آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ پلتفرم هدفمند تولید «MOF»

از ایده تا بازار؛ پلتفرم هدفمند تولید «MOF»

مقدمه

زمانی که «بنجامین هرناندز» در دانشگاه نورث‌وسترن تحصیل می‌کرد، با دو فرد استثنایی آشنا شد. یکی از آن‌ها، یک دانشجوی دکتری مهندسی شیمی به نام «کریستوفر ویلمر» بود و فرد دوم، «عمر فرحا»، یکی از اعضای جوان هیئت‌علمی دانشکده شیمی این دانشگاه بود. تحقیقات آن‌ها، در زمینه کاربرد محاسبات برای طراحی نانومواد جدیدی به نام «MOF» متمرکز بود که می‌توانستند برای حل چالش‌های صنعتی مهمی، مورد استفاده قرار گیرند. چیزی که این سه نفر را با هم متحد کرد، یک دیدگاه مشترک از آینده بود؛ آینده روشنی که تجاری‌سازی فناوری‌های این‌چنینی رقم می‌زد. آن‌ها با این دیدگاه نوین و در عین حال جدی خود نسبت به حوزه فعالیتشان، در سال 2013 میلادی، نسبت به تأسیس نومات تکنولوژیز «NuMat Technologies»، اقدام نمودند.

بنجامین و همکارانش، در راستای تجاری‌سازی ایده‌های خود، عزمی جدی داشتند و همین عزم راسخ، به آن‌ها کمک نمود تا توانایی اغنای سرمایه‌گذاران بزرگی را داشته باشند. مجموع سرمایه جذب شده از سوی این استارت‌آپ، بالغ بر 22.3 میلیون دلار بوده که از سوی «Osage University Partners»، «Goose Society Of Texas»، «OS Fund»، «Tin Shed Ventures»، «Austin Technology Incubator»، «JUMP Investors»، «Owl»، «National Science Foundation»، «ARPA-E» و «Northwestern University» تأمین شده است. این شرکت، اکنون در سرمایه‌گذاری مرحله «B» قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های موجود، جستجو در بین شرکت‌هایی که در سال 2018 میلادی تأمین مالی شده و برچسب نانو فناوری نیز دارند، حاکی از آن است که نومات در جایگاه هشتم شرکت‌های برتر قرار داشته و در آخرین جذب سرمایه خود، موفق به اخذ حمایت 12.4 میلیون دلاری شده است.

 

محصول کلیدی

نومات، یک موتور جستجو و غربالگری انحصاری برای مهندسی ساخت مواد ایجاد نموده است. این شرکت، در مسیر توسعه یک جریان کاری نوین است که می‌تواند با سرعتی قابل توجه، نسبت به کشف ترکیبات جدید اقدام نماید. اما این شگرف تازه ابتدای کار این شرکت بوده و مسیری برای تولید در مقیاس بالا را برای این مواد، هموار می‌نماید.

در واقع، به کمک فناوری منحصربه‌فرد نومات، با اندازه‌گیری دقیق و در نظرگرفتن فنون مهندسی، به منظور ساخت سیستم‌ها و محصولات مهندسی قدم برداشته و می‌توان برای حل مشکلات در صنایع الکترونیک، علوم زیستی، صنایع دفاعی و بخش‌های دیگر صنعت، از آن بهره‌مند شد. جریان کاری این شرکت، از توانایی‌های موجود در علوم محاسبات، آنالیز داده‌ها، شیمی، مهندسی فرایند و مهندسی ساخت بهره‌مند می‌شود که نتیجه آن، پلتفرمی واحد برای یافتن راه حل است که از مرحله تحقیق و توسعه تا مرحله ساخت و زنجیره تأمین را شامل می‌شود.

در علم داروسازی، محققان همواره در حال کشف ترکیبات دارویی جدیدند و به ترکیبات موجود بسنده نمی‌کنند. معمولاً تحقیقات آن‌ها ابتدا شامل استفاده از برنامه‌های محاسباتی و مدل‌سازی و سپس آزمودن این مواد و بعد تولید در مقیاس است. نومات نیز از همین روش استفاده نموده و با کمک یک موتور محاسباتی، ابتدا مولکول‌ها و ترکیبات مناسب یک کاربرد را پیدا می‌کند. در حقیقت، نومات اقدام به ساخت یک موتور جستجوی انحصاری برای مهندسی ساخت مواد در مقیاس اتمی نموده که از آن، می‌توان برای کشف و تولید مواد نانوساختار جدیدی، به نام چارچوب‌های فلز-آلی «MOF»، متناسب با کاربردهای خاص استفاده نمود.

«MOF»ها مواد نانومتخلخل و با مساحت سطحی بالا هستند که به دلیل دارا بودن ساختار دوگانه آلی-معدنی و قابلیت اصلاح خواص سطحی و تنظیم اندازه حفرات، قابلیت کاربرد در طیف وسیعی از صنایع را دارند. این مواد، از گره‌های فلزی و اتصال دهنده‌های آلی ساخته می‌شوند و چون به روش‌های مختلفی می‌توان انواع فلز و اتصال دهنده را به هم متصل نمود، تا به حال تعداد زیادی از «MOF»ها تولید شده است.

اما روش جدیدی که نومات بر آن تکیه دارد، استفاده از یک نرم‌افزار محاسباتی انحصاری است که ترکیب‌های «MOF» مناسب با یک کاربرد خاص را پیدا می‌کند و با این کار، مراحل آزمون و خطا را کاهش داده و در نتیجه، سرعت تبدیل ایده به محصول را به شدت بالا می رود. سیستم غربالگری ارائه شده، از میان تعداد بی‌شماری «MOF»، تنها چند مورد را که بهترین ساختار برای کاربرد مورد نظر را دارند، انتخاب می‌نماید. چنین سیستمی، متکی به الگوریتم‌های پیچیده محاسبات کوانتومی است که می‌توانند با سرعت و دقت بالا، میلیون‌ها شبیه‌سازی از ساختارهای مختلف را اجرا و بررسی نمایند. اما کار شرکت در همین جا ختم نمی‌شود، پس از انتخاب چند «MOF» مناسب، شرکت اقدام به ساخت مهندسی آن‌ها نموده که این کار، در ابتدا در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته و محصول تولیدی را برای کاربردهای مختلفی از جمله جداسازی، خالص‌سازی، کاربردهای کاتالیستی، ذخیره گازها و کاربردهای مورد نظر دیگر می‌آزمایند. در نهایت، نیز تولید در مقیاس بالا، در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که نومات، خود را به عنوان یک شرکت مبتکر، در حصارهای فناوری محدود نساخته و بسته به نیازهای حوزه فعالیت خود، دست به نوآوری‌های قابل توجهی زده است. به عنوان مثال، این شرکت در خصوص ذخیره گاز، اقدام به تولید سیلندرهای ذخیره گاز «ION-X» نموده که قادر به ذخیره گاز با ظرفیت بالا است و در هنگام تخلیه، یک جریان ثابت گاز را خارج می‌کند. این محصول به نسبت ساده اما منحصربه‌فرد، به عنوان مثال در صنایع میکروالکترونیک، برای ساخت تراشه‌های بسیار کوچک که به گازهای خاصی نیاز دارند، قابل استفاده است؛ چراکه این گازها در حالت متراکم، در سیلندرهای معمولی ناپایدار بوده و برای کاربردهایی مثل لیتوگرافی، به رقیق‌سازی نیاز دارند. اما «MOF»های موجود در سیلندرهای ذخیره گاز «ION-X»، می‌توانند بدون نیاز به رقیق‌سازی، این گازها را پایدار نمایند.

 

حفاظت از دستاوردها

یکی از مسائل حائز اهمیت که استارت‌آپ‌ها به دلایل مختلفی از آن غافل می‌شوند، مسئله حفاظت از دارایی‌های فکری شرکت و در صدر آن‌ها، ثبت پتنت است. این عدم توجه کافی، ممکن است به دنبال هزینه‌های بالای مورد نیاز برای ثبت اختراعات و محدود بودن منابع شرکت‌ها، کوتاهی مدیران در اختصاص منابع مالی و انسانی و یا اتخاذ استراتژی اشتباه، رخ دهد. اما همین کوتاهی، می‌تواند به راحتی این شرکت‌های نوپا را با خطرهای بسیار جدی روبرو سازد که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان قرار دادن رایگان دستاوردهای شرکت، در اختیار رقبا را نام برد و این به معنای هدر رفت بخش اعظم هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ای صورت گرفته در استارت‌آپی است که با هزاران مشقت و با صرفه‌جویی‌های فراوان، به این مرحله طاقت‌فرسا از تولید محصول نهایی رسیده است. این میزان از اهمیت، به خوبی در استراتژی استارت‌آپ‌های موفق جهانی دیده می‌شود. نومات نیز به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های مطرح در عرصه نانوفناوری، از این مسئله حیاتی چشم‌پوشی نکرده و بر اساس حوزه‌های جغرافیایی که تصمیم به ارائه محصول نهایی در آن‌ها دارد، ثبت اختراع در دفاتر ثبت اختراع مربوطه را در برنامه خود قرار داده است. از جمله پتنت‌های این شرکت، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • "ایجاد مساحت سطحی بالا در «MOF»ها": که در مارس 2018 میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به «US9925516»، از اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO» گردید.
  • "بکارگیری «MOF»ها برای ذخیره‌سازی گاز": که در سال 2015 میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US9138720» از «USPTO» شده است. لازم به ذکر است که درخواست «PCT» مربوط به این پتنت نیز به ثبت رسیده و از آن طریق، برای دفاتر ثبت اختراعی همچون اروپا، ژاپن، چین، کره جنوبی، تایوان و سنگاپور نیز اقدام شده است.
  • "استفاده از «MOF»ها برای ذخیره‌سازی اکسیژن و جدایش هوا": که در سال 2016 میلادی، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراعی به شماره «US9427722»، از «USPTO» شده است.

 

تیم کاری

بدون شک، انتخاب و شکل‌گیری یک تیم مؤثر و توانا، یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین کارهایی است که بایستی در مراحل مختلف عمر یک شرکت استارت‌آپی، به آن توجه نمود. «بنجامین هرناندز»، به عنوان یکی از بنیان‌گذران این استارت‌آپ، به خوبی این نیاز اساسی را در نقطه شروع فعالیت خود شناسایی نمود و با ایجاد ارتباطی تنگاتنگ با تیم درگیر در پروژه، موفق به شروعی موفق برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ شد.

  • بنجامین، به عنوان مدیرعامل نومات، علاوه بر تخصص در رشته‌های مهندسی، دارای مدرک در رشته حقوق و تجارت از دانشگاه نورث‌وسترن نیز می‌باشد.
  • دکتر «عمر فرحا»، به عنوان مدیر ارشد علمی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت، از اعضای هیئت‌علمی دانشکده شیمی دانشگاه نورث‌وسترن و از سردبیران مجله «American Chemical Society Applied Materials & Interfaces» است.
  • پروفسور «کریستوفر ویلمر»، به عنوان یکی دیگر از بنیان‌گذران، محقق محاسباتی شرکت بوده و در حال حاضر، عضو هیئت‌علمی مهندسی شیمی و نفت دانشگاه پیتسبورگ است. او متخصص مدل‌سازی محاسباتی است و نام وی در مجله «Forbes»، در لیست «30 under 30 in Energy» قرار گرفته است.
  • دکتر «جوزه آرنو»، مدیر ارشد فناوری و مدیر تحقیق و توسعه شرکت است که در حوزه ذخیره‌سازی گازها در صنایع الکترونیک تخصص دارد.
  • «والکر هیلمن»، مدیر بازاریابی شرکت است که بیش از 25 سال، در فروش، بازاریابی و توسعه محصولات شیمیایی سابقه دارد.
  • «جان جینرت»، مدیر ارشد توسعه تجارت شرکت است که بیش از 35 سال، در زمینه مدیریت و ایجاد اتحاد و شراکت استراتژیک و توافقنامه‌های توسعه‌ای در زمینه مواد پیشرفته، فناوری صنعتی و بخش‌های نفت و گاز، سابقه دارد. 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.