آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه‌ مهندسی سطح و روانکارها

از ایده تا بازار؛ به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه‌ مهندسی سطح و روانکارها

مقدمه

شرکت استارت‌آپی نانومک «Nanomech» که از پیشگامان پیاده‌سازی ایده‌های مختلف و توسعه کاربردهای متنوع در حوزه مهندسی نانو به حساب می‌آید، در سال 2002 میلادی، توسط «آجای مالشه» تأسیس شد. این شرکت طی سال‌های اخیر، توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های جدید در حوزه نانوفناوری را هدف اصلی خود قرار داده و در حوزه مهندسی سطح، روانکارها، چسب، رنگ، پوشش‌دهنده‌ها و منسوجات پیشرفته فعالیت می‌نماید.

بی‌شک، پیاده‌سازی ایده‌های نانویی و عرضه آن‌ها به بازار، امری چالش‌بر‌انگیز بوده که نانومک با تکیه بر دانش و تجربه خود در حوزه نانوفناوری،‌ موفق شده تا خود را به‌عنوان یکی از شرکت‌های قدرتمند در این حوزه مطرح نماید. محصولات این شرکت، عمدتاً بر صنایع ماشین‌سازی، انرژی، تولید محصولات ضد خوردگی و نظامی متمرکز است. در حال حاضر، این شرکت یکی از اعضای فعال در مؤسساتی نظیر مؤسسه رقابت سازمانی (USMCI) و برنامه راهبردی و فناوری امریکا می‌باشد.

 

محصولات

بخش عمده فعالیت‌های نانومک، طراحی، ساخت و عرضه تجهیزات نانویی به بازار است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک از این محصولات و تنوع قابل‌توجه آن‌ها، موجب شده است تا این شرکت، موقعیت استراتژیکی در بازار یافته و از پیشگامان آن به حساب آید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین محصولات و فناوری‌های توسعه یافته نانومک معرفی می‌گردد:

AtomLube: این محصولات، شامل گریس‌هایی با عملکرد فوق‌العاده است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان آب‌بند یا درزگیر استفاده نمود. همچنین چسب‌های مخصوصی نیز تحت همین نام تجاری به بازار عرضه شده که در بخش‌های مختلفی، همچون نفت، گاز، مسابقات اتومبیل‌رانی، کشاورزی، ساختمان‌سازی و نظامی، کاربرد گسترده‌ای دارند.

AtomOil: این دسته از محصولات، عملکرد بسیار خوبی جهت روغن‌کاری تجهیزات و ماشین‌آلات از خود نشان داده‌اند. از این محصولات، می‌توان در طیف وسیعی از صنایع مختلف بهره برد.

nGlide: نانومک با بهره‌گیری از فناوری‌های به‌روز نانویی، موفق به ساخت این نوع روان‌کننده شده و گواهی ثبت اختراعی نیز برای آن اخذ نموده است. در حال حاضر این شرکت، در حال طی نمودن فرآیندهای لازم برای تجاری‌سازی این محصول بوده و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، این محصول به شکل قابل‌توجهی منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر تجهیزات و ماشین‌آلات می‌گردد.

GuardX: این محصول، نوعی پوشش پیشرفته ضد آتش است که ضمن پایداری بسیار بالا در برابر حرارت، ضد سایش، ضد خوردگی و ضد میکروب نیز می‌باشد.

TuffTek: این محصول، نوعی پوشش نانوکامپوزیتی است که در ابزارهای کاربیدی و برش‌دهنده‌های مکانیکی قابل‌استفاده است. نتایج تست‌های انجام شده، نشان می‌دهد که این محصول در مقایسه با دیگر پوشش‌های موجود در بازار، عمر ابزار برشی را تا 3 برابر افزایش می‌دهد.

nGuard: این محصول، نوعی پوشش مقرون‌به‌صرفه و ایمن برای کاربردهای مختلف است. از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توان از این فناوری بهره برد، صنایع نظامی و تولید جلیقه‌های ضدگلوله است.  ضمن این‌که این محصول، به دلیل داشتن سطح ویژه بالا، خاصیت ضد میکروبی نیز دارند.

ElementX: این محصول، از آخرین دستاوردهای فناورانه نانومک بوده که در حال حاضر، در مرحله تحقیق و توسعه تکمیلی قرار دارد. این فناوری، شامل نانوپودرهایی می‌شود که می‌توانند انقلابی بزرگ در صنایع مختلف ایجاد نمایند.

 

جذب سرمایه‌

نانومک پس از اولین جذب سرمایه در ژانویه 2003، فعالیت‌های خود در زمینه ساخت محصولات نانویی را آغاز نمود. نتایج تلاش‌های دکتر مالشه و تیم تحقیقاتی این شرکت، به ساخت نوعی پوشش نانویی منجر شد. در ادامه طی سال‌های 2003 تا 2008، این شرکت با حمایت از سوی بخش‌های دولتی و صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، موفق به توسعه فناوری نانواسپری برای مصارف مختلف گردید.

نانومک تاکنون طی 5 مرحله تأمین مالی، موفق به جذب سرمایه‌ای حدود 39.6 میلیون دلار شده است. شرکت‌هایی که در این سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت داشته‌اند، عبارتند از: «Saudi Aramco Energy Ventures»، «Advantage Capital»، «Hendricks Investment Holdings»، «Spring Creek Investment Management, LLC» و «Meadow Lane Investments».

نکته جالب‌توجه پیرامون فرآیند جذب سرمایه نانومک، حضور صندوق سرمایه‌گذاری شرکت آرامکو عربستان (از غول‌های نفتی جهان) در بین سرمایه‌گذاران این شرکت است. «Saudi Aramco Energy Ventures»، بازوی سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر آرامکو بوده که از ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در حوزه انرژی حمایت و پشتیبانی می‌کند. سرمایه‌گذاری آرامکو در نانومک، نشان می‌دهد که ایده‌ها و برنامه‌های این شرکت، از پتانسیل‌های بالقوه فراوانی برخوردار بوده و توانسته است، نظر برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه انرژی را به خود جلب نماید.

 

دستاوردها

یکی از اهداف اصلی نانومک، رقابت در بازارهای کلیدی و گسترش سهم بازار خود در مقایسه با رقبا است. در همین راستا، نانومک با بهره‌گیری از فناوری‌های انحصاری و پتانسیل نانوفناوری برای خلق نوآوری، چندین پلتفرم محصول طراحی و تولید نموده است. توسعه مداوم این پلتفرم‌ها، به نانومک در کسب موفقیت در زمینه‌های فنی و اقتصادی، کمک شایانی نموده است. برخی از این دستاوردها، به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • کوتاه‌تر شدن چرخه توسعه محصول؛
  • سبد مالکیت فکری گسترده و قدرتمند؛
  • فرصت‌های متعدد در بازار؛
  • ترکیب چندین پلتفرم برای دستیابی به نتایج مطلوب و نوآورانه.

علاوه بر موارد ذکر شده، نانومک به لطف پشتکار و خلاقیت خود در توسعه محصولات نوآورانه، تاکنون موفق به اخذ جوایز معتبری شده است که از مهم‌ترین این جوایز، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریافت جایزه بهترین فناوری از سوی مؤسسه «Frost & Sullivan»، برای توسعه نوعی نیترید بور نانوساختار در سال 2004؛
  • دریافت جایزه نوآوری از سوی مجله «R&D»، برای پوشش‌های نیترید بور نانوساختار در سال 2009؛
  • دریافت جایزه از سوی وزیر بازرگانی ایالات‌متحده، برای پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تجاری‌سازی فناوری نانو در سال 2007؛
  • قرار گرفتن در لیست مؤثرترین فعالان حوزه نانوفناوری از سوی انجمن تجاری‌سازی کسب‌وکارهای نانویی «Nano BCA» در سال 2011 برای تجاری‌سازی مستمر نانوفناوری؛
  • دریافت جایزه «اسکار نوآوری» از سوی مجله «R&D» در سال 2013؛
  • دریافت «جایزه ادیسون» در حوزه علوم مواد از سوی دانشگاه ادیسون برای فناوری پوشش‌های «TuffTek».

 

تیم کاری

«آجای مالشه»، یکی از پیشگامان عرصه تولید محصولات نانویی است. وی با هدف به‌کارگیری دانش و تجربه خود برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌ها و محصولات جدید، اقدام به راه‌اندازی شرکت استارت‌آپی نانومک نمود و در حال حاضر، به‌عنوان معاون بخش اجرایی و مدیر ارشد فناوری این شرکت، در حال انجام فعالیت است. وی تاکنون موفق به کسب 10 گواهی ثبت اختراع برای محصولات و فناوری‌های نانویی مختلف شده است. در کنار فعالیت‌های کسب‌وکاری، مالشه به امر تحقیق و پژوهش نیز مشغول بوده و از اساتید دانشگاه آرکانزاس به شمار می‌آید.

«گرگ شوارتز»، یکی دیگر از مدیران ارشد نانومک محسوب می‌شود. 25 سال سابقه فعالیت در زمینه‌های شیمی و فناوری، تجربه‌ای گرانقدر در اختیار وی قرار داده که از ارکان موفقیت نانومک به شمار می‌رود. وی پیش از نانومک، سابقه مدیریت در شرکت‌های بزرگی نظیر «X-Chem»، «GuestCare»، «Exelano» و «Whittman-Hart» را داشته است.

«جیمز ام فیلیپس» از دیگر بنیان‌گذاران نانومک است که هم‌اکنون نیز، به‌عنوان مدیرعامل شرکت در حال فعالیت است. وی در طول فعالیت‌های خود در زمینه کسب‌وکار، سمت‌های برجسته‌ای را عهده‌دار بوده و شرکت‌های موفق بسیاری را تأسیس نموده است.

«دن کارول»، رئیس بخش صنعت شرکت بوده که دارای بیش از 25 سال سابقه فعالیت در شرکت‌های ساخت و مونتاژ اجزا و قطعات ماشین‌آلات است. «ونپینگ جیانگ»، یکی دیگر از بنیان‌گذاران شرکت و معاون بخش ساخت است. او دارای مدرک دکتری مکانیک بوده و بیش از 25 سال سابقه در حوزه‌های مدیریت مهندسی، توسعه محصول، مدیریت تجاری، مهندسی سطح، تولید، فروش و حمایت از مشتری دارد. فعالیت این دو نفر در نانومک، موجب شده تا بخش ساخت تجهیزات، از ارکان اصلی موفقیت‌های این شرکت محسوب شود. ارتباط گسترده با صنعت و درک مناسب از خواسته‌ها و انتظارات بخش‌های مختلف صنعتی، از ویژگی‌های بارز نفرات مذکور است.

«ویات واتکینز»، معاون رئیس و مدیر بخش مالی و عملیاتی شرکت است. ارائه نوآوری‌های راهبردی و مالی، ارائه گزارش و نظارت‌های مالی و مدیریت عملیات برای پیشبرد اهداف و تداوم پیشرفت شرکت، از جمله مسئولیت‌هایی است که بر عهده وی می‌باشد.

در نهایت، «آرپانا ورما» را می‌توان از نفرات بسیار کلیدی نانومک دانست که یکی از مخترعین فناوری انحصاری «nGlide» و مدیر ارشد بخش علمی این شرکت به حساب می‌آید. تحقیق و توسعه و بهبود وضعیت تجاری شرکت در صنایع نفت و گاز و بخش‌های مرتبط، وظیفه‌‎ای است که وی به خوبی از عهده آن برآمده و دستاوردهای ملموسی برای نانومک خلق نموده است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.