آخرین مقالات

استارت‌آپ ویکند چیست؟

استارت‌آپ ویکند چیست؟

آپ گلوبال: این سازمان به دنبال پرورش و ساخت زیست‌بوم‌های کارآفرینی در آمریکا و جهان است. از سال 2013 تاکنون، آپ گلوبال توانسته برنامه‌های استارت‌آپ ویکند را به 100 درصد افزایش دهد، که در سال 2014 توانست 905 برنامه استارت‌آپ ویکند در 500 شهر از 135 کشور جهان برگزار نماید. این سازمان اکنون قدم‌های جدیدی برداشته که در آن می‌خواهد بخشی از شتاب‌دهنده استارت‌آپ تک‌استارز شود. این ادغام در واقع ترکیب دو شبکه کارآفرینی بسیار قوی است که اهداف مشابه و جهت‌گیری یکسانی دارند. برنامه‌های آپ گلوبال، که عبارتند از استارت‌آپ ویکند، استارت‌آپ نکست، استارت‌آپ دیجست و استارت‌آپ ویک که اکنون زیر چتر تک‌استارز فعالیت می‌کنند. حال به معرفی این برنامه‌ها می‌پردازیم:

استارت‌آپ ویکند

 یک برنامه 54 ساعته آخر هفته است، که در آن گروهی از مدیران، توسعه‌دهندگان، علاقه‌مندان به راه‌اندازی شرکت‌ نوپا، هنرمندان حوزه گرافیک و صاحبان ایده با هم جمع می‌شوند و تیم‌هایی تشکیل می‌دهند تا یک شرکت نوپای جدید راه‌اندازی و نمونه اولیه‌ای از کار خود ارائه نمایند، و در انتهای آخرین روز، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند. این مدل راه‌اندازی کسب‌وکار به سرعت در شهر‌های جهان گسترش پیدا کرد و از مؤسسات مختلفی همچون مؤسسه کافمن گرنت‎ها و کمک‌های مالی دریافت کرد. مدل این برنامه به این صورت است که در مدت 54 ساعت، حدود 60 تا 120 شرکت‌کننده( البته در مواردی با 13 شرکت‌کننده و یا 300 شرکت‌کننده هم این برنامه اجرا شده‌است.)، برکزار می شود. این برنامه سخنرانان، مربیان، اعضای خوش‌نام جامعه‌های محلی کسب‌وکارهای نوپا، نمایندگان شرکت‌های بزرگ، و سرمایه‌گذاران مختلفی را جذب می نماید و از این نظر فرصت بسیار خوبی برای‌ شناخته شدن جوانان صاحب ایده و دارای پتانسیل رشد است. همچنین تجربه این کار گروهی، باعث ایجاد پیوند محکمی بین اعضای تیم‌ها می‌شود و بسیاری از تیم‌ها پس از اتمام برنامه به همکاری با یکدیگر ادامه می‌دهند تا یک استارت‌آپ فعال شکل دهند. در توسعه مدل برنامه، یکی از مسابقات مشهوری که در این برنامه اجرا شد، مسابقه نبرد جهانی استارت‌آپ‌ها بود که در سال 2012، در مدت یک هفته، 10 هزار شرکت‌کننده در قالب بیش از 1200 تیم، و از 100 شهر مختلف جهان به رقابت پرداختند. در این مسابقه 3 مرحله‌ای، در مرحله اول تیم باید یک استارت‌آپ ویکند که در محل خودشان برگزار می‌شود را پیروز می‌شد، سپس در شبکه اجتماعی فیس‌بوک باید محبوبیت لازم را کسب می‌کرد( لز طریق آرای مردمی)، و در نهایت 15 تیم برتر در فاز آخر رقابت می‌کردند و یک تیم قضاوتی کسب‌وکار برتر را انتخاب می‌کرد. نحوه شرکت در این برنامه به این شکل است که با ورود به سایت استارت‌آپ ویکند، ابتدا محل‌هایی که در آن برنامه اجرا می‌شود و به کارآفرین از نظر جغرافیایی نزدیک‌تر است، معرفی می‌شود و سپس کارآفرین در آن برنامه ثبت نام می‌کند. 

در روز اول، افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تیم‌ها را شکل می‌دهند و در مکان مستقر می‌شوند. در این مرحله برنامه‌هایی مانند صرف ناهار صورت می‌گیرد که در اینجا افراد دوستان و همکاران خود را پیدا می‌کنند و اقدام به شبکه‌سازی می‌نمایند. سپس پروژه را از بین گزینه‌های موجود(می‌تواند ایده‌های خود اعضا باشد) انتخاب می‌کنند تا در طول آخرهفته روی آن فعالیت نمایند. هرکس به مدت یک دقیقه درباره پروژه و موضوع موردعلاقه خود صحبت می‌کند و در این مدت باید اعضای تیم را به پروژه علاقه‌مند نماید. تیم‌ها از افراد با توانمندی‌های مختلف تشکیل می‌شوند تا بتوانند مکمل هم باشند. 

در روز دوم، مربیان و منتورهایی در برنامه حضور دارند تا در مواقع بروز مشکلات، تیم‌ها را راهنمایی نمایند. همچنین منابع کافی در مکان وجود دارد تا در مدت زمان کوتاه تیم‌ها بتوانند به سرعت کار را جلو ببرند. اختیار و آزادی عمل در تیم‌ها بسیار بالاست و مسئولیت همه چیز در کسب‌وکار (از جذب مشتری تا تولید و ساخت محصول یا خدمت) برعهده خود تیم است. 

در روز نهایی، تیم‌ها در مدت 5 دقیقه باید محصول یا خدمت را برای شرکت‌کنندگان در برنامه و هیئت داوران متخصص ارائه نمایند. در انتهای برنامه فرصت آشنایی با منتورها و داوران و گرفتن بازخورد و راهنمایی وجود دارد. 

نکاتی درباره برنامه: شرکت‌کنندگان این برنامه معمولاً تیم‌هایی هستند که نیمی از آن‌ها در حوزه فنی تخصص دارند(برنامه‌نویس، توسعه‌دهنده، طراح) و نیمی از آن‌ها در حوزه کسب‌وکار تخصص دارند(بازاریابی، مالی و حقوق). همچنین مسأله اساسی این است که شرکت‌کنندگان در هر 3 روز باید حضور داشته باشند. با این حال این گزینه وجود دارد که فقط در ارائه طرح‌ها حضور پیداکرد. ثبت نام و خرید بلیط برای شرکت در برنامه به صورت اینترنتی است. مسأله دیگر، تأکید برگزارکنندگان مسابقه به تیمی بودن مسابقه است. توصیه می‌شود که شرکت‌کنندگان، لپ‌تاپ، کارت‌های اعتباری، دوربین‌ فیلمبرداری به همراه داشته باشند. معمولاً توصیه می‌شود که شرکت‌کننده از قبل اطلاعاتی ار بازار و اطلاعات لازم در حوزه‌ای که می‌خواهد فعالیت نماید به همراه داشته‌باشد، تمرین کند تا بتواند در 60 ثانیه ایده خود را به صورت شفاف، دقیق و قانع‌کننده- توضیح دهد، با ابزار و منابع برنامه آشنایی پیدا کند، که از طریق اینترنتی می‌تواند این کار را انجام دهد. مهمترین منابع و کمک‌های این برنامه، عبارتند از منابع انسانی- مربیان، که متخصصان حوزه‌های کارآفرینی، توسعه نرم‌افزار، بازاریابی، علم مالی، حقوق هستند- و همجنین نرم‌افزارها و منابع دیگری که در فعالیت‌های استارت‌آپ به کار می‌آید در دسترس قرار می‌گیرند. هر ایده‌ای برای ابراز آزاد است( هدف کسب سود، کسب‌وکار اجتماعی، سازمان غیرانتفاعی) اما معمولاً این برنامه روی فناوری بسیار تمرکز دارد. معمولاً 95 درصد ایده ها درباره موبایل‌ها و اینترنت است که با توجه به مدت زمان کوتاه پیاده‌سازی معمولاً ایده‌های غیرمرتبط با فناوری از شانس کمی برای موفقیت برخوردار اند. این برنامه به کسب‌وکارهای فعال اجازه شرکت نمی‌دهد زیرا عقیده دارند که داشتن کسب‌وکار فعال، روح همکاری و خلق و فعالیت کارآفرینی در یک آخرهفته را می‌گیرد. مسائلی که در انتهای برنامه از سوی داوران تحت بررسی قرار می‌گیرد 3 مورد است: اعتبارسنجی مشتریان(آیا کسب‌وکار خود را دقیقاً از نظر بازار بررسی کرده‌اید؟)، اجرا و طراحی(چه چیزی ساخته اید؟) و مدل کسب‌وکار( برنامه شما برای آینده چیست؟) 

استارت‌آپ نکست: این برنامه حدوداً 5 یا 6 هفته‌ای، که به عنوان برترین برنامه پیش شتاب‌دهی به کسب‌وکارهای نوپا در جهان شناخته می‌شود، کسب‌وکارها را برای یافتن سرمایه‌گذار اولیه آماده می‌کند، که در این مسیر از خدمات منتورشیپ و از شبکه‌ جهانی سرمایه‌گذاران، مربیان و مؤسسان برای پیشرفت کسب‌وکارها استفاده می‌کند. این برنامه از طریق توئیتر، فیس‌بوک و ایمیل با افراد و شرکت‌کنندگان در ارتباط است. ساختار برنامه به شکل زیر است:

در مدت 5 هفته، جلساتی با اشخاص به صورت فردی در مدت 3 ساعت در هر روز و در زمان عصر برگزار می شود که در آن، مربیان و متخصصان حوزه کاری کارآفرین از تجربه‌های خود در زمینه رشد شرکت سخن می‌گویند. همچنین کارآفرین در روبه‌روی مربیان قرار گرفته و ایده‌ خود را معرفی کرده و از آن‌ها بازخورد می‌گیرد. خدمات منتورشیپ یک به یک نیز وجود دارد تا کارآفرین به صورت عمیق‌تری محصول خود و مشکلات موجود را شناسایی کند. 

موضوعات هفتگی برنامه عبارتند از: جلسه آشنایی و معارفه با شتاب‌دهنده‌ها، جلسه شناخت و توسعه مشتری، جلسه معرفی و توضیح ایده، جلسه تطابق بازار و محصول، جلسه تعیین ابعاد بازار، جلسه تأمین مالی. 

پس از اتمام برنامه، فرصت‌هایی برای برقراری ارتباط از طریق برنامه‌هایی مانند روز دمو و یا مسافرت هایی به سیلیکون ولی با کارآفرینان باتجربه و کارشناسان وجود دارد. همچنین استارت‌آپ هایی که در انتهای این برنامه به عنوان استارت‌آپ‌های آماده سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند، می‌توانند به دستورالعمل‌های استارت‌آپ نکست دسترسی پیدا نمایند تا با شبکه‌ای از شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران مرنبط با آن‌ها ارتباط پیدا کنند. بنابراین می‌توانند در برنامه‌ شتاب‌دهنده‌های مشهور شرکت نمایند. 

استارت‌آپ دیجست: یک شرکت رسانه‌ای است که خبرنامه‌های ایمیلی درباره برنامه های شتاب‌دهنده‌ها و محتوای آموزشی در بیش از 300 شهر منتشر می‌نماید. استارت‌آپ دیجست در سال 2009 توسط کریستوفر مک‌کان راه‌اندازی شد. این خبرنامه هفتگی منتشر می‌شود و از طریق ایمیل به مشترکان آن ارسال می‌شود و محتوای آن عموماً درباره اتفاقات رخ‌داده در زیست‌بوم‌های کارآفرینی و شتاب‌دهنده‌ها می‌باشد. 

 

استارت‌آپ ویک:  یک همایش است که در آن کارآفرینان، با هدف بزرگداشت موفقیت‌ها و نتایج جوامع کارآفرینی در شهر‌های مختلف جهان گردهم می‌آیند. مأموریت این کنفرانس، توسعه و حمایت از جوامع کارآفرینی شکوفا شده است. سخنرانان این همایش، داستان خود را به اشتراک می‌گذارند تا جامعه کارآفرینی را تشویق کرده و به آن‌ها انگیزه دهند. 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.