آخرین مقالات

ده عادت بد که مانع موفقیت کسب و کارتان می‌شوند

ده عادت بد که مانع موفقیت کسب و کارتان می‌شوند

هر کارآفرینی خواهان موفقیت در کسب و کا خودش است اما واقعیت تلخی که وجود دارد اینکه تنها تعداد محدودی پس از یکی دو سال از شروع استارتاپ‌شان همچنان به راه خود ادامه می‌دهند. دلیل آن هم رهبری ضعیف‌شان است.

شما باید با یک ایده منحصر بفرد و ارزشمند شروع کنید و تیمی از افراد با انگیزه و با استعداد را تشکیل دهید اما حتی بهترین زمان‌بندی‌ها و برنامه‌ها نیز جبران‌کننده خطاهای مدیریتی نیستند.

قطعا مشکلات و سختی‌ها برای هرکسی ممکن است رخ دهند. منظور از این مصیبت‌ها دعواهای حقوقی، رقابت‌های ناگهانی و شکست در شروع کار است. اما بندرت این وقایع عامل شکست یا رکود یک استارتاپ هستند. مشکل اصلی ده عادت بد هست که شما به آنها بی توجهید اما رفته رفته بازدهی و جنب و جوش شرکت‌تان را پایین می‌آورند. زمانی را برای شناسایی و حذف این ده عادت بد کارآفرینی در شرکت خود صرف کنید.

  • تمرکز بروی موارد زیاد در یک مرتبه

کارآفرینی در طول زمان می‌تواند خسته‌ و گیج‌کننده باشد. شما به عنوان  یک کارآفرین هر روز باید نقش‌های زیادی را ایفا کنید. مسئولیت‌های زیادی را بر عهده بگیرید و ایده‌های جدیدی بزنید. هرچند باید روی بزرگترین الویت‌تان نیز تمرکز کنید، در غیر اینصورت تلاشهای‌تان به کارهای خیلی کوچکی تبدیل می شوند که نتیجتا به هیچ کار بزرگ و مهمی در هیچ زمینه‌ای نمی‌انجامد.

  • تمرکز زیاد روی یک مورد خاص

امکان تمرکز بروی عادت‌های متناقض وجود دارد. تمرکز شدید روی یک هدف یا یک مسئولیت بطوریکه سایر بخش‌های کسب و کارتان را نادیده بگیرید. برای مثال شما باید بروی راه‌اندازی کسب و کارتان حساس باشید اما آیا به آنچه در ماه‌های پس از راه‌اندازی باید انجام دهید فکر کرده‌اید؟

  • تاخیر ساخت سیستم‌ها و فرآیندها

در اوایل توسعه شرکت بیشتر کسب و کارها  آرام هستند. یکسری افراد جوان که در یک مکان نامعین کار می‌کنند و یکسری مشتری و یسری قانون، فرآیندها، رفتارها و سلسله مراتب وجود دارد. تعریف سیستم و فرآیند کار خیلی باب طبعی نیست. اما اگر می خواهید افزایش مقیاس دهید چنین کاری ضروری است.

  • امید بیش از حد

وقتی کسب و کار جدیدی دارید خیلی علاقمند به ثابت کردن خود به دیگران هستید و اگر شانس برنده شدن بهترین مشریان را می‌خواهید باید واقعیت را نگفته و در مورد توانایی‌هاتان گزافه گویی کنید. درست است؟ کاملا اشتباه است.

امید دادن بیش از حد یک راه حل کوتاه مدت است و در دراز مدت شما را با مشکلاتی مواجه می‌کند. در هر زمانی وعده کم از امید و وعده‌های زیاد بهتر است.

  • نپذیرفتن ریسک‌ها 

یکی از اصول موفقیت کارآفرینان ریسک کردن است. شروع یک تجارت خودش ریسک است. اما شما نمی‌توانید اینجا توقف کنید. شرکت‌های خوب همیشه وضعیت را ایمن نگه نمی‌دارند و مدام یک کار مشخص نمی‌کنند. چنین شرکت‌هایی مدام در حال آزمایش زوایا، سرویس‌ها و راه‌های مفید هستند. اجازه ثابت ماندن بخاطر عدم پذیرش ریسک را بخودتان ندهید.

  • شکست در محول کردن کارها

خیلی سخت است که مسئولیت‌هایتان را رها کنید مخصوصا وقتی که تجارت‌تان نوپاست. شما ممکن است به یکسری کارها متعهد باشید خواه کار کوچک باشد یا بزرگ، مربوط به آرزوهای کمالگراییتان باشد یا نه تعهدات کاریتان، به هر حال شما نمی‌توانید همیشه اینطور بمانید. یاد بگیرید که به هم تیمی‌هایتان اعتماد کنید و با توجه به لیاقت و کفایت فرد به آن‌ها کارهایی را محول کنید. این تنها راه گردآوری افراد به صورت سیستمی متحد است.

  • موشکافی

صحبت از مدیریت تیم است. در مقابل تمایل به موشکافی کردن کارمندان‌تان ایستادگی کنید. موشکافی منجر به خشم می‌شود. چون این کار هم نشان‌دهنده‌ی بی اعتمادی است و با الگوی کارهای سالم تداخل دارد. در حالیکه شما در حال کار هستید موشکافی در سایر جنبه‌های کار نکنید برای مثال هر روز بازنگری ترافیک سایت به شما در دیدن علایق کاربردان در طولانی مدت کمک نمی‌کند.

  • منفعل بودن به جای فعال بودن

این عادتی است که کسب و کارهای نوپا را نابود می‌کند بدلیل اینکه اجازه رخداد فجایع بالا را می‌دهد. کارآفرینان منفعل یک دوره را طرح ریزی می‌کنند و به چالش ها پس از رخدادشان می‌پردازند. اما کارآفرینان فعال همیشه مراقب چالش های بالقوه هستند بنابراین می‌توانند قبل از غلبه‌ی آن‌ها بر آن‌ها غلبه کنند.

  • نگرانی بیش از حد در رابطه با پول

بله پول مهم است اگر شما جریان نقدی یا سودآوری‌تان را نادیده بگیرید سازمان‌تان سقوط می‌کند. هرچند پول نباید تنها هدف شما باشد. تمرکزتان روی ساخت بهترین محصولی باشد که می‌توانید. و اینکه به تیم‌تان الهام ببخشید. تمام تمرکز و تلاش‌تان در این راستا باشد که همان رهبر ایده‌آل و رویایی باشید که همیشه و یا حتی در کار قبلی‌تان در ذهن داشتید.

  • وقت استراحت به خود ندادن

این امر بر کسی پوشیده نیست که اکثر کارآفرینان معتاد به کار هستند. ما کمکی به آن نمی‌توانیم بکنیم هرچه بیشتر کار می‌کنیم با فرآیندها و پروژه های بیشتری روبرو می‌شویم. هرچند یک حد نهایی سختی برای میزان سودمندی این کار اضافه هست. کار بیش از حد در روزهای زیاد منجر به فرسایش فیزیکی و ذهنی سلامتی شما خواهد شد. به تنهایی این عادات به نظر خیلی بزرگ بنظر نمی‌رسند اما وقتی تکرار می‌شوند در ارتباط با یکدیگر توانایی تخریب‌شان منجر به جلوگیری از رشد و پیشرفت کمپانی می‌شود. هرچقدر فعالتر باشید به این عادات بیشتر توجه می‌کنید و در حذف آن ها مصمم‌تر هستید. و شانس بیشتری برای رشد و سودآوری طولانی مدت کسب و کارتان خواهید داشت.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.