آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ پلتفرم شناسایی تومورهای سرطانی

از ایده تا بازار؛ پلتفرم شناسایی تومورهای سرطانی

مقدمه

آنکو نانو مدیسین «OncoNano Medicine» را می‌توان یک مثال خوب از موفقیت شرکت‌های زایشی دانست. این کسب‌وکار نوپا و دانش‌بنیان، در سال 2014 میلادی و به‌عنوان یک شرکت زایشی از مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس «UTSW» تأسیس گردید و در همین مدت کوتاه، موفق به دستیابی به موفقیت‌های قابل‌توجهی در حوزه فناوری‌های زیستی شده است.

بنیان‌گذار آنکو نانو، دکتر «راوی سرینیواسان» است. وی یک محقق، کارآفرین و سرمایه‌گذار موفق بوده که پس از اخذ مدرک دکتری شیمی از دانشگاه «MIT»، این شرکت را با هدف توسعه و تجاری‌سازی روش‌های درمانی بهینه و مؤثر راه‌اندازی نمود. ایده نوآورانه آنکو نانو در بهره‌گیری از «PH» سلول‌های بدن به‌عنوان یک عامل شناسایی و متمایزکننده سلول‌های سالم و سرطانی از یکدیگر که برای نخستین بار صورت گرفته است، فرآیند شناسایی و درمان را کارآمد خواهد نمود.

گفتنی است، این ایده با وجود نو بودن و عدم دسترسی آنکو نانو به دستاورد ملموس (یک فناوری یا محصول تجاری‌سازی شده)، به شدت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. پتانسیل‌های چشمگیر این ایده و موفقیت‌های احتمالی آن، موجب شده تا فرآیند تأمین مالی نانو آنکو، کاملاً موفقیت‌آمیز به پیش رفته و این شرکت بتواند برای اهداف تحقیقاتی و توسعه‌ای خود، بالغ بر 40 میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. با توجه به دستاوردهای اخیر و عزم جدی این شرکت برای توسعه فعالیت‌های خود، به نظر می‌رسد که علاوه بر شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی نظیر «Salem Partners» و مؤسسه پیشگیری از سرطان و تحقیقات تگزاس «CPRIT»، در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد حضور شرکای تجاری جدید و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این شرکت خواهیم بود.

 

محصولات کلیدی

توسعه ترکیبات جدید فعالی که قادر به تعیین تغییرات «PH» سلول‌های بدن در دوره بیماری هستند، برگ برنده فناوری‌های اخیر آنکو نانو است. تغییرات «PH» بافت‌های بدن، نوعی فاکتور تشخیصی ثابت، ساده و مؤثر بوده که می‌توان از آن به‌عنوان مبنایی برای توسعه طیف وسیعی از روش‌های درمانی و تصویربرداری‌های هدفمند، بهره جست. آنکو نانو، اولین شرکتی است که با بهره‌گیری از این مفهوم، موفق به توسعه نوعی روش جدید برای تصویر‌برداری از تومورهای سرطانی حین عمل‌های جراحی شده است. این مسئله، می‌تواند به شناسایی دقیق‌تر محل قرارگیری سلول‌ها و تومورهای سرطانی و همچنین درمان مؤثر بیماران مبتلا به این بیماری، کمک شایانی نماید. با توجه به این‌که سلول‌های شدیداً اسیدی، می‌تواند نشانه‌ای بر حضور تومورهای سرطانی باشد، در این روش، از نوعی فناوری حساس به «PH» کمک گرفته شده است.

در حال حاضر، آنکو نانو در تلاش برای توسعه این ایده ارزشمند و عرضه محصولی با عنوان تجاری «ONM-100» است. این پلتفرم، به شدت نسبت به «PH» حساس بوده و هنگام قرار گرفتن در محیط‌های اسیدی، نمایه «ON» را نشان می‌دهد. ترکیب این فناوری با سلول‌های فلورسنت در دوزهای پایین، پلتفرم جدیدی ایجاد می‌نماید که قادر به تصویربرداری و شناسایی سلول‌های سرطانی است. برای تنظیم «PH» و درمان سلول‌های سرطانی، می‌توان از دوزهای بالاتر این پلتفرم نیز، استفاده نمود.

گفتنی است که در ژانویه امسال، این شرکت از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA»، موفق به دریافت مجوزهای لازم برای بررسی عملکرد این دارو بر روی انسان گردید که می‌تواند گامی بلند در تجاری‌سازی نهایی فناوری به حساب آید.

لازم به ذکر است که علاوه بر تشخیص سلول‌های سرطانی، از «PH» می‌توان به‌عنوان شاخص مناسبی برای تشخیص سایر بیماری‌ها، نظیر آلزایمر و اختلالات متابولیک نیز بهره برد. همچنین با تعیین «PH»، تشخیص بافت بیمار از بافت سالم، امکان‌پذیر بوده و امکان استفاده از پلتفرم فناورانه آنکو نانو را برای طیف وسیعی از اهداف درمانی فراهم می‌سازد.

 

تیم کاری

دکتر «راوی سرینیواسان»، بنیان‌گذار و مدیرعامل آنکو نانو است. وی در سال 1997 میلادی، موفق به دریافت مدرک دکتری شیمی خود از دانشگاه «MIT» شده و از آن زمان، فعالیت‌های بسیاری در حوزه تحقیق و توسعه فناوری‌های زیستی و تجاری‌سازی آن‌ها داشته است. از این منظر، سرینیواسان را می‌توان یک محقق، کارآفرین و سرمایه‌گذار موفق دانست که علاوه بر آنکو نانو، در حوزه فناوری‌های زیستی با شرکت‌های فعال دیگری نیز مشارکت دارد. وی طی سال‌های 1998 تا 2001، به‌عنوان محقق در شرکت «Symyx Technologies» فعالیت داشت. ضمن این‌که یکی از بنیان‌گذاران شرکت‌های «StrataGent Life Sciences»، «Cage Bio Inc» و «Stemtome Therapeutics/ StemPar Sciences» نیز محسوب شده که به خوبی نشانگر روحیه کارآفرینی در این محقق است. «S.E.A Medical» و «Corium»، از جمله دیگر شرکت‌هایی است که دکتر سرینیواسان در آن‌ها فعالیت داشته است.

دکتر «روبن راتناسینگام» که در شرکت کوریوم سابقه همکاری با سرینیواسان را داشته، در خصوص خصوصیات اخلاقی او بیان می‌دارد: «دوستی و همکاری با راوی، تجربه بسیار فوق‌العاده‌ای برای من بود. تجربه و دانش او برای کسانی که سابقه همکاری با او را داشته‌اند، امری آشکار است. از نظر من، مهم‌ترین ویژگی ممتاز وی، توانایی در گرد هم آوردن افراد برای تعریف مسائل، خلق ایده و همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک است. از نظر شخصیتی، راوی شخصی بسیار مهربان، باهوش و خونسرد بوده و مثبت‌اندیشی و تلاش بالای او، مسئله‌ای است که باعث شده افراد به‌طور طبیعی علاقه‌مند به همکاری با او باشند».

با توجه به تلاش مستمر در مسیر توسعه روش‌های درمانی بهینه، می‌توان گفت که سرینیواسان عزمی راسخ برای رسیدن به موفقیت در این مسیر دارد. دریافت 30 گواهی ثبت اختراع و سابقه کاری درخشان وی، ضامن موفقیت‌های آنکو نانو در آینده خواهد بود.

«دان کروپا»، معاون بخش اجرایی آنکو نانو است. وی دانش‌آموخته «MBA» از دانشگاه تگزاس بوده و دارای تجربه کاری قابل‌توجهی در زمینه‌های مدیریتی است. سوابق مدیریتی و اجرایی در شرکت‌های بزرگی نظیر «AMF Biologics and Diagnostics»، «Abbott»، «Allergan»، DPT Laboratories»، «ILEX Oncology»، «Genzyme Corporation» و «ICON plc»، تنها گوشه‌ای از سابقه کاری درخشان کروپا است. حضور او در کنار تیم قدرتمند تحقیقاتی آنکو نانو، باعث شده تا پتانسیل این شرکت در خلق ایده‌های کسب‌وکار و بهره‌گیری از فرصت‌های پیش رو، به شدت افزایش یافته و بتوانند بر چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، غلبه نماید.

«متیو هد»، مدیر امور مالی شرکت بوده که دارای سابقه درخشانی در این حوزه است. او نیز فارغ‌التحصیل «MBA» از دانشگاه تگزاس بوده و سابقه فعالیت در شرکت‌های بزرگی نظیر «SunTrust Bank»، «Elenza»، «ZS Pharma» «Wells Fargo Bank» و «Alcon Laboratories» را دارد. همچنین او در سال 2014، یک شرکت مالی با نام «Consultants in Finance» را تأسیس نموده و به خوبی با چالش‌های کارآفرینی و راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا آشنایی دارد. همین تجارب، یکی از عوامل موفقیت آنکو نانو در جذب سرمایه طی سال‌های کوتاه فعالیتش محسوب می‌شود.

«تیان ژائو»، از دیگر نفرات کلیدی شرکت است که مدیریت بخش تحقیق و توسعه را بر عهده دارد. وی دارای مدرک دکتری شیمی از دانشگاه «UTSW» بوده و طی سال‌های 2008 تا 2011 میلادی، به‌عنوان دستیار آموزشی در دانشگاه فناوری تگزاس فعالیت داشته است. وی به مدت چهار سال نیز، به‌عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه «UTSW»، مشغول به فعالیت بوده است. فعالیت آکادمیک هشت ساله در حوزه تحقیق و پژوهش، به وی کمک نموده تا به خوبی با فرایندهای تحقیقاتی در حوزه علوم و فناوری‌های زیستی آشنا شده و آن‌ها را در آنکو نانو بکار گیرد.

دکتر «یالیا یولایوکشمی»، معاون توسعه بخش بالینی شرکت و دارای مدرک دکتری فیزیک ماده چگال است. وی به‌عنوان یک کارآفرین، بیش از 20 سال سابقه کار در حوزه‌های ساخت و توسعه دارو، تجهیزات پزشکی و نانو پزشکی دارد و بسیاری از موفقیت‌های فناورانه آنکو نانو، مدیون ایده‌های خلاقانه وی می‌باشد.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.