آخرین مقالات

نکاتی که قبل از ترک شغل قبلی و راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرید!

نکاتی که قبل از ترک شغل قبلی و راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرید!

مقدمه

ترک کردن یک موقعیت شغلی خوب و تلاش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، هم هیجان‌انگیز است و هم نگران‌کننده. از یک‌سو، وسوسه رئیس خود بودن به سراغتان می‌آید و مشکلات و تضادهای شغلی با مدیر قبلی را به یاد می‌آورید و از سوی دیگر، می‌دانید که در دنیای کارمندی ثبات و پایداری نسبی داشته و آخر ماه یک پرداختی نسبتاً ثابتی خواهید داشت. احتمالاً از همان لحظه‌ای که تصمیم قطعی خود را برای ترک کارتان می‌گیرید، نگرانی از شکست ایده و پیامدهای این شکست رهایتان نمی‌کند.

فارغ از این‌که شما برای کارمندی ساخته شده‌اید یا در مسیر کارآفرینی موفق خواهید بود، تصمیم برای ترک کار و آغاز ماجراجویی جدید، نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق است. درست است که شما ایده‌ای عالی و منحصربه‌فرد (البته از دید خودتان) دارید و با کوهی از انگیزه و اشتیاق می‌خواهید درستی این فرضیه را اثبات کنید، اما نباید احساسی عمل کنید. پیش از هر چیز، باید زمینه لازم برای کار جدید را فراهم کنید. در شغل فعلی هم کارهایی وجود دارد که باید انجام داده و پس از اطمینان از ایجاد شرایط مساعد، کار را آغاز کنید.

در ادامه، نکاتی ارائه شده که راهنمایی برای اقدامات ضروری پیش از ترک کار فعلی و آغاز کارآفرینی استارت‌آپی است.

 

از کارمندی به کارآفرینی: چه باید کرد؟

مدت‌ها است فکرتان به یک ایده ذهنی مشغول شده است. دیگر نمی‌خواهید فضای خسته‌کننده کارمندی را تحمل کنید. با تکیه بر ایده شگفت‌انگیزتان، آماده ترک کار و شروع یک مسیر جدید هستید. احتمالاً به‌طور هم‌زمان، هیجان‌زده و عصبی هستید که کاملاً قابل درک است. اگر شرایط این‌گونه است، باید یک قدم به عقب برگشته و به یاد داشته باشید که همه چیز به سادگی نوشتن یک استعفا و شروع کارآفرینی نیست.

اقدام بدون فکر و برنامه‌ریزی درست، یک اشتباه بزرگ است. پس در ابتدا و پیش از هر اقدام عملی، فهرستی از مزایا و معایب ترک کار که با آن‌ها مواجه خواهید شد را تهیه کنید. اگر پس از تهیه این فهرست، هنوز هم بر تصمیمتان مصر بودید، آمادگی نسبی برای این تغییر بزرگ را به دست آورده‌اید. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید قبل از ترک کارتان به آن‌ها بپردازید:

 

1. اهداف بلندپروازانه داشته باشید و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

نلی گالان (Nely Galán)، از فعالان صنعت سرگرمی و مؤسس جنبش توانمندسازی آمریکای لاتین می‌گوید: «زمانی که از مردم می‌پرسم چه هدفی در زندگی دارند، دوست ندارم بگویند که می‌خواهم یک خودروی عالی بخرم. همه ما باید یک لیست خصوصی از آرزوهایمان داشته باشیم، از خرید یک منزل مسکونی گرفته تا سفر به دور دنیا. اما زمانی که این لیست را تهیه کردید، ببینید چه کاری برای محقق شدن آن‌ها انجام داده‌اید. همچنین، از خودتان بپرسید دوست دارید در پیری چگونه دیده شوید، یا قبل از این‌که از دنیا بروید چه کارهایی  انجام دهید؟ شاید کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما تهیه این لیست، به شما انگیزه داده و کمک می‌کند که به چیزهای بیشتری دست پیدا کنید».

زمانی که اهداف بلندپروازانه خود را شناسایی و اولویت‌بندی کردید، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • آیا محصول، خدمت یا ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری و ترجیحاً در زمینه کاری که در حال حاضر مشغول به انجام دادن آن هستید، وجود دارد که بتواند طی چند سال آینده برای شما درآمد‌زایی خوبی به همراه داشته باشد؟
  • آیا کسی را می‌شناسید که این ایده را بخرد یا به شما کمک کند که آن را بازاریابی کنید؟
  • اگر در این مسیر تنها شدید، آیا می‌توانید از پس مشکلات بر بیایید؟

به یاد داشته باشید که شروع یک کار جدید، چالش‌برانگیزتر از تصور شما خواهد بود. شما باید قبل از این‌که حتی درآمدی کسب کنید، تمام مراحل را تا حد امکان برنامه‌ریزی کرده باشید. نخستین مرحله، تعیین اهداف و برنامه‌ریزی برای آن‌ها است.

 

2. تحقیق کنید.

در نگاه اول، ترک شغل فعلی پیش از این‌که کسب‌وکار جدید را تأسیس کنید، بهترین گزینه به نظر می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که همیشه هم این موضوع صدق نمی‌کند. بهترین راه برای چرخاندن چرخ‌ها به روشی مطمئن و سودآور، رشد و توسعه کسب‌وکار نوپا به موازات شاغل بودن در کار دیگر است. این استراتژی، باعث می‌شود تا فرآیند انتقال شما از یک کارمند به یک کارآفرین، با کمترین تضاد و به صورت تدریجی انجام گیرد.

در این مسیر، اول از همه باید تحقیق و بررسی کنید. شما کالا یا خدمتی مدنظر دارید که می‌دانید منحصربه‌فرد است. آیا از این موضوع مطمئنید؟ آیا فروش آن تضمین شده است؟ برای اطمینان، باید موارد زیر را در اولویت قرار دهید:

  • یادگیری همه چیز درباره محصول یا خدمات خود
  • شناخت مخاطب هدف (خریداران و مشتریان بالقوه)
  • تحقیق در مورد رقبا
  • بررسی و شناسایی تیم کاری مناسب
  • تعیین کارآمدترین کانال‌های فروش و بازاریابی

 

3. یک طرح کسب‌وکار مقدماتی تهیه کنید.

هنگامی که تحقیقات خود را کامل کردید، آن را در یک چهارچوب مشخص و استاندارد روی کاغذ بیاورید. تدوین یک طرح کسب‌وکار قبل از شروع کار، عامل اصلی موفقیت خواهد بود. این طرح کسب‌وکار، شامل تمامی چیزهایی است که باید به سرمایه‌گذاران، شرکا و سایر سهامداران شرکت نشان دهید. این طرح، شامل موارد زیر است:

  • یک مرور کلی از ایده کسب‌وکار
  • خلاصه اجرایی
  • اهداف، چشم‌انداز و بیانیه مأموریت شرکت
  • اطلاعاتی در مورد بازار و صنعتی که وارد آن خواهید شد
  • استراتژی ورود به بازار
  • تیم کاری (بنیان‌گذاران، مدیران احتمالی و اعضای تیم کاری)
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه عملیاتی
  • برنامه مالی

 

4. گزینه‌های مرتبط با بودجه را مشخص کنید.

قبل از بررسی بودجه شرکت، باید امور مالی شخصی خود را چک کنید. اگر فقط با یک تراول پنجاه هزار تومانی در جیبتان می‌خواهید کارتان را رها کنید، آن هم در حالی که طیف وسیعی از هزینه‌ها، اعم از اجاره، بیمه و قبض‌های مختلف را پیش رویتان دارید، احتمالاً تلاش و تمرکز برای توسعه کسب‌وکار جدید و تجاری‌سازی ایده، دشواری زیادی برای شما خواهد داشت.

علاوه بر برنامه‌ریزی برای امور مالی شخصی، باید برای استارت‌آپ هم برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای داشته باشید. به‌طور معمول، سه گزینه پیش رویتان قرار دارد:

  • یک یا چند سرمایه‌گذار
  • پس‌انداز شخصی یا کمک گرفتن از دوستان و فامیل
  • کمک‌هزینه یا جایزه‌ای برای پروژه (ایده)

فارغ از این‌که چه گزینه‌هایی در دسترس شما قرار دارد و از کدام یک می‌خواهید استفاده کنید، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. اگر نتوانید سرمایه لازم برای شروع کسب‌وکار را تأمین کنید، شکست ایده (با وجود تمامی پتانسیل‌های فنی و عملکردی) دور از ذهن نیست.

 

5. ساختار حقوقی کسب‌وکارتان را ایجاد کنید.

قبل از اینکه شغل خود را ترک کنید، ساختار حقوقی کسب‌وکار استارت‌آپی را مشخص کنید. انواع مختلفی از نهادهای تجاری وجود دارند که از آن جمله، می‌توان به شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود اشاره نمود. در انتخاب این ساختار، مجموعه‌ای از موارد را باید در نظر بگیرید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پیچیدگی عملیاتی
  • مسئولیت‌های حقوقی و قانونی
  • مالیات
  • کنترل
  • مجوزها و استانداردها

 

6. منابع فعلی را به بهترین شکل استفاده کنید.

خرج کردن منابع به شکل بی‌حد و حصر، هنر خاصی نیست. این کار را همه می‌توانند انجام دهند. آنچه از شما یک کارآفرین موفق می‌سازد، اولویت‌بندی هزینه‌ها و صرف بودجه در بهینه‌ترین مکان ممکن است. این به معنای صرفه‌جویی حداکثری نیست، گاهی باید پول زیادی خرج کرد تا سود چند برابری حاصل شود. منظور اصلی، خرج بودجه محدود در بهترین و اثرگذارترین حالت ممکن است.

استفاده از روابط برای کاهش هزینه‌ها (مثلاً استفاده از یک دوست توسعه‌دهنده وب برای طراحی وب‌سایت)، استفاده از دفتر مشترک و حتی استخدام کارکنان پاره‌وقت، می‌تواند ابتدای مسیر کارآفرینی را آسان کند. پیش از آن‌که از کار فعلی استعفا دهید، با دوستان و همکاران خود در حوزه‌های مختلف صحبت کرده و فهرستی از منابع در دسترس، مانند حسابدار یا کارشناس مورد نیاز، دفتر کار اشتراکی، خدمات رایگان فنی و ... تهیه کنید. حتی به فکر آموزش تیم کاری خود هم باشید و منابع آنلاین و رایگان برای آموزش اولیه آن‌ها را شناسایی کنید.

 

7. پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید.

ترک شغل بدون اعلام قبلی، کامل نکردن کارهای نیمه‌تمام، عدم آموزش و تحویل پروژه‌ها به فرد جایگزین و مواردی از این دست، به معنای آزرده‌خاطر شدن کارفرما از شما است. سعی کنید تا با خاطره‌ای خوش و در کمال صمیمیت از مجموعه فعلی جدا شوید تا اگر در آینده نیاز به کمک فکری و فنی از آن‌ها داشتید و یا به فرض محال خواستار بازگشت به آنجا شدید، درب‌ها به رویتان بسته نباشد.

شما از سرانجام کار بعدی مطمئن نیستید؛ پس به رسم ادب و برای منافع احتمالی در آینده، متن استعفای خود را نوشته و در آن به خاطر تمامی چیزهایی که در این مدت فرا گرفته‌اید، از مدیر خود تشکر کنید. هیچ چیز معلوم نیست، شاید اولین مشتری شما در کسب‌وکار جدید، همین کارفرمای سابق باشد!

 

8. جزئیات برنامه‌ریزی را فراموش نکنید.

به‌عنوان یک کارآفرین، مهم‌ترین نگرانی این است که تنها بر روی کلیات و تصویر کلان کسب‌وکار تمرکز کنید. تبدیل شدن به شخصی که می‌تواند تصویر کلان را ببیند، آسان است. اگر روی جزئیات کوچک تمرکز نکنید، نمی‌توانید یک شرکت کارآمد و موفق ایجاد کنید. برنامه‌ریزی مهم است و موارد ضروری مانند انتخاب کانال‌های مناسب اطلاع‌رسانی و شبکه‌سازی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و یا امور مربوط به بیمه و مالیات، برای موفقیت شما حیاتی است.

 

9. مکان جدید خود را انتخاب کنید.

اغلب افراد در هنگام برنامه‌ریزی برای روزی که کار خود را ترک می‌کنند، فرضشان بر این است که تا زمان تأسیس شرکت و به روال افتادن امور، از خانه کار می‌کنند. شاید این سیاست در کوتاه‌مدت کارساز باشد، اما تجربه نشان داده که در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد. پس پیش از ترک محل کارتان، مکانی برای شروع فعالیت‌های خود بیابید!

همچنین، اگر کار در خانه را انتخاب می‌کنید، تعادل بین فضای شخصی و فضای کاری را فراموش نکنید. حضور درازمدت در تختخواب و کار با لپ‌تاپ، یک سبک ناسالم است که دومینو وار و بدون این‌که متوجه شوید، همه چیز از جمله استارت‌آپ جدید را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

10. یک رزومه کاری قوی و به‌روز آماده کنید.

ممکن است فکر کنید که داشتن یک شرکت شخصی، به این معنا است که دیگر مجبور نیستید رزومه کاری برای خودتان تهیه کنید. این تصور اشتباهی است. حتی زمانی که قصد کار کردن برای دیگران را هم ندارید، باز هم به یک رزومه دقیق و به‌روز نیاز دارید تا بتوانید برند جدیدتان را به دیگران معرفی کنید. بهترین مثال، لینکدین است که می‌تواند ابزاری کارآمد برای شبکه‌سازی و یافتن شرکا، استعدادهای شغلی و حتی سرمایه‌گذاران مختلف باشد.

شما باید به مشتریان و سرمایه‌گذاران اثبات کنید که دانش و تجربه لازم برای موفقیت را در اختیار داشته و ارزش پول صرف شده از سوی آن‌ها را دارید. علاوه بر این، شاید در ابتدای کار مجبور شوید یک کار پاره‌وقت برای تأمین هزینه‌های اولیه استارت‌آپ بیابید. این کار، نیاز به یک رزومه جدید و قوی دارد، پس آن را به تعویق نیندازید.

 

مرجع: «entrepreneur»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.