آخرین مقالات

گفتگویی با «ناتالی سیسن» معروف به کارآفرین چمدانی

گفتگویی با «ناتالی سیسن» معروف به کارآفرین چمدانی

ناتالی سیسن «Natalie Sisson»، به‌عنوان «کارآفرین چمدانی» شناخته شده است. وی از سال 2006 میلادی، با یک چمدان و حداقلی از امکانات، زادگاهش در نیوزیلند را برای آغاز کسب‌وکار جدیدش ترک نمود. ناتالی، سخنگو، نویسنده، وبلاگ نویس و یک کارآفرین تمام‌عیار است. در سال 2009 میلادی، سایت «Suitcase Entrepreneur» را برای شرح سفرها و اشتراک‌گذاری تجربیاتش با دیگر کارآفرینان، راه‌اندازی نمود. او در این سایت، تجربیات کاری و زندگیش را با دنیا به اشتراک می‌گذارد و الهام‌بخش دیگران، برای پیگیری رؤیاهایشان در ساخت یک کسب‌وکار است. در این نوشتار، بخش‌هایی از گفتگوی «Easyspace»، با این کارآفرین ارائه شده است. 

 

خانم ناتالی، لطفاً مختصری از گذشته خود بگویید و این‌که چه چیزی باعث شد تا به کارآفرینی تبدیل شوید که با یک چمدان و در حال سفر، کسب‌وکار خود را پیش می‌برد؟

ناتالی: من سالیان متمادی، در یک اتحادیه صنفی و انجمن تخصصی کار می‌کردم و این کار من را آزرده می‌کرد. با وجود این‌که این کار، به ظاهر رؤیایی به نظر می‌رسید ولی برای من کاری استرس‌آور و در محیطی ناخوشایند بود. دوست داشتم صبح‌ها از رفتن به سرکار احساس رضایت داشته باشم، یک مسیر تکراری روزانه را همیشه طی نکنم، کسی به من نگوید که چه کاری باید انجام دهم، در حالی که خودش هم واقعاً نمی‌داند که چه کاری باید انجام دهد؛ چیزی که همیشه مانعی بر سر راه من بود. 

 

در حقیقت قسمت بزرگی از موفقیت و شهرت شما، به واسطه وب‌سایتتان است. در مورد وب‌سایتتان توضیح دهید. چه شد که به فکر راه‌اندازی آن افتادید؟ این وب‌سایت چه کمک‌هایی به افراد می‌کند؟

ناتالی: بعد از مهاجرت به ونکوور، من به همراه چند نفر، یک شرکت فنی تأسیس کردم و در مدت 18 ماهی که درگیر آن بودم چیزهای زیادی در ارتباط با کارآفرینی یاد گرفتم. تصمیم گرفتم که در مورد آن‌ها صحبت کنم و با افراد دیگر به اشتراک بگذارم. راه‌اندازی وب‌سایت، یکی از عوامل اصلی موفقیتم بود، زیرا باعث شد که شبکه اجتماعی خودم را بسازم؛ مخاطب و اعتبار جذب کنم و با استفاده از آن، فهمیدم که نیازهای مخاطبانم چیست و بر اساس آن، من چه مأموریتی دارم.

 

قبل از اینکه بتوانی درآمدی کسب کنی، باید مردم تو و وب‌سایتت را می‌شناختند. آیا راه‌اندازی این کسب‌وکار، جذب بازدیدکننده، جذب مشتری از میان آن‌ها،  تبلیغ وب‌سایت و شناساندن خودت به مردم، کار سختی بود؟

ناتالی: همه این موارد، کار بسیاری می‌طلبید؛ ولی من به آن علاقه‌مند بودم. شش ماه، تمام‌وقت به مطالعه  و یادگیری ایجاد یک شبکه اجتماعی، نوشتن وب‌سایت، ایجاد ارزش، ارتباط با افراد، شرکت در کنفرانس‌ها، ایجاد کسب‌وکار اینترنتی و بازاریابی اینترنتی، پرداختم. منظورم این است که در شش ماه اول، هیچ درآمدی کسب نکردم و روی نحوه ایجاد یک شبکه اجتماعی تمرکز کرده بودم.

 

بعد از یادگیری این حجم از مطالب، از جمله جنبه‌های مختلف ایجاد و توسعه وب‌سایت، درآمد خودبه‌خود به وجود آمد؟

ناتالی: من به یادگیری شدیداً علاقه‌مند هستم و معتقدم که همواره باید در حال یادگیری، به‌کارگیری و اجرای چیزهایی که یاد گرفته‌ایم باشیم. موردی که بسیاری از مردم به آن توجه نمی‌کنند. بسیاری از افراد، محتویات دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی را خریداری و مطالعه می‌کنند و هیچ‌گاه برای عملی کردن آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند، در حالی‌که این نکته، برای من بسیار کلیدی بوده است.

 

شما چگونه از طریق وب‌سایت کسب درآمد می‌کنید؟

ناتالی: تقریباً 8 راه برای کسب درآمد دارم. اولین منبع درآمدی‌، فروش کتاب‌های الکترونیکی و برنامه‌هایم بود. ارائه مشاوره، دومین حرکت اقتصادی و راه درآمدی من بود که بعد از درخواست افراد به آن روی آوردم. همکاری در فروش، را هم بعدها به سبد کسب و کارم اضافه کردم.

در واقع، خدمات و کالاهایی که در کسب‌وکار خود استفاده می‌کنم و از آن‌ها رضایت بالایی دارم را از طریق وب‌سایت، به افراد توصیه می‌کنم و به واسطه آن، کمیسیون دریافت می‌کنم. مورد دیگر، برگزاری کارگاه‌ و همایش است که به خاطر دیدار رودرروی مردم، برایم بسیار لذت‌بخش است. سال قبل، کتابم را منتشر کردم و از بابت خود کتاب و سخنرانی‌هایی که برای آن انجام می‌دهم، هم درآمدی دارم.

 

شما به سراسر دنیا سفر می‌کنید؛ به‌عنوان یک کولی دیجیتالی، به منظور اینکه بتوانید در حین سفر، کارهای خود را انجام دهید، چه ابزارها و تجهیزاتی را با خود جابجا می‌کنید؟

ناتالی: من چندین ویدیو در این رابطه منتشر کرده‌ام. حتی چک‌لیستی برای مدیریت کسب‌وکار در سفر، ارائه نموده‌ام و در سایت به اشتراک گذاشته‌ام. اما اگر بخواهم موارد مهم که بدون آن‌ها امکان ادامه کار برایم وجود ندارد را بگویم، یک مورد ابزارهای گوگل مانند تقویم گوگل، «Gmail»، «Hangouts» و «Google Drive» است.

ما به‌عنوان یک تیم، تمامی فایل‌های اداری، عکس‌ها و فایل‌های صوتی مربوط به کارهای در جریان را در «Google Drive»  ذخیره می‌کنیم. «Dropbox»، یکی از ابزارهای بسیار کارآمد برای من است که تمامی فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوها را در آن ذخیره می‌کنم. با استفاده از «PayPal» و پلتفرم خرید و فروشی اینترنتی «Infusionsoft»، برای دریافت هزینه‌ها و تراکنش‌های مالی استفاده می‌کنم. بنابراین هر آنچه که برای برقراری ارتباط، ایجاد محتوا، ویرایش، به اشتراک‌گذاری و دریافت هزینه‌ها نیاز است را در چمدان خود دارم. همچنین، «Asana»، ابزار مورد علاقه من است که از آن، برای مدیریت تیم کاری، برنامه‌ریزی کارها و مشخص نمودن وظایف اعضای تیم را انجام می‌دهم. این ابزار، رایگان است و توسط یکی از کارکنان «Facebook» ارائه شده است.

 

اشاره کردید که یک تیم دارید؛ منظورتان از تیم، یک تیم برون‌سپاری است یا کارمندان خودتان را دارید؟

ناتالی: من کارکنان پاره‌وقت خودم را دارم که به صورت بلندمدت با آن‌ها کار می‌کنم. اگر بخواهم به دو نفر از کارمندان کلیدی و مهم خودم اشاره کنم، «سابرینا» مشاور کسب‌وکار من است و به صورت آنلاین برای من کار می‌کند. «آنجلین» هم، دستیار مجازی من است. زمانی که نیاز باشد، از پیمانکاران و نیروهای قراردادی هم، برای کارهایی در زمینه‌های کپی‌رایت، طراحی، کارهای فنی و ... استفاده می‌کنم.

تمام این افراد، در سراسر دنیا پراکنده هستند و به صورت مجازی با هم در ارتباطیم. و این به نظر من بسیار فوق‌العاده و جذاب است. نکته جالب دیگر، با توجه به پراکندگی اعضای تیم، از اروپا تا آمریکای شمالی و جنوب آسیا، اختلاف ساعت زیادی است که با هم داریم.

 

در مورد کتاب خودتان که در فروشگاه آمازون، به عنوان پرفروش‌ترین کتاب معرفی شد، توضیح دهید.

ناتالی: نوشتن کتاب، یکی از بهترین و در عین حال سخت‌ترین کارهایم بود؛ ولی خودم احساس می‌کردم که وظیفه دارم این کتاب را بنویسم. در این راستا، کتاب «تیم فریس»، با عنوان «The 4-Hour Workweek»، الهام‌بخش من برای شروع به این کار بود.

 این کتاب، در سه فصل نوشته شد. فصل اول، به سؤالاتی نظیر: «شما واقعاً می‌خواهید که یک کارآفرین باشید، آن هم از نوع چمدانی؟»، «آزادی در کار را برای خود چگونه تعریف می‌کنید؟» و «چه اهدافی در زندگی دارید و چگونه می‌خواهید به آن‌ها برسید؟»، می‌پردازد. فصل دوم، مهارت‌ها و ملزومات ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی را نشانه می‌رود و در فصل آخر، به موضوع زندگی در سفر ، تغییر سبک زندگی مطابق با آن و مسائل فراتر، مثل روابط پرداخته شده است. این کتاب، برای افرادی که نمی‌خواهند کسب‌وکار در سفر داشته باشند نیز قابل ‌استفاده و مفید است. بودجه انتشار این کتاب را از طریق فروش نسخه صوتی آن در وب‌سایت «Kickstarte[g1] r»  تأمین کردم و اکثر افرادی که آن را گوش می‌کردند خواستار نسخه چاپی آن بودند و شاید، همین دلیل پرفروش بودن این کتاب در هفته اولی که منتشر شد، باشد.

 

امروزه شبکه‌های اجتماعی، نقش مهمی در تبلیغ و توسعه مشاغل و هم‌چنین وب‌سایت‌ها دارند. این شبکه‌ها، چه تأثیری در موفقیت کسب‌وکار شما داشته‌اند؟

ناتالی: کسب‌وکار من، بر اساس شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت. کار خود را با یک وب‌سایت آغاز کردم که خود آن هم، به نحوی یک شبکه اجتماعی است. از فیس‌بوک و توییتر و پینترست نیز برای هدایت بازدیدکنندگان به وب‌سایتم استفاده کردم. برنامه‌های ویدیویی هفتگی، در مورد سبک زندگی می‌سازم و در یوتیوب به اشترک می‌گذارم. برنامه‌های صوتی خود را هم در «iTunes» و «Stitcher» قرار می‌دهم. در نتیجه، شبکه‌های اجتماعی برای من بسیار مهم است و بدون آن‌ها، این حجم از مخاطب، اعتبار و دیده شدن را نداشتم. من از این شبکه‌ها، برای ایجاد ارزش و قرار دادن محتوای تولید شده، بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان، استفاده می‌کنم. در کتابم، به شبکه‌های اجتماعی و چگونگی استفاده از آن‌ها برای ایجاد کسب‌وکار و برند کردن آن‌ها نیز پرداخته‌ام.

 

پیش بردن کسب‌وکاری که متعلق به خودت است، چه حسی دارد؟

ناتالی: اگر شما روی هدف کسب‌وکارتان و افرادی که می‌خواهید روی آن‌ها تأثیر بگذارید و کمک کنید، تمرکز نمایید، کسب‌وکار خود را داشتن، می‌تواند یکی از فوق‌العاده‌ترین هدیه‌هایی باشد که به خودتان می‌دهید. البته، با چالش‌های زیادی هم مواجه می‌شوید. شما مسئول منافع، درآمد و موفقیت خودتان هستید. هر چه بیشتر فعالیت کنید، ممکن است به موفقیت بیشتر نزدیک شوید؛ ولی در سال‌های اولیه، نیاز به صبر و حوصله دارید. به نظر من، کارآفرینی یک سفر است و هدف نیست. هنگامی که شما قدم در آن گذاشتید، برای همیشه با آن درگیر هستید و در این مسیر، باید شجاع، متعهد و کوشا باشید.

 

چه توصیه‌ای به افرادی که  می‌خواهند کسب‌وکار اینترنتی خود را راه بیندازند، دارید؟

ناتالی: بسیاری از افراد، برای قدم گذاشتن در مسیر اهدافشان، تعلل می‌کنند؛ ولی زندگی بسیار کوتاه است. شما بسیاری از چیزها را در مسیر یاد خواهید گرفت. کمال‌گرا نباشید و منتظر این نباشید که در ابتدا همه چیز مهیا شده و بعد شروع کنید.

 

هم‌اکنون شما کارگاه‌های متعددی در سراسر دنیا، از جمله انگلیس، اسپانیا، ژاپن، کانادا و آمریکا دارید. کارآفرینان در کشورهای مختلف، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

ناتالی: سؤال خوبی است. تقریباً تمامی کارآفرینان، چالش‌های مشابهی دارند. همه آن‌ها، می‌خواهند که مشتری بیشتری داشته باشند؛ درآمد بیشتری داشته باشند؛ تیم خوبی گردآوری نمایند، سیستم بهتری درست کنند و چیزهایی از این قبیل که شامل همه کسب‌وکارها در کشورهای مختلف می‌شود. تفاوت‌ها، فقط ناشی از فرهنگ است. اینکه شما چگونه به مشتری احترام می‌گذارید و با وی کار می‌کنید. چگونه خودتان را معروف می‌کنید و حتی شکل ظاهری وب‌سایتان، می‌تواند جزئی از تفاوت‌های کارآفرینان کشورهای مختلف باشد. من وقتی که در ژاپن کار می‌کردم، متوجه شدم که صفحات وب‌سایت‌های آن‌ها، بسیار شلوغ و پر از اطلاعات است. این مسئله، برای یک بازدیدکننده غربی بسیار عجیب و نامطلوب است، در حالی که برای ژاپنی‌ها، مفهوم دقیق بودن و خوب بودن کار ارائه شده را می‌رساند.

 

مرجع: «easyspace»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.