آخرین مقالات

به عنوان رهبر یک تیم کاری، بجای کلمه «من» از «ما» استفاده کنید!

به عنوان رهبر یک تیم کاری، بجای کلمه «من» از «ما» استفاده کنید!

مقدمه

کلماتی که در ارتباطات کاری خود استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی بر درک دیگران از شما به عنوان یک رهبر خواهد داشت. به عنوان یک کارآفرین، واقعاً کار آسانی است که خودتان را در میانه همه چیز قرار داده و به عنوان یک پایه و بنیان و فردی معرفی کنید که شرکت را تأسیس نموده و همه چیز را خودش ساخته است. اما چیز مهمی که هر کارآفرین و فردی که در این مسیر قدم می‌گذارد باید به خوبی بداند، این است که شما کسب‌و‌کارتان را خودتان به تنهایی نمی‌سازید؛ شما باید اعتبار این کار را با همه افرادی که به نحوی در این مسیر با شما شریک و همراه بوده‌اند، تقسیم کنید تا همه احساس احترام و انگیزه برای تلاش‌های روزانه خود به عنوان بخشی از شرکت داشته باشند. همه چیز با حذف کلمه "من" از دایره لغات شما شروع می‌شود و این کار بسیار مؤثر خواهد بود.

در این نوشتار، به دنبال آن هستیم که تفاوت دو کلمه "من" و "ما" را در معنای لغتی شرح داده و برداشت دیگران و احساسی که به آن‌ها با شنیدن این کلمات دست می‌دهد را تشریح نماییم. شاید باور کردنی نباشد که یک تغییر کلمه، چقدر می‌تواند برای کسب‌وکار شما تغییرات جدید و مثبتی به دنبال داشته باشد!

 

تعریف «من» در مقابل «ما»

بر اساس فرهنگ‌های لغت مختلف، وقتی از کلمه "من" استفاده می‌شود، محوریت برای یک فرد و شخص خودمان خواهد بود. این در حالی است که کلمه "ما" گروهی از افراد را شامل شده که "من" را هم در بر می‌گیرد. به تفاوت فاحش بین این دو کلمه، باید به خوبی توجه داشته باشید: شما با استفاده از کلمه "من"، این حس را ایجاد می‌کنید که همه کسب‌و‌کارتان را خودتان ساخته‌اید؛ در طرف مقابل، بکارگیری کلمه "ما" به وضوح به دیگران می‌گوید که شما بخشی از تیمی هستید که به اندازه شما در ساختن موفقیت‌های شرکت سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

 

این جایگزینی برای ارتباطات شما چه معنایی دارد؟

اگر به تنهایی کار نمی‌کنید و صفر تا صد همه کسب‌وکارتان خودتان نیستید، لازم است کلمه "من" را کنار بگذارید. حتی اگر همه کارها را خودتان به تنهایی انجام می‌دهید و یک تیم یک نفره هستید، باز هم به احتمال زیاد با سایر شرکای خارجی (مانند سرمایه‌گذاران، بانکداران، حسابداران، وکلا، پیمانکاران، آژانس‌ها) در ظرفیت‌های مختلفی همکاری دارید. همه افرادی که به هر شکلی در تیم کاری یا در مجموعه‌های همکار دیگر با شما همراه هستند و ایفای نقش می‌نمایند، نیاز به ایجاد این احساس دارند که نقش آن‌ها در تلاش برای موفقیت شرکت به خوبی دیده شده و برای آن ارزش قائل می‌شود. بنابراین همه ما در مکالمات روزمره خود در خصوص کسب‌وکار، بایستی کلمه «من» را با «ما» عوض کنیم.

 

در مورد چه ارتباطاتی صحبت می‌کنیم؟

همه ارتباطات باید اصلاح شده و کلمه "من" از آن‌ها حذف شود. مکالمات شفاهی از طریق تلفن، ارتباطات کتبی از طریق ایمیل، مطالب شرکتی که تلاش‌های کسب‌و‌کار را توصیف می‌کند و ... همگی باید تغییر کنند. اساساً شما باید برای استفاده از کلمه "من"، برای خودتان یک جریمه تعریف کنید؛ مثلاً هر بار از کلمه "من" استفاده کردید، خودتان را یک دلار جریمه کنید و همه این جریمه‌ها را در یک قلک یا ظرف جمع‌آوری کنید و هر از گاهی نگاهی به تعداد دفعاتی که دچار این اشتباه شده‌اید بیندازید. برای برخی از کارآفرینان، همین مبلغ در نهایت می‌تواند به عنوان سرمایه اولیه مورد نیاز برای کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرد.

 

نتیجه این جایگزینی کلمات چه خواهد بود؟

ایجاد این تغییر، تأثیری ماندگار بر تیم شما خواهد داشت. دیگر در معرض خطر تلقی شدن به عنوان یک فرد خودشیفته غیرقابل ارتباط نخواهید بود. در عوض، انگیزه بهتری در تیم خود ایجاد می‌کنید، حس ارزشمندی را در کارکنان خود که به موفقیت شرکت متعهد هستند القا می‌کنید و وفاداری طولانی‌مدت آن‌ها و خودتان را نسبت به کسب‌وکارتان ارتقا می‌دهید.

 

آیا فکر می‌کنید شما مشکل استفاده از "من" را ندارید؟

اگر بر این باور هستید که شما اینگونه رفتار نمی‌کنید و کلمه "ما" را همیشه به "من" ترجیح می‌دهید، کافیست به چند ایمیل آخری که برای تیمتان نوشته‌اید نگاهی بیندازید. آیا کلمه "من" را جایی در آن‌ها می‌بینید؟ شما به احتمال زیاد از این کلمه استفاده زیادی داشته‌اید! دست از این کار بردارید! قبل از اینکه ارتباط شرکتی بعدی خود را برقرار نمایید، ابتدا آن را با دقت مرور کنید تا مطمئن شوید کلمه "من" در هیچ کجای آن یافت نمی‌شود.

 

افکار بسته

برای کارآفرینانی که سال‌ها در مرکز دنیای خود بوده‌اند، ترک کردن این عادت بد واقعاً کار سختی است. اما اگر در مورد حذف کلمه "من" از دایره لغات خود مصر باشید، تیم شما متوجه آن خواهند شد و برای این تغییر رویکرد که آن‌ها را در موفقیت جمعی خود (نه موفقیت فردی خود) شریک نموده‌اید، از شما قدردانی خواهند کرد. همین کار ساده باعث می‌شود تا آن‌ها با شما (نه برای شما)، به عنوان رهبری که ارزش آنچه تیم در ساخت شرکت (نه شرکت شما) ایفا می‌کند را می‌شناسد و قدردان آن است، به سختی و با تلاش زیادی کار می‌کنند.

 

مرجع: «Forbes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.