقب‌مانده و یا کارهایی که یک عمر دوست داشته‌اند انجام دهند، استفاده می‌کنند.

تعطیلات، زمانی برای ریلکس کردن ذهن و بدن و لذت بردن از زندگی است. زمانی برای در کنار خانواده و دوستان بودن و تفکر در مورد نقاط ضعف و قوت سالی که گذشت و البته اتخاذ تصمیمات برای سال پیش رو! شاید چنین تصور شود که تعطیلات یک فرصت کاملاً شخصی است و نمی‌توان از منظر کسب‌وکار به آن نگاه کرد. کاملاً اشتباه فکر می‌کنید. تعطیلات را می‌توان زمانی پرشور و تنش و در عین حال جذاب برای کسب‌وکارها دانست. زمانی است که کسب‌وکارها می‌توانند فارغ از هیاهوی کاری، دستاوردها و شکست‌های خود در طول سال گذشته را مجدداً ارزیابی نموده و راهبردها و برنامه‌های خود برای سال بعد را مجدداً طرح‌ریزی نمایند.

به‌عنوان یک مؤسس استارت‌آپی که در تلاش برای رشد و توسعه کسب‌وکار نوپای خود هستید، چگونه تعطیلات خود را می‌گذرانید؟ آیا می‌دانید که افراد موفق و بنیان‌گذارانی شبیه به خودتان، چگونه از تعطیلات خود لذت می‌برند. فکر می‌کنید که کارآفرینان مشهور و بنیان‌گذاران استارت‌آپی، به تعطیلات چگونه فکر می‌کنند؟ آیا آن‌ها هم به موارد بالا توجه دارند یا افکارشان به کلی از دیگر افراد جامعه متفاوت است؟ در ادامه، برخی از مؤسسین استارت‌آپی به این پرسش پاسخ می‌دهند که در طول تعطیلات، چه کاری انجام می‌دهند، چگونه سال آتی خود را برنامه‌ریزی می‌کنند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند تا به یک آرامش ذهنی برای سالی جدید و طاقت‌فرسا برسند.

 

1-     کین گراهام (Kean Graham)، مدیرعامل و مؤسس «MonetizeMore»:

وقت خود را صرف ریلکس کردن کنید: من با وجود سفرهای متعدد در طول دوازده ماه سال و تلاش فراوان برای توسعه و گسترش شرکت، ترجیح می‌دهم که برای کریسمس در کنار خانواده باشم. تعطیلات، فرصتی فوق‌العاده برای رهایی ذهن و سپری کردن زمان با خانواده است. قصد دارم چند کتاب بخوانم، گلف بازی کنم و از آشپزی در خانه لذت ببرم. در این دو هفته، ریلکس کردن و دستیابی به آرامش ذهنی، درست چیزی است که برای شروع باانگیزه سال جدید به آن نیاز خواهم داشت. برای بسیاری از کارآفرینان استارت‌آپی، آزاد کردن کامل وقت، بسیار دشوار خواهد بود. من توصیه می‌کنم که تا آنجا که امکان دارد، وقت خود را آزاد کنید، در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید و به آنچه به دست آورده‌اید، فکر کنید.

وقتی شما از برنامه هفته‌به‌هفته و معمول خود خارج می‌شوید، مسائلی برای شما آشکار می‌شود که ارزش طلا خواهند داشت.

 

2-    جنز جاکوب اندرسون (Jens Jakob Andersen)، مؤسس «RunRepeat»:

بر بهبود فرآیندها تمرکز کنید: در طول ماه‌های نوامبر و دسامبر، شاهد کاهش تماس‌های تلفنی هستیم و این فرصتی بی‌نظیر، برای همراهی خانواده، سفر و اندیشیدن به چگونگی بهتر کردن فرآیندهای کاری است. به نظر من، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، سفر است. مسافرت در ایام تعطیلات، آرامش ذهنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. پیشنهاد می‌کنم که مسافرت‌های خود را برای ماه‌های نوامبر و دسامبر که ارزان‌تر هستند برنامه‌ریزی کنید. همچنین بهتر است به جاهایی بروید که آب‌وهوای مطلوبی داشته و حتی‌الامکان خلوت است. سال گذشته به نیوزلند سفر کردم. هوا فوق‌العاده بود و اگر زودتر به آنجا بروید (نوامبر یا در ابتدای دسامبر)، گردشگران زیادی وجود ندارند و می‌توانید از عجایب طبیعی و آرامش منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

برنامه‌ریزی زمانی خوب برای همراهی با خانواده و یک سفر عالی، به شما کمک می‌کند تا فکری بازتر داشته باشید.

 

3-    لین وانگ (Iain Wang)، هم بنیان‌گذار «Classbento»:

سخت تلاش کنید تا تقاضای افزایش یافته را برآورده سازید: ما سخت کار می‌کنیم تا نیازهای رو به افزایش را پاسخ دهیم. کریسمس، معمولاً زمانی آرام است و ما از آن برای لذت بردن در کنار خانواده استفاده کنیم. اما باید به این نکته توجه کنید که فصل چهارم سال، شلوغ‌ترین زمان برای استارت‌آپ‌ها است. در فصل کریسمس، انواع و اقسام مراسم اداری و جشن‌های دیگری وجود دارد که تقاضا برای کارگاه‌های خلاق را افزایش می‌دهد. سعی کنید به نحوی به این تقاضای فزاینده پاسخ دهید.

در میان مؤسسین استارت‌آپی، از پا درآمدن و خستگی اتفاق رایجی است. پس بسیار مهم است که زمانی مانند تعطیلات را انتخاب نموده و کمی از کار فاصله بگیرید. از این لحظات به ظاهر ساده، برای آرامش ذهنی خود استفاده کنید. تعطیلات زمان خوبی برای مطالعه یا انجام کاری متفاوت (مانند سفر، یا شاید حضور در یک کارگاه خلاقانه) است که می‌تواند تکامل دیدگاه‌های تجاری شما را به همراه داشته باشد.

 

4-    گابی رومان (Gaby Roman)، مؤسس «No Code Apps»:

30 درصد از فروش شما در فصل چهارم سال رخ می‌دهد: بر اساس مطالعات من، حدود 30 درصد از فروش‌های کسب‌وکارها، بین نوامبر و دسامبر یا تقریباً در طول جمعه سیاه (Black Friday) و کریسمس صورت می‌گیرد. من این فصل را برای تمرکز بر بهبود فروش و رشد کسب‌وکار صرف می‌کنم. مردم برای صرف کردن پول در طول این زمان‌ها راضی‌تر هستند و با توجه به دقت بیشتر مردم به برندهایی که می‌بینند، حتی اگر فروش قابل‌توجهی هم نداشته باشم، می‌توانم مخاطبین خودم را افزایش داده و پایگاه مشتریانم را تقویت کنم.

بر ایجاد محتوای تازه و اغلب رایگان تمرکز کنید، منابع موجود را به‌روزرسانی کنید و طرح‌های فروش مناسب و خلاقانه برای ماه‌های آخر سال بکار بگیرید.

 

5-    برندا دلا کاسا (Brenda Della Casa)، مؤسس، «BDC Digital Media»:

تشکر کردن از مشتریان: دسامبر ماهی کم فعالیت در کسب‌وکار من است. به همین دلیل، این فصل را به تشکر کردن از مشتریان و تمرکز بر ایجاد رابطه‌های جدید صرف می‌کنم. یک کارت دست‌نویس یا یک هدیه کوچک، اثری همانند یک کلوچه خانگی دارد. همچنین در ایام تعطیلات، سعی می‌کنم که محتوای خود را برای سال بعد برنامه‌ریزی کنم تا حداقل سه ماه از برنامه‌های کاری جلوتر باشم. این کار، شامل برنامه‌ریزی یک تقویم سردبیری، تعیین نشست‌های خبری و تعیین اهداف برای فصل بعد است.

من واقعاً باور دارم که ذهن شبیه بدن است و برای قوی‌تر شدن، نیازمند استراحت است. بنابراین در طول ماه آخر سال، من بر خانواده تمرکز می‌کنم و با ترمیم روابط شخصی، خودم را سرگرم می‌کنم. تنها یک‌بار در سال است که این هفته خوشمزه و جالب را دارم، هفته‌ای که من فراموش می‌کنم در چه روزی قرار داریم و این روشی فوق‌العاده برای تجدید انرژی پیش از سال جدید است.

 

6-    بن میرکی (Ben Mirecki)، مؤسس «CarPages»:

از کار کردن در تعطیلات پرهیز کنید: بنیان‌گذاران استارت‌آپی، همیشه نسبت به کسب‌وکار خود تعصب دارند. در نتیجه، همیشه تمایل دارند که حتی در کریسمس و سایر تعطیلات هم به کار خود ادامه داده و موفقیت را به حداکثر برسانند. البته در طول فصل تعطیلات، مجموعه متنوعی از مسائل جدید ممکن است وجود داشته باشد که نیازمند در دسترس بودن شما است. با این حال، من با فروش فوری و لحظه آخری یا چیزهایی شبیه آن موافق نیستم، مخصوصاً در صنعت تجارت الکترونیک. من دوست دارم در طول تعطیلات استراحت کنم، بدون این‌که صدایی در سرم بچرخد که فروش بیشتری داشته باش. در کسب‌وکار ما، آمادگی برای فصل تعطیلات، از چند ماه قبل آغاز می‌شود. در این زمان است که ما راهبرد بازاریابی دیجیتال خود را تغییر داده تا بر هدف قرار دادن مخاطبین مرتبط با محصولات فصلی، تمرکز بیشتری داشته باشیم. این آماده‌سازی، همچنین شامل تضمین این مسئله است که کسب‌وکار، ظرفیت پاسخ به تغییرات فصلی را دارد. چند مسئله را باید در نظر بگیریم. آیا کارمندان کافی برای خدمت‌رسانی به مشتریان داریم؟ آیا همیشه فردی خلاق در دسترس هست که به مسائل واکنش نشان دهد؟ و مسائل زیاد دیگری مثل این.

هدف من همیشه این بوده که سیستم‌های مناسبی را در اختیار داشته باشم تا عملیات به خوبی و بدون نقص پیش رود. در این صورت، می‌توانم زمان ارزشمند خود را در حال ریلکس کردن در کنار دوستان و خانواده و با آگاهی و اطمینان از این‌که امور کسب‌وکار به خوبی در حال انجام است، سپری کنم.

 

7-    متیو روز (Matthew Ross)، هم بنیان‌گذار «The Slumber Yard»:

به سفر بروید: من همه ساله در طول ایام کریسمس و سال نو، به یک سفر دوهفته‌ای می‌روم تا تجدیدقوا کنم و پس از یک دوره 12 ماهه طولانی، ذهن خودم را مجدداً متمرکز نمایم. من از این دوره زمانی خاص، به شکل ویژه‌ای استفاده می‌کنم، زیرا از نظر کاری دوره کم فشارتری بوده و اغلب کارمندان در تعطیلات می‌باشند. از این رو، احساس می‌کنم که زمان بهینه‌ای برای ریلکس کردن است، زیرا برای پاسخ به سؤالات و انجام عملیات روزانه، نیاز چندانی به من نیست. برای مثال، سال گذشته من به تایلند رفتم، تعطیلاتی کنار ساحل که نوع متفاوتی از فرهنگ را به من شناساند. پس از یک سال سخت و طولانی، دور بودن از سبک زندگی معمول آمریکایی، آن هم برای مدتی کوتاه، ایده خوبی است. امسال هم به نیوزلند می‌روم.

 

8-    کالووی کوک (Calloway Cook)، مؤسس «Illuminate Labs»:

روزهای کاری طولانی در آخر هفته‌ها: از آنجایی که کسب‌وکار من اوایل همین امسال توسعه یافته است، من باید در طول فصل تعطیلات به‌جای سفر رفتن مشغول کار بمانم. من بر روی شرکت تجارت الکترونیک خودم کار می‌کنم و فکر می‌کنم که با کار کردن برای ساعت‌های طولانی در طول فصل تعطیلات، می‌توانم یک مزیت رقابتی نسبت به استارت‌آپ‌های رقیب به دست آورم. فصل چهارم سال، برای یک کسب‌وکار تجارت الکترونیک، شلوغ‌ترین زمان است، چرا که همه مشغول خرید برای تعطیلات بوده و من نیز پیش از پایان سال، مسئولیت‌های زیادی دارم که باید آن‌ها را مدیریت کنم.

 

9-    دمیترو اوکونیوف (Dmytro Okunyev)، مؤسس «Chanty»:

نگاهی به گذشته: در فصل چهارم سال، آنچه در ماه‌های قبلی انجام دادم را بررسی می‌کنم. اهدافی که توانستیم به دست آوریم و البته جاهایی که با شکست مواجه شدیم. در عوض سرزنش کردن خودمان برای نرسیدن به اهداف مورد نظر، ما کاری متفاوتی انجام می‌دهیم: «آنچه خوب جواب داده است را دو برابر می‌کنیم». برای مثال، ما در سال 2019 در بازاریابی بسیار موفق عمل کردیم. به همین دلیل، از فصل چهارم برای به حداکثر رساندن تلاش‌های بازاریابی خود استفاده نمودیم. در ابتدای سال جدید، ما در کنار هم نشسته و اهداف خود را برای سال پیش رو تعیین می‌کنیم. با دانستن آنچه در سال گذشته برای ما جواب داده و این‌که چه چیزی باید بیشتر بهبود یابد، برنامه کاملی برای سال جدید خواهیم داشت.

 

10-  کری ملین (Kerry Mellin)، مؤسس «EazyHold.com»:

خانواده در اولویت قرار دارد: تعطیلات برای بنیان‌گذارانی مانند من که یک کسب‌وکار خانوادگی را اداره می‌کنیم، بسیار جذاب است. مدیریت کسب‌وکار خانوادگی، این را برایمان اثبات کرده که خانواده در اولویت قرار دارد.

از آنجایی که ما برای خانواده خود سخت کار می‌کنیم، بنابراین شعار ما این است: همیشه به خاطر داشته باشید که زندگی در حال برنامه‌ریزی برای رخ دادن کاری جدید است، بنابراین زمان خود را با خانواده خود مجسم کنید.

 

11-  چین استیننر (Chane Steiner)، مدیرعامل «Crediful»:

برنامه‌ریزی برای آینده: آخرین قسمت سال، باید شامل نتیجه‌گیری و ایجاد یک لیست از اهداف جدید باشد. فکر کنید که چه کار درستی در سال گذشته انجام دادید و برای بهبود وضعیت، چه کاری باید انجام دهید. سپس برای سال آینده و با هدف داشتن یک عملکرد بهتر، برنامه‌ریزی کنید. شما باید همیشه برای بهبود مستمر کسب‌وکارتان تلاش کنید.

فکر می‌کنم هرکسی باید بتواند زمانی برای سفر و رها کردن خود از فشار کاری داشته باشد. بنابراین اگر شما می‌توانید سال کاری خود را با یک مسافرت آغاز کنید، بسیار خوب خواهد بود. البته اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، حداقل آنچه در سال گذشته انجام دادید را بررسی کرده و برای آینده پیش رو برنامه‌ریزی کنید.

 

12- براندن امورسو (Brandon Amoroso)، مؤسس «electrIQ Marketing»:

چگونگی‌ها و چرایی‌ها: در طول فصل تعطیلات، من بر چگونگی اجرای آن کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، تمرکز می‌کنم. در فصل چهارم سال، اغلب شرکت‌ها بر اجرای امور و دستیابی به اهدافشان تمرکز می‌کنند، بنابراین ما هزاران کار و پیشنهاد از سوی آن‌ها دریافت می‌کنیم که باید آن‌ها را انجام دهیم. علاوه بر این، مهم است که در ارتباط با سال جدید، راهبردی را برای مشتریان خود تهیه کنیم. در عین حال، مهم است که پس از پایان هیجانات کاری و فرا رسیدن تعطیلات، وقتی را خارج از شرکت و با خانواده و دوستان خود صرف کنیم.

 

13- شاون سویج (Shaun Savage)، مدیرعامل «GoShare»:

تفکر پیرامون گذشته: سؤال بزرگ این است که آیا به اهداف تعریف شده خود در سال گذشته دست پیدا کردیم؟ اگر این‌طور است، دلیل بیشتری برای جشن گرفتن خواهیم داشت و اگر پاسخ منفی است، چرایی این شکست بسیار مهم‌تر از خود شکست خواهد بود. علاوه بر این، تعطیلات زمان خوبی به منظور برنامه‌ریزی برای سال آینده است. من دوست دارم راهبرد و بودجه خود را بررسی نموده و اهداف سالیانه جدید را در ذهنم مرور نمایم. البته گذراندن وقت با خانواده و دوستان هم مهم است و می‌تواند آرامش فکری برای شما ایجاد نماید.

 

14- سوراب جیندال (Saurabh Jindal)، مؤسس «Talk Travel»:

استراحت کنید: به‌عنوان مؤسس یک استارت‌آپ، من سعی می‌کنم که تعطیلات و کار خودم را مدیریت کنم. من بر کار خودم تمرکز می‌کنم و در عین حال دوست دارم که با خانواده هم وقت بگذارنم. از آنجایی که من یک کسب‌وکار اینترنتی را اداره می‌کنم، می‌توانم بدون محدودیت‌های مکانی کار کنم و همچنین با تیم خودم از طریق ابزارهای ارتباطی مانند اسکایپ هماهنگ شوم. پیش از سفر رفتن، یک برنامه عملیاتی مفصل برای کل تیم تنظیم می‌کنم که وظایف هر فرد در آن مشخص شده است. من گزارش عملکردهای آن‌ها را در پایان هر روز کاری بررسی می‌کنم، چرا که این کار تضمین‌کننده این است که کسب‌وکار در زمانی که من در شرکت نیستم نیز به‌خوبی پیش می‌رود.

درصورتی‌که مسئله‌ای ضروری وجود دارد که نیازمند توجه فوری من است، همیشه آنجا هستم؛ چیزی که خانواده من نیز قبول نموده و می‌پذیرد. بنابراین نوعی تعادل بین کار و سفر وجود خواهد داشت که تلاش می‌کنم آن را با حمایت همکاران و اعضای خانواده به دست آورم.

 

15- استفان چکانوف (Stefan Chekanov)، مدیرعامل «Brosix»:

استراحت و تجدیدقوا: همیشه این باور را داشته‌ام که برای رهبری، باید بهترین عملکرد خود را داشته باشید. این مسئله، به این معناست که شما باید بتوانید استراحت و تجدیدقوا کنید. در طول تعطیلات، چند روز را به اسکی به‌عنوان یکی از تفریحات مورد علاقه خودم اختصاص می‌دهم. عموماً به رشته‌کوه آلپ می‌روم. تجربه فوق‌العاده‌ای است برای فکر کردن به سال گذشته و آنچه برای سال جدید در انتظارش هستم. برای من، تغییر محیط پیرامون، روشی فوق‌العاده برای ترغیب تفکر عمیق و نو است. دقیقاً در همین زمان که به یک منظره زیبا در کوهستان خیره شده‌ام، برخی از بهترین بینش‌های کاری و ایده‌های جدید به سراغم می‌آید.

 

مرجع: «Cloud Ways»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.