آخرین مقالات

سرمایه‌گذاری و تامین مالی موفق شرکت‌های فعال در حوزه نانوفناوری

سرمایه‌گذاری و تامین مالی موفق شرکت‌های فعال در حوزه نانوفناوری

فناوری نانو فرصت‌های بزرگ و جدیدی را برای دانشمندان، مهندسان و کارآفرینان فراهم می‌کند تا بتوانند در حل برخی از مسائل و مشکلات پیش‌روی بشر شرکت نمایند. نوآوری‌های مبتنی بر فناوری نانو که به طور موفقیت‌آمیز و به صورت محصولات و فرآیندهایی ماندگار تجاری شده‌اند، می‌توانند تمامی صنایع را متحول ساخته و کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را ارتقا دهند.

مسیری که از ایده تا تجاری‌سازی محصولات یا فرآیندهای ماندگار وجود دارد طولانی است. فاز تحقیق و توسعه به خصوص هنگامی که به نوآوری‌های نانوفناورانه منجر می‌شود روندی به نسبت طولانی دارند. علاوه بر این، پیش‌بینی مدت‌زمان دقیق این فاز دشوار است و تا به ثمر نشستن ایده، شفاف‌شدن آن ممکن نیست. این فاز طولانی تحقیق و توسعه نه‌ تنها یک سرمایه‌گذاری اساسی در زمان و تلاش نیاز دارد، بلکه به مقدار به نسبت زیادی سرمایه‌گذاری مالی احتیاج دارد. علت این امر، عدم وجود درآمد برای جبران هزینه‌ها در طول این فاز طولانی است.

اگر چه سازمان‌های بزرگ در صنعت از فناوری شیمیایی تا رایانه به خودی خود، سرمایه‌گذاری سنگینی در کاربردهای نانوفناوری انجام داده‌اند، اما همچنان این حوزه فرصت‌های زیادی برای کارآفرینان پیشنهاد می‌دهد تا کسب‌وکارهای جدیدی را پایه‌گذاری کنند. در آلمان به تنهایی، تا پایان سال 2008، 750 شرکت وجود داشتند که در توسعه و افزایش مقیاس محصولات و فرآیندهای مبتنی بر فناوری نانو در طول بخش‌های مختلف زنجیره ایجاد ارزش دخیل بوده‌اند. بیش از 63 هزار نفر در این شرکت‌ها کار می‌کنند.

به زمانی که از آغاز ایده تا معرفی موفق به بازار سپری می‌شود، "دره مرگ (valley of death)" می‌گویند. در این فاز بیشتر فعالیت‌های اقتصادی جدید شکست می‌خورند. به طور کلی علت بسیاری از این شکست‌ها عدم غلبه بر یکی از چهار ریسک استارت‌آپ است. برای هر استات‌آپ، بدون توجه به صنعتی که در آن است، لازم است تیم مدیریت به دقت چهار جنبه ریسک را در نظر گرفته‌ و به درستی بداند چگونه این موارد ممکن است موفقیت یا شکست کسب‌وکار ریسک‌پذیر آن‌ها را تعیین نماید.

فناوری: "ما می‌توانیم آن را بسازیم؟" آیا ما قادر به ساخت محصول یا تجهیز مورد نظر خواهیم بود؟ تولید آن چقدر دشوار است؟ آیا مالکیت طراحی فرآیند و محصول تولیدی کلیدی را می‌توان از طریق پتنت حفظ نمود؟

تیم: "آیا ما می‌توانیم ایده‌ها را اجرایی کنیم؟" آیا شرکت ما می‌تواند در جایگاه‌های کلیدی افراد درستی را قرار دهند؟ آیا این افراد مهارت و تجربه لازم را دارند؟ آیا تیم ما می‌تواند مفاهیم کسب‌وکاری را پیاده‌سازی کند؟

بازار: "آیا افراد این محصول را می‌خرند؟" بازار برای محصول برنامه‌ریزی‌شده ما چه رفتاری را نشان می‌دهد؟ مشتریان بالقوه ما چه کسانی هستند؟ رقبای ما چه کسانی هستند؟ آیا می‌توانیم محصول را با قیمتی بفروشیم که به ما منفعت برسد؟ چگونه محصول باید به بازار معرفی شود؟

پول: "چگونه ما پرداخت‌ها را انجام دهیم؟" آیا ما دسترسی کافی به سرمایه و نقدینگی داریم؟ اگر نداریم، چگونه می‌خواهیم تامین مالی اضافی را صورت دهیم؟ برنامه مالی چقدر دقیق و واقعی است (نه فقط در محل درآمدهای آینده، بلکه در هزینه‌های پروژه نیز آیا این دقت و واقعیت در نظر گرفته شده است)؟  

این آخرین جنبه از تامین مالی استارت‌آپ است که معمولا لغزنده‌ترین بخش برای کارآفرینان انگیزشی (به خصوص برای آن‌هایی که با پیش‌زمینه علمی یا فنی می‌آیند و مقدار کمی تجربه در موضوعات عملی کسب‌وکار دارند) محسوب می‌شود.

برای تبدیل نوآوری‌های نانوفناوری به محصولات و فرآیندهای موفق تجاری، و کسب پتانسیل کامل کسب‌وکار، لازم است سرمایه‌گذار استارت‌آپ نانوفناوری، منبع مالی مطمئنی در مراحل اولیه کار در اختیار قرار دهد. این راهنما برای کمک به سرمایه‌گذاران استارت‌آپ نانوفناوری با هدف شکل‌دهی برنامه‌هایشان تهیه شده است. در این راهنما توجه ویژه‌ای به جنبه‌های مالی استارت‌آپ‌های نانوفناوری شده است. همچنین سوالات معمول در این حوزه پاسخ داده شده‌اند.

این مقاله مروری با هدف آشنایی کارآفرینان بالقوه فناوری نانو نوشته شده است. این افراد تمایل دارند فهم بهتری از آنچه تامین سرمایه ریسک‌پذیر می‌تواند برای آن‌ها انجام دهد داشته باشند و بدانند به چه مقتضیاتی نیاز دارند تا آن‌ها را به سمت دستیابی موفق به یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر سوق دهد.

مقالاتی که در این حیطه نوشته شده‌اند در ادامه آورده شده است. در این مقالات شما می‌توانید جواب بیشتر سوالات خود را بیابید و اطلاعاتی عملی در مورد موضوعات اساسی که هر کارآفرین نانوفناوری (در هنگام روبرویی با سرمایه‌گذار) با آن مواجه می‌شود را در بیاورید. مجموعه مقالات مذکور با هدف پاسخ به سوالات زیر نوشته شده‌اند:

(1) آیا من یک کارآفرین هستم؟ آیا من شرایط آن را دارم؟

(2) من چگونه می‌توانم بازار ایده محصولم را بدانم؟

(3) چه نوع تامین مالی برای کسب‌وکار ریسک‌پذیر جدید وجود دارد؟

(4) چگونه می‌توانم سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر صحیح و درستی را برای خودم شناسایی کنم؟

(5) چگونه ایده خود را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر ارائه کنیم؟

(6) مراحل اصلی و کلیدی برای اتمام رابطه با سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر چیست؟

(7) یک برنامه کسب‌وکار خوب چه شکلی دارد؟

این متن‌ها را بخوانید و به آن فکر کنید. اگر شما به این نتیجه رسیده باشید که استارت‌آپ برای شما مناسب نیست، اکنون حداقل شما خواهید دانست چه درگیری‌هایی دارد و چگونه دیگران ایده‌های خود را به کسب‌وکار تبدیل می‌کنند. از طرف دیگر، اگر شما اکنون بیش از هر موقع دیگری مصمم شده باشید که ایده خود را جلو ببرید، ما آرزو می‌کنیم که این راهنما برای شکل‌دهی به مفهوم و ایده‌اتان مفید باشد و شما را به سمت یک برنامه کسب‌وکاری ارزشمند پیش ببرد.

منبع

http://www.nanowerk.com/nanotechnology/investing/funding_nanotechnology_companies_1.php

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.