آخرین مقالات

چه روش‌هایی برای تامین مالی کسب‌وکارهای ریسک‌پذیر نوپا وجود دارد؟

چه روش‌هایی برای تامین مالی کسب‌وکارهای ریسک‌پذیر نوپا وجود دارد؟

همان‌طور که در مقالات پیشین بیان گردید، سه روش کلی برای شرکت‌های استارت‌آپ یا شرکت‌های در فاز اولیه (شرکت‌های مبتنی بر فناوری نانو یا موارد دیگر) به منظور جذب سرمایه وجود دارد:

1. تامین بودجه دولتی (Government funding)

2. وام از بانک (Bank loans)

3. فروش سهام (Equity capital)

تامین بودجه از طریق دولت برای استارت‌آپ‌های فناوری، به طور گسترده‌ای از طرف آژانس‌های ملی و منطقه‌ای در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا – به طور کلی به شکل گرنت (grant) یا وام‌های بدون بهره – صورت می‌پذیرد. در طول سال گذشته، اتحادیه اروپا در حدود 3.5 میلیارد یورو به چنین تامین بودجه‌هایی اختصاص داده است. در سال‌های 2006 تا 2009، 640 میلیون یورو از دولت فدرال آلمان – به عنوان بخشی از استراتژی توسعه فناوری‌های با تکنولوژی بالا (high-tech) – به صنایع سریع‌الرشد فناوری نانو تزریق گردید. این بودجه در ابتدا قصد داشت به عنوان سرمایه مرحله کشت ایده عمل کند تا شرکت‌های تامین‌مالی‌ شده بتوانند رشد کنند.

وام بانک به دلیل نبود امنیت، معمولا به سختی قابل دریافت است. بازپرداخت این وام‌ها بار مالی بسیار مهمی دارد که معمولا شرکت‌های جوان نباید آن را دست کم بگیرند. این مشکل برای موارد خصوصی هم وجود دارد، سرمایه‌گذاران بنگاهی (institutional investors) نیز تمایل دارند از وام‌های به نسبت با ریسک بالا پرهیز کنند.

تامین مالی از طریق فروش سهام معمولا بهترین راه‌حل برای استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری نانو است زیرا تعدادی مزیت مستقیم و غیرمستقیم پیشنهاد می‌دهد. سرمایه‌گذاران سهام‌دار، مالکیت سهم در شرکت را دریافت می‌کنند تا بتوانند سرمایه خود را باز گردانند. مزیتی که شرکت در این حالت دارد، نبود بازپرداخت و بهره طبق یک برنامه سفت و سخت است.

مزیت دیگری که در حالت آخر وجود دارد این است که سرمایه‌گذار سهام‌دار، خارج از علاقه شخصی مالی، ممکن است نقشی فعال در فراهم‌سازی پشتیبانی‌ها و راهنمایی‌های کمکی برای شرکت داشته باشد: این موضوع، امری شایع در میان سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (venture capital investors) است. علاوه بر این، شکل‌های دیگری از سرمایه‌گذاری سهامی در مرحله کشت ایده وجود دارند، نظیر تامین بودجه دولتی برای همکاری‌های بخش خصوصی و دولتی، یا سرمایه‌گذاری توسط فرشتگان کسب‌وکار (business angels) – در این نوع از سرمایه‌گذاری، افرادی هستند که سرمایه آغازین خود را خرج می‌کنند تا یک کسب‌وکار ریسک‌پذیر بتواند از روی زمین بلند شود. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، شرکت‌ها یا بودجه‌هایی هستند که به صورت حرفه‌ای مقدار زیادی پول را مدیریت کرده و نقش تاثیرگذاری را برای استارت‌آپ‌هایی که از مرحله کشت ایده گذشته‌اند و به سرمایه بیشتری نیاز دارند بازی می‌کنند.

منبع

nanowerk.com

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.