آخرین مقالات

معرفی شتاب‌دهنده فاندرفیول

معرفی شتاب‌دهنده فاندرفیول

 تعریف مدل برنامه و جامعه هدف

فاندرفیول یک شتاب‌دهنده رده‌بالا در کاناداست که برنامه آن بر مربیان تکیه دارد.  به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین شتاب‌دهنده‌ها، فاندرفیول در مدت 2 سال، 37 استارتاپ را تحت پوشش قرار داده است. این شتاب‌دهنده توسط ریل ونچرز راه‌اندازی شد و در شهر مونترال قرار دارد. تیم مدیریت فاندرفیول در جامعه حضور بسیار فعالی دارد و تجربیات گسترده‌ای از همکاری با شتاب‌دهنده آمریکایی تک استارز دارد. این برنامه هر سه ماه یکبار، بر روی یک زمینه خاص متمرکز می‌شود. مثلاً اصلاح، راه‌اندازی، جذب. برخی از مشهورترین خروجی‌های این برنامه: اپیلاجر که یک نرم‌افزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی مراسم است و اوپرانا که یک برنامه مدیریت فایل‌ها روی موبایل و وب است. 

این شتاب‌دهنده برای کسب‌وکارهای پذیرفته‌شده، 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کند و درازای آن 9 درصد سهام آن کسب‌وکار را در اختیار می‌گیرد. این مبلغ می‌تواند تا 100 هزار دلار افزایش پیدا کند و علاوه بر آن، امکان دسترسی به کارآفرینان مجرب، سرمایه‌گذاران آنجل، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرخطر را نیز فراهم کرده و بیش از 400 هزار دلار خدمات دیگر ارائه می‌کند. به‌صورت دقیق‌تر، پس از انتخاب به‌عنوان ورودی، 50 هزار دلار بودجه درازای 6 درصد سهام شرکت به استارت‌آپ تعلق می‌گیرد. اگر شرکت سخت‌افزاری باشد، می‌تواند 100 هزار دلار بودجه درازای 9 درصد سهام شرکت دریافت کند. اگر استارت‌آپ در روز دمو دی به‌عنوان یک کسب‌وکار آماده انتخاب شود، می‌تواند 150 هزار دلار دیگر از سوی BDC دریافت کند. 

فاندرفیول معمولاً طرح‌های کسب‌وکاری که در حوزه وب و موبایل و بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنند، پذیرش می‌کند. 

نقطه آغاز و پایان برنامه

برنامه این شتاب‌دهنده به مدت 12 هفته طول می‌کشد. برای دوره پاییز سال 2015، از 1 آوریل امکان ارسال طرح‌ها وجود دارد و 30 ژوئن فرصت ارسال طرح‌ها به اتمام می‌رسد. این برنامه از 8 سپتامبر آغاز شده و 2 دسامبر، روز دمو دی می‌باشد. 

همان‌طور که اشاره شد، فاندرفیول رویداد دمو دی برگزار می‌کند. در این روز در انتهای برنامه، کارآفرینان در برابر سرمایه‌گذاران، اعضای شتاب‌دهنده و جامعه استارت‌آپ قرارگرفته و سعی می‌کنند برای کسب‌وکار خود منابع مالی کسب کنند. بیش از 800 نفر در روز دمو حضور می‌یابند که 200 نفر از آن‌ها در جایگاه ویژه هستند. این کار فرصت ویژه‌ای برای کارآفرینان است که طرح خودشان را در برابر سرمایه‌گذاران آمریکایی، اروپایی و کانادایی، رسانه و جامعه استارت‌آپ ها به نمایش بگذارند. 

 

شکل 1. محیط فاندرفیول

نحوه ارسال و دریافت طرح‌ها

شیوه ارسال طرح‌ها به این صورت است که فاندرفیول از فرم‌های طرح کسب‌وکار برای دریافت طرح‌ها استفاده نمی‌کند زیرابه نظر آن‌ها، این شیوه منسوخ‌شده است. علاوه بر این، کسب شناخت خودِ اعضای تیم نیز برای فاندرفیول مهم است. فرم آنلاین باید پر شود که از سایت angel.co امکان‌پذیر است. ظاهراً ویدیوهایی باید توسط تیم‌ها تولید شود که در آن تیم‌ها به ارائه کسب‌وکار خود بپردازند. این ویدیوها باید برای ثبت‌نام آپلود شوند. در این ویدیوها باید نشان داده شود که اعضای تیم چه کسانی هستند و توضیح دهند که چه طرحی دارند و چرا می‌خواهند در این برنامه حضور پیدا نمایند. 

جامعه هدف

هرسال صدها تیم در این برنامه شرکت می‌کنند و فقط 20 تیم انتخاب می‌شوند تا در دو دوره سه ماهه این شتاب‌دهنده حضور پیدا کنند. فرآیند ارسال درخواست برای همه گروه‌ها آزاد است. 

در میانه‌سال 2013، فاندرفیول برای سه گروه برنامه ارائه داد و 37 استارت‌آپ را تحت حمایت قرارداد. 

ملاک ارزیابی

در ارزیابی طرح‌ها توجه ویژه‌ای به تیم ارائه‌دهنده می‌شود، زیرا داشتن افراد باصلاحیت به‌اندازه خود ایده مهم است. خلاقیت، متعهد بودن، استقامت جزو معیارهای پذیرش طرح‌ها می‌باشد. 

 

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.