آخرین مقالات

از ایده تا فناوری؛ استارت‌آپ دارویی «BlueWillow Biologics»

از ایده تا فناوری؛ استارت‌آپ دارویی «BlueWillow Biologics»

مقدمه

یکی از حوزه‌های پرکاربرد فناوری نانو که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته، صنایع پزشکی و دارویی است. توسعه روش‌های درمانی جدید برای مبارزه با بیماری‌های صعب‌العلاجی نظیر انواع سرطان و کاهش عوارض جانبی مصرف دارو از طریق پلتفرم‌های تحویل دارویی، از جمله مزایای درمان‌های مبتنی بر نانو فناوری محسوب می‌شود. بدیهی است که با توجه به پتانسیل‌های چشمگیر فناوری نانو در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، کسب‌وکارهای نوپای متعددی برای توسعه و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در این حوزه شکل گیرند. در همین راستا، در ادامه معرفی استارت‌آپ‌های موفق، مروری اجمالی بر استارت‌آپ دارویی «BlueWillow Biologics» خواهیم داشت.

«بلوویلو»، یک شرکت دارویی متمرکز بر توسعه و تجاری‌سازی واکسن‌های استنشاقی و محصولات ضد عفونت موضعی بوده که محصولات خود را بر پایه پلتفرم‌های نانو فناوری انحصاری و پتنت شده، عرضه می‌نماید. این شرکت استارت‌آپی، در ابتدا در سال 2000 میلادی، با نام «NanoBio Corporation» و به‌عنوان یک شرکت زایشی از مرکز نانو فناوری بیولوژیک دانشگاه میشیگان تأسیس گردید و در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، بر توسعه درمان‌های پوستی متمرکز بود. در ادامه و با تحقیقات امیدوارکننده‌ای که بر مبنای چندین قرارداد با «Gates Foundation»، «NIH» و «DOD» انجام گرفت، در سال 2017 میلادی، استراتژی‌های شرکت با تحولات بنیادین مواجه شد و تمرکز پلتفرم نانو فناوری شرکت، بر توسعه واکسن‌های استنشاقی برای بیماری‌های عفونی و آلرژیک و نیز، درمان‌های موضعی ضد عفونت برای زخم‌ها قرار گرفت.

 

محصولات کلیدی

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، «بلوویلو» فعالیت‌های نوآورانه خود را در دو شاخه اصلی واکسن‌های استنشاقی و درمان زخم‌های موضعی متمرکز نموده است. حاصل این فعالیت‌ها، دو پلتفرم فناوری انحصاری «NanoVaxTM» و «NanoBio™» بوده که دستاوردهای خیره‌کننده‌ای را برای این شرکت به همراه داشته است.

 پلتفرم فناوری «NanoVaxTM»، برای فعال نمودن واکسن‌های استنشاقی، از یک نانو امولسیون جدید و انحصاری روغن در آب استفاده نموده که در درمان بیماری‌های تنفسی و جنسی کاربرد دارد. این فناوری، شامل ذراتی با اندازه متوسط 400 تا 500 نانومتر بوده که منجر به تولید طیف وسیعی از واکسن‌های استنشاقی توسط «بلوویلو» شده است. واکسن‌های استنشاقی این شرکت، شامل ویروس سین‌سیشیال تنفسی «RSV»، سیاه‌سرفه، سیاه‌زخم، ویروس «HSV-2»، کلامیدیا، آنفلوانزای فصلی و آلرژی به بادام‌زمینی می‌باشند. این واکسن‌ها از طریق بینی استعمال شده و آنتی‌بادی‌ها را در خون و سطوح مخاطی ایجاد نموده که یک مانع حفاظتی بسیار کارآمد در برابر بیماری‌های شدید تنفسی است.

دومین پلتفرم فناوری «بلوویلو»، «NanoBio™» نام داشته که از فرمولاسیون‌های انحصاری، برای محصولات موضعی ضد عفونت استفاده می‌کند. در این فناوری، از نانو امولسیون‌های روغن در آب و با سایز ذرات نهایی 200 تا 600 نانومتر، استفاده می‌شود. ویژگی اصلی فناوری مذکور، بکارگیری یک فرآیند فیزیکی برای از هم گسیختن غشای لیپیدی بیرونی ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها بوده که عملکرد درمانی را به شدت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ذرات بدون این‌که به بافت‌های نرمال بدن آسیبی برسانند، تمامی منافذ و فولیکول‌های مو را طی نموده تا به عفونت برسند. از خصوصیات جالب این پلتفرم فناوری، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • فعال در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها؛
  • جلوگیری از پیشروی زخم‌های موضعی با کاهش سیتوکسین التهابی؛
  • تجاری‌سازی کامل و تولید در مقیاس تجاری؛
  • پوشش وسیع فناوری توسط سیستم پتنت (پتنت گرنت شده با اعتبار تا سال 2029 و پتنت در حال ارزیابی با اعتبار تا سال 2039 میلادی)؛
  • هدف قرار دادن تمامی انواع باکتری‌ها در کمتر از 60 ثانیه (اثبات در مدل‌های آزمایشگاهی استاندارد)؛
  • نرخ از بین بردن باکتری‌ها تا 99.99 درصد.

 

تیم کاری

بنیان‌گذار «بلوویلو»، «جیمز آر بیکر» بوده که به مدت 20 سال، رئیس بخش آلرژی و ایمونولوژی بالینی دانشگاه میشیگان بوده است. وی در مسیر فعالیت‌های تحقیقاتی و حرفه‌ای خود، پنج شرکت تأسیس نموده و دو سال نیز، سرپرست بخش طراحی و تولید واکسن در شرکت مشهور «Merck» بوده است. این تجارب ارزنده، به وی کمک نموده تا شرکت را در مسیر علمی مناسب برای تولید واکسن‌ها و داروهای ضد عفونت هدایت نماید.

مدیرعامل فعلی شرکت، «دیوید پرالتا» نام داشته که از سال 2013 میلادی به این‌سو، این سمت را بر عهده دارد. نکته جالب این‌که وی از سال 2006 میلادی، به «بلوویلو» پیوسته و تا سال 2012، مدیر ارشد عملیات شرکت بوده است. مدیریت ارشد مالی در شرکت نرم‌افزاری «Arbortext» و «Mechanical Dynamics» از تجارب شغلی پیشین پرالتا به شمار رفته که وی را برای جایگاه جدیدش در «بلوویلو» آماده نموده است.

هدایت فعالیت‌های تحقیق و توسعه در بخش واکسن شرکت، بر عهده دکتر «علی فتوم» قرار دارد. وی در سال 2010 میلادی، با بیش از 25 سال سابقه در تحقیق و توسعه واکسن، به «بلوویلو» پیوست. دکتر فتوم کار خود را به‌عنوان متخصص واکسن در مؤسسه ملی سلامت شروع نمود و پس از کمک به ساخت چندین واکسن در این مرکز، فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در «Univax Biologics» و «Nabi Biopharmaceuticals» ادامه داد.

«دیوید ماث»، سرپرست توسعه جهانی کسب‌وکار شرکت «بلوویلو» بوده که بیش از 30 سال تجربه در بخش‌های بیوتکنولوژی، پزشکی و داروسازی دارد. وی پیش از این، مدیریت در چندین شرکت، از جمله «Neuro Pharmalogics» و «Croma Pharmaceuticals» را بر عهده داشته است.

یکی دیگر از نفرات کلیدی «بلوویلو»، دکتر «تارک حمودا» بوده که مدیریت ارشد بخش تحقیقات بالینی شرکت را بر عهده دارد. وی دارای بیش از 20 سال تجربه در توسعه و ساخت واکسن‌ها و داروهای ضد میکروب در چندین شرکت، از جمله «Pfenex» بوده و با ثبت 17 پتنت و انتشار مقالات متعدد علمی، نقشی مهم در فعالیت‌های نوآورانه «بلوویلو» ایفاء می‌نماید.

گفتنی است، رئیس هیئت‌مدیره این استارت‌آپ، «جرج آریدا» نام داشته که بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری «30 ventures» است. این شرکت، بر روی ایده‌های استارت‌آپی مرتبط با تشخیص پزشکی، فناوری‌های زیستی و تجهیزات پزشکی سرمایه‌گذاری نموده و در ازای کمک‌های خود، بخشی از سهام شرکت‌ها را در اختیار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری آریدا در «بلوویلو»، همراه با کمک‌ها و مشاوره‌های مدیریتی بوده و به همین دلیل، وی با عضویت در هیئت‌مدیره شرکت، شخصاً بر امور این استارت‌آپ نظارت دارد.

 

دارایی‌های فکری

حرکت در لبه دانش و بنیان نوآورانه «بلوویلو»، موجب شده است تا حفاظت از دارایی‌های فکری، در صدر اولویت‌های این شرکت قرار گیرد. «بلوویلو» همچون سایر شرکت‌های پزشکی و دارویی، سیستم پتنت را یک ابزار کارآمد برای حفاظت مؤثر از فناوری‌های خود می‌داند؛ به‌طوری که تاکنون، پتنت‌های متعددی از سوی این شرکت به ثبت رسیده و منتشر شده است. عمده پتنت‌های به ثبت رسیده از سوی ، از فناوری «NanoVaxTM» و محصولات زیرمجموعه آن، شامل فرمولاسیون و برنامه‌های کاربردی واکسن مخاطی محافظت می‌نماید. در حال حاضر «بلوویلو»، بیش از 20 «US» پتنت گرنت شده و بالغ بر 30 پتنت گرنت شده در سایر سیستم‌های ثبت اختراع دارا بوده که از اختراعات و نوآوری‌های این شرکت تا سال 2030 میلادی و فراتر از آن حفاظت می‌کنند.

لازم به ذکر است که مجموعه فعالیت‌های ثبت اختراع و حفاظت از دارایی‌های فکری «بلوویلو»، بر عهده شرکت حقوقی «Foley & Lardner» است. این شرکت، پیگیری پرونده‌های پتنت، اقدامات حقوقی علیه نقض پتنت و در موارد خاص، بررسی صدور یا واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از پتنت را بر عهده دارد.   

 

همکاری‌های فناورانه

علاوه بر چندین همکاری محرمانه و افشاء نشده با شرکت‌های دارویی مختلف، «بلوویلو» دارای یک رابطه استراتژیک و مستحکم با «NIH» در حمایت از توسعه واکسن‌های استنشاقی خاص است. این شرکت، یک قرارداد 10 میلیون دلاری با مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی «NIAID»، (یکی از زیرمجموعه‌های «NIH») به امضاء رسانیده که هدف از آن، توسعه و تولید واکسن‌های استنشاقی بیماری آنفلوانزا است. علاوه بر این، «بلوویلو» برای توسعه یک واکسن استنشاقی سیاه‌زخم، با انجمن سلامت عمومی انگلیس «PHE» همکاری دارد. تولید نسل جدید واکسن استنشاقی برای بیماری «HSV-2» و کلامیدیا نیز، تحت حمایت «NIH» قرار دارد. علاوه بر موارد یاد شده، «بلوویلو» با دانشگاه‌ها و مؤسسات آکادمیک نیز، همکاری‌های تنگاتنگی داشته که مهم‌ترین آن‌ها، همکاری با دانشگاه واشنگتن برای تولید واکسن‌های استنشاقی بیماری سل است.

 

جذب سرمایه

با توجه به حوزه فعالیت‌های «بلوویلو» و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه، تأمین مالی پروژه‌های تحقیق و توسعه، از اولویت‌های اصلی مدیران شرکت محسوب می‌گردد. مجموع سرمایه‌گذاری‌های جذب شده از سوی این شرکت، در حدود 8/92 میلیون دلار بوده که از سوی مجموعه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، برنامه‌های رشد و حمایتی دانشگاهی و برخی فرشتگان کسب‌وکار، تأمین گردیده است. مهم‌ترین سرمایه‌گذاران «بلوویلو»، عبارتند از:

1.       «Centre Lane Partners»

2.       «Line Moon Ventures»

3.       «The Michigan Strategic Fund»

4.       «North Coast Technology Investors»

5.       «University of Michigan MINTS fund»

6.       «Venture Investors»

7.       «Waubascon Capital»

8.       «Small Business Innovation Research»

9.       «Perseus»

10.   «Bill & Melinda Gates Foundation»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.