آخرین مقالات

معرفی شتاب‌دهنده‌ی 500 Startups

معرفی شتاب‌دهنده‌ی 500 Startups

شتاب‌دهنده‌ی 500 Startups، یکی دیگر از شتاب‌دهنده‌های مشهور آمریکا به‌حساب می‌آید که مقر اصلی آن در سیلیکون‌وَلِی شهر سانفرانسیسکو واقع‌شده است. بااین‌حال، خانواده‌ی این استارت‌آپ در حدود 23 شهر دنیا فعالیت می‌کنند. این شتاب‌دهنده، بیش از 1300 شرکت را تحت حمایت خود قرار داده و بیش از 2300 کارآفرین در 50 کشور دنیا در آن فعالیت می‌کنند.

 تاریخچه‌ی برنامه

 شتاب‌دهنده‌ی 500Startups توسط یک عضو سابق PayPal و Google راه‌اندازی شده است. این شتاب‌دهنده حدود 200 میلیون دلار سرمایه‌ی تحت مدیریت دارد و برخی از مهم‌ترین شرکت‌های خارج شده از آن عبارت‌اند از: 

  • MakerBot که توسط Stratasys به ارزش 400 میلیون دلار خریداری شد.
  • Wildfire که توسط Google به ارزش 350 میلیون دلار خریداری شد.
  • Viki که توسط Rakuten به ارزش 200 میلیون دلار خریداری شد.

تعریف برنامه (تعریف مدل برنامه)

برنامه‌های این شتاب‌دهنده 4 ماهه است که در این 4 ماه، شرکت‌کنندگان فرصت دسترسی به خدمات منتورشیپ، جلسات عملی با متخصصین راه‌اندازی استارت‌آپ دارند، فضای اداری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و آن‌ها می‌توانند با بقیه کارآفرینان ارتباط برقرار نمایند. سرمایه‌گذاری 500 در طرح‌ها به مبلغ 100 هزار دلار پرداختی خالص است که در ازای آن 5 درصد سهام شرکت را در اختیار می‌گیرند. 

خدماتی که برنامه به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کند به شرح زیر است: 

الف. جامعه و ارتباط: با همکاری و آشنایی با افراد مختلف، می‌تواند تفاوت ویژه‌ای در سختی‌های راه یک کارآفرین ایجاد کند. جامعه‌ی 500 برای بسیاری از کارآفرینانی که به این برنامه وارد شده‌اند مفید بوده است.

ب. دریافت پیشنهاد: با شبکه‌ای بالغ‌بر 1000 کارآفرین، 200 مربی و نیروهای 500، کارآفرینان به‌آسانی می‌توانند مشورت و راهنمایی گرفته و در مسیر درست حرکت کنند.

پ. دوره‌ی آموزشی: در برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی 500، متخصصان متنوعی در حوزه‌ی فرهنگ، بازاریابی، حسابداری استارت‌آپ‌ها، طراحی محصول، موبایل، تست‌های کاربر، فروش و سایر موارد تدریس می‌کنند.

ت. حمایت عملی: به مدت 4 ماه، استارت‌آپ‌ها از کلیه‌ی حمایت‌های عملی و حضوری درزمینه‌ی استراتژی محصول، رشد محصول، توسعه‌ی شاخص‌های موردنیاز و تعامل با سرمایه‌گذاران برخوردار می‌شوند.

ث. ارتباطات: با توجه به شبکه‌ی عظیم شتاب‌دهنده، استارت‌آپ‌ها با یکدیگر ارتباطاتی برقرار می‌کنند که با توجه به سایز کوچکشان در حالت عادی امکان‌پذیر نیست. مشکلاتی همچون معرفی استارت‌آپ به مشتری، دسترسی آسان به امکانات مختلف، مشکلات در مرز کشورها و ... می‌توانند با این ارتباطات حل‌وفصل شوند.

ج. پول: شتاب‌دهنده فرآیند ارتباط با سرمایه‌گذاران را تسهیل کرده و به کسب‌وکارها اعتبار می‌بخشد. Demo Day شتاب‌دهنده‌ی 500، فرصت بسیار مناسبی برای ملاقات و جذب سرمایه‌گذاران خواهد بود.

نکته‌ای که این استارت‌آپ را از سایرین متمایز می‌کند، ارائه‌ی خدمات شتاب‌دهی به 20 زبان زنده‌ی دنیاست که بر میزان نفوذ و اثرگذاری این شتاب‌دهنده در دنیا تأثیر زیادی داشته است. حدود 88 همکار و حامی حاضر در این شتاب‌دهنده، بر اساس نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، به گروه‌های زیر تقسیم شده‌اند: 

  • مدیریت و سرمایه‌گذاری
  • بازاریابی، مالی و حفظ سهام
  • گروه‌های توزیع

همچنین 145 منتور و مربی در این برنامه حضور دارند که در حوزه‌های متنوع و مختلفی تخصص دارند و تجربیات خود را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند.

نقطه‌ی آغاز و پایان هر دوره

 ارسال درخواست‌ها به‌صورت اینترنتی صورت می‌پذیرد. برای برنامه‌ی San Francisco، مهلت ارسال درخواست‌ها تا 20 دسامبر تعریف شده و شروع برنامه از 19 ژانویه‌ی 2016 بوده و روز Demo Day 16 فوریه سال 2016 تعریف شده است. بنابراین برنامه حدوداً 1 ماه طول می‌کشد.

 

 نمایی از محیط شتاب‌دهنده‌ی سانفرانسیسکو

نحوه‌ی ترویج و تبلیغات برنامه

عموم راه‌های ترویج و تبلیغات این برنامه از طریق فیس‌بوک، گوگل پلاس، توییتر، لینکدین و یوتیوب صورت می‌پذیرد. وبلاگی نیز در سایت رسمی برنامه وجود دارد که در آن افراد مختلف به بیان نظرات خود می‌پردازند و برنامه‌ها و رویدادهای مهم به اطلاع افراد مختلف می‌رسد.

تعداد دفعات، نحوه و زمان دریافت طرح‌ها و محصولات

خدمات شتاب‌دهنده‌ی 500 در دو محل Mountain View و San Francisco ارائه می‌شود. کارآفرینان برای حضور در هریک از این دو مکان باید به‌صورت جداگانه درخواست بفرستند. ارسال طرح‌ها از طریق ثبت‌نام در سایت Angel.co و ساخت یک حساب کاربری امکان‌پذیر است.

این شرکت در ازای 125 هزار دلار سرمایه‌گذاری، 5 درصد سهام دریافت می‌کند. شتاب‌دهنده از هر طرح ارائه‌شده، 25 هزار دلار شهریه‌ی بابت حمایت دریافت می‌کند. 

 جامعه‌ی هدف برنامه

این شتاب‌دهنده بر روی هر شرکت و کسب‌وکاری سرمایه‌گذاری می‌کند و محدودیتی برای پذیرش طرح‌ها ندارد که از مهم‌ترین آن‌ها، خدمات مشتری، آموزش، طراحی، خدمات پردازش ابری، بازارهای بین‌المللی، غذا و فناوری‌های آن، سلامت دیجیتال، موبایل و تبلت، خدمات مالی، ویدیوهای آنلاین، Ad Tech، Bitcoin و سخت‌افزارها را می‌توان نام برد. 

1 پاسخ بهمعرفی شتاب‌دهنده‌ی 500 Startups

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.