آخرین مقالات

راهبردهای بازاریابی محتوا در استارت‌آپ‌ها

راهبردهای بازاریابی محتوا در استارت‌آپ‌ها

 مقدمه

شما هم به‌عنوان یک کارآفرین استارت‌آپی، احتمالاً شنیده‌اید که محتوا، قلب و روح هر راهبرد بازاریابی موفق است. پشت هر برند مشهوری، مجموعه‌ای از محتواهای مرتبط وجود دارد که آن‌ها را به مخاطبین پیوند می‌دهد. راهنمای حاضر، به شما کمک می‌کند تا این حوزه را عمیق‌تر بررسی نموده و به استراتژی‌های سودآور و بهینه برای یک بازاریابی محتوای کارآمد دست یابید.

 

استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا و برنامه محتوا

اغلب اصطلاحاتی مانند استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا و برنامه محتوا، به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، این در حالی است که هرکدام از آن‌ها با یکدیگر تفاوت‌های بزرگی دارد.

الف) استراتژی محتوا (Content Strategy): استراتژی محتوا، به مدیریت کلی محتوایی که در اختیار دارید، استفاده مجدد و یا تعیین کاربری جدید برای محتواهای موفق در طول زمان اشاره دارد. این مفهوم، معمولاً فراتر از بازاریابی محتوا است و بر انعطاف‌پذیری استارت‌آپ‌ها و افزایش مقیاس کسب‌وکار تأکید دارد.

ب) بازاریابی محتوا (Content Marketing): بازاریابی محتوا در استارت‌آپ‌ها، به ایجاد پایگاه مخاطبین برای تحقق اهداف تجاری اشاره دارد (مثلاً سود بیشتر یا مشتریان بهتر). شما باید از خود بپرسید که چرا یک محتوای خاص را تولید می‌کنید؟ مخاطب هدف شما کیست؟ و از همه مهم‌تر، با بازاریابی محتوای کنونی، تا چه حد می‌توانید به شکلی سودمندانه، مقیاس استارت‌آپ خود را افزایش دهید؟

ج) برنامه محتوا (Content Plan): برخلاف دو اصطلاح قبلی، یک برنامه محتوا بیشتر رویکردی تاکتیکی است. این مفهوم، عمدتاً شامل نحوه اجرای اهداف محتوایی، مانند تخصیص منابع برای هر هدف بالقوه می‌باشد. برای شما بسیاری ضروری است که این واقعیت را درک کنید که قبل از ایجاد یک برنامه محتوا، باید به یک راهبرد بازاریابی محتوا دست یابید. بدیهی است که وقتی راهبرد بازاریابی محتوای شما مشخص گردید، می‌توانید ساختاربندی برنامه محتوای خود را شروع کنید. این کار، شامل جزئیاتی مانند موضوعات کلیدی که شما پوشش می‌دهید، نوع محتوایی که تولید می‌کنید، فراخوان‌ها، نحوه و زمان به اشتراک‌گذاری محتوا در کانال‌های اطلاع‌رسانی و ... خواهد بود.

 

طراحی و تدوین یک راهبرد بازاریابی محتوای کارآمد

قبل از هر چیز، لازم است بدانید که راهبرد شما باید حاوی رئوس کلی استارت‌آپ باشد. باید آنچه به مشتریان نوید داده شده را عرضه نماید. به خاطر داشته باشید که هیچ قالب عمومی و کلی برای راهبرد بازاریابی محتوا وجود ندارد و هر کسب‌وکاری باید به قالب مخصوص خود دست پیدا کند. راهبردهای بازاریابی محتوای منحصربه‌فرد، اجازه می‌دهد تا اهداف تجاری متمایز خود را دنبال نموده و آن‌ها را به چنگ آورید.

دستیابی به یک استراتژی کارآمد برای استارت‌آپ‌ها، کار آسانی نیست؛ البته به آن سختی هم که فکر می‌کنید، نیست! این راهنمای گام‌به‌گام، به شما کمک می‌کند تا جزئیات بیشتری را در نظر بگیرید.

1.      یک تیم کارآمد بازاریابی محتوا آماده کنید!

شما باید فرآیند بازاریابی محتوای خود را، با تیم محتوای کارآمدی شروع کنید که از ابتدا تا پایان کار، همراه شما هستند. تیم محتوا، بسته به هر استارت‌آپ، نگاهی متفاوت و البته کارکردهای متنوعی دارند. با این حال، برخی از نقش‌های نام‌آشنای آن‌ها از قرار زیر است:

  • راهبردهای بازاریابی شما را تدوین می‌کنند.
  • به شکلی خلاقانه، از مهارت و تخصص خود برای تولید محتوای مناسب استفاده می‌کنند.
  • محتوای تولید شده را ویراستاری می‌کنند.
  • با توزیع و بازاریابی محتوا از کانال‌های مختلف و در دسترس، آن‌ها را تبلیغ می‌کنند.
  • محتوای گرافیکی متناسب با نیازهای استارت‌آپ را تولید می‌کنند.
  • محتوای ویدئویی متناسب با نیازمندی‌های استارت‌آپ را تولید و تدوین می‌کنند.
  • عملکرد محتوا را تحلیل کرده و بررسی می‌کنند که کدام بخش محتوا جواب می‌دهد و کدام بخش، نیاز به اصلاح دارد.

وقتی تیم محتوای شما در دسترس قرار گرفت، زمان آن است که به یک مأموریت برای استارت‌آپ خود بیندیشید. مأموریت،  همان ایده نویدبخشی است که استارت‌آپ شما قصد تحقق آن را دارد.

2.      اهداف بازاریابی محتوا را مشخص نمایید!

مرحله بعدی در ایجاد یک راهبرد بازاریابی محتوا، استفاده از اهداف استارت‌آپ، برای ایجاد اهداف بازاریابی محتوا است. هر هدفی که شما تعیین می‌کنید، باید به شکلی بر مقیاس کسب‌وکار شما تأثیری مثبت داشته باشد. مطمئن شوید که اهداف  بازاریابی محتوای شما، اهدافی هوشمندانه هستند. این امر، بدین معنا است که شرایط زیر را داشته باشند:

  • اهداف شما باید خاص و دقیق باشند.
  • اهداف باید کمی و قابل‌سنجش بوده تا بتوان آن‌ها را ارزیابی کرد.
  • از خود بپرسید، آیا تیم شما می‌تواند این اهداف را در مهلت مورد نظر محقق نماید؟
  • آیا این هدف، ارزش قابل‌توجهی برای موفقیت شما ارائه می‌دهد؟
  • تمامی اهداف، باید شامل مهلت زمانی بوده تا تحویل زمانمند را تضمین کنند.

 3.      مخاطبین بالقوه خود را شناسایی کنید.

مرحله بعدی، شناسایی مخاطبین استارت‌آپ است. یک شناسایی استراتژیک از افرادی که به‌عنوان مخاطب بایستی هدف قرار دهید، در دستور کارتان بگذارید. این امر، به شما کمک می‌کند تا موضوعات، ایده‌ها و کلیدواژه‌هایی که باید بکار بگیرید را به خوبی بشناسید. در شناسایی مخاطبین، به موارد زیر دقت کنید:

  • جمعیت‌شناسی: سن، جنسیت، قومیت، درآمد، منصب شغلی و ...
  • روانشناسی: سرگرمی‌ها، علایق، باورها، عادات و ...
  • قاط درد: چه مشکلاتی در زندگی مخاطبین شما وجود دارد که محصول یا خدمات شما آن‌ها را برطرف می‌کند؟
  • دریافت اطلاعات: مخاطبین شما از کجا تلاش می‌کنند به راه‌حلی برای مشکلات خود دست یابند؟
  • نوع محتوایی که آن‌ها ترجیح می‌دهند: چه ساختار یا فرمت محتوایی، از سوی مخاطبین شما ترجیح داده می‌شود؟

راهبرد بازاریابی محتوای شما، باید دو نمایه مخاطب داشته باشد: مخاطبین اولیه به‌عنوان افرادی که به احتمال بیشتری محصول یا خدمات شما را خرید می‌کنند و مخاطبین ثانویه که اگرچه می‌توانند بخشی از مخاطبین اولیه شما باشند، اما هرگز اعتنایی به شما نداشته‌اند. کل محتوایی که ایجاد می‌کنید، در ابتدا باید مخاطبین اولیه را هدف قرار دهد. از سوی دیگر، برای مخاطبین ثانویه، به محتوای قانع‌کننده‌تری نیاز است.

4.      انواع محتوای مورد نیاز را تعیین کنید.

اکنون زمان آن است که شما نوع محتوایی که برای مخاطبین خود توسعه می‌دهید را تعیین کنید. بازاریابی محتوا، صرفاً نوشتن پست‌های وبلاگی نیست. تیم محتوای شما، می‌تواند به طیف وسیعی از گزینه‌ها دست پیدا کند. برای مثال، می‌توان به خبرنامه‌های ایمیلی، ویدئو، محتوای شبکه‌های اجتماعی، محتوای چاپی (مجله و بروشور)، کتاب الکترونیک، گزارش‌های تحقیقاتی و محتوای گرافیکی اشاره نمود. نوع محتوایی که برای دسترسی به مخاطبین شما بهتر از همه جواب می‌دهد را انتخاب کنید و اهداف استارت‌آپ خود را محقق نمایید.

اگر مخاطب هدف شما زمان زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند، محتوا را متناسب آن‌ها (مانند فیسبوک یا توییتر)، تولید کنید. اگر آن‌ها از مطالعه کردن لذت می‌برند، تولید کتاب‌های الکترونیکی می‌تواند یک ایده فوق‌العاده باشد. مخاطبین خود را تجزیه‌وتحلیل نموده و از داده‌های پیمایشی برای هم‌تراز کردن انواع محتوا با نیازها و علایق مخاطب هدف خود استفاده کنید.

5.      کانال‌های تبلیغاتی خود را انتخاب کنید.

شما محتوای فوق‌العاده‌ای تولید می‌کنید. با این حال، مطلوب بودن محتوا به تعداد افرادی که آن را مشاهده می‌کنند بستگی دارد. دقیقاً به همین دلیل است که شما باید کانال تبلیغاتی مناسبی را برای استارت‌آپ خود انتخاب کنید.

  • جستجوی ارگانیک: عمدتاً محتوایی است که در موتورهای جستجو رده‌بندی شده و در صفحه اول نتایج جستجو نمایان است. این محتوا، غالباً بر مجموعه‌ای از کلیدواژه‌های اولیه و ثانویه تمرکز داشته که مخاطبین شما در جستجوی آن‌ها هستند.
  • خبرنامه‌های ایمیلی: ایمیل‌ها یکی از بهترین کانال‌های تبلیغاتی هستند.
  • شبکه‌های اجتماعی
  • توزیع شخص ثالث: شما همیشه می‌توانید از توزیع‌کننده‌های شخص ثالث یا اینفلوئنسرها، برای پست کردن محتوای خود استفاده کنید. این یک تاکتیک تبلیغاتی قابل‌توجه است، زیرا به شما در صرفه‌جویی منابع زمانی و هزینه‌ای افزودن محتوا به خبرنامه‌های ایمیلی، وب‌سایت‌ها یا  شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

 6.      هسته کلیدی تولید محتوای خود را سازمان‌دهی کنید.

اکنون شما باید هسته کلیدی برای تولید محتوا و فرآیند اجرای آن را تعیین کنید. مطمئن شوید که در حین دستیابی به راهبرد بازاریابی محتوای خود، عوامل زیر را نادیده نمی‌گیرید:

  • شناسایی حال و هوا و تأثیرگذاری محتوا: شخصیت برند شما با تأثیر محتوای شما دست‌به‌دست می‌چرخد. رنگ و بوی محتوای شما، باید به شکل مستمر تغییر کند، در حالی که تأثیرگذاری شما باید پایدار باشد. برای تأثیرگذاری بیشتر، چند صفت انتخاب کنید که شخصیت برند شما را توصیف می‌کنند. برای مثال، آیا برند شما دوستانه، شوخ‌طبع یا جوان‌پسند است؟
  • ایجاد یک ماتریس پیام‌رسانی: وقتی رنگ و بو و تأثیر محتوای برند خود را تشخیص دادید، زمان آن است که ماتریس پیام‌رسانی خود را ایجاد کنید. ماتریس پیام‌رسانی شما، چیزی است که پیام‌های اصلی برند شما را تعریف می‌کند. به بیان ساده‌تر، باید به این سؤال پاسخ دهید: محتوای تولیدی، چه پیامی را به مخاطبین ما در مورد برند انتقال می‌دهند؟
  • تثبیت محتوای اصلی: اکنون باید محتوای اصلی خود را توسعه دهید. محتوای اصلی شما، متشکل از موضوعاتی است که به شدت به محصول یا خدمات شما مرتبط است.
  • توسعه استانداردهای طراحی: پس از این‌که محتوای اصلی خود را تعیین کردید، باید استانداردهای طراحی خود را توسعه دهید. این‌ها دستورالعمل‌هایی هستند که وقتی طراحان می‌خواهند ظاهری پایدار از برند را در سرتاسر چرخه تبلیغات و انتشار محتوا ایجاد کنند، یاری‌رسان خواهد بود. استانداردها شامل مواردی مانند فونت‌ها، انتخاب رنگ، محل قرارگیری مناسب لوگو و ... است.

7.      فرآیند تولید محتوا را تدوین کنید.

اکنون‌که شما استانداردهای برند خود را تعیین کردید، مرحله بعدی در راهبرد بازاریابی محتوای شما، تعریف این مسئله است که شما به‌عنوان یک برند، چگونه محتوای خود را ایجاد می‌کنید. برای شروع، فرآیند تولید محتوا را برای نویسندگان خود طراحی کنید؛ رویه‌ای که همه نویسندگان، قبل از پیش رفتن بیشتر محتوا، باید از آن پیروی کنند. برای مثال:

  • تعیین موضوع
  • انتخاب تاریخ انتشار
  • کلیدواژه‌های تحقیقاتی
  • تعیین رئوس کلی
  • تائید رئوس کلی
  • تهیه پیش‌نویس
  • اصلاح پیش‌نویس در صورت نیاز
  • ارسال به سردبیر

مجموعه وظایف فوق، یک مهلت زمانی دارند که باید به دقت رعایت گردد. راهبرد بازاریابی محتوای شما، همچنین نیازمند یک فرآیند ویراستاری (اعم از ویرایش محتوا، طراحی محتوا و همگام‌سازی تبلیغات) است. پس از تمام این مراحل و تأیید نهایی، باید زمان‌بندی انتشار خود را تعیین کنید. هر محتوایی که تیم محتوای شما توسعه می‌دهد، باید سروقت انتشار یابد. مثلاً اگر تیم محتوای شما پست‌های وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافیک تهیه می‌کند، باید مشخص کنید که در چه بازه زمانی می‌خواهید آن محتوا را منتشر کنید.

برای اطمینان بیشتر، یک تقویم بازاریابی محتوا، به‌عنوان مرحله نهایی فرآیند تولید محتوای خود توسعه دهید. هر محتوایی که می‌خواهید دیر یا زود منتشر کنید، باید در این تقویم باشد. این تقویم، شامل تاریخ انتشار، موضوعی که باید پوشش دهد، فرمت محتوا و کانال‌های توزیع محتوا است.

8.      توزیع و بازاریابی محتوا را آغاز کنید.

تا اینجا، تیم شما یک محتوای عالی تولید کرده و زمان آن فرا رسیده که تبلیغ را شروع کنید. اول از همه، تعیین کنید چه تاکتیک‌هایی برای تبلیغ آن محتوا در اختیار دارید و از کدام‌یک می‌خواهید استفاده کنید.

اگر شما از یک شبکه اجتماعی به‌عنوان گزینه تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید، مراحل کمی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولین مرحله این است که تعیین کنید کدام شبکه اجتماعی برای استارت‌آپ شما مناسب است. برای انجام این کار، باید بدانید که مخاطبین هدف شما، در کدام‌یک از آن‌ها بیشتر فعالیت دارند. مثلاً اگر مخاطبین هدف شما بین 18 تا 30 سال دارند، شاید اینستاگرام و اسنپ‌چت گزینه مناسبی باشد. اما اگر مخاطبین هدف شما بین 35 تا 50 سال سن دارند، فیسبوک گزینه بهتری است. البته این تناسب برای کشور ما احتمالاً کمی متفاوت بوده و نیازمند رصد و دقت بیشتری می‌باشد.

در حالی که هنوز در حال تصمیم‌گیری در این مورد هستید که از کدام تاکتیک تبلیغاتی استفاده نمایید، همیشه با تیم محتوای خود طوفان فکری انجام دهید و تعیین کنید که هر چند وقت یک‌بار، می‌خواهید از هر تاکتیک استفاده کنید. شما باید تعیین کنید که در چه نوع کانال‌های تبلیغاتی می‌خواهید محتوای خود را منتشر کنید و چند وقت یک‌بار قصد تغییر آن‌ها را دارید.

9.      نتایج بازاریابی محتوای خود را مورد سنجش قرار دهید.

اکنون که محتوای شما قابل مشاهده برای عموم مردم است، زمان آن فرا رسیده تا نتایج تلاش‌های خود را بسنجید و ببینید که آیا موفقیت مورد انتظار را برای کسب‌وکار شما به ارمغان آورده است یا خیر. برای شروع فرآیند سنجش، شما باید چهارچوبی ایجاد کنید که به تیم محتوای شما، ایده یا تخمینی نسبی در موارد زیر ارائه نماید:

  • معیارهای سنجش
  • چگونگی پیشرفت به سوی اهداف
  • بازه‌های زمانی گزارش‌دهی
  • فرم و محتوای گزارش‌ها

10. شاخص‌های کلیدی را تعیین کنید.

مرحله پایانی برای توسعه یک راهبرد بازاریابی محتوا، تعیین شاخص‌های کلیدی است که به شما این امکان را می‌دهد تا متوجه شوید آیا تیم شما در مسیری درست قرار دارد یا خیر. تعیین شاخص‌های کلیدی، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که استارت‌آپ شما صرفاً با بررسی معیارهای مناسب، در مسیر اهداف تعریف شده قرار دارد. معمولاً شاخص‌های کلیدی، به اعداد و ارقام خاصی اشاره دارند. برای مثال:

  • رسیدن به میزان دقیقی از سود در یک ماه، فصل یا سال
  • به دست آوردن تعداد خاصی از مشترکین ایمیلی جدید
  • تجربه یک افزایش قابل‌توجه در مشارکت و ترافیک وب‌سایت
  • بهبود یا ارتقای رده موتور جستجو و افزایش بازدیدها
  • به دست آوردن تعداد خاصی از به اشتراک‌گذاری، لایک و کامنت در شبکه‌های اجتماعی

 

اشتباهات در راهبرد بازاریابی محتوا

ما همه اشتباه می‌کنیم و بعضاً گاهی مرتکب اشتباهات قبلی یا جدید می‌شویم. با این حال، برای این‌که مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید، چند اشتباه رایج در ارتباط با راهبرد بازاریابی محتوا وجود دارد که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آن‌ها را شناسایی نموده و برطرف کنید.

1. از نداشتن یک برنامه اصلی پرهیز کنید.

یک راهبرد کارآمد بازاریابی محتوا، در اصل پیوند بین یک راهبرد و اجرای آن است. برای مثال، نظارت بر مخاطبین هدف و درک نظرات آن‌ها و همچنین شناسایی سنجه‌هایی برای به‌کارگیری ارتباطات متناسب با نیاز مخاطبین، یک راهبرد کارآمد است که باید از طریق اجرای تاکتیک‌های مناسب، تحقق یابد. این امر، در گروی مجموعه‌ای از اقدامات عملیاتی است، مانند فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی که مخاطبین هدف شما، بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند.

2. محتوا تنها تعدادی پست‌های وبلاگی نیست!

محتوا پادشاه است، اما تنوع محتوا، پادشاه پادشاهان است. بازاریاب‌های موفق، حداقل یک محتوا در روز تولید می‌کنند و از آن مهم‌تر، این محتوا متنوع بوده و شامل محتواهای مکتوب، گرافیکی، بصری یا صوتی می‌شود. فراتر از یک پست وبلاگی بیندیشید و تنها این نکته را در نظر بگیرید که چه چیزی توجه مخاطب هدف شما را جلب نموده و متقابلاً چه چیزی بر نقاط قوت شما تأکید دارد.

3. شخصیت خریداران بالقوه را جدی بگیرید.

احتمالاً در مورد اهمیت ایجاد شخصیت خریدار، چیزهایی شنیده‌اید. در این مورد، نباید محدود به سن، منصب، درآمد یا علایق مشتریان باشید. کمی عمیق‌تر فکر کنید تا انگیزه‌ها و چالش‌های آن‌ها را درک نمایید. در این صورت، می‌توانید محتوای مرتبطی که به آن‌ها کمک می‌کند را تولید نمایید. برای ارتباط با مشتریان و پرسش از نیازهای آن‌ها، از انواع تکنیک‌ها، مانند مصاحبه‌های حضوری یا تلفنی و همچنین پرسشنامه‌های مکاتبه‌ای و ایمیلی استفاده کنید.

4. مخاطبین را درک کنید.

طبق مطالعه‌ای که «IBM» در سال 2015 انجام داد، 63 درصد از  مشتریان، احساس می‌کنند که توسط برندهایی که آن‌ها دوست دارند، به خوبی درک نمی‌شوند. این مطالعه، همچنین توضیح می‌دهد که بین درک کسب‌وکار از مصرف‌کنندگان و آنچه در واقع مشتریان می‌خواهند، یک شکاف بزرگ وجود دارد.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها فکر می‌کنند که مخاطبین خود را به خوبی می‌شناسند و با آن‌ها رابطه مناسبی دارند، اما این‌طور نیست. سعی کنید در ذهن مخاطب خود عمیق‌تر شده و محتوایی تولید کنید که در مورد چرایی، چگونگی و آنچه آن‌ها دوست دارند، صحبت می‌کند. تمرکز اصلی در ایجاد یا ترویج هر نوع از محتوا، باید بر جذابیت و تناسب با نیازهای مخاطبین باشد.

5. انتشار محتوا بسیار مهم است.

اگر محتوا را پادشاه بدانیم، توزیع و انتشار آن هم ملکه است! یکی از اشتباهات رایج، تمرکز شدید بر تولید محتوا و در ادامه، عدم توجه کافی به انتشار مناسب (در فضاهای مناسب) است. بازاریاب‌های آنلاین موفق، از قانون «20-80» پیروی می‌کنند. این مسئله، بدین معنا است که 20 درصد از وقت خود را صرف تولید محتوا نموده و 80 درصد مابقی را صرف تبلیغ آن در کانال‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌کنند. برای موفقیت بیشتر:

  • به اینفلوئسرهای صنعت خود دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها بازخورد بگیرید.
  • با افرادی که محتوای شبیه به محتوای شما تولید نموده و به اشتراک می‌گذارند، ارتباط برقرار کنید.
  • در هنگام به اشتراک‌گذاری محتوا، حتماً اینفلوئنسرها را تگ کنید.
  • محتوای خود را چندین مرتبه و در گروه‌های مختلف، در شبکه‌های اجتماعی گوناگون به اشتراک بگذارید.

تمرکز صرف بر تولید محتوا و عدم صرف زمان بیشتر برای بازاریابی آن، فایده‌ای ندارد. همیشه به خاطر داشته باشید: «وظیفه شما بازاریابی محتوا است، نه تولید محتوا یا حتی انتشار صرف آن».

6. از محتوای نامناسب پرهیز کنید.

همه ما، هر روز پست‌های متعددی در اکانت‌های اجتماعی خود می‌بینیم. با این حال، تعداد کمی از آن‌ها به‌عنوان یک محتوای فوق‌العاده در ذهن می‌مانند. مخاطبین شما، به آسانی می‌توانند بین محتوای معمول و باری به هر جهت و همچنین محتوایی که واقعاً چیزی ارزشمند برای آن‌ها دارد، تمایز قائل شوند. افراط در محتوای نامناسب، احتمالاً موجب می‌شود تا مشترکین وفادار خود را از دست دهید و سود برندتان نیز، در معرض خطر قرار گیرد.

7. انتظار برای نتایج فوری نداشته باشید.

راهبرد بازاریابی محتوا، یک طرح سریع برای پولدار شدن نیست؛ یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت است که باید برای آن تلاش نموده و در عین حال، صبور باشید. شما نمی‌توانید چند پست وبلاگی منتشر کنید و انتظار داشته باشید که در بازگشت سرمایه خود، افزایش قابل‌توجهی را شاهد باشید. قانون اصلی این است: «در بازاریابی محتوا، شما صرفاً آنچه را کاشته‌اید برداشت می‌کنید».

  

مرجع: «Cloud Ways» 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.