
تجزیهوتحلیل نیروهای پنجگانه پورتر از چاینا موبایل
مقدمه
چاینا موبایل در یک بازار انحصاری در بخش داخلی مخابرات کشور چین عمل میکند و از اینرو، استفاده از مدل نیروهای پنجگانه نشان میدهد که هنوز نیاز به نگرانی در مورد محیط خارجی که محافظت شده و به شدت مقرراتی است، ندارد. بحثهای بعدی روشن میسازد که چاینا موبایل نمیتواند منطقه راحتی فعلی خود را به رسمیت بشناسد و همانطور که حرکتهای استراتژیک اخیر نشان میدهد، حقیقتاً اقداماتی برای اطمینان از ادامه رشد و موفقیت در آن، حتی زمانیکه بازار مخابرات کشور چین به سوی رقابت خارجی باز میشود، صورت میگیرد. با اینحال، وضعیت آن بهعنوان یک SOE یا یک شرکت متعلق به دولت، آن را در رقابت حتی در این سناریو، هدایت میکند؛ زیرا دولت چین نیز بهدلیل رقابت، شرکت متعلق به دولت خود را مدیریت میکند.
رقابت صنعتی
با اینکه چاینا موبایل در یک بازار مقرراتی فعالیت میکند که در آن دولت رقابت را محدود میکند، قدرت این عنصر بالا نیست. در واقع میتوان گفت که این عنصر کمترین نیرو را اعمال میکند، زیرا رقبای داخلی و بینالمللی کمی برای چاینا موبایل وجود دارد. علاوه بر این، چاینا موبایل یک بازیگر انحصاری جفتشده با سهم بزرگی از بازار است به این معنی که رقبای کم و ناچیزی دارد و با بازیگران جدید کمتری مواجه است. در نهایت، حجم صنعتی بزرگ با سرعت رشد چشمگیر در حجم مشترکان به این معنی است که چاینا موبایل نباید بیش از حد در مورد رقابت صنعتی نگران باشد. با این وجود، این موضوع در آینده بهدلیل باز شدن تدریجی بازار چین برای شرکتهای خارجی حتی در تلفنهمراه تغییر میکند که اهمیت آن برای چاینا موبایل به اندازهای است که آن را جدی در نظر بگیرد. همانطور که در جاهای دیگر ذکر شده است، بسیاری از روندهای آینده نشان میدهد که چاینا موبایل باید مدل تجارت خود را از بین ببرد و در واقع، شواهد موجود نشان میدهد که این شرکت در حال انجام دادن آن است.
موانع ورود و خروج
بخش مخابرات در هر نقطه از جهان هزینههای اشتباه زیادی دارد، به این معنی که شرکتهای آیندهنگر به دنبال ورود، سرمایه زیادی را وارد بازار میکنند. این موضوع در بازار کشور چین تشدید میشود زیرا در آن نیاز به یک شبکه توزیع قوی با توجه به اندازه کشور همراه با عدم پیشرفت تکنولوژی موجود برای بازیگران جدید است، به این معنی که این نیرو در حد توان متوسط تا کم است. بهغیر از این، همانطور که قبلاً ذکر شد، بازار چین بهشدت تحت کنترل قوانین و مقرراتی است که بر بازار تسلط دارند و ورود به بازار را برای بازیگران کوچک و کمتر شناخته شده دشوار میسازند. بنابراین، چاینا موبایل دلایل کمی برای نگرانی در مورد تهدید بازیگران جدید دارد، اما این احتمال وجود دارد که در آینده با تصمیم دولت برای باز شدن بخش مخابراتی چین به رقابت بینالمللی، وضعیت تغییر کند.
قدرت تأمینکنندگان
قدرت تأمینکنندگان تقریباً وجود ندارد، زیرا یک استاندارد فناوری وجود دارد و با توجه به عدم پیشرفت فناورانه در بازار مخابرات چین، تأمینکنندگان نمیتوانند قدرت فناوری را بر روی چاینا موبایل اعمال کنند. علاوه بر این، همانطور که بازار بسیار مقرراتی است، تأمینکنندگان (که بسیاری از آنها متعلق به دولت SOE هستند) هیچ گزینهای ندارند، مگر اینکه با چاینا موبایل فعالیت تجاری داشته باشند. مطمئناً این کار دیگران را نیز به چالش میکشد؛ زیرا چاینا موبایل باید به چندین تأمینکننده برای نیازهای خود متکی شود، هرچند دولت نقش واسطهای را ایفا میکند تا اطمینان حاصل شود که هیچ یک از طرفین، دیگری را برای جبران نگه نخواهد داشت.
قدرت خریدار
همانند دیگر نیروها، قدرت خریداران بهدلیل وجود تعداد بسیار کمی از بازیگران در بخش مخابرات چین محدود شده است. این امر همراه با این واقعیت است که حساسیت قیمتی پایین و وابستگی کمی به سفارشیسازی وجود دارد و در ظرف ده سال گذشته چاینا موبایل پایگاه مشتری زیادی بهدست آورده است. همچنین این پایگاه بزرگ مشتری به چاینا موبایل اجازه میدهد تا قیمتها را تنظیم کند، در حالیکه دولت هر از گاهی مداخله میکند. علاوه بر این، بهدلیل حق بیمهای که چین به ازای در اختیار داشتن یک تلفنهمراه و یک اتصال تعیین کرده است، آنها مایل به تحمل دوره انتظار و تنظیمات لازم هستند که به این معنی است که چاینا موبایل دارای بازار آزاد است.
تهدید از سوی جایگزینها
کشور چین هنوز کشوری با موقعیت کشاورزی است و با اینکه دارای شهرهایی با امتیاز جهانی است ولی مناطق داخل کشور همچنان در حال از بین رفتن هستند و جایگزینهای تلفنهمراه بسیار کم هستند. کشور چین مانند سایر بازارهای نوظهور که انتقالات از ارتباطات پستی تا تلفنهمراه از طریق فاز ثابت عبور نمیکند و بهجای آن به فاز تلفن همراه منتهی میشود، چاینا موبایل نیازی به جایگزینهای ثابت تلفنهمراه نداشته است، هر چند پذیرش تدریجی اینترنت، جایگزینهای بالقوه تلفن اینترنتی را ایجاد کرده است. بهغیر از این، چاینا موبایل بهطور فعالی در ارتباطات اینترنتی گسترده میشود تا سهم بازار خود را در قلمرو آنلاین نیز حفظ کند.
نتیجه
تجزیهوتحلیل پیشین موضوعی را مطرح کرد که چاینا موبایل باید در اسرع وقت برای آینده آماده شود و این امر بهدلیل وجود روندهایی مانند رقابت، ارتقاء فناوری، باز شدن بازار به سوی شرکتهای خارجی و مهمتر از همه، ظهور تلفن اینترنتی که رهبری بازار دنج را تهدید میکند، در چاینا موبایل است. درنتیجه، به نظر می رسد آینده سریعتر از انتظار برای چاینا موبایل فرا میرسد و از اینرو، با اینکه دیروز وارد شده است، باید برای آینده آماده شود.
هنوز نظری وارد نشده است!
نظر خود را ارسال نمایید
پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.