آخرین مقالات

مصاحبه با «سیمون راکاه» بنیان گذار استارت‌آپ «وایکی»

مصاحبه با «سیمون راکاه» بنیان گذار استارت‌آپ «وایکی»

سیمون راکاه «Simon Raccah» مدیرعامل و بنیان‌گذار استارت‌آپ وایکی «Vikey» است که در زمینه ارائه راهکارهای نوآورانه در بخش گردشگری فعالیت می‌نماید. این استارت‌آپ ایتالیایی به صاحبان مهمان‌پذیرها و مدیران آن‌ها کمک می‌نماید تا باز کردن، بستن و مدیریت آپارتمان‌های اجاره‌ای خود را از راه دور و تنها با استفاده از تلفن همراه خود انجام دهند.

«سیمون راکاه» جوانی بلندپرواز و مصمم است که توانسته با به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته و بهبودهای مستمر، نوآوری‌های قابل توجهی در حوزه مهمان‌پذیرها ارائه نماید. در این مصاحبه سعی می‌گردد تا پس از آشنایی اجمالی با استارت‌آپ وایکی و کسب‌وکار مهمان‌پذیرها، مسائل و چالش‌های رایج در صنعت گردشگری به بحث و گفتگو گذاشته شود.

شایان ذکر است که این مصاحبه توسط «توماس لاریناویکیوس» که یک کارآفرین و وبلاگ نویس فعال در خصوص شیوه موفقیت کارآفرینان و فناوران می‌باشد، انجام شده است.

 

توماس: «Elevator Pitch» شما چیست؟ (اصطلاح Elevator Pitch که گاهاً با معادل‌هایی نظیر معرفی آسانسوری یا سخنرانی آسانسوری هم مطرح می‌شود، یک اصطلاح رایج در کسب‌و‌کار بوده که بیانگر شرایطی است که باید یک معرفی مختصر و سریع از کسب‌و‌کار، مزیت‌ها، ویژگی‌های خاص و چگونگی انجام فعالیت‌ها ارائه شود. شایان ذکر است که شما ممکن است مدت زمان بسیار کمی را برای ارائه موضوع خود به یک مدیر، سرمایه‌گذار یا سیاستمدار داشته باشید «مدت زمانی در حدود حرکت آسانسور از یک طبقه به طبقه دیگر» و شاید این شانس تا مدت زمانی طولانی مجدد به دست نیاید، پس لازم است بتوانید در این مختصر زمان، ارائه‌ای جذاب داشته تا پیش از توقف آسانسور، خروجی لازم را از این رودررویی کسب نمایید. ارائه تعریفی کوتاه و ساده از فرآیندها، محصولات، خدمات، ساختار شرکت و چگونگی ایجاد ارزش‌افزوده در آن، از مهم‌ترین مواردی است که از یک کارآفرین یا فناور انتظار می‌رود در این شرایط ارائه نماید.)

سیمون: من یک کارآفرین ایتالیایی فعال در حوزه کسب‌وکار هتل‌داری هستم. اولین شرکت خود را با نام «Rent» در سال 2006 میلادی در رم تأسیس کردم که در زمینه مدیریت مکان‌های اجاره‌ای در تعطیلات فعالیت می‌کرد. (یکی از شرکت‌های موفق این حوزه از کسب‌وکار، شرکت آمریکایی «Airbnb» می‌باشد.)

یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه، بررسی و بازدید مکان مورد نظر از سوی کاربران در لحظه و با حداقل هزینه است که در پاسخ به این نیاز، وایکی متولد شد. وایکی یک دستگاه طراحی‌شده و توسعه‌یافته توسط «متیو کاروسو» و «لوکا برناردونی» از مهندسین فناوری اطلاعات و مکانیک است که با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء «Internet of Things-IoT»، می‌تواند کنترل باز و بسته نمودن درب مکان‌های اجاره‌ای را برای مالک و فرد دارای کلید فراهم نماید تا متقاضیان بتوانند بدون نیاز به حضور آن‌ها، به بازدید از مکان یاد شده بپردازند. («IoT» شبکه‌ای از دستگاه‌های فیزیکی، وسایط نقلیه، لوازم‌خانگی و موارد دیگری است که با استفاده از مهندسی الکترونیک، انواع نرم‌افزار و سنسورها و اتصال به شبکه اینترنت، می‌تواند اقدام به تبادل اطلاعات با اشیاء مختلف نماید.)

 

توماس: در مورد اولین «Pitch Deck» خود توضیح دهید؟Pitch Deck» را می‌توان یک نمایش کوتاه و مختصر از طرح کلی کسب‌وکار دانست که اغلب با استفاده از پاورپوینت یا نرم‌افزارهای مشابه آماده شده و در جلسات حضوری و آنلاین با سرمایه‌گذاران بالقوه به نمایش گذاشته می‌شود.)

سیمون: به نظرم اولین ارائه کاری، بسیار دقیق و حساب‌شده بود. ما در ابتدای اسلایدها از یک ویدئوی انیمیشن استفاده کردیم که طرز کار وایکی را به‌صورت مختصر توضیح می‌داد. اگرچه این حرکت خیلی حرفه‌ای انجام نشده بود، با این حال، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد.

 

توماس: مشکل اصلی که با نوآوری شما رفع گردیده است، چیست؟

سیمون: همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، یکی از مشکلات اصلی در فرآیند اجاره دادن خانه‌ها و مهمان‌پذیرها، سازمان‌دهی بازدید و ورود متقاضی است. وایکی یک ابزار پشتیبانی ارزشمند برای این فرآیند است که میهمان پس از رسیدن، دکمه ارتباط را می‌فشارد؛ تلفن به‌صورت خودکار با میزبان یا نماینده وی تماس گرفته و مکالمه دو طرف برقرار می‌شود؛ میزبان با فشردن کلید «5» بر روی صفحه‌کلید دستگاه تلفن همراه هوشمند خود می‌تواند درب ساختمان را باز نماید و با فشردن کلید «8» نیز می‌توان درب آپارتمان را باز نمود.

 

توماس: بازار اولیه خود را چگونه انتخاب کردید؟

سیمون: وایکی یک محصول بسیار نوآورانه در حوزه هتل‌داری و خدمات گردشگری به حساب می‌آید؛ اولین جایی که ما به آن فکر کردیم، بازار رم بود که با بیش از 15000 ملک اجاره‌ای می‌توانست بازاری بزرگ برای وایکی محسوب گردد. با توجه به مشکلات بازدید از آپارتمان برای صاحبان آن‌ها، برآورد ما این بود که بخش عمده‌ای از مالکین از وایکی استقبال می‌نمایند.

به‌صورت خلاصه باید گفت، رشد قابل توجه استقبال از وایکی با تبلیغات دهان‌به‌دهان در رم آغاز شد. همچنین سادگی و سرعت نصب دستگاه، به جذب حداکثری مشتریان جدید کمک نمود. استراتژی وب از نظر سهولت دسترسی و توصیف کاربردها و قابلیت‌های وایکی در آن نیز در این زمینه مؤثر بود. وایکی در حال حاضر در سرتاسر ایتالیا قابل دسترس است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته، ما به زودی قادر به پوشش تمامی اروپا خواهیم بود.

 

توماس: مزیت رقابتی ناعادلانه شما در چیست؟

سیمون: من اعتقاد دارم که تمامی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا برای موفقیت نیاز به یک مزیت رقابتی ناعادلانه دارند. مزیت رقابتی ما که شامل ارزشمندی، کمیاب بودن، تقلیدناپذیری و غیر قابل جایگزین بودن است، همکاری با «برناردونی» و «کاروسو» می‌باشد که تجربه طولانی در مهندسی مکانیک و فناوری اطلاعات و نیز توسعه سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء «IoT» داشته‌اند. همچنین تجربه فعالیت‌های گذشته من در زمینه اجاره خانه‌های آپارتمانی و داشتن شناخت عمیق از نیازهای بازار، توانست ترکیبی منحصر به فرد با تخصص همکارانم ایجاد نماید. نکته آخر این که همکاری‌های بلندمدت و استراتژیک با دیگر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌تواند نیازهای مهارتی و تخصصی ما در زمینه‌های مختلف نظیر بازاریابی، ارتباطات و فروش را تأمین نماید. ارتباط با بازیگران کلیدی، یکی از استراتژی‌های اصلی وایکی برای ورود به بازارهای جدید و توسعه سهم بازار خود به شمار می‌آید.

 

توماس: قبل از راه‌اندازی وایکی چه کاری انجام می‌دادید؟

سیمون: من در سال 2006 میلادی، کار اجاره آپارتمان و منازل ویلایی جهت تعطیلات کوتاه‌مدت را آغاز کردم و در این مدت دانش خود در این حوزه را در ایتالیا و کشورهای اطراف گسترش داده‌ام.

 

توماس: ارزشمندترین درسی که در دوران حرفه‌ای خود فرا گرفته‌اید، کدام است؟

سیمون: برای رخ دادن هر چیزی باید به اندازه کافی صبور باشیم. ما در ابتدا یک بذر کوچک می‌کاریم و سپس منتظر می‌شویم تا رشد کند. از آن مراقبت کرده و همواره به خاطر خواهیم داشت که دستیابی به چیزهای بزرگ نیاز به گذر زمان دارد.

 

توماس: بهترین تصمیم شما تا کنون چه بوده است و چرا؟

سیمون: من در یک خانواده کارآفرین فعال در صنعت نساجی بزرگ شده‌ام و به‌طور معمول می‌بایست فعالیت‌های خانوادگی را ادامه می‌دادم. با این حال، صنعت پوشاک یک بازار به شدت رقابتی با رقبای بسیار بزرگ بود. بنابراین تصمیم گرفتم به غریزه خود اعتماد کنم و کاری که فکر می‌کردم آینده بهتری دارد را دنبال نمایم. زمینه کاری فعلی خود را دوست دارم و از فعالیت در آن لذت می‌برم. به نظرم احساس غریزی و لذت بردن از یک کار، چیزی است که به‌سادگی نمی‌توان آن را پرورش داد، درون فرد قرار دارد و در صورت انتخاب مسیر درست، می‌تواند روزبه‌روز بهبود یابد. پس همواره اطمینان حاصل کنید که انتخاب‌های شما، بهترین حالات ممکن و مبتنی بر علایق و استعدادهای شما هستند.

 

توماس: به‌عنوان آخرین سؤال، بزرگ‌ترین دستاورد شما تا به امروز چیست؟

سیمون: معتقدم صحبت کردن در مورد موفقیت در زندگی بسیار دشوار است. انسان همواره سعی می‌کند شرایط خود را بهبود بخشد و به همین دلیل همواره اهداف جدیدی برای رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت. در زندگی خانوادگی نیز همین روال وجود دارد؛ شما اول ازدواج می‌کنید، سپس به بچه‌ها می‌رسید و اطمینان از آموزش مناسب آن‌ها و هزاران مورد دیگر، سپس میان‌سالی و سال‌های بازنشستگی و سرگرم شدن با نوه‌ها، در تمامی این مراحل، همواره تعریفی جدید از موفقیت و دستیابی به اهداف وجود خواهد داشت.

 

در زندگی کاری نیز سعی می‌کنم به این اعتقاد پایبند باشم. دستاوردهای دوران حرفه‌ای من در 40 سالگی، با آن چیزی که در 50 سالگی باید به آن‌ها برسم، کاملاً متفاوت است. اصل اساسی این است که در هر زمان باید بیشترین تلاش را برای تحقق آرزوها و اهداف خود داشته داشیم.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.