آخرین مقالات

معرفی شتاب‌دهنده‌های سرزمین آفتاب

معرفی شتاب‌دهنده‌های سرزمین آفتاب

شتاب‌دهنده Open Network Lab

شتاب‌دهنده "Open Network Lab" در آوریل سال 2010 میلادی باهدف راه‌اندازی استارت‌آپهایی که بتوانند یک محصول قابل‌رقابت با محصولات دیگر را در مقیاس جهانی تولید کنند، در شهر توکیو کشور ژاپن تأسیس شد. "Open Network Lab" بیان می‌کند که سه رکن این سازمان برای ارتقای سطح استارت‌آپ هایش عبارت‌اند از:

  • شتاب دهندگی
  • رویدادها (کنفرانس، نشست، میتینگ، جلسات آموزشی و ...)
  • جامعه (انجمن‌ها، گروه‌ها، تیم‌ها و ...)

"Open Network Lab"حوزه خاصی را برای فعالیت خود تعیین نکرده ولی اکثر کسب‌وکارهای خروجی آن در زمینه اپلیکیشن و نرم‌افزار می‌باشد. از زمان تأسیس نیز این شتاب‌دهنده عملکرد قابل قبولی داشته که ثمره آن ایجاد چندین استارت‌آپ موفق می‌باشد، از شاخص‌ترین کسب‌وکارهای خروجی از این شتاب‌دهنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Anyperk (اولین تیم فارغ‌التحصیل ژاپنی از شتاب‌دهنده آمریکایی Y Combinator)
  • Dreampass (توسط یاهو خریداری شد)
  • Fril (مشهورترین نرم‌افزار بازار مخصوص فروش اشیاء ارزان‌قیمت یا دست دوم در ژاپن)

برنامه زمانی این شتاب‌دهنده به دودسته زمستانی و تابستانی تقسیم می‌شود که مجزا از یکدیگر هستند. هرکدام از این برنامه‌ها درکل 6 ماه بوده که از 3 بخش زیر تشکیل می‌شود:

  • 1 ماه اول فرصت ارسال طرح‌ها و ایده‌ها توسط استارت‌آپ ها بوده
  • 2 ماه بعد دوره‌ای است که این شتاب‌دهنده به بررسی و انتخاب طرح‌های برگزیده می‌پردازد
  • 3 ماه نیز طول دوره‌های آموزشی این شتاب‌دهنده می‌باشد

برنامه زمانی دوره‌های سالانه شتاب‌دهنده "Open Network Lab

3 ماه برنامه آموزشی این شتاب‌دهنده از آغاز پروژه تا روز ارائه به سرمایه‌داران یا همان Demo Day از 3 بخش زیر تشکیل می‌شود که کاملاً برداشتی مشابه از روند عملیاتی شتاب‌دهنده‌های دره سیلیکون آمریکا می‌باشد:

  • پالایش ایده‌های اولیه استارت‌آپ ها بر اساس فیدبک مصرف‌کنندگان محصول و تصفیه این طرح‌ها بر اساس استفاده کاربران
  • راهنمایی و مشاوره در مدیریت چرخه توسعه محصول و ارتقا بازدهی آن
  • ارتقای کیفیت و سطح محصول و کسب و کار بر اساس داده‌های واقعی و آمارهای تجربی

میزان فاندی که "Open Network Lab" برای استارت‌آپ ها تهیه می‌کند به فاندهای 2-5 و 10 میلیون ینی تقسیم می‌شود، ولی در شرایط خاص بستگی به میزانی دارد که یک استارت‌آپ از این شتاب‌دهنده تقاضا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز این شتاب‌دهنده ژاپنی ایجاد فضای صمیمانه همکاری بین اعضای تیم‌ها است تا یک شبکه حرفه‌ای تشکیل‌شده و سطح استارت‌آپ‌ها در محیطی مناسب ارتقا پیدا کند، استفاده از این محیط‌ها برای اعضای تیم‌هایی که طرح‌های آن‌ها برگزیده‌شده است، به مدت یک سال رایگان می‌باشد.

فضای تدارک دیده‌شده برای استارت‌آپ ها در دفتر شتاب‌دهنده "Open Network Lab

تبلیغات این شتاب‌دهنده از طریق شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر و همچنین از خبرنامه‌هایی که بر روی وب‌سایت "Open Network Lab" قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

جامعه هدف این شتاب‌دهنده نیز تمام کسب‌وکارها بوده و محدودیتی در پذیرش ایده ندارد و همچنین از معیارهای ارزیابی خاصی برای پذیرش طرح‌های استارت‌آپ ها صحبت نکرده، تنها 4 شرط زیر به‌عنوان شرایط ورودی به دوره آموزشی توسط "Open Network Lab" تعیین‌شده‌اند:

  • اعضای تیم‌ها باید در طول دوره آموزشی در ژاپن حضورداشته باشند. (سن، جنسیت و ملیت خاص آن‌ها اهمیتی ندارد)
  • اعضای تیم‌ها باید به‌طور قانونی ثبت شرکت بکنند، البته بعد از دوره آموزشی نیز این اجازه داده می‌شود.
  • تیم‌ها باید توان ارائه یک پروتوتایپ از طرح و ایده خود در طول سه ماه دوره آموزشی داشته باشند.
  • تیم‌ها به‌طور فعال باید در تمام نشست‌ها و برنامه‌های این شتاب‌دهنده شرکت کنند.

شتاب‌دهنده DOCOMO Innovation Village

ان‌تی‌تی دوکومو، (NTT DOCOMO) شرکت مخابراتی ژاپنی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در کشور ژاپن، شناخته می‌شود؛ که یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام شتاب‌دهنده "DOCOMO Innovation Village" در فوریه سال 2013 میلادی باهدف کشف و همکاری با کارآفرینان و استارت‌آپ هایی که در محصول و خدمات می‌توانند نوآوری ایجاد کنند، تأسیس شد. این شتاب‌دهنده از ابتدا بر روی کسب و کار هایی که در مراحل میانی و یا تکمیل‌شده تجارت و سرمایه‌گذاری خود هستند تمرکز کرد.

ولی پس از مدت کوتاهی، از سال 2015 میلادی به این نتیجه رسید که سرعت برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و بازاریابی‌ها افزایش دهد و همچنین تغییرات عمده‌ای درروند برنامه‌های خود قرارداد که عبارت‌اند از:

  • کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه با استفاده از فضای شبکه‌های مجازی Cloud مانند: Amazon web Services
  • ظهور در تعداد بسیار بالایی از بازارهای هدف در مقیاس بزرگ جهانی، مخصوصاً بانفوذ گوشی‌های همراه هوشمند، مانند: App Store, Google Play
  • سیر تکاملی روش‌های بازاریابی در پی گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند: Facebook

شتاب‌دهنده "DOCOMO Innovation Village"پس از تغییرات اساسی خود تاکنون 2 فصل از برنامه‌های خود را در سال 2015 میلادی برگزار کرده است که هرکدام حدوداً 4 ماه به طول انجامید.

این شتاب‌دهنده حوزه و جامعه هدف و حتی معیار ارزیابی را برای پذیرش طرح‌های خود به‌طور منحصربه‌فرد اعلام نکرده است ولی ازآنجاکه زیرمجموعه از یک اپراتور تلفن همراه بسیار بزرگ است، مشاهده می‌شود اکثر کسب‌وکارهای خروجی از آن در قالب نرم‌افزارهای مرتبط با تلفن همراه هستند و تنها شرایطی که برای قبول طرح‌ها دارد، آن است که اعضای تیمی که درخواست می‌دهند، از قبل ثبت شرکت کرده و کسب و کار آن‌ها از مراحل اولیه گذشته و در مراحل میانی و یا بعدازآن باشد؛ همچنین تیم‌های‌ منتخب باید پتانسیل و توان ارائه ایده نوآورانه خود را در قالب یک پروپوزال داشته باشند.

اکثر تبلیغات شتاب‌دهنده "DOCOMO Innovation Village" تنها از طریق وب‌سایت خود این شتاب‌دهنده صورت می‌پذیرد و آن‌ها در صفحات و شبکه‌های اجتماعی فعالیت محسوسی نداشته‌اند.

شتاب‌دهنده Movida

در سال 2010 میلادی شتاب‌دهنده "Movida" باهدف تغییر جو اکوسیستم شرق آسیا تا سال 2030 میلادی به سمت فضایی نوآورانه و استعداد یاب مانند دره سیلیکون آمریکا تأسیس‌شده و در طول این 5 سال حدود 50 استارت‌آپ خروجی نتیجه فعالیت این شتاب‌دهنده بوده است؛

شتاب‌دهنده "Movida" نیز مانند دیگر شتاب‌دهنده‌های ژاپنی حوزه و جامعه هدف و حتی معیار ارزیابی را برای پذیرش طرح‌های خود به‌طور منحصربه‌فرد اعلام نکرده است، ولی با توجه به کسب‌وکارهای خروجی‌اش در 5 سال گذشته می‌توان پی برد که تمرکز این شتاب‌دهنده نیز اکثراً بر حوزه آی‌تی و نرم‌افزارهای تبلت، تلفن‌های همراه و ... می‌باشد. تا اواسط سال 2014 میلادی این شتاب‌دهنده مجموعه‌ای آموزشی به نام S.School را برای ارائه فوت‌وفن‌های یک کسب‌وکار توسط مجموعه‌ای از مشاوران، مربیان و کارآفرینان تشکیل داده بود که هر سه‌شنبه‌شب جلسه‌ای را تدارک می‌دادند تا تیم‌ها از تجربیات و ایده‌های یکدیگر در حل مسائل و موانع خود استفاده کنند.

مدل برنامه این شتاب‌دهنده از مراحل نشان داده‌شده در شکل شماره 10 (دو فصل 6 ماهه در هرسال) تشکیل‌شده است، در هر فصل در مرحله اول که 3 ماه به طول می‌انجامد، این شتاب‌دهنده به تأیید فرضیه‌ها و ایده‌های استارت‌آپ ها و بررسی چالش‌ها و روش‌های حل مسئله برای رونق کسب و کار هریک از طرح‌های استارت‌آپ هایش می‌پردازد و در پایان آن هر تیم یک پروتوتایپ از تلاش 3 ماه خود ارائه می‌دهد، در 3 ماه دوم این شتاب‌دهنده با دوره‌های آموزشی، نشست‌ها و متدهای خود به تکمیل طرح‌هایی که در مرحله پروتوتایپ انتخاب‌شده‌اند، می‌پردازد و در پایان این 6 ماه، جلسه روز ارائه به کمپانی‌های بزرگ و سرمایه‌داران یا همان Demo Day برگزار می‌شود.

 در طول این دوره‌ها "Movida" خدمات خود را به 5 بخش زیر تقسیم می‌کند:

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی
  • ایجاد شبکه‌های ارتباطی در راستای کسب و کار های مختلف شرکت‌کنندگان
  • مشاوره و راهنمایی در جهت ارتقا سطح محصول و کسب و کار تیم‌ها
  • اختصاص مکانی به‌عنوان دفتر تیم‌های شرکت‌کننده
  • تهیه فاند و منابع مالی در جهت نزدیک شدن تیم‌ها به هدفشان

 

مانند شتاب‌دهنده دیگر ژاپنی "Open Network Lab" که در قسمت قبل در مورد آن بحث شد، تبلیغات شتاب‌دهنده "Movida" نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر و همچنین از خبرنامه‌هایی که بر روی وب‌سایت "Movida" قرار می‌گیرد، انجام می‌شود.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.