آخرین مقالات

ده روش که افراد باهوش آرامششان را حفظ می‌کنند

ده روش که افراد باهوش آرامششان را حفظ می‌کنند

توانایی مدیریت احساسات و حفظ آرامش در حین فشارهای عصبی، ارتباط مستقیمی با عملکرد یک کارآفرین دارد. تحقیقات به عمل آمده توسط موسسه TalentSmartروی بیش از 1 میلیون نفر نشان می‌دهد که 90 درصد افرادی که در کار خود به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند توانایی مدیریت استرس در لحظات بحرانی را دارند.

اگر تحقیقات مرا دنبال کنید نتایج شگفت انگیزم در ارتباط با آثار مخرب استرس بر ذهن و جسمتان را مشاهده می‌کنید (همانند مطالعه‌ی بیل که متوجه شد استرس طولانی به ناحیه‌ای از مغز که مسئول کنترل حرکتی است آسیب جدی وارد می‌کند). یک مورد تفکر غلط که در مورد استرس و اضطرابی که همراه با آن هست این است که این استرس "کاملا یک احساس ضروری است"! ذهن ما طوری ساخته شده که حداقل تا زمانی که ما یک سطحی از این احساس را نداشته باشیم کارکردن برایش سهت است. عملکرد ما با انجام فعالیت‌هایی که سطح استرسمان را در حد میانه نگاه خواهد داشت به سطح بالایی خواهد رسید. اگر این احساس استرس طولانی مدت نباشد برای بدن هم مضر نخواهد بود.

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، برکلی بیانگر یک جنبه‌ی مثبت از تجربه‌ی سطح میانی از استرس است، اما در ارتباط با اهمیت کنترل استرس نیز نکاتی را یادآور می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد که شروع استرس سلول‌های مغزی را فریب می‌دهد تا سلول‌های جدیدی رشد کنند که مسئول اصلاح حافظه‌اند. هرچند این اثر تنها زمانی که استرس متناوب است دیده شده است. اما اگر استرس برای مدتی بیشتر از چند دقیقه ادامه پیدا کند بر سلول‌های مغزی برای تولید سلول‌های جدید غلبه می‌کند.

بگفته‌ی کربی استرس‌های متناوب ذهنتان را هوشیارتر نگاه داشته و در این زمان عملکردتان بهتر خواهد شد. استرس‌های متناوب بخش عمده‌ای از زندگی حیوانات را تشکیل می‌دهد که در فرم تهدیدهای فیزیکی در محیطشان احساس می‌کنند. در زمان‌های قدیم این مورد برای انسان نیز بوده است. با گذشت زمان که ذهن انسان تکامل یافته و پیچیده‌تر شده  توانایی انسان در نگرانی و تمرکز روی وقایع منجر به تجربه‌ی استرس طولانی مدت هم بیشتر شده است.

علاوه بر افزایش بیماری‌های قلبی، افسردگی و چاقی، استرس عملکرد شناختی انسان را نیز کاهش می‌دهد. خوشبختانه بخش عمده استرس قابل کنترل است. افراد با عملکرد خوب استراتژی‌هایی دارند که در شرایط استرس‌زا به کار می‌برند. این استراتژی‌ها منجر به کاهش استرس صرفه نظر از وقایع زندگی شده و استرس این افراد را کوتاه مدت و متناوب کرده است.

من در زندگی استراتژی‌ افراد باهوش را در مواجه با استرس بکار می‌برم. آنچه در ادامه آمده ده مورد از بهترین این استراتژی‌هاست. بعضی از این استراتژی‌ها ممکن است مشهود باشند اما چالش اصلی در تشخیص به هنگام نیاز است و اینکه به رغم استرستان واقعا آن را اجرا کنید.

  • آنها قدردان داشته‌هایشان هستند

زمانی را برای فکر به این موضوع اختصاص دهید که آنچه شما قدردان آن هستید دقیقا چیزی است که باید انجام دهید. این کار خلق و خویتان را بهتر می‌کند چرا که 23 درصد از ترشح هورمون استرس بنام کورتیزول را کاهش می‌دهد. در تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا مشخص شده که افرادی که روزانه برای پرورش حس قدرشناسی کار می‌کنند رفاه جسمی، انرژی و حال بهتری دارند. احتمالا سطح کورتیزول در این امر نقش اساسی دارد.

  • از این سوال که"چه می‌شود اگر... " پرهیز می‌کنند

جمله چه می‌شود اگر.. همانند بنزین روی آتش استرس و نگرانی است. مسائل به میلیون‌ها جهت می‌توانند پیش روند و شما با پرسیدن مداوم این سوال زمان زیادی برای فکر در ارتباط با احتمالات گذرانده و برای کارهایی که شما را آرام می‌کنند و استرستان را تحت کنترل می‌آورند زمان کمتری اختصاص می‌دهید. افراد آرام بخوبی می‌دانند که چه می‌شود اگر.. تنها آن‌ها را به جایی می‌برد که نمی‌خواهند و یا دوست ندارند.

  • مثبت‌اندیش‌اند

افکار مثبت با توجه به تمرکز بر مسائلی که خالی از استرس هستند، استرستان را کاهش می‌دهند. بایستی به ذهن سرگردانتان با تفکر به موارد مثبت کمک کنید. وقتی همه چیز خوب پیش می‌رود و حال شما خوب است این امر نسبتا کار ساده‌ای است اما هنگامی که عملکردتان ضعیف و ذهنتان پر از افکار منفی است این موضوع یک چالش می‌باشد. در این زمان به روزتان و اتفاق مثبتی که رخ می‌دهد فکر کنید، هرچند کوچک باشد. اگر موضوعی در این روز نیست به موارد روزهای قبل و حتی هفته قبل فکر کنید. نکته اینجاست که باید موارد مثبتی داشته باشید که بتوانید با کمک آنها ذهنتان را آزاد کنید.

  • استراحت می‌کنند

با توجه به اهمیت کنترل استرس ، حضور در خارج از محل کار بسیار در کنترل استرستان کمک کننده است. وقتی مدام در حال کار باشید خودتان را در معرض یک مجموعه ثابت از عوامل استرس‌زا قرار داده‌اید. زمانی دست از کار بکشید و بخودتان استراحت بدهید. تلفن همراهتان را خاموش کنید. مطالعات نشان داده که کارهایی مثل توقف دریافت ایمیل‌ها سطح استرس را کاهش می‌دهد. تکنولوژی، ارتباطات مداوم را فراهم کرده و انتظار پاسخگویی 24 ساعت از شما دارند. لذت‌بردن از لحظات خارج از کار با دریافت ایمیلی که سلسله ذهنی را بهم می‌ریزد غیر ممکن است. اگر جدا کردن خودتان از وقایع مربوط به کار در پایان هفته چالش بزرگی است یک زمان‌هایی را کلا به استراحت اختصاص داده و آفلاین باشید. در اینصور ذهنتان آزاد شده و استرستان به طرز عجیبی کاهش می‌یابد. اگر نگران پیامدهای منفی این کار هستید ابتدا آن را در روزهای تعطیل هفته امتحان کنید. به مرور که زمان بیشتری را آفلاین باشید و همکارانتان نیز این موضوع را بپذیرند میزان زمانی که شما خارج از دسترس و ارتباط هستید رشد خواهد کرد.

  • مصرف کافئینشان را محدود می‌کنند

نوشیدن کافئین منجر به آزدسازی آدرنالین می‌شود که آدرنالین منبع پاسخ‌های مبارزه یا گریز است، یک مکانیزم بقا که شما را مجبور می‌کند برخاسته و هنگام مواجه با خطر مبارزه کنید. این واکنش در برخورد با تعقیب یک خرس مناسب است اما در پاسخ به یک ایمیل کوتاه به هیچ ‌وجه مناسب نیست. در این هنگام احساستان بر رفتارتان غالب می‌شود و استرسی که کافئین ایجاد می‌کند زیاد است.

  • می‌خوابند

هنگامی که شما می‌خوابید ذهنتان به معنای واقعی کلمه شارژ می‌شود، بنابراین هنگامی که برمی‌خیزید کاملا هوشیارید. حافظه، خودکنترلی و توجهتان هنگامی که به مقدار کافی یا به نحوه‌ی درست  نمی‌خوابید کاهش می‌یابند. کمبود خواب سطح استرستان را حتی بدون حضور عوامل استرس‌زا افزایش می‌دهد. پروژه‌های استرس‌زا معمولا برایتان بی‌خوابی می‌آورد اما یک خواب خوب منجر به کنترل بهتر اوضاع خواهد شد.

  • با خودشان صحبت‌های منفی نمی‌کنند 

یک مرحله مهم در مدیریت استرس این است که از صحبت‌های منفی در زندگی روزمره پرهیز کنید. هر چه بیشتر بر افکار منفی تمرکز کنید بیشتر به آنها نیرو می‌دهید. بیشتر این افکار منفی صرفا فکرند و واقعیت ندارند. هنگامی که به موارد منفی و بدبینانه درونتان گوش می‌دهید زمان آن است که آنها را متوقف و یادداشت کنید. می‌بایست کارتان را متوقف و آنچه فکر می‌کنید را یادداشت کنید. هنگامی که این افکار منفی را کاهش دهید در ارزیابی آنها صریحتر و منطقی‌تر خواهید شد. با شما شرط می‌بندم که کلماتتان هیچگاه درست نیستند شما از کلماتی همچون "هرگز" "هیچ وقت" "اصلا" استفاده می‌کنید. اگر هنوز به نظرتان جملاتتان حقیقی است آن‌ها را روی کاغذ نوشته و به یک همکلاسی و یا دوست معتمدتان بدهید. وقتی اینطور حس می‌شود که همه چیز همیشه و یا هرگز رخ نمی‌دهد درواقع تمایل طبیعی ذهن شما به تشدید یک رخداد است. شناسایی و برچسب به افکارتان به عنوان فکر با جدا کردن آن‌ها از حقایق به شما در رهایی از سیکل منفی و حرکت به سمت نگرش مثبت کمک کننده خواهد بود.

  • دیدگاهشان را دوباره شکل می‌دهند

محدودیت‌های زمانی غیرمنطقی، کارفرمایان بی رحم و ترافیک خارج از کنترل دلایل استرس ما در همه‌ی زمان‌هاست. ما قادر به کنترل شرایط نیستیم اما چگونگی پاسخ به آن‌ها را می‌توانید کنترل کنید. بنابراین پیش از آنکه زمانی را صرف بعضی کارها کنید زمانی برای چشم اندازتان بگذارید. اگر از زمانی که به آن نیاز دارید مطمیئن نیستید به دنبال سرنخ‌هایی باشید که متناسب با منبع استرستان نیست. اگر خیلی به جملاتی مثل "همه چیز اشتباه است" "هیچ چیز خوب پیش نمی‌رود" فکر می‌کنید پس نیازمند بازسازی موقعیت هستید. یک راه‌کار برای اصلاح این موقعیت ناکارآمد این است که موارد ویژه‌ای که واقعا خوب پیش نمی‌روند و یا غلط هستند را لیست کنید. احتمالا با موارد کمی مواجه خواهید شد و حوزه این موارد استرس‌زا کاهش خواهد یافت و محدودتر از آنچه بنظر می‌آید خواهند بود.

  1. نفس می‌کشند

ساده ترین کار برای آنکه استرستان کم شود کارهایی است که باید هر روز انجام دهید: نفس کشیدن. تمرین در لحظه‌‌بودن با نفستان به شما آموزش می‌دهد که به مغزتان آموزش دهید که تنها بر وظیفهف‌ای که در دست دارید متمرکز شوید. هنگامی که احساس استرس دارید چند دقیقه‌ای روی تنفستان متمرکز شوید درب‌ها را بسته و عوامل حواس پرتی را دور کنید. روی صندلی نشسته و تنها نفس بکشید. هدف این است که تنها تلاشتان روی نفس کشیدن باشد که مانع سرگردانی ذهنتان خواهد شد. در ارتباط با چگونگی احساس دم و بازدمتان فکر کنید. به نظر کار ساده‌ای است اما در زمان بیش از یکی دو دقیقه کار سختی است. طبیعی است که در ابتدای کار ممکن است افکار منفی مجددا سراغتان بیاند. در واقع این کار یک مبارزه واقعی است. سعی کنید تا 20 بار اینکار را ادامه دهید و دوباره از اول شروع کنید اگر اعداد را فرموش کردید مجدد از ابتدا آغاز کنید.

این‌کار ممکن است کمی ساده و حتی احمقانه بنظر برسد اما آرامش پس از آن بطرز عجیبی بالاست و اینکه چقدر افکار منفی راحت‌تر از شما دور خواهند شد که در غیراینصورت در ذهنتان مدام حضور داشتند.

  • از گروه دوستانشان استفاده می‌کنند 

وسوسه برانگیز است اما کاملا غیرمفید است که تلاش کنید هرکاری را خودتان انجام دهید. برای حفظ آرامشتان و پربار بودن زندگی باید نقاط ضعف خودتان را بدانید و در مواقع نیاز از کمک دیگران استفاده کنید. بدین معنا که هنگامی که با موقعیتی چالش برانگیز مواجه می‌شوید که بسیار برایتان مشکل است به جمع دوستانتان مراجعه کنید. هر کس افرادی را در محیط کاری‌ و خارج از آن دارد که در تیمش هستند و به او در خارج شدن از این موقعیت سخت کمک می‌کنند. این افراد را در زندگیتان شناسایی کنید و سعی کنید از کمک آنها در زندگی استفاده کنید. در بیشتر مواقع افراد دیگر راه‌حل‌هایی پ دارند که شما به ذهنتان نمی‌رسد چرا که آنها مثل شما احساسشان درگیر کار نیست. درخواست کمک از استرستان کاسته و ارتباطتان با افرادی که به آنها تکیه کرده‌اید را تقویت خواهد کرد.

خلاصه کلام

سرکوب استرس و توانمدسازی دو چیز متناقض‌اند. هر زمانی که استرستان بر شما غالب شد و تواناییتان را محدود کرد موارد بالا را انجام دهید تا توانمند شده و خودتان را کنترل کنید.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.