آخرین مقالات

چهار تغییری که کارآفرینی در من تغییر ایجاد کرد

چهار تغییری که کارآفرینی در من تغییر ایجاد کرد

سال‌های قبل لیستی برای کارآفرین‌ها دربردارنده‌ی علل شروع کسب و کار خودشان را نوشتم. پایانش معروفترین مطلبی بود که من تا بحال نوشته‌ام. الان تعجب میکنم که من چه فکری می‌کردم؟ 

هنگام نوشتن آن مقاله آغاز به کار شرکتم بود. هیجان زده بودم و با انرژی تمام و چشم بسته به مسیر ادامه می‌دادم.

من مسیر رشد بزرگی را طی کردم مسیری که پر از حادثه‌های خوب و بد بود اما هنوز هم سعی می‌کنم تا یاد بگیرم. برای من هزاران اشتباه بزرگ و پیروزی برای تجربه کردن وجود دارد اما برخلاف گذشته چشم بسته و با لبخند به سمتشان حرکت نمی‌کنم. با دقت تمام به هر چیزی نگاه می‌کنم. در اغلب موارد هم خنده‌ام تصنعی است. در ادامه در ارتباط با مسیرهایی که کارآفرینی منجر به تغییراتی در من شد در طول فرآیند رشد شرکتم از شروعش با وضعیت استیجاری و دو نفر نیرو تا وضعیت کنونی‌اش با شصت نفر کارمند و صدها مشتری آمده است.

  • مراقبم که به چه کسی اعتماد کنم

به عنوان یک کارآفرین ما نسبت به دنیا خوش‌بین هستیم. ما به دیگران اعتماد می‌کنیم. افرادی نیز به دنبال بهره‌بری از این اعتماد هستند. این افراد می‌توانند مشتری‌ها، شریکان، کارمندان و یا سایر سازمان‌ها باشند. اگر وضعیت بد است شما باید همیشه تعادلی بین تمایلتان به اعتماد با درک آسیب‌پذیری‌های احتمالی داشته باشید. چندین و چندبار به من خیانت شده، دروغ گفتند و کلاهبرداری کردند. هربار آسیبی به من رسید و این آسیب‌ها رفته رفته اعتمادم را به بقیه دشوارتر کرد. گاها از این شدت احتیاط در ارتباطات جدیدم، همکارانم به من می‌خندند. کارآفرینی منجر به این تغییر در نزدیکی من در روابط جدیدم شد.

  • نه به زیاده خواهی 

در شروع کار سریع به سراغ سازمان‌های جدید می‌رفتم. افراد جدید استخدام می‌کردم و مشتری‌ها را با محصولات آشنا می‌کردم. به دنبال درآمد، جوایز و امکانات بیشتر برای محل کار بودم. به طور کلی بدنبال بیشتر شدن همه چیز بودم. بعضی‌ها تشویقم می‌کردند اما این کار منجر به کسب سریع درآمد بیشتر برایم نشد. رشد کردن ساده نیست! در آن زمان احساس طمع نداشتم ولی الان که به عقب برمی‌گردم می‌بینم به نوعی طمع‌کار بودم. یک میل به توجه همگانی و قدرت در من وجود داشت. در مسیر رشد رفته رفته مورد توجه سایرین قرار گرفتم و کم کم شرکت قوی شد.

هنگام شروع کسب و کارتان چرخه‌ی مسئولیت و تاثیرتان شروع می‌شود. سرانجام من موفق به انجام کار دلخواهم نشدم. کارهای عملیاتی رفته رفته مرا از آنچه بدنبال انجامش بودم دور می‌کرد. بعد از مدتی مشکلات یک کسب و کار بزرگ مانند مسائل مربوط به منابع انسانی، دادخواهی و مسائل مالی مشکلات عدیده‌ای برای من ایجاد کرده و به یکباره همه چیز از جمله خواب، تفریح با دوستان، زمان بودن کنار خانواده، همه و همه کم شدند. همین امر باعث شد تا میل به زیاده خواهی‌ام را کمتر کنم. رشد انرژی زیادی از شما می‌گیرد و در موقع نیازتان آن انرژی را به شما برنخواهد گرداند. کارآفرینی آنچه انتظارش را داشتم برآورده کرد ولی در طول این سه سال اهدافم به شدت تغییر کردند.

  • صبر و بردباری

شما داستان‌ كارآفرین‌‌ بسیار موفق را می‌دانید که کمپانی بزرگی تاسیس کرده و بعد هم یکروزه همه چیز را فروخت و به جنگل پناه برد و همان‌جا زندگی کرد. من کاملا آن مرد را درک می‌کنم. کارآفرینی و دستیابی به موفقیت کار طاقت فرسایی است. کارهایی که برای شما انرژی‌بخش بودند حالا خسته‌کننده و عادی می‌شوند. من طبیعت درون‌گرایی دارم. بیرون رفتن و کارهای گروهی بیش از هرچیز دیگری مرا اذیت می‌کند اما بعد از شروع کسب و کار جدیدم به بیرون رفتن دسته جمعی و کارهای شبکه‌ای ماهانه عادت کرده‌ام. سال گذشته دو سه مرتبه اینکارها را انجام دادم و انرژی برای بیشتر ادامه دادن نداشتم. روزهای وحشتناکی را در مسیر این اینکار ممکن است پیشرو داشته باشید و ممکن است لازم باشد از بسیاری از لذات زندگی مانند خواب و خانواده و زادگاه‌تان دور شوید. زمان برای شما زود می‌گذرد و ممکن است خیلی به محیط دقت نداشته و حتی متوجه سفرها و محیطی که هستید نباشید! وقتی همه چیز به وضعیت عادی برگشت ممکن است بپرسید چرا من این مسیر را طی ‌کردم؟

  • فهمیدم که باید هدفمند باشم

اگر توجه نکنید خطراتی شما را بعنوان یک کارآفرین تهدید می‌کنند اما راه‌های جلوگیری از این خطرات نیز وجود دارند. همیشه هم سختی نیست. بعد از اینکه کارهای غلط پیش می‌گرفتم و به افراد نادرستی اعتماد می‌کردم متوجه می‌شدم که تمرکزم اشتباه بوده و مسئول اشتباهات خودم هستم. برای جبران اشتباهاتم شروع به پرسش سوالاتی از خودم کردم که قبلا هیچوقت برایم پیش نیامده بود. شروع کردم به فکر کردن به این موضع که واقعا چه چیزی من را کنترل می‌کند و من به دنبال انجام چه کاری هستم؟ کارهایی را که شروع کرده بودم مجددا جذاب شدند. من هنوز هم از کارهای شبکه‌ای متنفرم اما کارهایی که از آنها می‌ترسیدم را آغاز کردم. کارآفرینی می‌تواند وضعیت شما را دگرگون کرده و زندگی جدیدی به شما ببخشد.

 

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.