آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT بلک‌بری

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT بلک‌بری

مقدمه

بلک‌بری، پیشگام در فناوری‌های مبتنی‌بر تلفن‌همراه با بهترین فروش اسمارت‌فون‌های اصلی خود، به‌دلایل نادرستی‌ در اخبار مطرح شده است. اولاً، هرچند این شرکت سازنده بلک‌بری، شناخته شده تحت عنوان تحقیق در حرکت (RIM)، یکی از پیشگامان تلفن‌های همراه محسوب می‌شد، با این حال انقلاب نو‌ظهور گوشی‌های هوشمند را از دست داد. ثانیاً، این شرکت قادر به درک بازار نبود و از ‌این‌رو، سهم بازار را به شرکت‌های اپل و سامسونگ واگذار کرد. این موضوع باعث شد که این شرکت تقریباً ورشکسته شود و با وجود تغییراتی در مدیریت، هرگز نمی‌تواند موضع خود را دوباره به‌دست آورد. در ماه گذشته، این شرکت دوباره در خبرها مطرح شد زیرا پیشنهاد خرید را رد و گزینه فروش را لغو کرد و به‌جای آن، یک مدیر جدید را با تزریق سرمایه تازه به شرکت منصوب کرد. در این مقاله، استراتژی‌های در حال تغییر بلک‌بری از طریق تجزیه‌وتحلیلSWOT  مورد بحث قرار می‌گیرد، که سرنخ‌هایی را در مورد موقعیت شرکت در آینده می‌دهد. موضوع کلیدی در اینجا این است که اگر بلک‌بری قصد تصاحب سهم بازار را دارد باید به‌سرعت اصلاح و جوان‌سازی شود؛ مدیریت بازار را فراموش کند و باید اطمینان حاصل شود که شناور باقی می‌ماند.

 

نقاط قوت

- شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت بلک‌بری ماندگاری در ذهن مشتریان و شهرت خوب در میان کاربران شرکت‌های تلفن‌همراه به‌دلیل تکنولوژی انحصاری خود است که در مقایسه با رقبای خود، به‌ویژه در مورد کاربران شرکت‌های سازنده، اهمیت دارد.

- دستگاه‌های بلک‌بری را می‌توان با هر حامل تلفن‌همراه در هر نقطه از جهان استفاده کرد و در ‌واقع، این موضوع همراه با قابلیت حمل آسان، یک قدرت کلیدی برای شرکت در طول تجارت خود محسوب می‌شود.

- یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت بلک‌بری این است که دستگاه‌های آن نسبت به رقبای خود امن‌تر هستند و در ‌واقع، ویژگی‌های امنیتی ذاتی و جاسازی شده در دستگاه‌ها توسط سازندگان تلفن‌همراه دیگری از جمله سامسونگ و اپل قابل تطبیق نیستند. به همین دلیل است که بلک‌بری‌ها نزد کاربران شرکت‌های بزرگی که از آن‌ها جهت اتصال و ادغام باVPN ها یا شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده می‌کنند، بسیار محبوب هستند.

- این نقاط‌قوت بلک‌بری را به گوشی هوشمند منتخب بسیاری از سازمان‌های دولتی در ایالات‌متحده از جمله  اف‌بی‌آی، سی‌آی‌ای، کاخ سفید و وزارت امور خارجه تبدیل کرده است. با توجه به این واقعیت که بلک‌بری‌ها با یک پلت‌فرم امنیتی درجه‌بندی شده، رمزگذاری و وارد بازار شده‌اند، آن‌ها به‌عنوان تلفن ایده‌آل برای مراکزی که با اطلاعات حساس سر‌و‌کار دارند، انتخاب شده‌اند.

 

نقاط ضعف

- نقطه ضعف کلیدی بلک‌بری، تمرکز تک‌محوره بر روی کاربران شرکت‌های بزرگ بود و ویژگی‌های امنیتی خود را به‌عنوان یک USP یا یک پیشنهاد فروش منحصر‌به‌فرد افزایش داد. در‌حالی‌که این جنبه تا جایی‌که به مشتریان شرکت‌های بزرگ مربوط می‌شد، این شرکت را در وضعیت خوبی قرار داده بود، اما هنگامی‌که سامسونگ و اپل، گوشی‌های هوشمند خود را جهت استفاده روزمره به مصرف‌کنندگان عرضه کردند، بلک‌بری قادر به ادامه رقابت نبود. در ‌واقع، هر دو شرکت سامسونگ و اپل با افزایش ویژگی‌های امنیتی در گوشی‌های هوشمند خود، سهم بازار را افزایش داده‌اند.

- با توجه به این واقعیت که صاحبان تجارت کوچک باید نرم‌افزار گران‌قیمت سازمانی را جهت استفاده از بلک‌بری‌ها نصب می‌کردند، به‌جای استفاده از بلک‌بری، به سمت رقبای آن جذب شدند. علاوه ‌بر ‌این، هنگامی‌که سیستم عامل اختصاصی استفاده شده توسط سامسونگ و اپل مزایای بیشتری برای این بخش از مشتریان ارائه کرد، بلک‌بری از چرخه رقابت خارج شد.

- همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بلک‌بری اساساً تمرکز بیش از حدی بر روی کاربران شرکت‌های بزرگ داشت. سامسونگ و اپل به‌سرعت این بخش را در ‌بر‌گرفتند و حتی مشتریان شرکت بلک‌بری را با ارائه رابط کاربر و برنامه‌های ساده و مؤثر، از آن خود کردند.

 

فرصت‌ها

- حرکت‌های اخیر شرکت بسیار تهاجمی هستند زیرا باعث رد پیشنهاد فروش و پیشنهاد خرید شدند و همچنین سرمایه انفرادی جدید را از سرمایه‌گذار فرشته پذیرفتند. انتصاب مدیر عامل جدید و تجدید تیم و ساختار سازمانی نشان‌دهنده جدیت بلک‌بری در مسیر فعالیت مجدد است.

- این شرکت فرصتی سودآوری برای استفاده از پایگاه مشتری فعلی خود با بیش از 100 میلیون کاربر دارد. با توجه به این واقعیت که شرکت می‌تواند به این پایگاه مشتری برای محصولات آینده خود دسترسی داشته باشد، فرصت چشمگیری برای این شرکت به‌وجود می‌آید.

- این شرکت با تلفیق برنامه‌های کاربردی شخص ثالث و ویژگی‌های آن در تلفن‌های خود می‌تواند از راهبردهای اپل و سامسونگ استفاده کند و این افزایش مشارکت تجاری با ارائه‌دهندگان شخص ثالث فرصتی کلیدی برای شرکت در زمان آماده‌شدن جهت پیشی‌گرفتن از سامسونگ و اپل محسوب می‌شود.

 

تهدیدها

- هر چند بلک‌بری‌ها گوشی‌های هوشمند اصلی بودند، اپل و سامسونگ برای ساخت این گوشی‌ها موفق‌تر عمل کردند؛ زیرا آن‌ها به ارائه محصولاتی انعطاف‌پذیر با استفاده آسان پرداختند که گوشی‌های بلک‌بری فاقد آن بودند، و از‌ این‌رو، توانستند سهم بازار را به‌دست بگیرند و رقبا را حذف کنند .

- به‌غیر از تهدیداتی که توسط رقبا به‌وجود می‌آید، بلک‌بری باید با چالش‌های محیط داخلی خود نیز مبارزه کند، چرا که به‌علت مشکلات موجود در این شرکت در سال‌های اخیر، روحیه کارکنان تضعیف شده است و شرکت نیز دچار فقدان مسیر شده است. با توجه به این واقعیت که صنعت گوشی‌های هوشمند بر اساس نوآوری رشد می‌کند، بلک‌بری باید خود را مجدداً بسازد تا بتواند نجات پیدا کند و در کارکنانش انگیزه ایجاد کند.

 

نتیجه

بحث پیشین، نیاز بلک‌بری و مدیریت آن برای اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ شرکت از بلایای طبیعی را به خود جلب کرده است. اقدامات استراتژیک اخیر که توسط مدیریت جدید ایجاد شده است باعث ایجاد تغییر در اهداف شرکت از مدل سودآوری و مدل مدیریت بازار به وضعیتی باثبات بیشتر است. در‌ نتیجه، بلک‌بری و مدیریت آن در تلاش برای مواجه شدن با چالش‌هایی هستند که از سوی شرکت‌های گوشی‌های هوشمند مانند اپل و سامسونگ بر می‌آیند.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.