آخرین مقالات

برنامه استارتاپ ناب، روشی برای تبدیل کردن دانشمندان به کارآفرینان موفق

برنامه استارتاپ ناب، روشی برای تبدیل کردن دانشمندان به کارآفرینان موفق

زمانیکه "سوبرا سورش" به عنوان مدیر موسسه ملی علوم در سال 2010 انتخاب شد، بسیاری از اکتشافات جالب توجه که از طریق منابع دولتی مورد حمایت قرار گرفته بوند هرگز به مرحله تجاری‌سازی و عرضه به بازار نرسیده بودند. بنابراین او تصمیم گرفت تا مابین دولت و صنعت ارتباط بهتر و عمیق‌تری را ایجاد کند.  

البته این ایده، ایده جدیدی نبود. در طی سالیان متمادی، تلاش‌های بسیار زیادی برای ایجاد ارتباط ما بین دفاتر فناوری و نمایندگان دولت انجام شده بود. اما اقدام عملی برای انتقال محصولات تولید شده در آزمایشگاه‌ها به بازار فروش صورت نپذیرفته بود.

"سورش" و تیم همراهش تصمیم گرفتند تا بجای سازمان‌دهی عملکرد داخلی موسسه ملی علوم، دانشمندان را برای تبدیل شدن به کارآفرینان موفق یاری نمایند. برای این کار آن‌ها از مدلی استفاده کردند که در سیلیکون ولی نیز بکار گرفته شده بود. در برنامه‌ای با نام "آی کورپس" به تعداد بسیار زیادی از دانشمندان کمک می‌شود تا به کارآفرینان موفق تبدیل گردند. 

شکل‌گیری یک ایده

"ارول آرکلیک" همیشه می‌دانست که قرار است به یک کارآفرین تبدیل گردد، اما او برای تاسیس شرکت خود از یک روش غیر مرسوم استفاده کرد. بجای اینکه یک شرکت استارتاپی را تاسیس کند، دکتری خود را در رشته نوظهور مکانیک سیستم‌های میکروالکترونیک از دانشگاه ام آی تی دریافت کرد. بعد از آن او به مدت 6 سال در سیلیکون ولی به فعالیت پرداخت. پس از آن از او خواسته شد تا مدیریت موسسه ملی علوم را بر عهده بگیرد. "آرکلیک" به سرعت متوجه شد که باید تغییرات بسیار اساسی در دیدگاه‌های اولیه و برنامه‌های آن سازمان صورت پذیرد. 

 ایده اصلی ایجاد همبستگی مابین صنعت و دانشگاه بود. بعد از انجام این کار معجزه‌ای در پیشرفت فناوری بوقوع پیوست. آرکلیک می‌گوید: "من هرگز فکر نمی‌کردم که چنین رویدادی اتفاق بیافتد. در شروع کار در مقابل 400 پروژه‌ی تجاری قرار گرفته بودم که به مرحله تجاری‌سازی نرسیده بودند و دلیل اصلی برای شکست آن‌ها این بود که مردم در حال خلق راه‌حل‌هایی برای مشکلاتی بودند که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کرد. این همان موضوعی بود که ما می‌خواستیم تغییرش دهیم. 

"آرکلیک" وب‌لاگ "استیو بلنک" را که همانند کتاب وی بسیار جذاب بود مطالعه کرد. این کتاب درباره 4 قدم برای رسیدن به کشف حقیقت نام داشت. همین امر مقدمه‌ای برای ایجاد شرکت‌های استارتاپی ناب گردید. بنابراین او از "استیو" دعوت کرد تا با وی همکاری داشته باشد و ایده‌های ارائه شده در کتاب را در موسسه ملی علوم به مرحله اجرایی برساند. با کمال تعجب "استیو" برای انجام این کار اشتیاق بسیار زیادی از خود نشان داد. 

آن‌ها طرح 8 هفته‌ای را برای آموزش دانشجویان دوره کارشناسی و آشنایی آن‌ها با نظریات "استیو" در نظر گرفتند. دانشجویان به عنوان افرادی برای مدیریت و رهبری کارآفرینان تربیت می‌شدند و برای این کار دورسی را با اساتید و منتورهای باتجربه می‌گذرانند. بعد از آن، آن‌ها با موسسه‌ای غیر انتفاعی آشنا می‌شوند که در شتاب‌دهی فناوری فعالیت دارد.   

ارتقاء محصول تا افزایش تعداد مشتریان

یکی از اصول اساسی در فلسفه "استیو بلنک" این است که موسسان استارت‌آپ‌ها همواره با ایده‌ای در ظاهر اشتباه و ناکارآمد آغاز به کار می کنند. نکته اصلی برای رسیدن به موفقیت تشخیص نقص‌های موجود در ایده و بازسازی آن است. این کار باید قبل از اینکه منابع مالی شما به پایان برسد انجام پذیرد. به همین دلیل است که او به موسسان شرکت‌ها توصیه می‌کند تا قبل از اینکه به تولید یک محصول بپردازند با مشتریان خود صحبت کنند. در غیراینصورت ممکن است بعد از تولید محصول متوجه شوند که کسی طالب خرید محصول آ‌ن‌ها نمی‌باشد. 

منبع: HBR.org

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.