آخرین مقالات

پنج کسب و کاری که به سختی شکست خورده‌ و باز هم به راه خود ادامه داده‌اند

پنج کسب و کاری که به سختی شکست خورده‌ و باز هم به راه خود ادامه داده‌اند

از ژنده‌پوشی به ثروتمندی به سادگی واقعیت را بازتاب نمی‌کند. بیشتر کسب و کارهای موفق گاها برای سالها قبل از محبوب شدن و کسب درآمدهای بالا سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند. 

هنگامی که به بعضی از موفقترین و معروفترین کمپانی‌های امروز توجه می‌کنیم باید تشخیص دهیم که آیا کارآفرینان به آنچه که در واقعیت امر وجود دارد توجه می‌کنند یا نه؟ خیلی از این کمپانی‌ها ممکن بود هرگز به جایگاهی که امروز به آن دست یافته‌اند نمی‌رسیدند.

در ادامه نگاهی داریم به ۵ شرکت که نمونه‌های مشهور و بسیار خوبی برای این موضوع هستند.

اپل

داستان شرکت اپل را تقریبا همه می‌دانند. اما ارزش تکرار را بخاطر اینکه ناب است، دارد. پس از اولین اقدام و ساخت محصولات منحصربفرد و انقلابی، این شرکت اولین شکست خود را در دوره‌ی 12 ساله‌اش تجربه کرد. بطور ناگهانی پس از اخراج متفکرترین و خلاقترین فرد این شرکت یعنی استیو جابز در سال 1985 محبوبیت و نوآوری‌هایش کاهش یافت. مجددا در سال 1997 جابز به شرکت بازگشت. اپل در آن زمان در وضعیت بحرانی و نزدیک به ورشکستگی کار می‌کرد. اما تمام مشکلات پس از کمپین موفق تغییر برند iMac و بازسازی توقعات مشتریان ازبین رفت و اپل به عنوان یکی از بزرگترین و موفقترین کمپانی‌ها در جهان شناخته شد. البته این اتفاق پس از 12 سال مسیر سخت و رو به شکست رخ داد.

FedEx 

بیشتر ما این شرکت را به یاد نمی‌آوریم. فدکس طور ناگهانی در حوالی سال 1971 بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌‌ها در صنعت حمل و نقل ظاهر شد. ما داستان بقای شرکتی که 30 میلیارد دلار ارزش دارد را نمی‌دانیم. این شرکت با بحران‌های شدیدی مواجه شد و پس از سال‌ها تلاش مداوم، افزایش قیمت گاز و شرایط کابوس‌بار برای شرکتهای لوجستیک و از دست دادن 1 میلیون دلار در ماه همچنان به تلاش خود برای بقا ادامه می‌داد. وضعیت کمپانی به قدری وحشتناک شد که بودجه‌ی آن به زیر 5000 دلار رسید. به لطف موضع‌گیری‌های ماهرانه، شرکت بالاخره موفق شد وضعیت خود را سر و سامان دهد و از بحران خارج شده و دوباره به عرصه رقابت بازگردد.

Airbnb

Airbnb یک کمپانی چند میلیارد دلاری است که بعنوان ستاره‌ای در دنیای استارتاپ‌ها شناخته شده است. در واقع وقتی به وضعیت رشد این شرکت نگاه می‌کنیم به نظر می‌آید که یک شبه ظاهر شده و رشد زیاد و ناگهانی داشته ‌است. هرچند این توصیف دقیقی از ماجرا نیست. Airbnb کارش را در سال 2008 آغاز کرد. آنها طی این مدت به شدت دنبال سرمایه‌گذار جدید بودند و در طول چند سال به سختی شرکت را سرپا نگه داشتند. در نهایت تلاش آنها به ثمر نشست و امپراطوری که امروز شاهد آن هستیم ساخته شد.

Evernote

علی‌رغم مشکلاتش، Evernote یک برنامه و شرکت بسیار موفق بوده است. از نظر نت‌برداری و نرم‌افزار سازماندهی سازوکار بسیار خوبی داشت. در سال 2008 درحالیکه اوایل کار شرکت بود فیل لیبین بنیان‌گذار شرکت تصمیم به تعطیل کردن آن گرفت، یکبار و برای همیشه، و پیش خودش فکر می‌کرد که احتمالا دیگر هیچ وقت evernote نمی‌تواند به نرم‌افزاری موفق تبدیل شود. پس از آن بود که طی اتفاقاتی عجیب سرمایه‌گذاری پیدا شد که 500 هزار دلار سرمایه نقدی وارد شرکت کرد و evernote پس از آن سال به یکی از موفقترین نرم‌افزارهای نت‌برداری تبدیل شد.

Reddit

Reddit اکنون یکی از معروفترین پلتفرم‌های آنلاین است. بیش از 169 ملیون بازدیدکننده منحصربفرد هر ماه به آسانی بدست نیامد و reddit چندین بار در طول مسیرش شکست خورد. ابتدای شروع به کار، همانند بسیاری از وبسایت‌های نوپا، reddit بازدیدکننده زیادی نداشت و اکثر کاربران با نام‌های جعلی در سایت ثبت‌نام می‌کردند. مدیران شرکت حتی سعی کردند با این کاربران جعلی گفتگوهایی ترتیب دهند ولی این استراتژی هم جواب نداد و بازدیدهای سایت کمتر از گذشته شد.

مسیری که reddit طی کرد اصلا مسیر آسانی نبود.

درس اخلاق این داستان چیست؟ اینکه هیچ گاه تسلیم نشوید. قطعا زمان‌هایی هست که تسلیم شدن بهترین گزینه‌ی روی میز است. اما درست همین تفکر از اولین علایم شکست است. هرگز به فکر تسلیم شدن نباشید. شاید هنوز تعداد کاربران‌تان زیاد نیست و به درآمد مطلوبی که در نظر داشتید نرسیدید. ولی اگر تیم خوبی داشته باشید مطمئنا موفق خواهید شد.

آنچه در قست بالا توضیح دادیم به معنای اصرار برای انجام یک کار تا تحقق 100 درصد آن نیست! نکته این است که تمامی این کارآفرینان در نقطه‌ای شکست کسب و کارشان را نزدیک دیدند اما چیزهایی را تغییر دادند تا ایده‌شان زنده بماند. بنابراین اگر شما خودتان را باور دارید اجازه ندهید ایده‌هایتان از دست بروند. در عوض با تغییر شرایط و البته تلاش، فرصت دگرگونی و زنده ماندن به آن‌ها بدهید.

منبع: www.entrepreneur.com

3 پاسخ بهپنج کسب و کاری که به سختی شکست خورده‌ و باز هم به راه خود ادامه داده‌اند

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.