آخرین مقالات

سرگذشت موفقیت؛ استراتژی‌های شرکت ساسفین

سرگذشت موفقیت؛ استراتژی‌های شرکت ساسفین

مقدمه

شرکت ساسفین «Sasfin»، یکی از بازیگران پیشرو در حوزه نوآوری‌های تجاری و بانکی است که طیف وسیعی از خدمات مرتبط با مبادلات مالی شرکت‌ها و مشاوره‌های تجاری را به مشتریان خود، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌های فناورانه، عرضه می‌نماید. با توجه به چابکی قابل‌توجه این شرکت و فرآیند موفق توسعه محصولات مبتنی بر نیاز بازار و تجاری‌سازی آن‌ها، در این نوشتار، برخی از رموز موفقیت را از زبان مدیرعامل آن، «مایکل ساسون» درخواهیم یافت.

لازم به ذکر است که ساسفین، یک کسب‌وکار موفق به‌حساب می‌آید که عملاً اداره آن، با خانواده ساسون است. آن‌ها ۴۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار داشته و «مایکل ساسون»، با انتصاب به‌عنوان مدیریت ارشد شرکت، رهبری این مؤسسه مالی را درون خانواده نگه داشته است. اگر چه انتصابات آتی، با مجوز هیئت‌مدیره انجام خواهد گرفت و ممکن است آینده رهبری شرکت آن‌چنان قابل پیش‌بینی نباشد، با این حال، دیدگاه بنیان‌گذار این شرکت، «رولاند ساسون» و پسرش مایکل، بسیار به هم نزدیک بوده و مبتنی بر یک چشم‌انداز بلندمدت از اهداف و آرمان‌ها است.

 

در کسب‌وکار خود، یک چشم‌انداز بلندمدت داشته باشید.

اغلب مدیران حرفه‌ای، به دلیل ساختارهای فعلی پاداش‌دهی که بر سودهای کوتاه‌مدت استوار است، تمایل به جهت‌گیری‌ها و تصمیمات کوتاه‌مدت داشته و عملاً بر پروژه‌های بلندمدت، سرمایه‌گذاری آن‌چنانی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که در ساسفین، یک رویکرد کاملاً متفاوت به چشم می‌خورد. منافع استراتژیک مالکیتی ما، ایجاب می‌نماید تا نه‌تنها به آنچه که اکنون در کسب‌وکار می‌گذرد، دقت داشته باشیم بلکه تمرکز اصلی خود را، بر فردای کسب‌وکار بگذاریم. دیدگاه ما، مبتنی بر یک چشم‌انداز 20 ساله از کسب‌وکار است. بسیاری از تصمیمات اتخاذشده در گذشته، با نتیجه فوری همراه نبوده و فواید آن، در فرایندی ده‌ساله، همچون یک میوه درخت، به بار نشسته است. این یک تمایز بسیار کلیدی است که اگر وجود نداشت، شاید کسب‌وکار ما، بدین شکل، پویا و موفق نبود.

اجازه دهید کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه کنیم؛ در هر کسب‌وکاری، می‌توان برخی منابع و قابلیت‌های خاص پیدا نمود که همچون گاوهای شیرده، می‌توانند یک جریان نقدی قابل‌توجه برای ما فراهم نمایند. این قابلیت‌ها، در کنار مزایای متعدد، ممکن است معایبی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها، عدم توجه به سرمایه‌گذاری‌های آتی است. این مسئله، جزئی از چشم‌انداز ساسفین نبوده و به جای سرمایه‌گذاری بر دستاوردهای کوتاه‌مدت، ما به سمت توسعه متفاوت فعالیت‌ها رفتیم.

 

تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس فضای رقابتی و نه آنچه خود فکر می‌کنید، انجام دهید.

چهار سال قبل، زمانی که ساسفین وارد فضای مبادلات بانکی شد، این‌که بانک‌ها چه کرده‌اند و چه محصولات جدیدی می‌توان به سبد خدمات بانکی اضافه نمود، مسئله اصلی محسوب نمی‌شد. در عوض، فضای رقابتی، مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل دقیق قرار گرفت. همیشه تلاش‌های خود را معطوف به نیاز مشتری کنید. آیا نیازی بالقوه در بازار وجود دارد که به آن پاسخ داده نشده است؟ اگر چنین نیازی می‌بینید، پس حرکت کنید. فکر کنید که این نیاز را چگونه می‌توان برآورده ساخت و یا می‌توان آن را به گونه‌ای متفاوت از رقبا انجام داد.

تحقیقات ما نشان داد که بسیاری از «SME»ها، از روند خدمات‌دهی بانک‌های خود ناراضی بوده و این، یک فرصت برای ما محسوب می‌شد. این، نقطه شروع هر تلاش جدید، برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکار خواهد بود.

رویکرد مبتنی بر مشتریان  و جایگزینی آن، با تمرکز بر سبد محصولات کسب‌وکار، می‌تواند نقطه عطفی در توسعه شرکت‌ها باشد. به این شعار کلیدی همواره توجه داشته باشید که «هر کسب‌وکار بزرگ کارآفرینانه، نیازمند توجه به تقاضای بازار است».

 

الزامات کسب‌وکار خود را با الزامات اجتماعی پیوند دهید.

کسب‌وکارهای موفق، همواره یک ضرورت اجتماعی را با الزامات کسب‌وکار پیوند می‌دهند. قبل از پیوستن به ساسفین، در سال ۲۰۰۹ میلادی، همواره درگیر برخی فعالیت‌های غیرانتفاعی بودم و همین عامل، موجب شده است تا ضرورت‌های اجتماعی را به چشم یک الزام در کسب‌وکار خود ببینم.

بهترین مثال در این زمینه، فعالیت‌های ساسفین در آفریقای جنوبی است. چالش‌های واقعی این کشور، در حوزه اقتصاد بوده و این امر، یک هسته مرکزی برای کسب‌وکار ساسفین به شمار می‌آید. موفق‌ترین تحولات اجتماعی، زمانی رخ خواهند داد که یک ضرورت کسب‌وکار، با یک ضرورت اجتماعی پیوند می‌خورد.

 

بر یافتن راه‌حل برای پاسخگویی به نیازها تمرکز کنید.

یکی از راه‌هایی که ساسفین برای پاسخگویی به نیازهای «SME»ها در آفریقای جنوبی دنبال نمود، توسعه یک پلتفرم بانکی تحت عنوان «B // YOND» است که تمامی نیازهای مبادلاتی و حسابداری شرکت‌ها را متمرکز می‌نماید. کار بر روی این پلتفرم، از 3 سال پیش آغاز شده و سعی کردیم تا تمامی نیازها و ناامیدی‌های شرکت‌های کوچک و متوسط را در کنار نیازها و محدودیت‌های بانکی کسب‌وکار خود گذاشته که نتیجه آن، یک پلتفرم برای دسترسی به اطلاعات، با دقت و کیفیت بهتر شد.

 

تجربه ملموس با مشتری و نیازهای وی داشته باشید.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط تمایز بازار ساسفین، مدل ارتباط با خواست‌ها و انتظارات مشتری است. ما سعی می‌کنیم تا مردم و کسب‌وکارهایشان را به‌خوبی بشناسیم و درک کنیم. این یک رویکرد کیفی و کاملاً ملموس است. همین تفاوت، موجب می‌شود تا ما قادر به تأمین مالی کسب‌وکارهایی باشیم که نمی‌توانند به روش‌های دیگر به خواسته خود برسند. ملاقات با صاحبان کسب‌وکار و تیم‌های کاری، می‌تواند شما را با مدل زنجیره تأمین و قراردادهای آن‌ها بیشتر آشنا نموده و ارزیابی را آسان‌تر نماید. ارزیابی بر روی برگه‌های کاغذ، غالباً با آنچه در عمل و واقعیت با آن مواجه می‌شوید، کاملاً متفاوت است.

 

با شرایط خود رقابت کنید.

برای ساخت و توسعه «B // YOND»، یک تیم کاری تشکیل شد که مهارت‌های کسب‌وکار، بانکداری، فناوری اطلاعات و بازاریابی را شامل می‌شد. معمولاً در فرایند ساخت محصول، تمرکز زیادی بر روی نوآوری و ابتکارات فناورانه وجود دارد، با این حال در سایر فرآیندها، معمولاً از بکارگیری نوآوری و ابتکارات، غفلت می‌شود.

هنگامی که پروژه‌ای را آغاز می‌کنید، تیمی را بسازید که تمامی جنبه‌های آنچه برای آن تلاش می‌نمایید را پوشش دهد. لازم نیست تیم بزرگی تشکیل دهید، تیم‌های قوی که قادر به پوشش ابعاد و زوایای کلیدی باشند، می‌توانند چابکی شما را افزایش دهند.

 

کسب‌وکارتان را بازبینی نموده و به جلو حرکت کنید.

همواره در کسب‌وکار، باید به عقب بازگشت و نتایج گرفته شده را آنالیز نمود. ممکن است در برخی جهات، اشتباهاتی صورت گرفته و یا زیاده‌روی‌هایی وجود داشته باشد. نباید تمامی مشکلات و چالش‌های پیش‌آمده را به عوامل خارجی ربط دهیم. شاید رصد دقیق آنچه در داخل سازمان رخ می‌دهد و بررسی دقیق اقدامات قبلی، بتواند به چالش‌های پیش رو، کمک بیشتری نماید. پس همیشه از خود بپرسید که چه اتفاقاتی موجب شد که این مسئله رخ دهد. چه عوامل خارجی و از آن مهم‌تر، چه عوامل داخلی، آن را به وجود آورده است. در این صورت، می‌توان یک راهکار مؤثر برای رفع مشکل یافت و ایده خلق‌شده را بکار بسته و به سمت جلو، به حرکت خود ادامه داد.

مرجع: «entrepreneurmag»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.