آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ حافظه‌های نانویی Nantero

از ایده تا بازار؛ حافظه‌های نانویی Nantero

مقدمه

شرکت استارت‌آپی نانترو «Nantro»، یکی از رهبران پیشرو در زمینه نانولوله‌های کربنی محسوب می‌شود که عمدتاً در طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت، موفق به توسعه نسل جدیدی از حافظه، به نام «NRAM» شده است که قابلیت جایگزینی هم‌زمان «DRAM» و فلش در یک تراشه واحد را داشته و با توجه به ظرفیت بالا و سرعت فوق‌العاده آن، موج بعدی نوآوری‌ها در صنایع الکترونیک را موجب خواهد شد.

قابلیت‌های تولیدی متنوع و ابعاد کمتر از 5 نانومتر «NRAM»، می‌تواند طیف وسیعی از بازارها را برای این محصول کلیدی به همراه آورد. همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد، موجب شده است تا حفاظت از فناوری نانولوله‌های کربنی، به یک مسئله کلیدی در نانترو بدل گردد. این شرکت پیشگام در حوزه نانوفناوری، سبدی قدرتمند از دارایی‌های فکری حفاظت‌شده، متشکل از 170 پتنت انتشار یافته و بیش از 200 درخواست ثبت شده را دارا است. گفتنی است، تنها پتنت فامیلی در جهان که مرتبط با مواد و روش‌های تبدیل موفقیت‌آمیز نانولوله‌های کربنی به «CMOS» است، در اختیار شرکت استارت‌آپی نانترو قرار دارد.

مدل کسب‌وکار نانترو، مبتنی بر صدور مجوز بهره‌برداری از سبد مالکیت فکری منحصربه‌فرد خود، به تولیدکنندگان عمده تراشه و شرکت‌های الکترونیکی در سرتاسر جهان است. این شرکت، به مشتریان خود کمک نموده تا از «NRAM»، به‌عنوان یک حافظه داخلی در تجهیزات الکترونیکی استفاده نمایند. گفتنی است، در طی سال‌های اخیر، مجموعه مشارکت‌های نانترو افزایش یافته و در حال حاضر، 12 شرکت بزرگ را شامل می‌شود.

 

محصولات و خدمات

ایده محوری شرکت نانترو، به‌کارگیری نانوفناوری و استفاده نوآورانه از فناوری نانولوله‌های کربنی «CNT»، به‌عنوان یکی از جالب‌توجه‌ترین مواد شناخته شده از سوی بشر است. «CNT»، دارای ویژگی‌های ساختاری و الکتریکی منحصربه‌فردی است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت نسل جدیدی از حافظه‌های فوق‌سریع بدل می‌سازد. یک نانولوله کربنی، با قطری کمتر از یک پنجاه هزارم موی انسان، 50 برابر قوی‌تر از فولاد بوده و با تراکمی کمتر از نصف آلومینیوم، خواص حرارتی و الکتریکی بسیار چشمگیری دارد. با وجود مورد توجه قرار گرفتن «CNT» از سوی صنایع مختلف، نانترو اولین شرکتی است که موفق به تولید محصولات نیمه‌هادی با استفاده از این فناوری شده است. فناوری‌های انحصاری نانترو که با بیش از 200 پتنت انتشار یافته محافظت می‌شوند، مزیت رقابتی اصلی این شرکت محسوب می‌شود.

فناوری کلیدی نانترو، تولید حافظه‌های «NRAM» است که از طریق تشکیل یک فیلم از نانولوله‌های کربنی، بر روی یک بستر سیلیکونی استاندارد، انجام می‌گردد. مقاومت در برابر نیروهای محیطی (حرارت تا 300 درجه سانتی‌گراد، سرما، تابش‌های مغناطیسی و ارتعاش)، سرعت بسیار زیاد، سازگار با «CMOS» و قابلیت تولید به مقیاس‌ در ابعاد کمتر از 5 نانومتر، از مهم‌ترین ویژگی‌های این فناوری بوده که موجب می‌شود تا به‌عنوان راهکاری کارآمد برای نسل جدیدی از فناوری‌های حافظه، مورد استقبال قرار گیرد.

مروری بر کاربردها و قابلیت‌های فناوری «NRAM»، نشان می‌دهد که این فناوری، دارای بازارهای بالقوه بسیار گسترده‌ای است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین بازارهای این فناوری آشنا خواهیم شد:

1- هوش مصنوعی: سرمایه‌گذاری در فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، به‌شدت افزایش یافته و از 12 میلیارد دلار در سال 2017 میلادی، به بیش از 57.6 میلیارد دلار در سال 2021 میلادی خواهد رسید. معماری‌های حافظه فعلی با توجه به میزان پردازش داده، برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی جوابگو نیست و همین عامل، موجب می‌شود تا «NRAM» به‌عنوان یک راهکار بسیار مؤثر مطرح شود.

2- خودرو: اتومبیل‌های هوشمند فعلی، به نسل جدیدی از حافظه نیازمند بوده که حجم بزرگی از اطلاعات مختلف، اعم از سرگرمی، مسیریابی و .... را به سرعت و کاملاً کارآ پردازش نمایند.

3- تجهیزات الکترونیک مصرفی: در صنعت تجهیزات الکترونیک مصرفی که میلیاردها دلار ارزش دارد، مصرف‌کنندگان انتظار دارند که همواره بتوانند حجم بیشتری از فیلم‌ها، موسیقی و سایر اطلاعات را با سرعتی بالاتر ذخیره نموده و از آن استفاده نمایند. نانترو برای پاسخگویی به این تقاضا، حافظه‌های «NRAM» را معرفی نموده که اطلاعات را در یک فضای بسیار کوچک و با انرژی مصرفی بسیار پایین، ذخیره می‌نماید.

4- شبکه‌های سازمانی: داده‌های بزرگ، یک نیاز حیاتی در شبکه‌های سازمانی ایجاد نموده است، تا نه‌تنها به‌طور مؤثر نسبت به ثبت و ذخیره‌سازی اطلاعات اقدام شود، بلکه با هدف ایجاد مزایای رقابتی در سراسر سازمان، آنالیز و به اشتراک‌گذاری این اطلاعات را نیز انجام دهند. «NRAM»، با قابلیت عملکرد بالا و اطمینان از ثبات در کارکرد، پردازش سیستم‌های سازمانی را تسهیل می‌نماید.

5- کاربردهای صنعتی: در کارخانه‌ها، صنایع نفت و گاز، نیروگاه‌ها و تأسیسات تصفیه آب، مقادیر قابل‌توجهی از داده‌ها، به‌طور مداوم ذخیره و تحلیل می‌شوند و شرایط در برخی از این مکان‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد. این یکی از دلایلی است که «Schlumberger»، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی جهان، در نانترو سرمایه‌گذاری نموده تا از منافع و مزایای توسعه فناوری «NRAM» بهره‌مند شود.

6- دستگاه‌های موبایل: اینترنت و ایجاد موقعیتی بی‌نظیر از محتوای پهنای باند و برنامه‌های کاربردی دستگاه‌های تلفن همراه، دنیایی را ایجاد نموده است که مصرف‌کنندگان به‌طور مداوم، نیاز به ذخیره‌سازی بیشتر، عملکرد سریع‌تر و عمر باتری طولانی‌تر دارند. با این حال، فناوری‌های حافظه فعلی، قادر نخواهند بود که با این خواسته‌ها روبرو شوند.

7- فناوری‌های پوشیدنی: نوآوری‌های صورت گرفته در حوزه فناوری‌های پوشیدنی، کاربران را قادر نموده است تا با هزینه‌ای کم، بتوانند از این فناوری‌های بسیار جالب در زندگی روزمره استفاده نمایند. نانترو، با محصول خلاقانه خود، در زمینه طراحی و تولید حافظه‌های سبک، قدرتمند و کارآ، مصرف کمتر انرژی و کارکرد مطلوب‌تر دستگاه‌های پوشیدنی را تضمین می‌نماید.

 

سرمایه‌گذاری‌های جذب‌شده

مجموعه سرمایه‌گذاری‌های جذب شده از سوی نانترو در دوره‌های مختلف تأمین مالی، به بیش از 120 میلیون دلار می‌رسد که از ابتدای اکتبر سال 2001 تا 19 اکتبر سال 2018 میلادی، در هشت دور مختلف، جذب شده‌اند. مهم‌ترین سرمایه‌گذاران این استارت‌آپ، شامل «Dell Technologies Capital»، «Cisco Investments»، «Kingston Technology Corporation»، «CFT Capital»، «Globespan Capital Partners»، «CRV»، «Draper Fisher Jurvetson»، «Stata Venture Partners» و «Schlumberger Limited» بوده که به‌عنوان سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، رهبری دوره‌های تأمین مالی نانترو را بر عهده داشته‌اند. خلاصه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های جذب شده این شرکت، از زمان راه‌اندازی تاکنون، به شرح زیر است:

  • سرمایه‌گذاری سری «A»: 6 میلیون دلار، 1 اکتبر 2001؛
  • سرمایه‌گذاری سری «B»: 10.5 میلیون دلار، 1 سپتامبر 2003؛
  • سرمایه‌گذاری سری «C»: 15 میلیون دلار، 1 مارس 2005؛
  • سرمایه‌گذاری سری «D»: 15 میلیون دلار، 28 نوامبر 2012؛
  • سرمایه‌گذاری سری «E»: 31.5 میلیون دلار، 2 ژوئن 2015؛
  • سرمایه‌گذاری سری «F»: 13.4 میلیون دلار، 11 آگوست 2015؛
  • سرمایه‌گذاری سری «G»: 29.7 میلیون دلار، 9 آوریل 2018؛
  • سرمایه‌گذاری سری «H»: 2 میلیون دلار، 19 اکتبر 2018؛

روند صعودی جذب سرمایه از سوی نانترو، نشان می‌دهد که ایده و فناوری این شرکت، گزینه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. تاکنون، 13 شرکت در دوره‌های تأمین مالی نانترو مشارکت داشته‌اند که گروه‌های سرمایه‌گذاری «Kingston» و «CFT Capital»، بیشترین مشارکت را داشته‌اند.

 

تیم کاری

نانترو، توسط «گرگ اشمرگل» و «توماس روکس» بنیان نهاده شده است که در حال حاضر نیز، به‌عنوان مدیرعامل و مدیر دفتر فناوری در این شرکت مشغول به کار هستند. اشمرگل، از فعالان حوزه کارآفرینی محسوب می‌شود که سوابق متعددی، از جمله سخنرانی در کلاس‌ها و همایش‌های مختلف کارآفرینی و نیز داوری مسابقات کسب‌وکار در دانشگاه «MIT» دارد. وی فارغ‌التحصیل دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد بوده و در سال 2016 میلادی، به‌عنوان برنده جایزه کارآفرین جوان نیوانگلند در حوزه فناوری‌های نوظهور، برگزیده شد. توماس روکس نیز، مخترع حافظه‌های نانولوله کربنی «NRAM» به شمار می‌آید که نانترو را در سال 2001 میلادی، با هدف تجاری‌سازی این اختراع ارزنده، تأسیس نمود. وی که تحصیلات خود را در رشته شیمی دانشگاه هاروارد و تا مقطع دکتری ادامه داده است، دارای 163 پتنت گرنت شده و بالغ بر 160 درخواست ثبت اختراع است.

از دیگر نفرات کلیدی این شرکت، می‌توان به «لی کلیولند» (معاون ارشد طراحی)، «رابرت لیندفلد» (مشاور حقوقی و مالکیت فکری) و «دیو رابرتز» (معاونت بخش مواد) اشاره نمود. لیندفلد، از شرکای سابق «Jones Day»، یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات حقوقی جهان و رئیس پیشین انجمن حقوق آمریکا (بخش حقوق مالکیت فکری) است که با برخورداری از سال‌ها تجربه در زمینه حقوق مالکیت فکری، سهم بسزایی در حفاظت از فناوری‌ها و ابداعات نانترو بر عهده دارد. دکتر رابرتز نیز، مسئولیت مستقیم توسعه فرمول‌های نانولوله‌های کربنی برای پشتیبانی از تولید «NRAM» در مقیاس‌های بزرگ را بر عهده داشته و بیش از 30 سال سابقه در زمینه کار با مواد شیمیایی و فناوری‌های پیشرفته مرتبط با نیمه‌هادی‌ها و حافظه، در صنایع الکترونیک دارد. وی در این حوزه‌ها، 45 پتنت در اداره ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا، به ثبت رسانیده است.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.