آخرین مقالات

‌ تجزیه‌و‌تحلیل SWOT نایکی

‌ تجزیه‌و‌تحلیل SWOT نایکی

نقاط قوت

 -بزرگ‌ترین نقطه قوت نایک، رقابتی بودن این سازمان با شعار «فقط انجامش بده» برای این برند است که نگرش خود را نسبت به تجارت به نمایش می‌گذارد. تأسیس این شرکت بر مبنای این اصل بود که برای هر کسی که می‌تواند راه برود یا بدود، کفش تولید کند و این، فلسفه هدایت‌گر نایک است. نقطه قوت نایک ظهور این شرکت با عنوان «می‌توانم انجام دهم» همراه با لوگو علامت‌گذاری شده «Swoosh» و برچسبی به همان اندازه جذاب است.

- نقطه قوت دیگر این است که نایک تمام جنبه‌های تولیدات خود را به تسهیلات خارج از کشور اعطا کرده است و در نتیجه هیچ خروجی تولیدی از خود ندارد. این امر به تمرکز شرکت در فعالیت‌های اضافی ارزش‌افزوده مانند طراحی و تحقیق و توسعه کمک کرده است و در‌ عین‌حال، هزینه‌های بالای نیروی کار را که بخشی از تولید سنتی است، ذخیره کرده است.

- جدا ‌از ‌این، نقطه قوت دیگر نایک شناخته شده بودن نام تجاری آن در سطح جهانی است که در میان مصرف‌کنندگان و به‌ویژه جوانان محبوب است. علاوه بر ‌این، نام تجاری نایک مترادف با کیفیت و مقاومت و همچنین استقامت و تناسب‌اندام است، که باعث می‌شود این نام تجاری برای ورزشکاران و هر کسی که مایل به دویدن است، منتخب باشد.

- در ‌نهایت، نایک می‌تواند به‌دلیل تقسیم بازار، با پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود در میان رقبای خود مستقل باشد.

نقاط ضعف

- نایک تقریباً به‌طور انحصاری با تجارت کفش هدایت می‌شود و بنابراین بازار کفش در درآمد آن به میزان زیادی کمک می‌کند و وابستگی آن را برای بقای در این بخش فراهم می‌کند. در این دوران رکود اقتصادی، وابستگی بیش از حد به یک بخش، شیوه تجارت مناسبی نیست و از ‌این‌رو، نایک باید به‌صورت افقی و عمودی متنوع باشد و پوشاک و سایر لوازم جانبی را وارد بازار خود کند.

- اگر‌چه ما به این واقعیت اشاره کردیم که نایک جنبه‌های تولیدش را به‌عنوان یک قدرت، به‌طور کامل برون‌سپاری کرده است، تبلیغات منفی که نایک به‌دلیل شرایط کار غیر‌دوستانه در خارج از کشور ایجاد کرده است، باعث کاهش محبوبیت نام تجاری آن شده است. در حقیقت، نام «Sweatshops» جهت تمسخر شرایط ناخوشایند در امکانات تولیدی نایک در خارج از کشور توصیف می‌شود.

- این شرکت تجارت خود را از طریق خرده‌فروشانی که سهام مارک‌های دیگر را نیز در اختیار دارند، انجام می‌دهد. این بدان معنی است که قدرت انحصارطلبانه گاهی اوقات قربانی می‌شود، زیرا هنوز این شرکت بال‌های خود را گسترش نداده تا خرده‌فروشی‌‌های منحصر به فرد را به‌عنوان بخشی از استراتژی تجارت خود شامل شود.

- از نظر بعضی از مصرف‌کنندگان، نایک یک برند تجاری لوکس محسوب می‌شود؛ در‌ حالی‌که این امر لزوماً بد نیست و سناریوی بازار فعلی چنین است که مصرف‌کنندگان با سطح متوسط ‌در مقیاس لوکس حرکت می‌کنند، زیرا آن‌ها بر روی قیمت آگاهانه و کیفیت بالا تمرکز کرده‌اند.

فرصت‌ها

- بزرگترین فرصت برای نایک، در بازارهای نو ظهور کشورهای چین و هند است که در آن‌ها مشتریان جدید تمایل پیوستن به سبک زندگی غربی را دارند، بدین معنی که آنها نسبت به برندی مانند نایک پذیرش بیشتری خواهند داشت. می‌توان گفت که دستیابی به «مصرف‌کنندگان تازه‌وارد ثروتمند بازار» می‌تواند تغییری در استراتژی برای این شرکت باشد.

- در سال‌های اخیر، نایک شروع به تنوع‌سازی در لوازم جانبی و سایر محصولات برتر، جدا از بخش کفش خود کرده است. این موضوع گامی در مسیر درست است و این‌که شرکت فراتر از پیشنهادات سنتی خود به دنبال کسب درآمد است، آن را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد.

- به نظر می‌رسد که تأکید بر طراحی بهترکفش نایک به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک امر الزامی برای هر کسی که راه می‌رود یا می‌دود، دیده می‌شود و از ‌آن‌جایی‌که شرکت بر اساس اصل خدمت به اشخاص تاًسیس شده است، این استراتژی در مسیر درستی واقع شده است.

- نایک دارای مزیت منحصر به فرد ارائه ارزش برای مبلغ پرداختی است و این می‌تواند به‌عنوان فرصت خوبی برای این شرکت محسوب شود که قصد ورود به بخش‌های جدید مصرف‌کننده، با ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مقرون به صرفه دارد.

تهدیدها

- این واقعیت که شرکت دارای یک زنجیره تأمین جهانی است به این معنی است که در معرض فراز و نشیب‌های اقدامات تجاری بین‌المللی از جمله اعتصابات نیروی کار در نقاط خارج از کشور و نوسانات ارز قرار دارد که باعث کاهش سود آن می‌شود و همچنین سبب عدم کنترل بر روی رویدادهای جغرافیایی- سیاسی در جهان که امکان ایجاد اختلال در زنجیره عرضه جهانی را دارند، می‌شود.

- نایک باید تبلیغات خود را بهبود ببخشد و به استفاده از روش‌های بهره‌برداری استراتژیک در خارج از کشور بپردازد. در حال حاضر، مجبور به پرداخت هزینه سنگین (مالی و همچنین استعاری) بوده است، زیرا نسل نوظهور مصرف‌کنندگان از لحاظ اجتماعی و محیطی آگاه هستند، به این معنی که آن‌ها تمایلی به خرید محصولی که نتیجه فعالیت‌های تجاری مشکوک است، ندارند.

- رکود مداوم، تلفات سنگيني برای نايک به‌وجود آورده است، در ‌حالي‌که مصرف‌کنندگان در مورد قیمت‌ها آگاه‌تر شده‌اند و فروشندگان خواستار سود‌های بيشتر هستند. ترکیبی از خرده‌فروشی در فروشگاه‌ها و کاهش قیمت مارک‌های رقابت‌کننده باعث شد که مسیر برای نایک سخت شود.

- در ‌نهایت، نایک باید اطمینان حاصل کند که تمرکز خود را مانند برخی از رقبای خود که در‌ حال‌حاضر در معضلات دچار ضرر هستند، از دست ندهد. به‌عنوان مثال، ریبوک با وعده‌های زیاد خود و رقابت شدید با نایک، شاهد ضعف در پیشرفت خود بود و از ‌این‌رو، نایک نباید مانند ریبوک دچار مشکل شود و به‌جای آن، باید مهارت اصلی خود را تعریف کرده و استراتژی‌های خود را بر اساس آن اعمال کند.

منبع: managementstudyguide.com

1 پاسخ به‌ تجزیه‌و‌تحلیل SWOT نایکی

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.