آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ زیست داروهای Liquidia

از ایده تا بازار؛ زیست داروهای Liquidia

 مقدمه

شرکت لیکوئیدا «Liquidia Technologies»، یک شرکت فعال در زمینه توسعه و تجاری‌سازی زیست داروها است که با استفاده از فناوری اختصاصی خود به نام پرینت «PRINT»، سعی در تغییر شیوه درمانی بیماری‌های مختلف دارد. این فناوری، نوعی پلتفرم مهندسی محسوب می‌شود که امکان تولید دقيق و قالبی ذرات دارویی یکنواخت را با کنترل پارامترهایی همچون اندازه، شکل و ترکیب شیمیایی آن‌ها، فراهم می‌سازد. این ویژگی منحصربه‌فرد، می‌تواند بهبود ایمنی، کارایی و عملکرد طیف گسترده‌ای از درمان‌های دارویی را موجب شود.

این استارت‌آپ، در سال 2004 میلادی، توسط «جوزف دی سیمون» راه‌اندازی شده است و با استفاده از پلتفرم اختصاصی پرینت، در حال توسعه دو محصول منحصربه‌فرد است:

  • «LIQ861» برای درمان فشار خون شریانی ریوی (PAH) 
  • «LIQ865» برای درمان درد موضعی بعد از عمل جراحی

مدل کسب‌وکار شرکت لیکوئیدیا، با توجه به قابلیت‌های چشمگیر فناوری پرینت، بسیار سودآور بوده است. دلایل عمده این امر، عبارتند از:

۱) لیکوئیدیا قادر به بهبود داروهای موجود در بازار، برای دستیابی به حداکثر قابلیت درمانی آن‌ها است، بدون این‌که نیاز باشد تمامی هزینه‌های تحقیق و توسعه یک ماده کاملاً جدید را متقبل شود.

۲) فناوری پرینت، یک فرآیند تولید مقرون‌به‌صرفه، ظریف و ساده است که می‌تواند بهبود قابل‌توجهی در عملکرد داروهای موجود ایجاد نماید.

با توجه به قابلیت‌های تجاری‌سازی فناوری پرینت، لیکوئیدیا توانسته است خیل عظیمی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب نماید. این استارت‌آپ، هم‌اکنون در مرحله سرمایه‌گذاری سری «D» قرار دارد و مجموعه سرمایه جذب شده از سوی وی، بالغ بر 99.3 میلیون دلار است. از مهم‌ترین سرمایه‌گذاران لیکوئیدیا، می‌توان به «Canaan Partners»، «New Enterprise Associates»، «Xeraya Capital»، «Morningside Group»، «Bill & Melinda Gates Foundation»، «Jenny Rooke»  و «Pappas Ventures»، اشاره نمود.

 

فناوری پرینت؛ ویژگی‌ها و مزایا:

همان‌گونه که پیشتر نیز اشاره شد، پرینت یک پلتفرم اختصاصی برای بهبود ایمنی و کارایی درمان‌های دارویی است. این فناوری، با کنترل پارامترهای فیزیکی و شیمیایی ذرات، امکان ایجاد ویژگی‌های دارویی مطلوب در محصولات، از جمله تأخیر در رهایش دارو، افزایش لودینگ دارو، ایجاد راهکارهای ساده‌تر برای مصرف دارو، توانایی ایجاد محصولات ترکیبی جدید، افزایش ذخیره‌سازی، پایداری و امکان کاهش عوارض جانبی را فراهم می‌کند. دقت و سادگی این فناوری، بر محدودیت‌های فرمولاسیون و روش‌های تولید متداول غلبه نموده تا ایمنی و کارایی طیف وسیعی از درمان‌های امروزی را بهبود بخشد.

از طریق این روش، لیکوئیدیا و شرکای آن می‌توانند به سطح بالایی از کنترل، بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یک ذره دارویی دست یابند که می‌تواند شیوه‌های درمانی فعلی را با تغییر و تحولات جدی همراه نماید. فناوری پرینت، به صنعت داروسازی، قدرت تولید مواد دارویی دقیق و محصولات بسیار مؤثر را می‌دهد و حتی در برخی موارد، می‌تواند هزینه و پیچیدگی‌های فرآیند تولید را کاهش دهد. اهمیت فناوری پرینت را می‌توان در موارد زیر دانست:

  • فناوری پرینت، فرمولاسيون و تولید داروها را از طریق تکنیک‌های نوین و دقیق مهندسی تغییر می‌دهد که به اعتقاد شرکت، این کار، کارایی درمان را افزایش خواهد داد.
  • این فناوری انعطاف‌پذیر، می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از درمان‌ها بکار گرفته شود.
  • در بسیاری از موارد، شرکت‌های داروسازی می‌توانند هزینه و پیچیدگی تولید را به لطف ساخت قالب‌های تکرارپذیر و کارآمد پرینت، کاهش دهند.

 

همکاران استراتژیک شرکت:

در ژوئن سال 2012 میلادی، لیکوئیدیا وارد یک همکاری گسترده و بلندمدت، با شرکت «GlaxoSmithKline-GSK» گردید که به آن اجازه می‌داد تا از حقوق انحصاری بهره‌برداری از فناوری پرینت، برای تحقیق و توسعه بر روی درمان‌های استنشاقی خاص، استفاده نماید. در سپتامبر سال 2015، «GSK» توانست مجوز حق تحقیق، توسعه و تجاری‌سازی داروهای استنشاقی ساخته شده با استفاده از فناوری پرینت را دریافت نماید. گفتنی است، با وجود عدم معرفی هیچ محصول دارویی از سوی «GSK»، این شرکت در سه سال گذشته، همچنان به تحقیقات بر روی روش‌های درمانی مبتنی بر داروهای استنشاقی علاقه‌مند بوده و فناوری پرینت را یک راهکار بسیار کلیدی، برای توسعه داروهای جدید در این حوزه می‌داند.

 

تیم کاری

۱. «نیل فولر» - مدیرعامل: وی در سال 2008 میلادی و پس از 7 سال کار در سمت مدیریت اجرایی در شرکت «Johnson&Johnson»، به لیکوئیدیا پیوست. او دارای لیسانس داروسازی و مدرک «MBA» از دانشگاه کارولینای شمالی است.

۲. «کوین گوردون» - مدیر مالی: گوردون بر استراتژی‌ها و عملیات مالی لیکوئیدیا، فاز توسعه شرکت و کارکردهای قانونی آن نظارت دارد. وی قبلاً به‌عنوان معاون اجرایی یک شرکت زیست دارویی فعالیت می‌کرد و دارای مدرک حسابداری از دانشگاه کنتیکت است. 

۳. «رابرت لیپ» - مدیر تولید و عملیات: رابرت لیپ، مسئول تمام جنبه‌های عملیاتی در شرکت لیکوئیدیا، شامل ساخت، مدیریت زنجیره تأمین، کیفیت، امکانات و مدیریت پروژه‌ها است. او قبل از پیوستن به این شرکت، معاون اجرایی و عملیاتی شرکت دارویی «Alexza Pharmaceuticals» بوده و مجموعه‌ای از مدارک تحصیلی، شامل «MPH» و «MBA» را از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و لیسانس مهندسی دریا از «United States Coast Guard Academy» را اخذ نموده است.

۴. «بنجامین ماینر» - مدیر تحقیق و توسعه: دکتر بنجامین ماینر، یکی از مخترعان و توسعه‌دهندگان فناوری پرینت به شمار می‌رود که بر قسمت تحقیق و توسعه شرکت نظارت دارد. او از زمان پیوستن به شرکت در سال 2005 میلادی، چند فناوری جدید رهایش هدفمند دارو ابداع نموده است. ماینر، فارغ‌التحصیل دکترای شیمی از دانشگاه دوک است که در آنجا، بر زمینه‌های تحقیقاتی نانوفناوری و شیمی مواد، متمرکز بوده است. وی همچنین دارای لیسانس شیمی از دانشگاه هاروارد است و تاکنون بیش از 20 مقاله و چندین پتنت در حوزه رهایش هدفمند دارو، نانوفناوری و علم کلوئید به ثبت رسانیده است.

۵. «رابرت روسینگو» - مدیر توسعه محصول: دکتر رابرت روسیگنو، معاون ارشد برنامه‌ریزی و توسعه محصول «LIQ861» است. پیش از پیوستن به لیکوئیدیا، وی معاون اجرایی شرکت «GeNO LLC» بود. دکتر روسینگو، دارای مدرک دکترای بیولوژی مولکولی و سلولی، از دانشگاه دوک و لیسانس بیولوژی از کالج ترینیتی است.

۶. «جری توماس» - معاونت تجاری‌سازی و بازرگانی: جری توماس، مسئول توسعه و هدایت استراتژی‌های تجاری‌سازی شرکت لیکوئیدیا است. او پیش از این، در شرکت «Harrison and Star» مشغول به کار بوده و دارای لیسانس برنامه‌ریزی و مدیریت سلامت، از دانشگاه پنسیلوانیا است.

۷. «تیم البری» - معاون ارشد و مدیر حسابداری: تیم البری، مسئول عملیات‌های مالی و حسابداری شرکت است و مدرک فوق‌لیسانس حسابداری خود را از دانشگاه میامی اخذ نموده است.

۸. «جیسون ادیر» - معاون استراتژی و توسعه کسب‌وکار: جیسون ادیر، مسئول بخش جستجوی همکاری‌ها و فرصت‌های مرتبط با لیسانس فناوری در لیکوئیدیا است. وی پیش از این، در «BioCryst Pharmaceuticals» مشغول به کار بوده و دانش‌آموخته کالج دارتموث در رشته «MBA» است. ادیر دارای لیسانس شیمی از دانشگاه ویک فورست نیز می‌باشد.

۹. «فلورینا گوردون گراوچیک» - معاونت منابع انسانی: فلورینا گوردون، بر ایجاد یک فرهنگ کار تیمی، مبتنی بر نوآوری متمرکز است و بر فرآیندهای جذب، استخدام و آموزش منابع انسانی نیز نظارت دارد. وی پیش از این، در «Johnson & Johnson» مشغول به کار بوده و دارای مدرک تجارت و مدیریت کسب‌وکار، از دانشگاه جورج واشنگتن است.

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.