آخرین مقالات

استرس و کارآفرینی

استرس و کارآفرینی

من اگر استرس نداشتم هیچوقت هیچ کاری نمی‌کردم. 

هر کارآفرینی استرس‌های زیادی دارد اما هرکس به نحوی متفاوت آن را کنترل می‌کند. در ادامه در رابطه با انسانی که استرس را بعنوان یک ابزار انگیزشی در نظر می‌گیرد توضیح می‌دهیم. برای کاهش استرس بهترین کار این است که سریعا با کار دیگری خود را مشغول کنید. افراد دیگری راه های خلاقانه برای مقابله با استرس یافته‌اند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

بدلیل آنکه استرس بخشی از زندگی کارآفرینی شماست باید بتوانید هرچه زودتر از عهده کنترل آن بربیایید. یک بخش خوب از کتابم به نام "کارها در ابتدا دشوارند" در رابطه با آنچه من در دوره‌ی‌ طولانی مدت مدیرعاملی در سیلیکون ولی آموختم  و اینکه زمانی که من کسب و کار تولید ادوات نیمه‌رسانای خود را در بیش از 37 سال پیش آغاز کردم، است.

تعریف استرس چیست؟

تعریف استرس هم ایجاد و هم اثر را شامل می‌شود. در واقع استرس نوعی عملکرد بدن است که بموجب آن آسیب و دفرمه شدن رخ می‌دهد. از نظر فیزیولوژیک تعریف استرس پاسخ ویژه بدن به محرک‌هایی مثل ترس و یا درد است که برهم زننده یا در تداخل با تعادل فیزیولوژیک بدن هستند.

کسی را می‌شناسم که مدیرعامل یک شرکت سیستم‌های پردازنده مرکزی بود که شغلش استرس زیادی داشت (وقتی مبلغی در حدود دو  میلیارد دلار درآمد و کار هزاران نفر کارمند به روشن بودن کامپیوتر شما وابسته باشد طبیعتا شما استرس می‌گیرید) همین استرس منجر به بیماری زخم معده در وی شد. علت و معلول

استرس از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد. این عوامل می‌تواند به مسایل داخلی سازمان و یا عوامل بیرونی مربوط شود. استرس از یک نفر می‌تواند به سایرین منتقل شود. بسیاری از کارآفرینان استرس‌شان را به خانواده هم منتقل می‌کنند که اثر بدی بر خانواده، فرزندان و زندگی شخصی‌شان دارد. بعلاوه اینکه استرس‌های اجتماعی و خانوادگی را به محل کارتان منتقل کنید مانع عملکرد خوب و نیل به اهداف کاری‌تان می‌شود. کسب و کار به خودی خود استرس‌زا است. اعضای هیئت مدیره، همکاران، شرکا، سازمان‌های دولتی و حتی نوسانات اقتصادی تمرکز یک مدیر را برهم می‌زنند. بدترین مساله این است که هیچ یک از این موارد قابلیت از بین رفتن را ندارند. این موارد شما را هم شامل می‌شود. نحوه‌‌ی برخوردتان با استرس، کیفیت و موفقیت کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد.

دو رفتار در مقابل استرس

کارآفرینان بزرگ (از جمله شما) از استرس رنج نمی‌برند زیرا که از آن استقبال کرده و در راستای ارتقای کسب و کار خود استفاده می‌کنند. این موضع قدری عجیب به نظر می‌رسد اما آنچه برای افراد دیگر استرس ذهنی ایجاد می‌کند برای یک کارآفرین یک چالش جدید محسوب می‌شود. از نقطه نظر دیدگاه سازنده آن‌ها، مشکلات جنبه جذاب دیگری دارند. در هر صورت کارآفرین ذهن خلاقی داشته و هر مشکل جدیدی را به عنوان یک چالش دیده و از حل کردن آن لذت می‌برد. یکی از بزرگترین چالش‌ها برای یک کارآفرین همین مساله استرس است.

اما این تمایل بخودی خود کافی نیست. خیلی از استرس‌ها ناشی از مسائل مکانیکی نبوده و منشاش‌شان مربوط به مردم و کامندان شرکت است.

در اینجا ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان موفق و اینکه چگونه استرس‌های منفی را به عملکرد‌های مثبت تبدیل می‌کنند، آمده است.

خوش بینی: کارآفرینان ذاتا خوش‌بین بوده و متمرکز باقی می‌مانند. این را هم می‌دانند که با فعال و باهوش بودن شانس موفقیت‌شان بالاتر خواهد ماند.

شجاعت: این مهم، یک ویژگی ذهنی است که شما با مشکلات، بدون ترس مواجه می‌شوید. منبع ترس ناشناخته است. و شما یک ماشین آموزنده هستید. ناشناخته‌ها را رها کنید و شجاع باشید.

مردمی بودن: ارتباط درست با مردم داشته باشید در اینصورت هم آن‌ها راحت هستند و هم اینکه شما متوجه نیاز‌ها، نگرانی‌ها و علایقشان هستید. شما بواسطه‌ی مردم موفق می‌شوید بنابراین آن ها را خوب بشناسید.

پول نقد: هیچ کسب و کاری از در دست داشتن پول نقد زیاد آسیب نخورده است. موجودی شرکت را مدیریت کنید، از بدهی جلوگیری کنید و صرفه جو باشید. این موضوع مهم است و مانع وقوع بسیار از مشکلات در آینده می‌شود.

کارمندان خوب: در انتخاب کارمند به اندازه‌‌ی انتخاب همسر آینده خو اهمیت دهید. دلیل این امر رابطه‌ی طولانی مدتی است که با آنها خواهید داشت.

مشتریان خوب: شما قادر به انتخاب مشتری‌ها و بازار خودتان هستید. بهتر است به مجموعه‌ی کوچکی از کارمندانتان خدمات خوب ارایه بدهید و آن ها را خوشحال کنید تا اینکه به مجموعه‌ی بزرگی از افراد نامربوط به طور ضعیف خدمات ارایه دهید و به همان اندازه‌ بزرگی مجموعه نیز این افراد اذیت می‌شوند.

تیزبینی: همه چیز را با دقت نگاه کنید. خیلی زود خطرات را تشخیص خواهید داد. این موضوع یک پارانویا نیست. بله به این معناست که همه چیز در حال تغییر است و شما باید از این تغییرات آگاه باشید.

مصمم بودن و پشتکار داشتن: هرگز تسلیم نشوید. وقتی گزینه‌ی تسلیم را در ذهن می‌آورید این همان لحظه غلبه‌ی شک و تردید بر شماست. همیشه این تصور خوشبینانه را داشته باشید که شما هرگز صحنه را ترک نخواهید کرد.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.