آخرین مقالات

معرفی دو پلتفرم نوآوری باز ۲

معرفی دو پلتفرم نوآوری باز ۲

در این مقاله قصد داریم تا در ادامه سلسله مقالات مربوط به نوآوری باز دو پلتفرم دیگر برای نوآوری باز را معرفی کنیم.

پلتفرم Imaginatik

نحوه کار: خدمات این پلتفرم به شرکت‌ها در سه حوزه تقسیم‌بندی می‌شود: 

1) ارایه مشورت (Advisory): در این بخش این پلتفرم به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فضاهای خالی و فرصت‌های جدید را پیدا کرده و بررسی تاثرات مناسب ایجاد تغییر در سراسر اکوسیستم شرکت خود بپردازند. این پلتفرم با ایجاد ارتباط با کارکنان، مشتری و سایر افراد مرتبط با کسب‌و‌کار مورد نظر، ایده‌های آن‌ها را دریافت کرده و بهترین ایده‌ها را که ماندگاری دارند به شرکت مورد نظر معرفی می‌کند و با بررسی فرآیندهای مختلف یک نوآوری و ایجاد ایجاد سنجش‌ و مکانیزم‌های مالی مناسب به مدیریت فرآیند نوآوری کمک می‌کند. این پلتفرم با ایجاد ارتباط ایده‌ها با استراتژی سازمانی، ساخت یک فرآیند پایدار و فرهنگ نوآوری به بهبود فرآیند نوآوری کمک می‌کند.

2) نرم‌افزار (Software): این نرم‌افزار دارای زیربخش‌هایی است که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند.

- بخش Innovation Central: این بخش مختص به جمع‌آوری ایده‌ها، تعریف مفاهیم و اختصاص منابع به پروژه‌های مختلف نوآوری است. این بخش دارای ابزارهای ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری و تجزیه و تجلیل است که به شرکت‌ها در ایجاد یک برنامه نوآوری در سطح استاندارهای جهانی کمک می‌کند.

- بخش Discovery Central: این بخش مختص به پیدا کردن ایده‌ها، خرد کردن و ترکیب کردن ایده‌ها برای ایجاد فرصت‌های جدید است. این بخش در کشف روندها و پیش‌بینی بازار به شرکت‌ها کمک می‌کند.

- بخش Result Engine: این بخش وظیفه مدیریت فرآیندهای پروژه و نمونه کارها را بر عهده دارد و داری زیر بخش‌هایی مانند داشبورد اجرایی، گردش کار، مدیریت پروژه و عیب‌یابی نمونه کارها است.

این نرم‌افزار 15 سال است به مشتریان مختلف ارایه خدمات می‌کند و طی این سال‌‌ها در بیش از 99.9 % مواقع در دسترس بوده است زیرا از چندین سرور در ایالات متحده و انگلستان می‌کند تا سرویس‌ها دچار وقفه نشوند و برای ایجاد اطمینان از دسترسی همیشگی به اطلاعات در هر ساعت از اطلاعات فایل پشتیبان (Backup) ایجاد کرده و در دو سروری که مختصی ایجاد پشتیبان اطلاعات هستند ذخیره می‌کند. این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های امنیتی فراوانی است که محافظت از پایگاه داده، بررسی عملکرد افراد و فایروال‌های مختلف از جمله این موارد است.

3) تجزیه و تحلیل (Analytics): این بخش متشکل از 4 فرآیند است که به تشریح هر کدام می‌پردازیم:

- پیدا کردن متخصصین، ارتباطات و افراد تاثیرگذار: متخصصین عوامل کلیدی در توسعه با کیفیت ایده‌ها هستند و ایجاد ارتباط با افراد تاثیرگذار از جمله عوامل حیاتی پرورش ایده‌ها می‌باشند. متاسفانه در بسیاری از سازمان‌های این افراد نادیده گرفته می‌شوند و در لایه‌های پنهانی بروکراسی باقی می‌مانند. این پلتفرم با استفاده از الگوریتم‌های تخصصی این افراد و نقش‌های کلیدی را شناسایی می‌کند.

- جداسازی، مرتب‌سازی و خوشه‌بندی ایده‌ها: متاسفانه بیشتر برنامه‌های نوآوری محدود به توانایی و قابلیت‌های تصمیم‌سازان به خواندن و اولویت‌بندی درست ایده‌ها می‌باشند. این پلتفرم با استفاده از روش‌های گوناگون، ایده‌های مناسبی که دارای محبوبیت زیاد و محتوای منحصر به فرد هستند را پیدا کرده و باعث تقویت آن‌ها می‌شود.

- توسعه ایده‌ها و ارزش‌های پنهان و تبدیل آن‌ها به نوآوری: تعداد کمی از نوآوری‌های بزرگ در ابتدا توسط افراد مختلف درک می‌شوند و یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت داشتن یک پایگاهی از ایده‌های مختلف و انباشته است. این پلتفرم با استفاده از ابزارهای گوناگون به تسهیل، مرور و جستجو پرداخته و شانس تشخصیص ایده‌های ناب موجود در پایگاه داده را افزایش می‌دهد.

مطالعه موردی: این پلتفرم به شرکت Goodyear در زمینه ایده‌های جمع‌سپاری بوسیله تسهیل نوآوری مشترک با عرضه‌کننده‌های استراتژیک در رویداد نوآوری این شرکت کمک کرده است. 32 شریک استراتژیک در این برنامه شرکت کرده و بر روی 18 چالش فنی که توسط متخصصین داخلی شرکت Goodyear مطرح شده بود کار کردند.

برخی از مشتری‌ها: شرکت Walmart، Nasa و شرکت بیمه Chubb.

 

پلتفرم Hype

نحوه کار: یک شرکت آلمانی است که متخصص مدیریت نوآوری می‌باشد و در زمینه‌های تولید ایده، توسعه مفهوم فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. ویژگی‌های این پلتفرم در 4 بخش دسته‌بندی شده‌اند که عبارتند از:

1) ایجاد تعامل پایدار: استفاده از جمعیت و جلب توجه آن‌ها یکی از مهمترین بخش‌ها در فرآیند یک برنامه نوآوری پایدار است. این پلتفرم برای پرداختن و همگام‌سازی سناریوهای مختلف فرهنگی، ویژگی‌های متناسب با آن فرهنگ را ایجاد کرده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

- امتیازدهی: با استفاده از این مشخصه می‌توان به تلاش‌ها، فعالیت‌ها و خلاقیت‌ها در راه ایجاد نوآوری امتیاز تخصیص داد.

- رتبه‌بندی فعالین نوآوری: با استفاده از روش رتبه‌بندی این پلتفرم، می‌توان با شناسایی صاحبان ایده‌های برتر به تعامل بیشتر با آن‌ها پرداخت.

- ایجاد رقابت: ایجاد رقابت بین افراد حاضر در جامعه هدف برای ارایه ایده‌های تجاری و ثبت آن‌ها در پایگاه داده پلتفرم.

- ایجاد ارتباط دائم: ایجاد ارتباط دائم با افراد حاضر در جامعه و تعامل با آن‌ها.

2) رسیدگی و تجزیه حجم وسیع اطلاعات: هنگامی که میزان مشارکت بالا است، حجم وسیع داده‌های ایجاد شده می‌تواند خسته‌کننده باشد و رسیدگی به آن‌ها را غیر ممکن سازد. این پلتفرم از ابزارها و روش‌های مناسبی را برای مدیریت حجم‌های بالای اطلاعات سود می‌برد که عبارتند از:

- پیدا کردن سریع پیشنهادات تکراری و مشابه با بررسی خودکار ایده‌ها.

- پیشنهاد بررسی جالب‌ترین ایده‌هایی که توسط جامعه هدف شما به عنوان ایده مفید انتخاب شده‌اند.

- تحقیق و بررسی در مورد ایده‌ها و ارایه راه‌حل‌های ممکن.

- پشتیباتی از همکاری بین افراد و همکاری در نوآوری.

3) استقرار شرکت‌های رده بالای جهانی در این پلتفرم: هنگامی که شرکتی نیازمند پیدا کردن یک شریک با تجربه و مناسب در زمینه‌های کاری خود می‌باشد می‌تواند شرکت مورد نظر خود را در میان شرکت‌های حاضر در این پلتفرم پیدا کند. علاوه بر این مقیاس‌پذیری، امنیت قوی و دارا بودن ابزارهای کارآمد IT دغدغه‌های شرکت را به حداقل رسانده تا تنها به کسب‌و‌کار متمرکز شود. روش‌های مورد استفاده این پلتفرم در این بخش عبارتند از:

- امکان بهره‌گیری از سیستم با زبان‌های مختلف و پشتیبانی از پلتفرم با زبان‌های مختلف.

- کنترل کردن دسترسی‌ها به سیستم و امکان تعریف محدوده فعالیت برای افراد.

- دارا بودن ماژول‌های مختص پشتیبانی از اختراعات برای محرمانه نگه داشتن این اختراعات.

- ایجاد امنیت در تبادل داده‌ها توسط ایجاد APIهای مخصوص برای پلتفرم.

4) اداره امور و تهیه گزارش: این پلتفرم شاخص‌های کلیدی موفقیت را در دراز مدت ردیابی کرده و با روش‌های هوشمند از میزان دقت در این بخش اطمینان حاصل پیدا می‌کند. ابزارهای گزارش‌دهی این پلتفرم شکل‌ها و نمودارهای شفافی را برای برداشت اطلاعات مفید فراهم می‌کند. برخی از ویژگی‌های این بخش عبارتند از:

- زیر نظر داشتن سرمایه‌گذاری‌های صورت پذیرفته با ایجاد تصاویر واقعی از وضعیت نمونه‌ کارها.

- ذخیره‌سازی تمام فرآیندهای صورت پذیرفته در زمینه ایده‌ها، مفاهیم و پروژه‌ها.

- ایجاد گزارش‌های مدیریتی در فرمت‌های Word و Powerpoint.

- ایجاد نمودار و شکل‌های کلیدی از توسعه ایده‌ها، مفاهیم و پروژه‌های و پشتیبانی از فرمت Excel.

5) تصمیم‌گیری موثر و کارآمد: تفاوت بین یک نوآوری و ایده ساده در اجرا شدن یا نشدن است و تصمیم‌گیری برای اجرای یک ایده که منجر به نوآوری می‌شود فرآیند بسیار مهمی است. این پلتفرم دارای ابزارهای مناسب جهت تصمیم گیری موثر و کارآمد است. برخی از ویژگی‌های این بخش عبارتند از:

- افزایش سرعت در ارزیابی‌ها.

- ارزیابی ایده‌ها با استفاده از معیارهای متفاوت و منعطف.

- ردیابی پروژه‌های نوآوری با استفاده از نقاط عطف و مدیریت وظایف.

مطالعه موردی: این شرکت مسئول استفاده از پلتفرم خود برای افزایش نرخ مشارکت در فرآیند بررسی افزایش قابل توجه صرفه‌جویی در هزینه شرکت Osram بود که نتایج بسیار درخشانی از این مطالعه در زمینه صرفه‌جویی در هزینه این شرکت حاصل شد.

 

برخی از مشتری‌ها: شرکت Nokia Siemens، شرکت General Electric، شرکت Airbus، شرکت Bosch و شعبه سن‌دیگو دانشگاه کالیفرنیا.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.