آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده «DigiLens»

از ایده تا بازار؛ ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده «DigiLens»

 مقدمه

 

دیجیلنز «DigiLens»، یک شرکت فعال در حوزه ساخت ابزارهای مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی «AR» و واقعیت افزوده «VR» است که در سال 2003 میلادی، توسط «جاناتان والدرن» و تحت عنوان «Labs SBG» تأسیس گردید. والدرن، یکی از پیشگامان عرصه واقعیت مجازی در انگلستان محسوب می‌شود که با هدف توسعه فناوری‌ها و رفع کمبودهای اپتیک کلاسیک که در «صفحه‌نمایش‌های پوشیدنی» مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دره سیلیکون مهاجرت نمود. وی در سال 2015، نام شرکت را به دیجیلنز تغییر داد.

دیجی‌لنز، در زمینه ساخت سامانه‌های «Head-Up Display-HUD» مبتنی بر فناوری موج‌بر نوری «Optical waveguide» که در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و گجت‌های پوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فعالیت داشته و یکی از بازیگران پیشرو در این حوزه محسوب می‌شود. این فناوری، مبتنی بر پلتفرم‌های اپتیکی پیشرفته، فناوری نانو و فوتو پلیمر است. قابلیت‌های دیجی‌لنز در خصوص این فناوری، موجب شده است تا مدل کسب‌وکار این شرکت، بر صدور مجوز بهره‌برداری از فناوری‌ها و ابزارهای توسعه‌یافته در این حوزه، شکل گیرد.

در حال حاضر، دیجی‌لنز، لایسنس‌های مختلفی از نانو مواد اپتیکی و ابزارهای چاپ هولوگرافیک، به متقاضیان ارائه می‌دهد. در استراتژی‌ها و اهداف بلندمدت این شرکت، آمده است که دیجی‌لنز، قصد دارد تا از پیشگامان ارائه‌دهنده نمایشگرهای مبتنی بر موج‌بر نوری در جهان باشد. (موج‌بر، یک لوله فلزی یا دستگاهی است که امواج میکروویو را محدود ساخته و انتقال می‌دهد.)

از مهم‌ترین مزایای محصولات مبتنی بر فناوری موج‌بر نوری دیجی‌لنز، در مقایسه با فناوری‌های رایج در ساخت سامانه‌های «HUD»، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه کمتر؛
  • مونتاژ سریع‌تر؛
  • کارایی بالاتری؛
  • نمایشگر روشن‌تر؛

گفتنی است، ایده جذاب دیجی‌لنز و قابلیت‌های فناورانه متمرکز شده در این شرکت، موجب شده است تا سرمایه‌گذاران مختلفی، علاقمند به مشارکت در فرآیندهای توسعه‌ای این شرکت شوند. مجموع سرمایه جذب‌شده از سوی این استارت‌آپ، بالغ بر 60 میلیون دلار است که از سوی « Diamond Edge Ventures»، « Niantic»، « Continental AG»، «Foxconn Technology Group»، «Nautilus Venture Partners»، « Sony»، « Alsop Louie Partners»، «Dolby Family Ventures» و «Panasonic»، تأمین شده است. 

 

استراتژی شرکت

در وب‌سایت شرکت دیجی‌لنز، مجموعه‌ای از استراتژی‌های کلی درج شده است که رویکرد این شرکت را در قبال بازار تقاضا، مشتریان و اهداف تحقیق و توسعه‌ای، نشان می‌دهد. از مهم‌ترین استراتژی‌های فوق، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • توسعه فناوری صفحه‌نمایش‌های پیشرو که سخت‌افزارهای سنگین و گران‌قیمت را از دور خارج می‌کند؛
  • نوآور نمودن شرکا؛
  • ایجاد موفقیت مشترک، با این شعار که «موفقیت شرکای ما، موفقیت ماست»؛
  • الهام‌بخش بودن در جهت بهتر شدن جهان؛

 

تیم کاری

یکی از عوامل موفقیت هر شرکت استارت‌آپی، تیم کاری مناسب با توجه به نیازها و زمینه‌های فعالیت است. این امر، در شرکت دیجی‌لنز به خوبی لحاظ شده است؛ به طوری که مشاهده می‌شود، جاناتان والدرن با وجود بنیان نهادن شرکت و تسلط بر فناوری‌های کلیدی، امور اجرایی و مدیریت کسب‌وکار را به دیگری سپرده و خود به‌عنوان مدیر ارشد فناوری، مشغول به کار است. در ادامه، با برخی از کلیدی‌ترین افراد تیم کاری دیجی‌لنز، آشنا خواهیم شد:

1. کریستوفر پیکت- مدیرعامل:

کریستوفر پیکت، با بیش از 20 سال سابقه کار در حوزه مهندسی و تجارت، مدیرعامل شرکت است. وی پیش از این، مدیرعامل شرکت «Pelican Imaging» بوده و در شرکت‌های «Rambus»، «Global Lighting» و «Tessera Technologies» نیز دارای نقش‌های اجرایی متعددی بوده است  او دارای مدرک دکترای حرفه‌ای از دانشگاه سان‌فرانسیسکو و لیسانس مهندسی برق، از دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا است.

2. جاناتان والدرن- بنیان‌گذار، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر ارشد فناوری:

دکتر والدرن، دوره دکترای خود را در حوزه واقعیت مجازی در دانشگاه «Loughbrough» به پایان رسانید. پس از اتمام تحصیلات، شرکت «Virtuality» را که پیش‌قدم در آموزش و سرگرمی‌های مبتنی بر واقعیت مجازی بود، تأسیس نمود. در ادامه و پس از یک عرضه موفقیت آمیز اولیه سهام، به دنبال علایق تحقیقاتی خود به کالیفرنیا مهاجرت نمود و دیجی‌لنز را بنیان نهاد. والدرن، صاحب بیش از 70 پتنت و دارای سه جایزه در عرصه نوآوری، تولید و مدیریت است.

3. مایکل آنجل- مدیر ارشد مالی:

مایکل آنجل، مدیر ارشد مالی بیش از 8 شرکت مبتنی بر فناوری بوده است. او کار خود را با حسابداری عمومی آغاز نمود و یک مدیر ارشد حسابرسی محسوب می‌شود. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، با مدرک لیسانس حسابداری است.

4. راتسون مراد- مدیر عملیات:

پیش از پیوستن به دیجی‌لنز، راتسن مراد، مدیر عملیات شرکت‌های «Sunpreme» و «Cogenra Solar» بود و تجربه مدیرعاملی شرکت استارت‌آپی «Blue29» را نیز در کارنامه خود داشت. وی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک و همچنین دارای مدرک «MBA» است و بیش از 40 پتنت، در حوزه نیمه‌رساناها و انرژی‌های تجدیدپذیر به ثبت رسانیده است.

5. رمی لاکومب- مدیر فروش:

رمی لاکومب، مدیر فروش و بازاریابی شرکت «InVisage Technologies»، مدیرعامل شرکت «Zandan» و از بنیان‌گذاران شرکت «PAS International» بوده است که هم‌اکنون، به‌عنوان مدیر فروش دیجی‌لنز، مشغول به کار است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مهندسی، از دانشگاه استنفورد و مدارک مهندسی و علوم کاربردی، از دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و «Ecole Nationale Superieure des Telecommunications» در فرانسه است.

 

محصولات

دیجی‌لنز، موفق به ساخت و عرضه چند محصول متفاوت شده است که نشان می‌دهد، ایده اولیه والدرن، با موفقیت به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. برخی از مهم‌ترین محصولات این شرکت، عبارتند از:

1. «MonoHUD»

اگر موتورسوارها، برای نگاه کردن به سرعت شمار یا تلفن همراه خود، حتی یک لحظه چشم خود را از جاده بردارند، امکان دارد دچار تصادف جدی با اتومبیل‌ها شوند. این حواس‌پرتی، یکی از دلایل عمده تصادف موتورسیکلت‌ها است که به کمک محصول ابداعی دیجی‌لنز، دیگر اتفاق نمی‌افتد. «MonoHUD»، نوعی صفحه‌نمایش پوشیدنی شخصی است که با استفاده از واقعیت افزوده، اطلاعات را بدون ایجاد حواس‌پرتی و از طریق یک صفحه‌نمایش یک‌چشمی، برای کاربر فراهم می‌نماید. این محصول که می‌تواند در کلاه ایمنی نصب شود، با مشارکت «Young Optics» تایوان که یکی از تولیدکنندگان برجسته نمایشگر در جهان است، عرضه می‌گردد. در این کلاه ایمنی هوشمند، می‌توان اطلاعات جاده‌ای مهم را به موتورسوار ارائه نمود، بدون این‌که نیاز باشد تا موتورسوار، چشم خود را از مسیر مستقیم جاده بردارد. همچنین، موتورسواران می‌توانند به کمک این سیستم، از کنترل صدا برای دیدن محتوا، استفاده کنند، سرعت یا سوخت خود را چک نموده، مکان‌یابی کنند و یا حتی به پیام‌ها یا تماس‌های ورودی، پاسخ دهند. تمامی این قابلیت‌ها، بدون این‌که چشم خود را از جاده بردارند، ممکن خواهد شد.

2. «EyeHUD»

«EyeHUD»، نوعی عینک هوشمند سبک، فشرده و ارزان است که توسط دیجی‌لنز عرضه شده است. این عینک هوشمند، در واقع نوعی «صفحه‌نمایش پوشیدنی» است که می‌تواند به مدت طولانی، روی صورت قرار گیرد. پیشرفت‌های صورت گرفته در تشخیص گفتار، از مهم‌ترین ویژگی‌های این عینک محسوب می‌شود که می‌تواند کنترل بدون دست و تنها از طریق صدا را ممکن سازد. گفتنی است، صحبت کردن با دستگاه، یک راه بسیار مؤثر برای استفاده از اطلاعات در محیط‌های کاری دستی است که با توجه به قابلیت‌های نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه (سرعت انتقال داده در نسل پنجم، هزار بار سریع‌تر از نسل چهارم است)، دامنه کاربرد بسیار وسیعی در آینده خواهد داشت.

3. «ArHUD»

«ArHUD»، نوعی سامانه «HUD»، با اندازه عینک، برای استفاده در برنامه‌های واقعیت افزوده و ادغام آن‌ها با برنامه‌های واقعیت مجازی با میدان دید گسترده یا «WFOV» است که با ردیابی حرکات سر و دست، انجام می‌شود. این محصول، برای تمام حالت‌های تجسم فضایی، بازی‌ها، دور حضوری یا «telepresence» و نیز، دید در شب، آزمایش شده است.

در هنگام بازی با استفاده از این محصول، دیگر نیازی به صفحه‌نمایش تلویزیون نبوده و کاربران می‌توانند به صورت گروهی، بدون این‌که نیاز باشد خودشان را به یک مبل محدود کنند، به صورت رودررو بازی را انجام می‌دهند. عینک «ArHUD»، حاصل ادغام سنسورهای ردیابی دست و سر، به منظور ارائه کمترین تأخیر برای یک تجربه کاربری عالی است.

4. «AutoHUD»

«AutoHUD»، یک ابزار واقعیت افزوده برای نمایش اطلاعات در خودروها است. دیجی‌لنز در سال 2016 میلادی، با همکاری «Continental»، طرحی فناورانه را آغاز نمودند که در طی این دو سال، توسعه محصول، با موفقیت به پایان رسیده و هم‌اکنون، این فناوری برای صنعتی شدن آماده است. «AutoHUD»، دارای میدان دیدی با وسعت دو برابر «HUD»های فعلی خودرو است که ابعاد بسیار کوچک آن (یک‌ششم اندازه‌های فعلی) به کارآتر شدن هر چه بیشتر آن کمک می‌نماید.

درباره اهمیت این محصول، می‌توان گفت که رانندگان نیاز دارند تا برای چک کردن سرعت، میزان سوخت و سایر اطلاعات مهم، توجه خود را از جاده بگیرند. با «AutoHUD»، می‌توان تمام این اطلاعات را به راحتی بر روی شیشه جلوی ماشین نمایش داد، به‌طوری که رانندگان بدون حواس‌پرتی، به اطلاعات فوق دسترسی یابند. «AutoHUD»، همچنین امکان جهت‌یابی یا پیدا کردن نزدیک‌ترین مکان‌ها را به صورت ایمن‌تری، برای رانندگان فراهم می‌آورد.

5. «AeroHUD»

«AeroHUD»، اختراعی برای پرواز ایمن در هواپیماهای مدرن، با وجود باران، باد و مه است. خلبانان در هنگام پرواز، باید هم‌زمان اطلاعات زیادی را پردازش نمایند و در عین حال، قادر به جلوگیری از خطرات بالقوه پرواز هم باشند. «AeroHUD»، دارای گواهینامه «FAA» آمریکا است و با استفاده از این سیستم، خلبانان نه‌تنها می‌توانند داده‌های دوری‌سنجی یا تله‌متری، مانند قطب‌نما، ارتفاع‌سنج و سرعت‌سنج را مشاهده نمایند، بلکه گرافیک کاملاً سه‌بعدی از منطقه، برای آن‌ها به نمایش در می‌آید. این محصول، به آن‌ها کمک می‌کند تا در هنگام مه، متوجه نزدیک شدن به تپه‌ها شده و یا محل دقیق باند فرود را تشخیص دهند. این ابزار منحصربه‌فرد، باعث می‌شود تا خلبانان با درک درست از موقعیت خود، اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند. «Embraer»، تولیدکننده هواپیماهای تجاری و دفاعی، اولین مشتری برای اخذ مجوز نصب و بهره‌برداری این سیستم است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.