آخرین مقالات

گفتگو با کارآفرینی که به دنبال احیای اقیانوس‌ها است!

گفتگو با کارآفرینی که به دنبال احیای اقیانوس‌ها است!

مقدمه

فرناندو گارسیا-توروبیا (Fernando García-Torrubia)، هم‌بنیان‌گذار و مدیر مالی شرکت آگوآ (Agua NEA) است. این استارت‌آپ که در سال 2019 میلادی تأسیس شده، با حضور در برنامه شتاب‌دهی «G-Accelerator» که توسط مدرسه جهانی کسب‌وکار «GBSB» راه‌اندازی شده، از حمایت‌های مالی دولت کاتالونیا و صندوق اجتماعی اروپا (کمیسیون اروپا) بهره‌مند شده است. این استارت‌آپ، نخستین برند آب معدنی بدون پلاستیک و «BPA» (نوعی ماده شیمیایی صنعتی که برای ساخت انواع پلاستیک و رزین استفاده می‌شود) را به‌عنوان محصول شاخص و نوآورانه خود معرفی نموده است.

در این مصاحبه، این کارآفرین خلاق و موفق، از چالش‌ها و جذابیت‌های مسیر کارآفرینی می‌گوید.

 

ایده کسب‌وکارتان چگونه متولد شد و از زمان شروع پروژه، به چه شکلی توسعه یافت؟

این استارت‌آپ با هدف عرضه آب معدنی 100 درصد بدون پلاستیک و «BPA»، در سال 2019 میلادی کار خود را در اسپانیا آغاز کرد؛ راهکاری که می‌تواند جایگزینی برای مصرف انبوه پلاستیک در این صنعت باشد. از آن زمان، این برند به یک سازمان غیرمتمرکز با ساختاری ناب تبدیل شده که به بهترین استعدادهای جهانی در هر سطح دسترسی دارد.

ایده اولیه به‌عنوان یک پروژه زیست‌محیطی متولد شد، جایی که من و همکارم به فکر افتادیم تا یک راه‌حل تجاری و پایدار برای پاسخ به آلودگی‌های پلاستیکی ارائه کنیم. ما توانستیم یک شکاف بزرگ را شناسایی کنیم و آن، ارائه یک راه‌حل قابل بازیافت برای مصرف بطری‌های آب در سراسر جهان بود.

این کسب‌وکار از همان ابتدا سودآور بوده است. سرمایه اولیه، از سوی دو بنیان‌گذار تأمین گردید و در حال حاضر، در سه کشور شیلی، کاستاریکا و اسپانیا حضور داریم. البته، در حال مذاکره با دو کشور دیگر هم هستیم که امیدواریم به زودی به در آن‌ها هم فعالیت خود را آغاز کنیم.

محصول اصلی ما، آب معدنی باکیفیتی است که در یک بسته‌بندی پایدار و ایمن به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر فعالیت‌های تجاری سودآور، ما منابع زیادی را به اقدامات زیست‌محیطی برای توسعه پروژه‌های احیای دریایی اختصاص داده‌ایم. یکی از این موارد، پروژه موفق احیای مرجان‌ها در کاستاریکا است و احتمالاً دومین پروژه خود را هم تا پایان سال 2021 در اروپا آغاز می‌کنیم.

هدف اولیه آگوآ، ایجاد برندی بود که مردم را برای زندگی پایدارتر، با بهره‌گیری از عشق جهانی به اقیانوس ترغیب کند. سپس متوجه شدیم که می‌توانیم خیلی فراتر برویم و محصولی ایجاد کردیم که ابزاری برای ارتباط انسان‌ها با اقیانوس است، به‌طوری که در هر جایی که هستند، احساس کنند جزئی از پروژه‌های حفاظت از اقیانوس به شمار می‌روند. ما پلاستیک‌ها را حذف می‌کنیم، مرجان می‌کاریم و از همه مهم‌تر، آگاهی را افزایش می‌دهیم.

 

بازار هدف و پایگاه مشتریان شما چگونه است؟ از طریق کدام کانال‌ها به مشتریانتان دسترسی پیدا می‌کنید؟

ما در یک صنعت بسیار بزرگ فعالیت می‌کنیم: جایگزینی طبیعی برای بیش از یک میلیون بطری پلاستیکی که در هر دقیقه در سرتاسر جهان استفاده می‌شوند،. مدل کسب‌وکار ما عمدتاً به صورت «B2B» بوده و هر شرکتی که تصمیم به مبارزه با آلودگی پلاستیکی و گام برداشتن در مسیر دستیابی به محیطی سبزتر دارد را در بر می‌گیرد. در میان مشتریان ما، هتل‌ها و استراحتگاه‌های لوکس، انواع رویدادها، جشنواره‌های موسیقی، سالن‌های پذیرایی و مکان‌های تفریحی حضور دارند. برخی از نام‌های بزرگی که با آن‌ها کار کرده‌ایم، عبارتند از: 1) هتل‌های پنج ستاره «Marbella Club»، 2) گروه «Cirque du Soleil group»، 3) «Wanderlust» و 4) نایک.

ما با کانالیزه کردن فعالیت‌ها به سمت تأثیر زیست‌محیطی حداکثری از طریق پروژه‌های مرجانی، هزینه‌های بازاریابی خود را مدیریت می‌کنیم. در این مسیر، از محتوای رسانه‌های اجتماعی برای اهرم قرار دادن و جلب توجه بیشتر استفاده می‌شود که نقش بی‌بدیلی در موفقیت بازاریابی ما داشته است. در این حالت، کاربر نهایی نه تنها تحت تأثیر یک بازاریابی معمول قرار گرفته، بلکه یک تجربه حفاظت از دریا را هم خواهد داشت. به عبارت بهتر، ما چیزی بیش از یک محصول هستیم، ما یک مأموریت هستیم.

 

به نظر شما ارزش اصلی آگوآ چیست؟

آگوآ واقعاً یک شرکت اجتماعی است که به یکی از حیاتی‌ترین مسائل زیست‌محیطی امروز جهان، یعنی آلودگی پلاستیکی می‌پردازد. ما در راستای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل عمل می‌کنیم که هدف آن، دستیابی به آینده‌ای بهتر و پایدارتر برای همه و در سراسر جهان است. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر بیش از 150 میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها وجود دارد. نکته نگران‌کننده این است که سرعت ریخته شدن پلاستیک به اقیانوس‌ها به سرعت در حال افزایش است. هدف ما ارائه یک راه‌حل تجاری پایدار برای مصرف آب معدنی است. این محصول، در حالی که تأثیر زیست‌محیطی واقعی ایجاد می‌کند، به افزایش آگاهی جهانی و مشارکت بیشتر مردم برای مبارزه در راستای هدفی مشترک، کمک می‌کند.

 

این ارزش چگونه ایجاد می‌شود؟

ما یک آب معدنی با کیفیت بالا را در یکی از پایدارترین بسته‌های موجود در بازار، به‌عنوان جایگزینی برای بطری‌های پلاستیکی ارائه می‌دهیم. همچنین، ما به‌طور فعالانه آگاهی پیرامون مشکلات زیست‌محیطی موجود که در سطح جهانی با آن‌ها مواجه هستیم را افزایش می‌دهیم و با پیشنهاد راه‌حل‌های نوآورانه، از همه دعوت می‌کنیم تا به آینده‌ای امن‌تر بپیوندند.

 

و مزیت رقابتی شما؟

ما یک شرکت کاملاً پایدار هستیم که در هر اقدام خود، سیاره و محیط‌زیست را در اولویت قرار می‌دهیم. این چیزی است که مشتریان ما هم آن را دوست دارند. ما ارتباط مهمی بین شرکت خود، محصولی که تولید می‌کنیم و مشتریان آگاه که آن را مصرف می‌کنند، برقرار کرده‌ایم.

از طرف دیگر، ما رویکرد عملیات ناب (Lean Operation) را اجرا می‌کنیم. بهترین استعدادها را از سراسر جهان برون‌سپاری کرده و همین استراتژی به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم یک موقعیت رقابتی خوب در بحث قیمت‌گذاری داشته باشیم. این موقعیت، حتی غول‌های آلودگی پلاستیکی جهان مانند کوکاکولا یا نستله را هم به چالش می‌کشد.

در نهایت، ما به شدت به مشتریان خود و رضایت آن‌ها متعهدیم. ما بر هر سفارش، با تمامی جزئیات نظارت می‌کنیم و برای هر گونه سؤالی که مشتریان یا شرکای ما ممکن است داشته باشند، در تمامی 24 ساعت و هفت روز هفته پاسخگو هستیم.

 

شرکای کلیدی شما چه کسانی هستند و چگونه در رشد و توسعه آگوآ مشارکت داشته‌اند؟

شرکای فعلی و آینده ما، سازمان‌ها و افرادی هستند که به اقیانوس علاقه دارند. ما در شعب مختلف خود، چندین شریک داریم که به ما در توسعه پروژه‌های زیست‌محیطی کمک می‌کنند. مهم‌ترین آن‌ها، «Oceanic Global» و «Coralive» هستند که با آن‌ها در حال کار بر روی نوعی ترکیب فناورانه برای احیای مرجان‌ها هستیم. ما همچنین با سازمان‌های غیردولتی و بنیادهای کوچک‌تر هم همکاری می‌کنیم تا به توسعه پروژه‌های کشت مرجان در مکان‌های مختلف کمک کنیم.

علاوه بر همکاری‌های زیست‌محیطی، ما به دنبال همکاری با برندهای مختلف جهانی به‌عنوان شرکای تجاری کلیدی هستیم که در طول رویدادها، دفاتر و کمپین‌های خود، علاقه‌مند به ارتباط با تصویر برند ما هستند.

 

آیا درآمدهای شما در طول زمان توسعه یافته و آیا در آینده به دنبال افزایش سرمایه برای آگوآ هستید؟

ما حتی در طول همه‌گیری هم رشد تقریباً 100 درصدی سالیانه را تجربه کرده‌ایم. هم‌اکنون هم انتظار رشد تصاعدی طی سال‌های 2022 تا 2024 را داریم، زیرا اکثر صنایع کلیدی که در آن‌ها فعالیت می‌کنیم (مانند گردشگری، برگزاری رویدادها و ...)، کم‌کم به حالت عادی باز می‌گردند.

در ارتباط با تأمین مالی و جذب سرمایه نیز، گفتگوهایی با سرمایه‌گذاران بالقوه انجام شده است. با این حال، استراتژی فعلی ما تثبیت رشد بیشتر در آینده نزدیک است. در کنار این استراتژی، ما همیشه آماده مشارکت‌های استراتژیک جدید هستیم و از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا در این سفر به ما بپیوندند.

 

آیا نقطه عطف کلیدی برای رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد؟

ما باید حضور بین‌المللی خود را در بیش از 10 کشور جهان افزایش دهیم. قراردادهای تأمین بزرگ با هتل‌های زنجیره‌ای برتر جهان، سازمان‌دهندگان و مروجین رویدادها و رهبران توزیع محصول ایجاد کنیم و در نهایت، با بیش از ده هزار مرجان کاشته شده در چندین مکان مختلف در سرتاسر جهان، به پر ارجاع‌ترین برند نوشیدنی از نظر تأثیرات زیست‌محیطی در جهان تبدیل شویم.

 

چگونه «G- Accelerator» به توسعه پروژه شما کمک کرده است؟

عضویت در برنامه «G-Accelerator»، یک تجربه باورنکردنی بود. من این برنامه را به هر شرکت تازه تأسیس و حتی شرکت‌هایی که مایل به توسعه عملیات خود هستند، توصیه می‌کنم. در این برنامه، دانش به صورت تئوری و مهم‌تر از آن به شکل عملی و در قالب شبکه‌ای حرفه‌ای، در دسترس قرار داشت. شاید مهم‌ترین منفعت حضور در «G-Accelerator»، مقابله با محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید-19، هم از منظر استراتژیک و هم مالی بود که به ما بسیار کمک کرد.

جلسات برگزار شده با کارشناسان مختلف صنعتی، به ما کمک کرد تا چشم‌انداز خود را مشخص کنیم و مأموریت شرکت را بسیار فراتر از این‌که فقط یک برند آب شبیه به دیگر برندهای موجود در بازار باشیم، توسعه دهیم. با پایان دوره آموزشی، ما توانستیم یک سیستم چرخه‌ای کامل برای ارائه مؤثر اقدامات زیست‌محیطی ایجاد کنیم.

 

امروز آگوآ را کجا می‌بینید و نقاط عطف مورد نظرتان چیست؟

از زمان ورود به یک بازار حاشیه‌ای و تقریباً بدون رقابت در سال 2019، مشتریان ما مشتاق بودند که جایگزین بطری‌های پلاستیکی را امتحان کنند. پس از یک سال چالش‌برانگیز که با اپیدمی کووید-19 هم پیچیده‌تر شد، اکنون بسیار خوشحالیم که به‌طور کامل به مسیر بازگشته‌ایم، رشد ما تصاعدی است و به آینده‌ای امیدوارکننده نگاه می‌کنیم.

همان‌طور که به گسترش فعالیت‌های خود در مقیاس بین‌المللی ادامه می‌دهیم، همیشه به دنبال استعدادهای جدید در فروش، بازاریابی و عملیات هستیم و با توافق‌های استراتژیک جدید با شرکای بزرگ و مشتریان علاقه‌مند، امیدواریم که ثبات و در دسترس بودن منابع اقتصادی مداوم برای بازسازی مرجان‌ها و حذف پلاستیک را در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر فراهم کنیم. هدف اصلی ما این است که روزی برسد و اعلام کنیم یک میلیون مرجان در اقیانوس کاشته‌ایم. صمیمانه از همه کسانی که به این مأموریت علاقه‌مند هستند، دعوت می‌کنیم تا به ما بپیوندند و بخشی از این روند شوند.

در پایان، برای هر کسی که آرزوی تبدیل شدن به یک کارآفرین یا تحقق چشم‌انداز نوآورانه خود را به‌عنوان بخشی از یک تیم حرفه‌ای دارد، به شدت توصیه می‌کنیم که پیشنهادات مشابه با برنامه شتاب‌دهی مدرسه جهانی کسب‌وکار «GBSB» را جدی گرفته و در آن‌ها شرکت کنند. این برنامه‌ها، به شما کمک می‌کنند تا با تمام ابزارهای لازم آشنا شده و در مسیر درست حرکت کنید. هوش تجاری، شما را برای یک آینده موفق آماده می‌کند.

 

مرجع: «EU Startups»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.