آخرین مقالات

از ایده تا بازار؛ ربات خانگیMisty

از ایده تا بازار؛ ربات خانگیMisty

مقدمه

استارت‌آپ میستی رباتیک «Misty Robotics»، یک اسپین‌آف از شرکت «Sphero» است که پیش از این، نوعی ربات اسباب‌بازی را به بازار عرضه نموده بود. در حرکتی جدید، این استارت‌آپ به‌جای ربات‌های اسباب‌بازی، بر روی طراحی و تولید محصولات رباتیک با هدف انجام فعالیت‌های مفید و عملی متمرکز است. به گفته این شرکت: «این ربات‌ها می‌توانند به‌عنوان جزئی از دوستان، هم‌تیمی‌ها و خانواده به حساب آیند و ارتباط با انسان‌ها و انجام برخی وظایف و کارکردهای مفید بر عهده آن‌ها خواهد بود.»

این استارت‌آپ، در سال 2017 میلادی تأسیس شده است و هم‌اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذاری اولیه قرار دارد. مؤسس این شرکت، «یان برنستین» است که در حال حاضر به‌عنوان مدیر تولید شرکت فعالیت می‌نماید. مجموعه سرمایه جذب‌شده از سوی این استارت‌آپ، بالغ بر 11.5 میلیون دلار است که از سوی «Venrock» و «Foundry Group» تأمین شده است.

 

مسیر توسعه استارت‌آپ

فلسفه درونی میستی که منجر به توسعه محصولات فعلی این استارت‌آپ شده است را می‌توان در روند کاری «یان» مشاهده نمود؛ وی در دوران مدرسه در نیومکزیکو، همواره در حال مشاهده و اکتشاف مسائل جذاب بود. او با درهم آمیختن چیزهای مختلف، کارکرد جدید آن‌ها را بررسی و در نهایت دستگاه‌های جدیدی که اغلب شامل ربات‌ها می‌شد، می‌ساخت. ربات‌های ساخت وی، عملکردهای متفاوتی داشتند، برخی از آن‌ها اصوات جدید تولید می‌کردند و برخی دیگر می‌توانستند حرکت کنند. یان پس از مدتی، اقدام به اشتراک گذاشتن ابداعات خود در فضای آنلاین نمود که در نهایت به قراردادهایی در این زمینه ختم شد. با معرفی آیفون به بازار، یان با همکاری دوست خود، «آدام رینولدز»، یک توپ رباتیک ساخت که می‌توانست توسط تلفن همراه کنترل شود. این توپ که «Sphero» نامیده شد، به یک اسباب‌بازی بسیار مشهور بدل گردید که هم‌اکنون در بیش از 10 هزار مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها در پی موفقیت توپ رباتیک خود، «BB-8» را ساختند که یک ربات دوست‌داشتنی و کنترل از راه دور بوده و در مجموعه جنگ ستارگان مورد استفاده قرار گرفت. این محصول، از پرفروش‌ترین ربات‌ها در جهان به شمار می‌رود.

سال‌ها فعالیت در طراحی و ساخت ربات‌های مختلف، یان و دوستانش را به فکر تولید یک ربات اجتماعی و مفید برای خانواده‌ها انداخت و این‌گونه بود که «میستی رباتیک» متولد شد. در میستی، سعی بر این است تا پیشرفته‌ترین ربات‌ها با قیمتی مناسب، برای مصرف‌کننده نهایی طراحی و تولید شود تا افراد از آن‌ها در زندگی خود استفاده نمایند.

 

محصول کلیدی

محصول کنونی استارت‌آپ میستی، «Misty II» نامیده می‌شود که یک ربات شخصی پیشرفته با حسگرهای فوق حرفه‌ای است. این ربات، می‌تواند به زبان‌هایی که از پیش برای آن برنامه‌ریزی شده‌ است، با کاربر خود ارتباط برقرار نموده و علاوه بر این، نوعی رابط بصری نیز برای تکامل این ارتباط در نظر گرفته شده است. قیمت کنونی محصول برابر با 3200 دلار است که با تخفیف به قیمت 1999 دلار در وب‌سایت این شرکت عرضه شده است.

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های اصلی این ربات اجتماعی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. نقشه‌برداری از طریق سنسورهای فوق پیشرفته و تبدیل آن‌ها به تصاویر سه‌بعدی از محیط اطراف؛

2. بهره‌مندی از موتور پردازش عصبی کوآلکام و قابلیت یادگیری ماشین برای انجام کارهای پیچیده؛

3. عدم نیاز به اتصال به تلفن یا هر وسیله دیگر برای انجام وظایف و کارهای تعریف‌شده؛

4. مهارت نوشتن به‌صورت خودکار؛

5. قابلیت تشخیص چهره (سیستم بینایی و تشخیص چهره میستی با گذشت زمان بهبود می‌یابد)؛

6. ایجاد و به اشتراک‌گذاری مهارت‌ها از طریق زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت؛

7. امکان توسعه و بهبود سخت‌افزاری محصول؛

8. بهره‌مندی از میکروفون و اسپیکرهای پیشرفته (می‌توان از میستی به‌عنوان یک دستیار صوتی هوشمند در ارتباطات تلفنی نیز بهره گرفت).

تیم کاری اصلی میستی روباتیک، متشکل از «تیم انوال» به‌عنوان مدیر ارشد، «یان برنستین» مدیر طراحی و تولید، «مورگان بل» مدیر بخش مهندسی، «آدام رینولدز» مدیر عملکرد منابع انسانی و «بن ادواردز» مدیر ارتباطات است.

نوآوری جالب‌توجه میستی رباتیک، طراحی یک ربات باز است که برنامه نویسان می‌توانند جزئیات مکانیکی آن را متوقف نموده و با نوشتن کدهای نرم‌افزاری جدید، عملکردی جدید را از ربات مشاهده نمایند. تنها با یک نام‌نویسی ساده وئ ثبت‌نام در سایت این شرکت، می‌توان به یکی از پروژه‌های برنامه‌نویسی و توسعه میستی پیوست و کدهای ایجاد شده جدید را با کاربران به اشتراک گذاشت. «کامرون» یکی از مشتریان میستی، در این مورد می‌گوید: «خیلی هیجان‌انگیز است؛ می‌توانم 10 خط جاوا اسکریپت بنویسم و ربات من چیزی را انجام دهد که من می‌خواهم. مثلاً در اطراف اتاق بچرخد و یا یک کلیپ صوتی پخش نماید. کار با این ربات شخصی بسیار هیجان‌انگیز است.»

در نقشه راه توسعه‌ای این استارت‌آپ آمده است: «میستی مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرد و در طول زمان پیشرفت می‌نماید. روزی که ربات خود را ملاقات می‌کنید، نقطه آغازین راه است. ارتباط با محیط اطراف پیوسته مهارت‌های جدیدی به میستی اضافه نموده و تیم‌های کاری ما متعهد به ارائه ویژگی‌های جدید و بهبود مداوم هر 2 تا 4 هفته هستند.»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.