آخرین مقالات

خصوصیات یک رهبر

خصوصیات یک رهبر

یک رهبر دارای خصوصیات رفتاری چندبعدی می‌باشد که او را از نظر رفتاری جذاب و کارآمد می‌کند. در ادامه به ملزوماتی که باید در یک رهبر خوب وجود داشته باشد اشاره شده است:

1. ظاهر فیزیکی یک رهبر باید ظاهر خوش‌آیندی داشته باشد. سلامت و فیزیک، فاکتورهای مهمی برای یک رهبر خوب می‌باشند.

2. چشم‌انداز و آینده‌نگری یک رهبر نمی‌تواند تاثیرگذار باشد مگر این که نگاه رو به جلو داشته باشد. او باید موقعیت‌ها را تجسم کرده و پس از آن برنامه‌های منطقی را بچیند.

3. هوش یک رهبر باید از هوش کافی برای بررسی مشکلات و موقعیت‌های دشوار برخوردار باشد. او باید توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشد تا بتواند مزایا و معایب را بسنجد و پس از آن موقعیت را خلاصه‌سازی کند. بنابراین، توجه کامل، مثبت، و چشم‌انداز تکامل‌یافته عوامل مهمی هستند.

4. مهارت‌های ارتباطی یک رهبر باید در برقراری ارتباط با سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها به صورت کارآمد، دقیق و روشنی توانمند باشد. این امر می‌تواند در ترغیب و انگیزش افراد کمک‌کننده باشد.

5. هدف یک رهبر باید چشم‌انداز منصفانه‌ای که به دور از تعصب است داشته باشد. این چشم‌انداز نباید منعکس‌کننده ‌تمایل او به سمت یک فرد خاص باشد. او باید نظرات خود را بسط داده و قضاوت‌های خود را بر اساس حقایق و منطق پایه‌گذاری کند.

6. دانش مرتبط با حرفه یک رهبر باید دقیقا از ماهیت کار کارمندان خود آگاهی داشته باشد زیرا با این کار او می‌تواند اعتماد و اطمینان کارمندان را به خود جلب کند.

7. حس مسئولیت مسئولیت و پاسخگویی در رابطه با شغل افراد برای ایجاد حس تاثیر‌گذاری بسیار مهم می‌باشد. یک رهبر باید در قبال اهداف سازمانی احساس مسئولیت داشته باشد زیرا تنها در این صورت است که او می‌تواند حداکثر توانایی‌های استخراج‌‌شده را به دست آورد. به منظور این امر، او باید در خود ایجاد انگیزه کرده و توانایی‌های خود را ارائه دهد و اشتیاق داشته باشد. تنها پس از انجام این کار است که او می‌تواند در کارمندان خود به بهترین نحو ایجاد انگیزه کند.

8. اعتماد به نفس و قدرت اراده اعتماد به نفس برای به دست آوردن اعتماد کارمندان از اهمیت به سزایی برخوردار است. او باید قابل اعتماد بوده و موقعیت‌ها را با تمام اراده خود کاوش کند.

9. انسان‌گرایی وجود این خصیصه در یک رهبر از این نظر بسیار مهم است که او با مردم در ارتباط بوده و در ارتباط شخصی با آن‌ها قرار داشته باشد. او باید به مشکلات شخصی کارمندان خود با توجه و مراقبت بسیار زیاد رسیدگی کند. بنابراین، رفتار با افراد بر اساس زمینه‌های بشردوستانه به منظور ایجاد یک محیط دوستانه بسیار ضروری است.

10. همدلی این عبارت یک ضرب‌المثل قدیمی است «خود را جای کس دیگری گذاشتن». این موضوع بسیار مهم است زیرا قضاوت منصفانه و بی‌طرفانه تنها بعد از برقرار شدن این موضوع برآورده خواهد شد. یک رهبر باید مشکلات و شکایت‌های کارمندان خود را درک کند و همچنین باید چشم‌انداز جامعی از نیازها و آروزهای آن‌ها داشته باشد. این امر می‌تواند به توسعه ارتباطات انسانی و روابط شخصی با کارمندان کمک کند.پ

با توجه به خصوصیاتی که برای یک رهبر مشخص شده است، یک فرد می‌تواند مفهوم رهبری و اهمیت آن نسبت به مفهوم کسب و کار را درک کند. یک رهبر نمی‌تواند تمام خصوصیات را با هم داشته باشد. اما داشتن برخی از آن‌ها می‌تواند در دستیابی به نتایج موثر کمک‌کننده باشد.

منبع

http://www.managementstudyguide.com/qualities_of_a_leader.htm

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.