آخرین مقالات

از استارت‌آپ بوت‌استرپ تا درآمد سالیانه‌ یک ملیون دلار

از استارت‌آپ بوت‌استرپ تا درآمد سالیانه‌ یک ملیون دلار

در بسیاری از مواقع ما بهانه‌های زیادی می‌شنویم اما به راستی چرا خود ما و بسیاری از اطرافیان‌مان قادر به محقق ساختن رویاهای‌مان نیستیم؟ یک استارتاپ هندی علی‌رغم همه این بهانه‌ها بهانه‌ها، کسب و کاری میلیون دلاری راه اندازی کرده است. 

اگر فکر می‌کنید برای طی کردن مسیر تنها مانع در مقابل شما سرمایه است این مقاله را کامل و با دقت بخوانید. خواهید دید که با عزم، استحکام و ارتباطات هر ناممکنی ممکن خواهد شد.

ارزش واقعی یک فنجان قهوه

من هرروز صبح و عصر با نوشیدن یک فنجان قهوه انرژی می‌گیرم. کارآفرینی الهام گرفته از قهوه این کشور را ساخت. در رابطه با مشکل خوابم با دکتر صحبت کردم. ترک قهوه هفته‌ی گذشته برای من بسیار ترس‌آور بود. شانس دیدار راهول آگاروال، موسس شرکت دساین‌هیل (Designhill) را داشتم. آموختم که چگونه از فرصت‌هایم بهره ببرم، شبکه‌ام را توسعه داده و از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران درس بگیرم. 

بیست دقیقه مکالمه با این شخص نگرش شما در زندگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عدم وجود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای بسیاری از استارت‌آپ‌های هند مشکل بزرگی است

حین صحبت‌هایم با آگاروال متوجه شدم که ایشان یکی از بزرگترین مشکلات استارتاپ‌های هند را عدم وجود فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌دانند. پس از ملاقات من برای فهم بهتر این مهم اندکی کنجکاوی کردم. هرچند مبلغ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در هند رشد عجیبی در سال‌های اخیر داشته اما این امکان بیشتر دراختیار قشر پردرآمد و مرفه جامعه است. شاید مبلغ 4 میلیارد دلار در مقایسه با رقم بودجه یک کشور مبلغ قابل توجهی به نظر برسد اما با توجه به جمعیت بالای این کشور و سرانه‌ی حدود 30/3 دلار مبلغ بالایی نبوده و با مبالغی که در ایالات متحده‌ی آمریکا سرمایه‌گذاری می‌شود قابل قیاس نیست. در آمریکا مبلغی بالغ بر 58 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای جمعیت 9/318 میلیونی انجام می‌شود. به عبارتی سرانه‌ی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این کشور 181 دلار یعنی 54 برابر هند است.

عوامل زیادی در جذب سرمایه برای یک استارتاپ نقش دارند اما مساله مهم شفاف‌سازی اطلاعات است. استارت‌آپهای هندی از این منظر در وضعیت مساعدی نیستند. 

سرمایه‌گذارهای تکنولوژی موفقیت‌آمیز در هند بازگشت کمی برای سرمایه گذاران‌شان دارند. با این شرایط سخت، موفقیت تیم آگاروال عجیب است.

شبکه‌ای از افراد با استعداد

در سال‌های اولیه تیم او بیشتر وقت و استعداش را برای اجرای عدالت در شرکت خود صرف کرد. او هیچوقت کارهایی که خودش تمایلی به انجامشان را نداشت به اعضای تیم واگذار نمی‌کرد. در حین صحبت با گروه ما هم، بیشتر از اعضای تیم صحبت می‌کرد تا خودش. یک مدیر خوب راه‌های الهام بخشی به افراد با استعداد برای گذر از مشکلات را خوب می‌داند. در همان ابتدای صحبتم با ایشان متوجه شدم که این فلسفه در فضایی خارج از اتاق هیئت مدیره خیلی خوب پیش می‌رود.

برنامه‌ی درست و کامل دساین هیل گرافیست‌های مستعد و شرکت‌های نیازمند خدمات گرافیکی را دورهم جمع کرده است.

دیدگاهی تازه برای قدرت به افراد محروم از حقوشان

شرکت‌ها و برنامه‌های زیادی مدعی ارائه طرح‌های گرافیکی آزاد هستند. اما استراتژی که دساین هیل را متمایز کرد مناقصه بود. شرکت‌ها به جای پروپوزال یک درخواست طراحی همراه با یک بیعانه نقدی می‌دهند، طراح‌ها هم کار کامل شده را می‌فرستند. مشتری‌ها و طراح‌ها برای دریافت پروژه‌ها رقابت می‌کنند. بیشترطرح‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند. در پایان برنده توسط مشتریان انتخاب می‌شود و مبلغ پروژه را دریافت می‌کند. مشتری طرحی که برایش جذاب و کاربردی است را انتخاب می‌کند. طراحان از سراسر دنیا فرصت نمایش کارهای‌شان در بازارهای پرسود را می‌یابند. در این مورد شهرت و اعتبار جایگاهی نداشته و آنچه مهم است کار نهایی است. برد بزرگ برای طراحان پرتلاش در اقتصاد نوظهور است. طراحان معمولی کشورهای افغانستان، کنیاو هند همانند یک طراح سانفرانسیسکویی به فرصت‌ها و مشتریان بزرگ درسترسی ندارند. آنچه به آگاروال در حل مسائل مالی خود کمک و فرصت گردهمایی طراحان کوشای سراسر دنیا را فراهم کرد، مساله جمع‌سپاری همراه با جسارت کسب وکاری مدیران و اهداف انسانی آنها بود. این امر باعث شد که شرکت به آسانی حمایت‌های خارجی جذب کرد.

توسعه‌ی کسب و کار مبتنی بر فرهنگ جمع‌سپاری و حمایت از طرح‌های بشردوستانه

سرمایه‌ی انسانی و ارتباطات می‌توانند کمبودهای مالی را جبران کنند. به دنبال فرصت‌هایی برای ساخت ارتباطات صادقانه و دوستانه باشید. آگاروال با شرکت‌های زیادی من جمله وان اند وان، مو، شاپیفای، کبج، تاکس جار، استارت‌آپ ملی، شرکت کپیتال، نیم دات کام، هوست پاپا و حتی شرکت خود من مشارکت داشت. او راه‌های ارتباط با سرمایه‌گذاران موفق و راهی برای درآمدزایی دو شرکت بدون هزینه اضافی را یافت. علاوه بر اینها او همواره به طرح‌های غیرانتفاعی و بشردوستانه که به دنبال حامیان خصوصی‌اند توجه می‌کرد. تیم آگاروال اخیرا در طرح‌های ERezeki مالزی مشارکت می‌کند، طرح جمع سپاری برای کمک به خانواده‌های کم‌درآمد که به طرح‌های دیجیتالی بپیوندند. این اهداف کاملا با برنامه‌های مدیریتی‌اش هماهنگی دارد.

از صفر تا 14 ملیون دلار در ماه

من در ابتدا با یک مقاله‌ی ژورنال در ارتباط با دساین هیل آشنا شدم. در این هنگام بود که متوجه دوست مشترکم با آگاروال شدم. من به شخصه از جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با تجربه‌های منحصربفرد تیمش دست نکشیدم. دساین هیل موفقیتش را مدیون بازاریابی استوار و کم‌هزینه‌اش است. به تعبیر آگاروال "تنها راه تامین بودجه‌ی ما بوت‌استرپ بود و تنها پس از 14 ماه ما حدود 36,805  طراح از 52 کشور داشتیم که از این راه امرار معاش می‌کردند"

با افزایش مقیاس کسب و کارمان همه چیز را به وضع اول برگرداندیم. در حال حاضر تراز مالی‌مان صفر شده و به عبارتی در وضعیت سر به سر بسرمی‌بریم. اولین تلاش‌ها برای کسب و کار را در کانادا، استرالیا، بریتانیا، آمریکا تجربه کردیم. هرچند وضعیت استارتاپ در هند مناسب نیست اما آگاروال مشکل موقعیت جغرافیش را با رقابت حل کرد. با وجود کار در محیطی کم هزینه او به شکل دیجیتال مشتری‌های زیادی را جلب کرد. سودها برای زیرساخت‌ها، بازاریابی و هزینه‌های اجرایی استارت‌آپ نوپایش هزینه شد. هر کارآفرینی جدا از مساله بوت‌استرپ استارت‌آپ آگاروال درس‌های بزرگی مثل سخت‌کوشی، پرهیز از هزینه بی‌رویه، استفاده از فرصت‌ها برای کمک به دیگران و دید بلندمدت را فراگرفت. کلام آخر آنکه با زمان کافی و تلاش متمرکز احتمال موفقیت‌تان افزایش می‌یابد.

منبع: www.entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.