آخرین مقالات

مصاحبه با ریچارد برانسون: همه کارآفرین متولد می‌شوند!

مصاحبه با ریچارد برانسون: همه کارآفرین متولد می‌شوند!

مقدمه

ریچارد برانسون (Richard Branson)، یکی از چهره‌های موفق بریتانیایی است که کمتر کسی در دنیای کارآفرینی وی را نمی‌شناسد. بر اساس فهرست ارائه شده توسط فوربس، ارزش دارایی‌های این میلیاردر انگلیسی در نهم سپتامبر سال جاری میلادی، بالغ بر 4.5 میلیارد دلار گزارش شده که همه آن‌ها، از طریق گروه ویرجین (Virgin Group) بدست آمده است، کسب‌وکاری که خود برانسون آن را بنیان نهاده و با رشد چشمگیری روبرو نموده است.

برانسون از همان دوران نوجوانی، کارآفرینی را سررشته زندگی خود قرار داد. او که در درس و مدرسه عملکرد آنچنان خوبی نداشت، زمانی که 16 ساله بود، مجله «Student» را به عنوان اولین کسب‌وکارش راه‌اندازی نمود. ویرجین به عنوان کسب‌وکار حال حاضر برانسون، چند ده شرکت زیرمجموعه در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری و در کشورهای مختلف دارد که هر یک نمودی از بخشی از آرزوهای این کارآفرین سریالی می‌باشند. از حوزه بهداشت و سلامت گرفته تا رسانه و خطوط هوایی و حتی فضا، از انگلیس و آفریقای جنوبی گرفته تا ایتالیا و استرالیا و سنگاپور، همه و همه در زمره فعالیت‌های تحت پوشش ریچارد برانسون قرار دارند. برانسون که متولد 1950 میلادی است، تاکنون چند کتاب با موضوع کارآفرینی و موفقیت در کسب‌وکار منتشر نموده و علاقه شدیدی به حمایت از استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری بر روی تیم‌های فناور نوپا دارد. در این نوشتار، بخش‌هایی از یک مصاحبه جذاب با وی ارائه شده که سرشار از درس‌هایی مهم می‌باشد.

 

به‌عنوان فردی که سفر کارآفرینی خود را تقریباً از همان سال‌های ابتدایی زندگی آغاز کرده، آیا فکر می‌کنید انگیزه کارآفرینی چیزی است که افراد با آن متولد می‌شوند یا می‌توان آن را آموخت؟

به نظر من همه کارآفرین متولد می‌شوند، بدین معنی که همه پتانسیل کارآفرینی را دارند. فقط مشکل اینجا است که همه فرصت آن را پیدا نمی‌کنند. من معتقدم که اگر کارآفرینی به درستی انجام شود، بر زندگی ما تأثیر مثبتی داشته و می‌تواند کسب‌وکار را برای همیشه تغییر دهد. در طول این سال‌ها، ما در گروه ویرجین راه‌هایی برای حمایت از این امر و ایجاد تأثیر ماندگار آن یافته‌ایم.

شرکت غیر انتفاعی ما که «ویرجین استارت‌آپ» (Virgin StartUp) نام دارد، چیزی حدود 33 میلیون پوند به بیش از 2500 کارآفرین در منطقه انگلیس و اسکاتلند کمک کرده است. این کمک مالی، به همراه راهنمایی‌های تخصصی در حوزه‌های مختلفی همچون سرمایه‌گذاری جمعی، نحوه تعامل با کسب‌وکارهای بزرگ و ... ارائه می‌شود. نمونه دیگری از کارهای ما، برنامه «ویرجین مدیا» (Virgin Media Business) است که مسابقه‌ای برای شناسایی بهترین کارآفرینان بریتانیایی برگزار می‌کند.

من همیشه مشتاق حمایت از کارآفرینان بوده‌ام. آن‌ها سرچشمه اصلی نوآوری هستند و من به کارهایی که شرکت‌های زیرمجموعه گروه ویرجین برای پیشرفت جامعه کارآفرینی در سراسر جهان انجام می‌دهند، افتخار می‌کنم.

 

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، احتمالاً باید پذیرای شکست‌هایی هم باشید. آیا شما هم شکست خورده‌اید؟ از آن شکست‌ها چه آموختید؟

شکست خوردن مشکلی ندارد، به شرطی که از آن یاد بگیرید. در بسیاری از موارد، متوجه می‌شوید که شکست اولین قدم برای موفقیت است. مهم این است که به اشتباهات خود نگاه کنید و از آن‌ها درس بگیرید. سپس، قدم‌هایتان را دوباره و مطمئن بردارید.

یکی از نمونه‌هایی که به خوبی به خاطر دارم، زمانی است که «ویرجین کولا» (Virgin Cola) را راه‌اندازی کردیم. منصفانه است بگویم ما یک جنگ بزرگ را شروع کردیم. دقیقاً مثل این‌که با تانک در خیابان‌های نیویورک حرکت کنیم و قوطی‌های کوکاکولا را از سر راه برداریم. ما می‌خواستیم راه خود را با شکست رقیب باز کنیم، اما معلوم شد که فکر همه چیز را نکرده‌ایم. اعلام جنگ علیه کوکاکولا، یک جنون محض بود.

ویرجین به‌عنوان یک برند انقلابی وارد بازارهای جدید شده و نظم و ساختار آن‌ها را بر هم می‌زد. ما به این خصوصیت مشهور شدیم، اما یک چیز را فراموش کرده بودیم: «ما فقط در جایی کسب‌وکار خود را با موفقیت پیش می‌بریم که چیزی متفاوت به مشتریان ارائه دهیم». تکرار آنچه در صنعت موسیقی و خطوط هوایی انجام داده بودیم، در بخش نوشیدنی کمی دشوار بود!

مردم قبلاً محصولی را دریافت می‌کردند که آن را دوست داشتند و از قیمتی آن هم راضی بودند. «ویرجین کولا» به اندازه کافی متفاوت نبود. اگرچه در نهایت این کسب‌وکار شکست خورد، اما یک تجربه یادگیری عالی برای ما بود. ما از این تجربه، چیزهای زیادی آموختیم. اگر در موقعیتی باشید که بتوانید همان کار قبلی را انجام دهید، باید از اشتباهات مشابه جلوگیری کنید. این کلید بازگشت به عقب و در نهایت، راز موفقیت کسب‌وکار است.

 

شما در «ویرجین استارت‌آپ» چه چیزی به علاقه‌مندان به کارآفرینی ارائه می‌کنید؟

«ویرجین استارت‌آپ»، در اکتبر 2013 متولد شد و من به تمامی کارهایی که این تیم برای کمک به کارآفرینان در سراسر انگلستان انجام داده، افتخار می‌کنم. ما از طریق مربیان متخصص و برنامه‌های شتاب‌دهی، بیش از 30 میلیون پوند به تقریباً2500 کارآفرین مشتاق کمک مالی کرده‌ایم. برای مثال، «Crowdboost» به هفت شرکت کمک نمود تا در مجموع، 3.3 میلیون پوند از طریق سرمایه‌گذاری جمعی جذب کنند. «Platform-X» تعدادی از استارت‌آپ‌های حوزه فناوری را معرفی کرد که می‌توانند به بهبود صنعت راه‌آهن کمک کنند. «ConstrucTech» هم با شناسایی استارت‌آپ‌هایی که می‌توانند کارایی و بهره‌وری را افزایش دهند، به بهبود صنعت ساختمان کمک می‌کند.

از نظر من، این برنامه تنها در ارائه کمک‌های مالی منحصر نمی‌شود. البته بحث تأمین مالی هم مهم است، اما ما باید بیش از آنچه یک بانک سنتی می‌تواند به کارآفرینان ارائه دهد، اثرگذار باشیم. ما بودجه استارت‌آپ‌ها را تأمین می‌کنیم، اما در کنارش مشاوره کسب‌وکار هم ارائه می‌دهیم. مربی خوب، می‌تواند کلید موفقیت شما به‌عنوان یک کارآفرین باشد.

به‌عنوان یک تجربه شخصی، هنگامی که ما «ویرجین آتلانتیک» (Virgin Atlantic) را راه‌اندازی کردیم، راهنمایی‌های فوق‌العاده فردی لیکر (Freddie Laker)، به شدت در مسیرمان اثرگذار بود. او به طراحی چشم‌انداز مناسب برای خدمات با کیفیت بالا و قیمت‌های رقابتی کمک کرد و اولین کسی بود که رقابت با دیگر خطوط هوایی را در ذهن من پررنگ نمود.

 

محرک اصلی شما برای کارآفرینی چیست؟ آیا این محرک در طول زمان تغییری داشته است؟

محرک فعلی من، دقیقاً همان چیزی است که پنج دهه پیش و در هنگام تأسیس نخستین شرکتم داشتم: «ایجاد تغییر مثبت در زندگی مردم و تغییر همیشگی کسب‌وکار». من معتقدم که شرکت‌ها صرف‌نظر از این‌که در چه صنعتی فعالیت می‌کنند، باید در درون خود هدفی داشته باشند.

 

هنگام ارائه یا تجزیه‌وتحلیل یک ایده جدید و پتانسیل تجاری آن، چه چیزهایی برایتان مهم‌تر است؟

انجام تحقیقات کامل و دقیق، اجتناب از تصمیم‌گیری‌های منفرد و انجام هر کاری که می‌تواند برای محافظت از نقاط ضعف بکار گرفته شود، بسیار مهم است. اگر ایده‌ای بزرگ در ذهن دارید، زمان کافی به آن اختصاص دهید. تمرکز زیاد بر روی پروژه و بررسی هر چه بیشتر آن، به ندرت ممکن است کار اشتباهی باشد!

 

شما مجموعه‌ای از پروژه‌های جالب و هیجان‌انگیز را در دست انجام دارید. کدام یک از آن‌ها را با اشتیاق بیشتری دنبال می‌کنید و فکر می‌کنید که در یک دهه آینده، چگونه بر زندگی ما تأثیر می‌گذارند؟

بسیاری از کسب‌وکارهای زیرمجموعه گروه ویرجین، در حال پیشرفت‌های بزرگی هستند و همین امر، انتخاب از بین آن‌ها را دشوار می‌کند. رفتن به فضا، از همان زمانی که فرود انسان بر روی ماه را تماشا کردم، برای من مانند یک رؤیا بوده و «ویرجین گالاکتیک» (Virgin Galactic) می‌تواند این رؤیا را برآورده سازد. «ویرجین اوربیت» (Virgin Orbit) ماهواره‌های کوچکی را به فضا پرتاب می‌کند که با بهبود دسترسی افراد به داده‌های مختلف، پتانسیل عظیمی برای بهبود زندگی مردم خواهد داشت.

 

مرجع: «EU-Startups»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.