آخرین مقالات

YC و MuckerLab دو شتاب‌دهنده بزرگ امریکا

YC و MuckerLab دو شتاب‌دهنده بزرگ امریکا

ماکرلب شتاب‌دهنده‌ای است که رسالت خود را کمک به کارآفرینان جوان جهت معرفی محصول خود به بازار، پیدا کردن مشتری مناسب، تدوین مدل کسب‌وکار صحیح، کسب درآمد و گسترش شبکه ارتباطی، می‌داند. شبکه منتورهای ماکرلب از کارمندان سابق شرکت‌های بزرگ در کسب‌وکارهای مختلف فناورانه مانند گوگل، ای بی و همچنین متخصصان سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. این شبکه 200 نفره مربیان، تجربه کار در مراحل مختلف رشد کسب‌وکار را، از استارت‌آپ تا 100 شرکت برتر دنیا دارند.

این شتاب‌دهنده به‌صورت میانگین بین 6 تا 10 استارت‌آپ را هرسال جذب می‌کند. زمان حضور این استارت‌آپها در ماکرلب بین 3 تا 18 ماه با توجه به نیاز آن‌ها به مشاوره و جذب سرمایه، است.

مدل برنامه

کارآفرینان برای پذیرش در این شتاب‌دهنده باید فرم معرفی طرح خود را در وب‌سایت ماکرلب پرکرده و پس از گرفت تأییدیه طرح توسط کارشناسان ماکرلب کار خود را آغاز کنند. ماکرلب همچنین با آنجل پد همکاری داشته و برخی از گروه‌های منتخب خود را از بین طرح‌های منتخب در برنامه پذیرش آنجل پد انتخاب می‌کند. این شتاب‌دهنده به ازای هر 6 تا 8 درصد از سهام شرکت، مبلغ 21.000 دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

حوزه‌ی فعالیت

حوزه کاری این شتاب‌دهنده شامل تجارت الکترونیک، مدیا، موبایل، نرم‌افزار، ذخیره‌سازی و پردازش ابری و ... است. 

معیارهای ارزیابی طرح

ضوابط پذیرش در این شتاب‌دهنده تنها مدل کسب‌وکار یا ارائه جذاب نیست. کارشناسان ماکرلب باید قانع شوند که طرح ارائه‌شده برای مشتری ارزش‌افزوده خلق کرده و می‌تواند در بازار رقابتی ایالات‌متحده نیاز مشتری را برطرف کند. این شتاب‌دهنده زیرمجموعه آنجل‌پد بوده و به‌جز تفاوت‌های ذکرشده مابقی موارد مشابه شتاب‌دهنده مادر است. 

Y-Combinator

تاریخچه‌ی برنامه

این شتاب‌دهنده کار خود را از سال 2005 آغاز نموده است. از آن زمان تابه‌حال بیش از 800 استارت‌آپ تحت حمایت آن قرارگرفته‌اند و 1600 سرمایه‌گذار از آن پشتیبانی نموده‌اند. سهام شرکت‌های خروجی از این شتاب‌دهنده در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار ارزش دارند. در این شتاب‌دهنده مشابه دیگر شتاب‌دهنده‌ها، ایده‌ها پس از ارجاع به کارشناسان غربال‌شده و گروه‌ها با توجه به نیاز از حمایت‌های مختلفی برخوردار می‌شوند. برای مثال برخی گروه‌ها که نیازی به منابع مالی ندارند تنها از خدمات مشاوره مربیان استفاده می‌کنند.

جامعه‌ی هدف

افرادی که در این شتاب‌دهنده شرکت می‌کنند باید حداقل از گروه‌های دونفری تشکیل شده باشند اگرچه حمایت از یک نفر هم با توجه به ارزش ایده امکان‌پذیر است. این شتاب‌دهنده حتی از شرکت‌های خارجی طبق شرایطی خاص حمایت می‌کند.

شتاب‌دهنده Y Combinator

نحوه انتخاب گروه‌ها در این شتاب‌دهنده به این صورت است که ابتدا کارآفرین پروپوزال خود را تا قبل از ددلاین تعیین‌شده در وب‌سایت YC آپلود می‌کنند (هر گروه می‌تواند در سال تا قبل از 13 اکتبر یک‌بار طرح خود را برای داوری ارسال نماید)، این پروپوزال‌ها پس از بررسی کارشناسان و مصاحبه با گروه‌ها غربال می‌شود. این شتاب‌دهنده بیشتر روی ایده‌های مربوط به حوزه انرژی، هوش مصنوعی، بهداشت، آموزش، نانو فناوری و علوم کامپیوتری تمرکز دارد. مصاحبه کارشناسان این شتاب‌دهنده با گروه‌ها بیشتر روی محور محصول یا خدمت تولیدشده تمرکز دارد. معیارهای ارزیابی طرح‌ها در این شتاب‌دهنده نیاز بازار به محصول، مزیت رقابتی محصول، استراتژی‌های گروه برای موفقیت در بازار، صداقت گروه در پاسخ به سؤالات و مهم‌تر از همه پروتوتایپ محصول است.

نحوه‌ی تبلیغات

تبلیغات این شتاب‌دهنده بیشتر از طریق وب‌سایت YC، وبلاگ و همچنین فضای شبکه‌های اجتماعی است.

فعالیت گروه‌ها

گروه‌ها پس از ارزیابی برای مدت سه ماه در سیلیکون ولی فعالیت اولیه خود را شروع می‌کنند. برنامه‌های YC برای تربیت و آماده‌سازی گروه‌های کارآفرین بسیار متنوع است. سیاست کلی این شتاب‌دهنده حفظ استقلال گروه‌های منتخب است. در YC باوجوداینکه بخشی از سهام شرکت توسط شتاب‌دهنده خریداری شده است (120.000 دلار برای 6 تا 8 درصد)، مشاوره‌های مربیان صرفاً جنبه توصیه داشته و هیچ‌گونه اجباری برای اجرای این مشاوره‌ها وجود ندارد. در حقیقت این سیاست YC از اعتقاد این مجموعه به هدف کارآفرینی (کسب استقلال) سرچشمه می‌گیرد.

در طی این سه ماه برنامه‌های مختلفی برای آماده‌سازی گروه‌ها برگزار می‌شود. تمرکز این برنامه‌ها بیشتر روی آماده‌سازی گروه‌ها جهت معرفی ایده خود در روز دمو و همچنین تکمیل ایده کسب‌وکار خود است. در این دوره مطالب متنوعی در حوزه مدیریت، منابع انسانی، بازاریابی و ... به گروه‌ها آموزش داده می‌شود. همچنین YC گروه‌ها را به رسانه‌های مرتبط معرفی کرده تا از این طریق امکان جذب سرمایه توسط گروه افزایش یابد. علاوه بر این در زمینه‌ی حقوقی (عقد قرارداد، قوانین پتنت و...) مشاوره‌های لازم ارائه‌شده و حتی وکلایی نیز به گروه‌ها معرفی می‌شود. درزمینه‌ی منابع انسانی و جذب نیرو (که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استارت‌آپها برای شروع فعالیت خود است) YC به کارآفرینان منتخب خود مشاوره ارائه می‌دهد. دو برنامه اصلی طی این مدت برنامه شام سه‌شنبه‌ها و ساعات اداری است. در برنامه شام، گروه‌ها با کارآفرین‌ها، متخصصان، مدیران موفق و مشاوران زبده شام کاری داشته و از تجربیات ارزشمند آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. در ساعات اداری هر گروه به فراخور نیاز خود می‌تواند با مشاوران YC جلسه داشته باشد. گروه‌ها همچنین طی این سه ماه و پس‌ازآن با شرکت‌های موفقی که کار خود را با YC شروع کرده‌اند لینک شده تا از حمایت‌های مادی و معنوی این افراد نیز بهره‌مند شوند.

روز Demo Day

پس از سه ماه آموزش، زمان ارائه کسب‌وکار به سرمایه‌گذاران در روز دمو است. به‌منظور افزایش آمادگی، گروه‌ها 2 هفته پس از شروع دوره در محلی جمع شده و ایده‌های خود را ارائه می‌دهند. هدف از این برنامه آشنایی گروه‌ها با هم، القای این حس که همه گروه‌ها با تمام توان خود در حال تلاش هستند و همچنین آماده‌سازی برای روز دمو است. یک هفته قبل از روز دمو برنامه مشابهی برگزار می‌شود. برای افزایش آمادگی ارائه گروه‌ها 5 تا 6 سرمایه‌گذار به این برنامه دعوت شده و توصیه‌های لازم را جهت موفقیت گروه‌ها در روز دمو ارائه می‌کنند. روز قبل از Demo Day گروه‌ها در حضور مربیان ارائه نهایی خود را تمرین کرده تا هرگونه اشکال باقی‌مانده در شیوه ارائه برطرف شود.

روز دمو بیش از 450 سرمایه‌گذار دعوت شده و طرح‌های پیشنهادی استارت‌آپهای YC را ارزیابی می‌کنند. درنهایت بسیاری از گروه‌ها با پیشنهادهای متفاوتی روبه‌رو می‌شوند که با راهنمایی مربیان YC بهترین پیشنهاد را جهت توسعه کسب‌وکار نوپای خود انتخاب می‌کنند.

برنامه Demo Day شتاب‌دهنده YC در دو روز برگزار می‌شود. سرمایه‌گذاران جهت شرکت در این گردهمایی باید در وب‌سایت YC ثبت‌نام کنند و پس از بررسی کارشناسان صاحبان کسب‌وکارهای منتخب به این برنامه دعوت می‌شوند. شیوه غربال سرمایه‌گذاران در این شتاب‌دهنده نسبت به آنجل پد قدری پیچیده‌تر بوده به‌گونه‌ای که حین ثبت‌نام سرمایه‌گذار در سایت اطلاعاتی نظیر تجربیات سرمایه‌گذاری در گذشته، بازارهای موردعلاقه شرکت، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری (میزان بدهی شرکت، محدودیت بودجه مالی برای سرمایه‌گذاری و...)، ارزش‌افزوده‌ای که شرکت می‌تواند به استارت‌آپهای منتخب YC اضافه کند و توانایی شرکت در برآورده کردن بندهای قانونی سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده، گرفته می‌شود.

 

 سرمایه‌گذاران دعوت‌شده می‌توانند در هر یک از دو روز برنامه یا در هردوی آن‌ها شرکت کنند. نکته جالب‌توجه در مورد این برنامه نامشخص بودن استارت‌آپ‌هایی است که قرار است طرح خود را معرفی کنند. گروه‌های منتخب با توجه به صلاح‌دید کارشناسان YC به دو گروه تقسیم شده و هر یک در روز مشخص خود در حضور تمامی سرمایه‌گذاران ارائه خود را انجام می‌دهد. YC قبل از روز برنامه هیچ اطلاعاتی از گروه‌های منتخب خود و روز ارائه آن‌ها منتشر نمی‌کند. استدلال این شتاب‌دهنده در مورد این عدم افشا این است که ممکن است سرمایه‌گذار صرفاً به یک حوزه علاقه‌مند باشد (مثلاً فناوری اطلاعات) و در این صورت تنها در روزی از برنامه شرکت می‌کند که گروه‌های حوزه فناوری اطلاعات طرح خود را ارائه می‌دهند. در این صورت مابقی طرح‌ها در حوزه‌های دیگر را از دست می‌دهد درحالی‌که ممکن بود ایده‌ی یکی از این گروه‌ها برای سرمایه‌گذار جذاب‌تر از طرح‌های بخش فناوری اطلاعات باشد. 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.