آخرین مقالات

استارت آپ نکست ۳۶

استارت آپ نکست ۳۶

استارت‌آپ نکست 36، درواقع توسعه‌یافته یکی از دروس دانشگاه تورنتو است: اقتصادِ کارآفرینی که استاد ارائه‌دهنده این طرح، یکی از موسسان این شتاب‌دهنده است. هدف این شتاب‌دهنده، تبدیل بهترین دانشجویان کشور کانادا به موفق‌ترین رهبران کسب‌وکار و نوآوران کشور کانادا در آینده است. 

تعریف مدل برنامه

برنامه نکست 36 از طریق ارائه خدمات مختلف درزمینه بودجه، منتورشیپ و باهدف تسریع رشد کارآفرینان جوان کانادا طراحی‌شده است. هرسال، 36 کارآفرین جوان در این برنامه حضور پیداکرده و ایده‌های خود را به کسب‌وکارهای جدیدی تبدیل می‌کنند. به مدت 8 ماه، این کارآفرینان تحت پوشش و حمایت قرار می‌گیرند. 

این شتاب‌دهنده حداکثر تا 80 هزار دلار بودجه درازای دریافت 8 درصد سهام، سرمایه‌گذاری می‌کند. مدت برنامه طولانی‌تر از مدت معمول این نوع برنامه‌ها است و 8 تا 9 ماه است. 

مهم‌ترین خدماتی که شتاب‌دهنده نکست 36 ارائه می‌کند عبارت‌اند از: 

  • خدمات منتورشیپ: دریافت مشاوره‌های شخصی و راهنمایی‌های مالی از طرف برترین کارآفرینان کانادا
  • شبکه کاری: آشنایی با گروه بزرگی از کارآفرینان با تجربیات مشابه و برقراری ارتباط با مستعدترین کارآفرینان
  • سرمایه‌گذاری: ارائه 50 هزار دلار سرمایه‌گذاری اولیه برای کمک به ارتقاء کسب‌وکار کارآفرینان
  • توسعه‌سازمانی: برگزاری سمینارها و کارگاه‌های ویژه‌ای که توسط کارآفرینان موفق و اساتید دانشگاهی برجسته ارائه می‌شود.
  • ارتباط مستقیم با متخصصان: امکان دسترسی به متخصصین حوزه‌هایی که یک کسب‌وکار خاص به آن‌ها نیاز دارد.
  • خدمات و محصولات مختلف: دریافت خدمات موردنیاز هر سازمان

برخی از برنامه‌های خروجی این طرح عبارت‌اند از:

  • Kira Talent که یک بستر نمایش ویدیو است که به کار سایر اکسلریتور ها می‌آید. 
  • Mobicare: یک بستر ارائه‌کننده خدمات سلامت در موبایل است. 

نقطه آغاز و پایان برنامه

همان‌طور که شکل زیر نشان می‌دهد، انتخاب طرح‌ها سوم تا پنجم دسامبر صورت می‌گیرد. طرح‌ها در دسامبر 2015 و ژانویه 2016، وارد فاز شناخت کسب‌وکار می‌شوند. ماه‌های ژانویه، فوریه، مارس و آوریل در فاز ملی قرار می‌گیرند. ماه می و ماه آگوست به فاز تابستانی طرح‌ها تعلق دارد که روز تولید نمونه اولیه در این فاز قرار دارد. در ماه آگوست طرح‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود. البته بعد از اتمام طرح، ارتباط کارآفرینان با این شتاب‌دهنده ادامه خواهد داشت که به ارتقای شبکه کارآفرینی این شتاب‌دهنده کمک می‌کند و فیدبک های خوبی از اجرای برنامه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

نحوه ارسال و دریافت طرح‌ها

در فرآیند انتخاب طرح‌ها، نکست 36 روزهای انتهای هفته را برای انتخاب طرح‌ها اختصاص می‌دهد. این شتاب‌دهنده افرادی را انتخاب می‌کند که بعد از ورود به برنامه، شرکت‌هایی شکل می‌دهند. بعد از چندین دور بررسی درخواست‌ها برای فیلتر کردن لیست اولیه کاندیداها، این برنامه 70 درخواست برتر را در 3 روز آخر هفته گرد هم می‌آورد. طبق اظهارات کلودیا هپبورن، مدیر اجرایی نکست 36، در انتهای هفته پذیرش، هر درخواست دهنده، 10 مصاحبه و 4 یا 5 سخنرانی کلیدی و چندین کارگاه دارد. سپس آن‌ها قرار ملاقات سریع دونفره و مصاحبه‌های دونفره دارند. پس از انجام مصاحبه‌های نهایی، کارآفرینان برتر انتخاب می‌شود. 

جامعه هدف

این برنامه روی انتخاب دانشجویان مقطع کارشناسی در سراسر کانادا و تبدیل آن‌ها به کارآفرین در مدت 9 ماه تأکید دارد. جامعه هدف آن، دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشدی است که کمتر از 30 سال سن دارند. پذیرش فقط برای تیم‌هایی حاصل خواهد شد که از همان اول برنامه، تیم شده باشند. هر تیم نیز باید روی تولید کسب‌وکار جدید تمرکز کند. نکست 36، برنامه آکادمیک قوی‌ای ارائه خواهد کرد که در آن هیئت‌علمی روتمن، آیوی، سادر، مدرسه کسب‌وکار هاروارد، ام آی تی و سایر دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت. 

در میانه‌سال 2013، این شرکت 31 کسب‌وکار استارت‌آپ را حمایت می‌کرد. 

ملاک ارزیابی

برای داوران نکست 36 مهم است که کارآفرینان می‌توانند ایده‌های خود را به خروجی‌های عملیاتی و بیرونی تبدیل کنند. به همین دلیل، یکی از معیارهای ارزیابی کارآفرینان، سوابق آن‌ها در راه‌اندازی شرکت، یک باشگاه دانش‌آموزی، یک بنگاه اجتماعی یا یک سازمان غیرانتفاعی است. ویژگی‌های یک درخواست بهتر عبارت‌اند از: 

 

  • انگیزه افراد درخواست دهنده: هرچه برنامه‌ها زودتر ارسال شوند، انگیزه افراد درخواست دهنده بالاتر بوده است.
  • وسعت دادن به ابعاد کارآفرینی: کارآفرینی می‌تواند به حل مسائل مختلف به‌صورت خلاقانه، تأسیس سازمان‌های مختلف و ... نیز وجود داشته باشد.
  • مشخص کردن مهارت‌های تکنیکی، برنامه‌نویسی، طراحی و سایر مهارت‌ها 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.