آخرین مقالات

نگاهی نو به دنیای فناوری اطلاعات برای کارآفرینان

نگاهی نو به دنیای فناوری اطلاعات برای کارآفرینان

کارآفرینان عموما یکی از دو رویکرد زیر را در مورد IT انتخاب می‌کنند. اکثریت به IT به عنوان یک شر لازم نگاه می‌کنند. برای این گروه IT به عنوان پشتیبان دفتر تماس برای ایده‌های کسب و کار آن‌هاست. آن‌ها عموما از یک گروهی خارج از مجموعه خودشان برای انجام امور IT استفاده کرده و هیچ‌گاه آن را به عنوان مجموعه‌ای از هسته مرکزی کسب و کار خود نمی‌بینند. دسته دیگری از آنها بر روی خدمات اطلاعات متمرکز شده و به IT به عنوان یک کالا نگاه می‌کنند. این کارآفرینان عموما دارای پیش‌زمینه مهندسی بوده و شرکت‌هایی که این رویکرد را اتخاذ می‌کنند دپارتمان‌های قدرتمند مهندسی دارند. این کارآفرینان بسته به تواناهی‌هایشان رویکرد "این را خودت انجام بده" را انتخاب کرده و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای پشتیبانی از نیازهای سازمانی را خود تهیه می‌کنند.

اما این روزها روش سومی هم وجود دارد که به انتخاب غالب کارآفرینان تبدیل خواهد شد، به خصوص کارآفرینانی که محصولات مربوط به حوزه تکنولوژی اطلاعات می‌سازند. این راه سوم در واقع به IT به عنوان یک ضرورت جهت ارتباط با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند. مهمتر اینکه کارآفرینان با این رویکرد از بلوک‌های آماده موجود برای ایجاد ارتباط استفاده می‌کنند. در دنیای دیجیتال روشی به نام Bricolage (سرهم‌بندی) وجود دارد. Bricolage اصالتا یک کلمه فرانسوی و به معنی ساختن (سرهم کردن) اشیاء توسط گزینه‌هایی که در دسترس هستند می‌باشد. Bricoleur (سرهم‌کننده) هم یک اصطلاح فرانسوی و به معنی فردی که از روش ساختن (سرهم کردن) استفاده می‌کند و در واقع به معنی شخص آماده به خدمت یا همه‌کاره می‌باشد. امروزه کارآفرینانی که سرهم‌بندی دیجیتال می‌کنند می‌توانند شرکت‌ها و سازمان‌های شگفت‌انگیزی را با استفاده از قطعات موجودی که بسیاری از آن‌ها زمانی فقط برای کسب و کارهای بزرگ (سازمان‌های بزرگ) در دسترس بودند ایجاد کنند.

در طول 15 سال گذشته، غول‌های اینترنتی پلتفرم‌ها و صنایع همگانی را بر بستر اینترنت ایجاد کردند که نوآوری را بسیار ساده و سریع کرده است. برای مثال آمازون یک سرویس کسب و کار ابری را ایجاد کرده که شرکت‌های مختلف و استارت‌آپ‌ها را قادر می‌سازد تا زیرساخت‌ها و پردازش‌های مورد نیاز را از آمازون اجاره کنند. سرویس‌های تحت وب آمازون (AWS) یک زیرساخت بسیار قوی است که می‌تواند تقاضاهای بسیار زیادی را پاسخگو بوده و ظرفیت مازاد بسیاری را در اختیار آن‌ها قرار دهد. مایکروسافت، آی‌بی‌ام و گوگل هم سرویس‌های مشابهی را پیشنهاد می‌دهند. شرکت‌ها همچنین می‌توانند برنامه‌های کاربردی کسب و کار خود در زمینه‌های حسابداری و مالی، مدیریت منابع انسانی، بازاریابی و فروش، مدیریت پروژه و غیره را هم از شرکت‌ها و سایت‌هایی مانند مایکروسافت، Salesforce، Workday، Hubspot، Yammer، Dropbox، Basecamp و سایر شرکت‌ها اجاره کنند.

راه دیگر پیگیری سرهم‌بندی دیجیتال به اشتراک‌گذاری داده‌ها و برنامه‌های کاربردی در میان سازمان‌هاست. این امکان با ورود واسط‌های برنامه کاربردی یا API ایجاد شده است. API تکنولوژیست که در مقیاس بی‌نظیری به شرکت‌ها اجازه به اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر را می‌دهد. اگر وب‌سایت شما نیازمند قابلیت‌ نقشه‌برداریست می‌توانید با استفاده از APIها این قابلیت را از Google یا Mapquest دریافت کنید. اگر نیازمند داده آب و هوایی برای سایت یا کسب و کار خود هستید، می‌توانید به سراغ Accuweather، Weather Channel و یا Weather Underground بروید. آیا به خدمات یا اطلاعات مسافرتی نیازمندید؟ می‌توانید این اطلاعات را با استفاده از APIها از جاهایی مانند TripAdvisor، Expedia و Amadeus دریافت کنید.

برخی از ایجادکنندگان قابلیت‌های IT حتی APIهایی را برای هسته پیشنهادات خودشان ایجاد کرده‌اند. برای مثال، هنگامی که آی‌بی‌ام فناوری شناختی واتسون (Cognitive Technology Watson) را راه‌اندازی کرد تمای برنامه‌های کاربردی این تکنولوژی را خودش ایجاد نکرد. در عوض آی‌بی‌ام APIهایی را برای واتسون ایجاد کرد (که در حال حاضر به عدد 35 رسیده‌اند و در حال گسترش هم هستند) و به اشخاص ثالث اجازه استفاده از آن‌ها برای کاربردهای خدمات شناختی را داد. این APIها توسط مرکز سرطان یادبود اسلون کترینگ و سایر بیمارستان‌ها بهبود یافته و برای مثال به ابزاری بسیار سودمند برای درمان سرطان تبدیل شدند که پزشکان از آن‌ها در مواجهه با بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

با کمک APIها، یک‌پارچه‌سازی داده نیازمند داشتن ارتباط‌ با سازمان‌‌های مختلف نیست. برای مثال، اکسپدیا به صورت عمومی APIهایی (شبکه وابسته اکسپدیا) را ایجاد کرده که یک‌پارچه‌سازی داده را در میان تمامی شرکاء، شامل تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی رقیب، هزاران هتل، اقامتگاه‌های تفریحی، موسسات کرایه ماشین، شرکت‌ها و موسسات خدمات پرداخت ممکن می‌کند. APIهای شرکت اکسپدیا برای ثبت‌نام شرکاء هیچ محدودیتی را نداشته و در حقیقت اکسپدیا از زیاد شدن شرکاء سود می‌برد هر چند این افزایش باعث بالا رفتن هزینه و پیچیدگی کار می‌شود. افزایش تعداد شرکاء در نهایت باعث بازدید بیشتر از سایت اکسپدیا و در نهایت رزرو بیشتر خواهد شد.

شگرد کارآفرینان و مبتکرین دنیای دیجیتال باید این باشد که با استفاده از استراتژی سرهم‌بندی به زیرساخت‌های دیجیتال مدرن و ابزارهایی جهت دگرگونی کسب و کارهای موجود دسترسی پیدا کرده و نمونه‌های جدیدی تولید کنند.

مبتکرین دنیای دیجیتال باید از زیرساخت‌های مدرن و به روز به مانند لوگو استفاده کرده و با بهره‌گیری از بخش‌های موجود، خدمات و محصولات جدید و جالبی را ایجاد کنند. شرکتی مانند Airbnb را در نظر بگیرید. این شرکت به عنوان شرکتی که در آن عرضه‌ها و تقاضا‌های متنوعی برای خدمات بارگیری وجود دارد شناخته می‌شود و پلتفرمی را برای جویندگان و فراهم‌کنندگان محل اقامت ایجاد کرده تا همدیگر را پیدا کنند. Airbnb از تلفن‌های هوشمند و اطلاعات مکانی آن‌ها برای دریافت اطلاعات مشتری و از پلتفرم‌های پرداخت موجود و وب سرور آمازون به عنوان زیرساخت خود بهره می‌برد. بخش‌های اعجاب‌برانگیزی که Airbnb اضافه کرده در واقع ابزارهایی برای تطابق (هماهنگی)، قیمت‌گذاری لحظه‌ای و پردازش داده‌هایی‌ست که از تمامی شرکای اکوسیستم خود جمع‌آوری می‌کند. با ایجاد امکان گردش راحت اطلاعات مورد نیاز اجاره‌کنندگان و جویندگان توسط تلفن‌های هوشمند، Airbnb انقلابی را در صنعت گردشگری و مسافرت ایجا می‌کند. اما این شرکت در همین جا هم متوقف نشده و در پی شراکت با سایر شرکت‌ها مانندAmerican Express، Nest، Tesla و هواپیمایی KLM می‌باشد تا برای مشتریان آن‌ها سرویس‌های ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کند. سایر شرکت‌های دیجیتالی مانند Uber که سریع رشد کرده‌اند هم از روش‌های اینچنینی بهره برده‌اند.

زیرساخت‌های با قابلیت استفاده چندباره چه کاری برای مبتکرین دنیای دیجیتال انجام داده‌اند؟ این امکانات یکسری مزیت‌های اساسی داشته‌اند:

کاهش زمان داد و ستد: APIها و پلتفرم‌ها، زمان مورد نیاز برای عرضه محصولات و سرویس‌ها را کاهش داده‌اند.

مهیاسازی یک شبکه ارزان و به‌هنگام برای تست ایده‌ها: کارآفرینان صاحب ایده می‌توانند ایده‌های خود را در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک و توییتر با افرادی که در بازار هدف آن‌ها هستند در میان گذشته و نظرات آن‌ها را جویا شوند. تست A/B امکان مقایسه مشخصه‌ها و عملکردهای جایگزین (مختلف) را می‌دهد. سایت‌های سرمایه‌گذاری راه دیگری برای آزمایش محصولات و ایده‌ها هستند. با بوجود آمدن این مکانیزم، کارآفرینان با هزینه‌های آزمایش کمتری مواجه می‌شوند و با توجه به هزینه کم پرداختی برای زیرساخت، کارآفرینان در دنیای محصولات و سرویس‌های دیجیتال شرکت‌های خود را سریعا راه‌اندازی کرده و متوجه می‌شوند که آیا به راستی بازاری برای ایده آن‌ها وجود دارد یا خیر.

فراهم کردن امکان دسترسی به کارشناسان یا مشاوران: امروزه می‌توانیم پاسخ بسیاری از سوالات خود را با استفاده از شبکه‌های رسانه‌ای اجتماعی بدست آوریم. برای این امر باید افراد موثر را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. به علاوه، اگر شما شروع به پرسش و پاسخ‌ در سایت‌هایی مانند Linkedin و فروم‌هایی مانند Quora کنید سایر افراد هم این کار را انجام داده و به سوالات شما پاسخ می‌دهند. به علاوه کارآفرینان می‌توانند از وبلاگ‌ها و منابعی مانند Onstartups.com که مختص آن‌ها طراحی شده استفاده کنند.

شناسایی و دسترسی آسان به شریک: در گذشته شرکت‌ها پیش از شروع کار با یک شریک باید توسط دپارتمان حقوقی خود قراردادی را با آن شرکت امضاء کنند. امروزه شرکت‌ها می‌توانند با ایجاد امکان دسترسی به سرویس‌ها و داده‌ها به سایر اشخاص یا شرکت‌ها (اشخاص ثالث)، اکوسیستم پیچیده‌تری را ایجاد کرده و بر نحوه استفاده از آن نظارت داشته باشند. سپس اگر به این نتیجه رسیدند که میزان استفاده‌ از اطلاعات و سرویس‌های یکدیگر بالاست می‌توانند اقدام به مذاکره و عقد قرارداد کنند که این نوع همکاری به "ابتدا حضور همه‌جانبه و سپس کسب درآمد" معروف است.

 

امکان سرهم‌بندی قابلیت‌ها در IT یعنی کارآفرینی در دنیای دیجیتال بسیار آسان‌تر از گذشته است. کارآفرینان تنها نیازمند داشتن اطلاعات در مورد منابع خارجی موجود و اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه در مورد امکاناتی که خود باید ایجاد کنند و امکاناتی که می‌توانند از بازار بخرند هستند. آن‌ها در واقع باید به دنبال ایده کسب و کار خوبی باشند و با کمک ابزارهای موجود به سرعت ایده خود را آزمایش کنند. این شبکه منابع با گذشت زمان گسترده‌تر شده، شکل کسب و کار‌ها را تغییر داده و مقیاس آن‌ها افزایش می‌دهد.

منبع: HBR.org

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.